Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva f... er en snobb?

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Nei, nå er jeg drittlei av alle disse angrepene på de såkalte "snobbene" i golfsporten. De som ikke spiller golf, kaller alle golfere for snobber. De som er nybegynnere kaller lavhandicappere for snobber, og de som bare bruker 3000 kr/år på sporten sin, kaller de som bruker det dobbelte for snobber.

Jeg mener at når vi bruker ordet snobb om noen, så sier det mye mer om oss selv enn de vi bruker uttrykket mot. Har naboen finere bil enn deg? Og våger han å være stolt av den også? Bare innrøm det: Dæven, så fristende det er å kalle ham en snobb!?!

Men da må du huske at du kanskje har en nabo til som faktisk har en enda råtnere kjerre enn du har. Han synes sikkert at DU er en snobb! Og du tenker - hva galt har jeg gjort, da?

Det tenker nok naboen som har finere bil enn du også. Og golfspilleren som bruker 20.000 kroner per år på sporten han elsker. Hva galt har han gjort, da?

Snobb? Drit og dra!

tintin

over 21 år siden

tintin

tot enig med deg.

drivkraften for å snakke nedsettende om andre er usikkerhet og mindreverdighets kompleks... det er det mye av i Norge.

dette er ikke et land for vinnere, men et land for den totalt anonyme som ikke stikker seg ut.

prøv å lage en bra golfbane f.eks, tipper det hagler med snobb og soss uansett hvor bra banen skulle bli.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

I Norge kan du gjerne eie en campingvogn til 700.000, men bruker du det beløpet over 10 år til å spille golf da er du en rik snobb da...

Joje

over 21 år siden

Joje

Enig med alle tre. Her på forumet er det drøssevis av slike som ikke tåler at noen er "bedre" enn dem. Fagforeningsgnotter hele gjengen :-)

Terje

over 21 år siden

Terje

Joje - det er ikke "snobbene" som er ekstremt hårsåre da?

Nisse

over 21 år siden

Nisse

En snobb er en som er nedlatende mot andre som har mindre penger, dårligere bil, billigere klær osv.
En snobb er en som ofte tar seg til rette på andres bekostning, sniker i køen, plukker ut hvem han vil snakke med og hilse på.
En snobb er en som later som han er noe han ikke er.
Men først og fremst er en snobb en med eksibisjonistiske tendenser, en som MÅ parkere Jagueren sin nærmest mulig klubbhuset, selv om det er utenfor oppmerkede parkeringsfelt, han MÅ tenne sigaren sin selv om han er fullt kalr over at røyken medfører ubehag for andre, han MÅ snakke høylydt om den nye feite bilen sin, forretningsreisene sine, aksjegevinstene sine OSV.
Snobber finner man overalt, men de er overrepresentert på golfbanene og i loungene på flyplassene. Sistnevnte sted blir mange snobber etter å ha intatt noen gratis drammer (som de aldri hadde kjøpt dersom de ikke hadde hatt adgang til loungen) men hvilken unnskyldning kan de bruke på golfbanen.
En rik og vellykket trenger ikke være en snobb, men en snobb er sjelden rik og vellykket, bare ønsker å være det...

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Hei Nisse. Jeg benekter ikke at det finnes snobber, og jeg er enig definisjonen: Hvis noen er ekskluderende i sin framferd, samtidig som de helt åpenbart har et behov for å eksponere seg selv på bekostning av andre - ja, da kan de selvfølgelig kalles snobber (hvis man skulle ha noen glede av å kalle noen det, da).

Men her på forumet blir man kalt snobb, kun på grunnlag av hvor mye penger man bruker på sporten, eller også kun på grunnlag av hvilken klubb man er med i.

Hvem er det som er ekskluderende da? Og hvem har et stort behov for å eksponere seg (riktignok ofte gjemt bak et nick, men likevel...)?

Skapsnobber?

Nisse

over 21 år siden

Nisse

Jeg kan ikke huska å ha sett noen bli kalt snobber forde DE har lyst å bruke mye penger på hobbyen sin.
Men noen kalles snobber fordi de forsvarer det i mange tilfeller urimelig høye prisnivået i golf. Det har jeg forståelse for fordi det virker ekskluderende på mange med dårligere råd.
Noen kalles også snobber fordi de liker å fremheve hvor fantastisk klubben/banen deres er, og samtidig viser en nedlatende holdning til andre baner. Disse fortjener ikke annet en å bli kalt snobber.
Forresten vil mange snobber oppfatte det å bli kalt snobb for positivt, mens de som bruker kallenavnet legger negativitet i det.
Dessverre finnes det altfor mange forfattere som tydelig har et slags mindreverdighetskompleks på golfbanen, og legger igjen en masse usakeligheter og påsmurt tøys. Disse pårovoserende innleggene er det bare å lese og glemme, dersom de ikke blir kommentert oppnår ikke forfatteren det han ønsker.

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Njaaa Nisse - jeg er ikke helt overbevist...

Jeg tror jeg holder meg til mitt opprinnelige utsagn, jeg. De som har behov for å kalle andre for snobber, viser selv en ekskluderende holdning.

Som min mor pleide å si til meg da jeg var barn: Dom som sier at dom er dom, dom er domme dom.

Selv i en alder av 44 år synes jeg fortsatt at den ikke er så dum :-)

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Tiltrer Aasmund her. Å være en snobb er enkelt og greit fundert på en persons holdninger. En "jeg er bedre enn deg" holdning. Tradisjonelt er en snobb en person med slike holdninger som også har mye penger og liker å vise det på en nedlatende/usympatisk måte.

