Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

kopikøller eller hva?

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Stadig leser jeg innlegg hvor det snakkes om at en har bestilt sett fra USA og mange av køllenavnene det snakkes om kjenner jeg veldig lite til, som Toska, Acer, Maltby, Snake Eyes, Power play, Oxygen osv. Er dette kopi av "ordentlige" køller eller ligger det egen forskning og design bak disse merkene. Selv er jeg vel erke konservativ og spiller med Titleist blades og har vel egentlig aldri saumfart nettet og "snust" på alt nytt, men det skulle være interessant å høre hva golf-folket mente om dette.
Og, et annet viktig poeng, er de like gode som de kjente merkene?

Pøkky Pjuk

over 19 år siden

Pøkky Pjuk

høyhandicapper med blades?

WEEEEEEEEEEEEJEEEEEEEEEEEEEEEEE

jeg spiller med OS jern med giga CB og medium såle. skikkelig merke, og helt uten charm, men de funker.

jeg har testet noen av merkene du nevner, og er ikke sikker på hvor mye ren teknologi som ligger bak de, men de virker ok i hvertfall...

anonym

over 19 år siden

anonym

Toski, Maltby, Snake Eyes er meget anerkjente merker som køllemakere bygger køller av komponenter.

Maltby er golfworks.com mens snakeeyes er fra golfsmith.com

Dette er like god kvalitet som anerkjente merker, men de har ikke stort apparat og marketingkostnader pga, merkevarebygging!

Maltby er mannen bak "playability factor", en skala for å vise spillbarhet, altså hvor lettspilte køllene er. Han er en av de viktigste innovatørene i industrien. Golfsmith er store og flere tourspillere opp gjennom tidene spiller med køller bygd fra komponentene deres. Ofte står det noe helt annet på headcoverne.........som så mange andre spillere......

Snake Eyes er toppmerket til Golfsmith, og har i mange år vært spilt med på de største tourene.....

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Har nå i flere år bygd køller av komponenter fra Maltby, Toski og Alpha, og har enda tilgode å få negative tilbakemeldinger fra kundene. Tvert i mot viser det seg at jeg stadig får tidligere kunders venner og familie som nye kunder etter gode referanser.
Dette tar jeg som ett signal om at produktene fungerer etter forventningene, og at kundene spiller god golf med køllene.
Fortsatt er det desverre noen som er mere opptatt av navnet som står på køllen, enn av hvordan de er å spille med.
Uansett så er det fortsatt slik at vi køllemakere velger på øverste hylle blandt komponentene vi benytter, det er der kundene blir fornøyde. At de får køller til halve prisen i forhold til samme kvalitet blandt hyllevarene, det er da bare hyggelig.

Jansen

over 19 år siden

Jansen

Jeg har ikke testet noen av disse merkene selv og jeg tviler ikke på at de er meget gode å spille med. Men jeg tror allikevel at de "kjente" merkene er bedre, ihvertfall når vi kommer til toppmodellene som de beste spillerne velger.

Det er svært få toppspillere som spiller med Toski, Maltby, Snake Eyes, KZG etc. Disse spillerne er ute etter det beste og hvis disse merkene hadde levert køller som hadde vært like bra som Titleist, TM, Callaway etc hadde vel flere toppspillerne også valgt disse. Jeg antar at de store gutta har nok penger og velger køller de føler er best å slå med.

Hvis Toski, Maltby osv er tett opp til de "kjente" merkene i kvalitet kan det være gode valg for de ligger ofte lavere i pris.

Kaare

over 19 år siden

Kaare

Jeg kjøpte et "kopisett" for å ha på hytta, da vi har mange golbaner i nærheten. Hjemme har jeg Callaway, som jeg er meget godt fornøyd med, men jeg må beskjemmet innrømme at scoren ikke er noe bedre med de i snitt på hytta og at følelsen med kopikøllene er tilnærmet lik. Jeg velger likevel å tro/håpe på at de dyre køllene er et hakk bedre...

Jens

over 19 år siden

Jens

Dyre køller er bedre fordi spilleren tror de er bedre.....
Dessuten har dyre køller høyere statusfaktor, og det bidrar også til bedre spill.
Køller fra KZG, Maltby, Golfsmith, Wishon, m.fl. er i utgangspunktet like gode, men billigere komponenter som etter at køllemakerne har lagt inn tilpasning blir like dyre som de mest kjente.

Vær oppmerksom på at kjøper man tilpassede køller fra Titleist, Ping, Cleveland osv så er tilpasning gratis eller nesten gratis, mens hos typiske køllemakere koster tilpasningen minst like mye som selve køllene.

Har jeg valget mellom et tilpasset jernsett fra Ping til 8000kr og et tilpasset jernsett fra KZG/Wishon/Maltby til samme pris, så kjøper jeg selvfølgelig Ping pga annenhåndsverdien og mindre verditap.
Men er jeg standard størrelse og har normal fysikk og kan hente køller rett fra hylla så velger jeg heller et jernsett fra Maltby eller Golfsmith til halve prisen.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

de som tror at de anerkjente merkene er bedre fordi de brukes mest av tourspillere er utrolig naive....

tourspillere kan få spesialtilpasset utstyr helt etter deres ønske.

