Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Strategi

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Synes det prates lite om strategi her på forumet. Hvordan er det med dere og strategi angående innspill, går dere alltid for flagget? Midten av green? Når angriper dere? Når spilles det reservert. Skulle gjerne fått kommentarer fra noen med lavt single-handicap.

For min del angriper jeg stort sett fra 110 m og inn. Må jeg slå halve slag fra 40 spiller jeg litt safere siden man vanskeligere får stopp i ballen. Innspill fra 120-150 slår jeg stort sett på "den trygge" siden av flagget, og 150+ spiller jeg for midten av den feite delen av greenen.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Jeg svarer på min egen post jeg ..

Jeg ser veldig mange karer som svinger helt grassalt hardt på sine innspill til greenen. Hvorfor svinger ikke flere 60-80% svinger når man spiller inn til flagg siden man får bedre presisjon da? Den typiske norske 6-12 handicapper svinger så hardt at spikesene må skrus inn i skoene etter hver runde. Greit nok at man smekker til fra tee, men når man skal stoppe ballen i nærheten av en stokk med flagg, så er det da enklere å ta det med ro :)

Hilsen lille meg

SwingMAN

over 19 år siden

SwingMAN

Det er ikke få ganger jeg ser folk slå 140 meter med 9 jernet med ballooning ballbane som ruller 10 meter på greenen. Så sier dem etterpå "det er fordel å kunne slå høyt og langt fordi da stopper ballen med en gang!". Det er som kjent lite spinn i ballen når man slår sånne typer slag. Men de er jo tøffe da som klarer å slå så langt med 9'ern.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Slår du høyt nok med 9ern så ligger ballen stille i nedslagsmerket sitt...

SwingMAN

over 19 år siden

SwingMAN

Forstår du norsk, jeg snakket om ballooning ballbane

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Det er Swingmannen som ikke snakker norsk her. Ballooning.... det er jo ikke norsk. DU må forklare

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Swingman ,kanskje du bør forklare med norske ord hva du mener med "ballooning" ballbane?

Denne setningen : "Forstår du norsk, jeg snakket om ballooning ballbane" ,er en av de bedre jeg har lest på en stund:-)

Ellers har jalla helt rett ,slår du høyt nok med en "rocketing" ballbane ,ligger den ganske død når den lander igjen.

Slås 9'ern med en "aircrafttakeofflike" ballbane derimot, vil du få rull etter landing.(så sant en ikke har satt backspinn i ballen).

Vet ikke om det er forskjell på en "ballooning" eller "aircrafttakeofflike" ballbane ,men det kan HELT sikkert andre her diskutere/tolke seg frem til .....på scangolf høflig vis;-)

704

over 19 år siden

704

Går som regel alltid for flagget innefor 150 meter og midt for greenen når innspillene blir lenger enn det (men det er de ganske sjeldent på norske baner fra gul tee som jeg stort sett spiller ettersom jeg ikke konkurrerer og ikke gidder slå fra en annen tee enn de jeg går sammen med).

Går ofte ned en kølle, altså en lenger kølle, på innspillene for å få bedre kontroll.

Mhil Pickelson

over 19 år siden

Mhil Pickelson

Fyttigrisen så mange gode spillere her i forumet.

Går for flagget helt fra 150 meter å greier....

Lurer på hvor de holder seg når jeg er rundt å spiller, eller hvorfor de ikke dominerer AMA touren og det som bedre er.

Det er vel kanskje de samme spillerne som har utslag på gjennomsnitt 270-280 meter, de treffer jeg heller aldri.

Åpenbart mange fantastiske spillere her i Norge....hvor enn de holder seg.

Larsen

over 19 år siden

Larsen

Sliter med å passere 200 meter på utslag jeg. Blir nok ikke noen AMA tour på meg nei.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Men Phil, du må også tenke på en ting. De som alltid går for flagget er ofte de med dårligst score ;) Så om du har 20 i handicap, så kan man godt si at man går for flagget. Problemet er at de sprer slagene rundt alle sider, og bommer ofte på den siden man ikke skal bomme. Mens de med lavt handicap stort sett ikke gjør det, men spiller smartere.

704

over 19 år siden

704

Jeg går ut i fra det siktes til meg når Mhil Pickelson uttaler seg på en usedvanlig lite seriøs måte (eller man skal kanskje ikke forvente mer her inne).

Jeg prøvde bare så godt jeg kunne å svare Flucky på spørsmålet. At jeg ikke er med og dominerer AMAtouren har to åpenbare årsaker. For det første er jeg langt fra god nok. Jeg spiller et stykke ned på singelhcp, men det er jo langt fra å kunne hevde seg i toppen der. For det andre, som er minst like viktig, så konkurrerer jeg ikke.