Disse bruker det utstyret hvor de får den beste sponsoravtalen, og de går ikke rundt på proshopper og prøver ut alle merkene, for de vet at når man får topp utstyr, så er det marginale forskjeller fra merke til merke. mer følelse enn kvalitet.

dersom det hadde vært så enkelt at toppspillerne valgte kun de beste ustyret etter kvalitet, så ville jo alle spilt med samme køllene.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Til Jens:

Hele poenget med et komponentsett (f.eks. fra Maltby) er at det ikke koster noe ekstra for å få det "tilpasset". Dersom jeg skulle hatt et tilpasset sett, hadde jeg valgt et komponentsett.

Dersom jeg derimot var helt standard, kunne jeg sikkert finne et merkevare-sett kjempebillig på nettet....

Jens

over 19 år siden

Jens

Jasså....
Og hvor får du så tilpasset et Maltbysett gratis ???
Hvem justerer loft/lie gratis ??
Ikke helt med du vel ??

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Kjære Jens

Gratis er et relativt begrep. $3 pr kølle for lie/loft-justering er i min verden regnet for tilnærmet grats.

For å utvide din horisont kan du besøke www.divotmasters.com.

Joda, jeg er helt med. Har du det bra?

anonym

over 19 år siden

anonym

Jansen.
Du tar feil. Det er færre reklamasjoner på komponentene fra de nevnte merker.

Det svært få forstår er at køllehodene ofte produseres på samme fabrikk, av samme stål, samme kvalitetskontroll, MEN komponentselskapene har ikke slike astronomiske marketingkostnader, det er kun her årsaken til prisforskjellen ligger, IKKE på kvalitetsforskjell.

Det er et godt poeng med andrehåndsverdi dersom man sammenligner med full pakke hos enkelte køllemakere. Det bør nevnes at mange køllemakere i Norge tilbyr tilpassede sett mye rimeligere enn de nevnte store merkenavnene.

Maltby tilbys av flere til langt lavere pris enn 8000kr. f.eks.
Maltby har svært godt utvalg av køllehoder. Se www.golfworks.com

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Oi det var mange gode svar. Takk for det.
Og PP: høyhcp med blades? weejee? Hvem har sagt at jeg har høyt hcp? Selv om jeg ikke kan mye om kopimerker så kan jeg jo ha single hcp for det?
De som tror at alle køllehoder produseres på samme fabrikk bør undersøke en gang til. Det er sikkert sånn med kopimodeller at de egentlig er ganske like, men med f eks Titleist så produseres dette under helt andre forhold, har jeg blitt fortalt.

anonym

over 19 år siden

anonym

Aldri sagt at alle produseres ved samme fabrikk, men sier at mange merker og komponent-brands lages side om side.

Det er mange fabrikker både i Taiwan og Kina, og du ville bli overrasket over hva som lages side om side.

Det er stor outsourcing, og da støpes svært mange merker i samme fabrikk. Finish etc. gjøres i egne eller andre fabrikker.

Pøkky Pjuk

over 19 år siden

Pøkky Pjuk

det har seg nå sånn at jeg vet hvem du er Haugerfantomet, og dermed kaller jeg deg høyhandicapper med god grunn.... siden du har myyyye høyere handicap enn meg......

:O)

Jens

over 19 år siden

Jens

Kjære Aiaiai!
Du kan vel ikke sammenligne det å kjøpe loft/lie justerte køller på andre siden av jorden med det å dra til en tilpasser å få køllene tilpasset og produsert i Norge.
Nå VET jeg at du ikke er helt med.
Surrekoppen.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Neimen Jens da, har du ikke lagt deg?

Jeg skiller mellom å tilpasse køller og kjøpe køller.

Dersom du vet at du skal ha standard køller (som du skrev) må du f.eks. ha tatt en time med pro og fått vite hvilke køllemål du skal ha.
Det må du gjøre uansett. Tullebukken!

Så, når du vet hvilke køller du skal ha - er det bare å KJØPE køllene.
Og, da min gode Jens, kommer en butikk som divotmasters til sin rett - med meget gode køller - som kan bestilles etter mål nesten uten ekstra kostnad.

Og dersom du er ekstra gnien Jens, kan du jo få en gratis tilpassning til PING køller (som du nevnte) og kjøpe mye billigere køller med de samme spesifikasjonene på divotmasters.

Jeg kan forresten nevne at INGEN køllemakere jeg vet om tar betalt for tilpassningen, det ligger i prisen på køllene de selger.

Det opprinnelige innlegget ditt oser av ignoranse og forutinntatte holdninger, og sier meg kun en ting - DU HAR IKKE PEILING PÅ DET DU SNAKKER OM , kjære Jens. Det var den eneste grunnen til at jeg i hele tatt orket å motsi en av dine fantastiske påstander.

Takk for en hyggelig "runde" Jens...