Og ja, jeg går som regel alltid for pinnen fra ca. 150 meter og inn, men det er jo fordi det ikke betyr så mye for meg om jeg bommer ettersom jeg ikke konkurrerer. I tillegg er det jo morsomt å prøve. For øvrig er jeg mer trygg på chipping enn jeg er på putting (sliter med sistnevnte pga en mental sperre), så jeg tror ikke jeg taper så mye på det.

Selvfølgelig går jeg litt til siden hvis pinplasseringen er rett i nærheten av en åpenbar fare som kan bli katastrofal for hullet, men dette er unntaket og ikke regelen.

Hvis Flucky kun vil ha svar fra de som konkurrerer så får han si det. Da holder jeg meg langt unna. Hvis han vil ha et svar fra en som er ærlig og gidder svare seriøst så svarer jeg gjerne.

Mvh
704

PS!! Jeg driver IKKE 270-280 meter i snitt, heller rundt 230-250. Og siden det er et fåtall av hull som er over 380 meter fra gul i Norge (jada, vet om en god del, men de er også unntaket i forhold til alle de hullene som ikke er det) så har jeg da sjeldent mer enn 150 meter inn.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Syns du svarte helt fint 704 :) Jeg ville bare høre hvordan folk tenker jeg. Enig med at Phil M. kunne svart noen anelser mer seriøst ja.

Bra innspill 704!

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Balloning ballbane betyr at ballen pga backspin stiger og stiger til den hverken har fart eller backspin igjen, for så å falle dødt ned og trille bittelittegrann. Uttrykket Balloning ballbane brukes mest om drivere og lange køller med lav utgangsvinkel der ballen har en kraftig oppoversvingende ballbane som gjør at den mister fremdrift og taper lengde.
Jo høyere man slår ballen med 9-jern til lengere tid er den i lufta.
Til lenger tid den er i lufta til mer backspin mister den før den lander.
Og jo mindre backspin den har når den lander jo lenger triller den før den stopper. Men høyere ballbane gir også en brattere nedfallsvinkel som igjen er med på å redusere trillen.
Bedre spillere liker å slå ballen lavere for å korte ned på tiden det tar før den lander. Dermed har ballen mer backspin når den treffer greenen og stopper raskere eller spinner tilbake.
En annen fordel med lav ballbane og kortere reisetid er at det blir mindre innvirkning fra vind.
Med driver (og ofte med 3-wood) er cluet å oppnå maximal lengde og maksimal trill. Når det gjelder utslag med moderne drivere og moderne baller ønsker de fleste derfor en høyere ballbane og mindre backspin. Mindre backspin gjør at ballen avgir mindre energi til lufta, men blir det for lite backspin "flyter" den også dårligere. Det gjelder derfor å tilpasse utgangshastighet, utgangsvinkel og backspintall til hverandre får å oppnå maksimalt resultat.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Det at man går for pinnen betyr vel ikke nødvendigvis at de treffer rett ved pinnen?

ovesen

over 19 år siden

ovesen

Tar meg heller en "pinne" jeg da.

Pinhigh

over 19 år siden

Pinhigh

Skulle da bare mangle at man ikke gikk for pinnen fra 150m.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Flucky!!!
Det er ikke lett å snakke om strategi her, det hele er jo situasjonsavhengig, vind, nedbør, lengde, smal eller bred fairway, hindre osv osv har jo effekt på avgjørelsene så noen fasit finnes ikke, og for ikke å glemme "dagsformen", man har jo sjelden like bra balltreff hver dag. Det varierer jo som kjent. Så skulle man lage en oversikt over strategier på banen ble det en imponerende bok.

Men rent generelt er det lønnsomt å bruke "hue" som det heter, og legge av seg noe macho tendens som vi menn ofte sliter med. Noen har kommentert strategisk spill som kjerringspill, men de er jo ofre for sitt eget ego. Og ikke går bra i lengden heller, men de har selvsagt "gode forklaring på hvorfor det gikk til helv..." :-)

Man starter jo planleggingen av neste hull da man forlater det forrige, for å gå opp på neste tee med riktig kølle og en plan for slaget.
I hvertfall gjør seriøse golfere det slik.

-virrum-

over 19 år siden

-virrum-

Spiller jeg konkurranse på litt ukjente baner eller vanskelig vær velger jeg ofte ut 0-4 hull som er vanskelig for min spille stil, alså hull hvor det koster dyrt og misse. Da går jeg kort og sikkert fra tee og kort av green for en chip (min beste del av spillet) og håper på en en putt for par, i værste fall en bogey. Kanskje kylling spill vil mange hevde, men så har jeg svært sjelden dobbel anført i boka.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her