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

For ett sett med Toski T 56, må du i USA nettshop, betale 600$ for ett 8 køllers sett. Med dagens kurs + moms blir det 4650 kr + frakt. Dette settet er med stålskaft. For samme settet tar jeg 3300 kr med grafithskaft, og vil du ha endret loft/lie, koster det deg 400 kr. for hele settet. Når det da blir pratet om tillpassede sett til 8000 kr. gjelder ikke dette alle. Meg bekjent er det vel bare en ellor to som opererer med slike beløp, man da er det også andre vesentlige faktorer som må regnes med.

Med hensyn til hvor de forskjellige køllene blir produsert, så dreier det seg om 4 fabrikker som produserer ca. 80 % av jernene som blir solgt på verdensbasis. Da er Japanske produsenter holt utenom, da de for det meste produserer for Asiamarkedene.

Det samme gjelder for bager, om enn i mindre grad. De mindre merkene som går mest etter lavest mulig pris, benytter ofte samme fabrikker. En del større vil også ofte øke marginene sine på å kjøpe billig, på bekostning av kvalitet. Ett kjent norsk merke har foreksempel samme design og tekstilkvalitet som ett mindre kjent merke.Med andre ord samme kostpris. Samme fabrikk, bare prisen for det kjente merket er vesentlig høyere. Hvem som har kopiert hvem vet jeg ikke.
Som ilustrasjon kan dere gå inn på nettogolf.no, klikk på produktkontroll. Her vil dere se bilder av hva jeg prater om, en herlig mix av gode bager fra mange merker.

ulven

over 19 år siden

ulven

Det er morsomt med dere som tror at det er de kjente merkene som tourspillerne reklamerer for som er de beste køllene. Ja de har topp kvalitet, men de er skjelden innovative og nyskapende. Historien viser at de aller fleste forbedringer/nyskapninger gjøres av uavhengige små selskaper med lav markedsandel men desto større drømmer om å lage noe bedre. Best huskes vel Karsten med sin putter, Taylor Mades metalwoods og Callaways Big Bertha driver. Ingen av disse produsentene var store navn da. I de siste årene har merker som Orlimar, Sonartech og Nickent vært giganter på PGA-touren. Har vel knapt solgt noe her i Norge.

Årsaken ligger i at de store prodesentene har mer enn nok med å kopiere hverandre. Det er derfor de nesten aldri tør saksøke andre produsenter enn de med counterfeits. INGEN KOPIERER SÅ MYE SOM DE KJENTE MERKENE. Den beste historien er fra begynnelsen av 90-tallet (før oversize drivere ble vanlig.) Bridgestone hadde i samarbeid med sin Tourspiller Jumbo Ozaki utviklet en ny driver for Jumbo. Allerede før modellen, som ble kalt J`s Weapon var satt i produskjon, hadde andre tourspillere fått kopier av sine utstyrsleverandører.....(Brigdestone var en relativt stor kølleprodusent da, men ikke i nærheten av Mizuno, Ping, Titleust, Wilson, Tommy Armour m.fl.)

anonym

over 19 år siden

anonym

Bingo Ulven!
Dette stemmer. Til og med PING kopierer! En nordmann hadde visst et patent på den stjerna bak slagflaten som PING hadde på ISI-jernene sine. Den skulle absorbere sjokk og gi mykere feel. Serien forsvant ganske fort da det ble kjent i media at det fantes et patent som PING hadde kopiert/stjålet.

2-ball patentet er en videreføring, ny patent basert på Dave Pelzs 3-ball patent fra 70-tallet. Grunnen til at han ikke holdt liv i det patentet var den gamle regelen at køllehodet ikke kunne ha lengre "hale" enn avstanden fra tå til hæl.

Straks disse to som fikk 2-ball patentet henvendte seg til Odyssey, overkjørte de disse to og produserte 2.ball putteren med sinnsyk suksess. De solgte første året nærmere 500 000 puttere!

Så de virkelig kvantesprangene kommmer som du skriver utenfra, og ikke innen de store merkene.

Ikke mye som har skjedd på puttere siden 2-ball, og nå kom PilotPutteren, som ser ut som et kvantesprang sammenlignet med hva de andre kjente merkene har klart å komme med de siste årene. Nok et bevis på at nyvinninger kommer fra små og innovative selskaper. Tipper Piloten blir stor jeg, nettopp pga. at de har klart å skille seg ut, og det med et nyvinnende konsept med ny design.

Anonym Feiging

over 19 år siden

Anonym Feiging

Bærnt?

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Jeg er vel alt annet enn feig, som hele tiden har vært i egen person her inne.

God sommer:)

Anonym Feiging

over 19 år siden

Anonym Feiging

jeg har ikke sagt du er feig. jeg heter Anonym feiging, og lurte på om det var du som var anonym!

kjenner litt igjen skrivemåten da serru.

øj

over 19 år siden

øj

Børje; har vært på nettsiden din noen ganger. Når jeg eventuellt skal ha nye køller er det da mulig og komme til deg og få testet ut forskjellige kølle hoder og skaft?

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Ja da, øj, jeg har demokøller i massevis, det er bare å ta de med på banen eller rangen. Om det er spesielle kombinasjoner av køller/skaft du vil prøve, gi beskjed på forhånd slik at jeg kan montere demokølle før du kommer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her