Har spilt golf i snart 30 år. Klart det er snobber på golfbanen. Det er snobber overalt. Men jeg opplever ikke at snobbene dominerer golfmiljøet. Det som har vært noe av det snodige er at de som ikke spiller golf har ansett de som spiller for å være snobbete basert på penger/utstyr/klær. Men det har lite med snobberi å gjøre. Synes at Smilende Sams eksempel er en ganske OK illustrasjon. Snobberi sitter i hodet og oppførselen - ikke i lommebok eller bankkonto.

Og: De som slenger rundt seg med at andre er snobbete kan fort ende opp i en ganske usympatisk rolle selv. Kanskje det ikke gjør dem til snobber - men jeg vet ikke om det er så mye bedre å være usympatisk på andre måter....

Bolsen

over 21 år siden

Bolsen

Krav til krage på skjorta er snobberi!

Frode

over 21 år siden

Frode

Bolsen:
Det er vel ikke snobberi å ha krave på skjorta? De fleste har vel råd til å gå på Dressmann å kjøpe et par skjorter med krave? Da får du kanskje t.o.m. en gratis på kjøpet :-)
Tror nok kravet om krave på skjortene blir gradvis borte. Nå spiller jo ikke Tiger alltid med krave heller.
Jeg synes nå at det skal være litt stil på banen, men ikke nødvendigvis krave. Jeg tenker mer på fotballshorts, grilldress etc.
Men... det var den jante loven.. Du skal ikke tro du er noe... osv.

tintin

over 21 år siden

tintin

Hva er galt med at det er litt stil på banen... synes dette er en bra tradisjon som er verdt å holde tak i. Fint at golfsporten har noen særegenheter.

Historiesnobben

over 21 år siden

Historiesnobben

Det er muligens litt artig å vite at "snob" oppstod blandt studenter i England på 1700-tallet. Det er en sammentrukket form av "Sine NOBilitate" som på latin betyr "uten adelighet/ edelhet/ storhet". Uttrykket ble brukt om personer uten universitetsbakgrunn.

Øvrigheten brukte altså uttrykket snobb om dem som ikke var fullt så fine.

Litt snobbete å vite, eller hva?

Snobb eller ikke snobb, det er i alle fall mye jåleri i mange idretter i våre dager. Jeg synes golfen er konservativ/ tradisjonell, men ikke spesielt jålete. Golfsporten har heldigvis ikke alfor mange idoler a la David Beckham ... enda.

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Ja, er det ikke typisk?!? Alle som vil kle seg litt finere enn meg, er snobber! Har du litt dyrere køller enn meg, er du en snobb! Er du med i en dyrere klubb enn min, ja så er du faen meg en snobb da også!

Det er jo fristende å kalle disse som skriker om snobberi i tide og utide for skapsnobber, men da blir jeg vel fanget i mitt eget garn :-)

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Terje. Nei, huffameg. Hva er det du insinuerer??? Vi som er EKTE snobber er ikke hårsåre vi, vet du... ;o)

Bolsen fikk sagt det

over 21 år siden

Bolsen fikk sagt det

"Krav til krage på skjorta er snobberi!"
Det er så sant som det er sagt.
Ble mildt sagt forbanna da jeg ble sendt av banen fra en golfklubb i Lancaster fordi jeg ikke hadde krave på T-skjorta.
Opplevde også flere ganger (i England) å bli nektet adgang fordi jeg stilte i joggesko i stedet for golfsko. Skulle være morro å still samme sted nå med siste skrik i Nike spraglete golfsko......
Dette skjedde i England, men jeg tror det likegodt kunne ha skjedd på enkelte norske baner.
Bevares, jeg har ingenting imot skjorte med krage, tvert imot, men det bør være MITT VALG, ikke noen andre sitt. En slaskete antrukket golfer med et minimum av sosiale antenner vil ikke føle seg bra i selskap med andre "riktig antrukkede" spillere. Men det bør likevel være hans valg.

Tilbake til episoden i Lancaster, jeg hadde stressa i veg fra jobb og kjørt 45 min for å komme til golfbanen, det var seint og nesten ingen utpå, og jeg hadde lyst å spille en runde før det ble mørkt. Hele kvelden kunne blitt ødelagt pga den f... kragen som jeg hadde glemt å ta med fra hotellrommet. Men for £39 (450kr) fikk jeg kjøpe en billig skjorte i pub'en i klubbhuset med en eller annen øl-logo på. I tillegg fikk jeg ikke bruke joggesko, det måtte være skinnsko. Heldigvis hadde jeg VERNESKO i bilen, så jeg slapp omsider gjennom nåløyet. Det hører forøvrig med til historien at jeg ikke så et menneske før jeg i halvmørket tok igjen en flight med tenåringer på hull 17. Så mye tull for ingenting.
Jeg var (og er) så bitt av golfbasillen at jeg finner meg i det meste for å få slå den lille hvite ballen.
Men hadde det vært et annet sted en golfbanen hadde nok reaksjonen blitt en helt annen.
Ingen tvil om at golf er det mest snobbete som finnes.

Og et annet eksempel som understreker snobberiet i golf: I Norsk Golf nr 7 / 2003 står det om en italiensk klubb der bare 1/4 av medlemmene spiller golf. Resten er klubbhusløver som er med for å se og bli sett. Mon tro ikke det er en smule snobbete ????

Junior

over 21 år siden

Junior

Jeg syns faktisk at det skal være krav om krave på skjorta, i hvertfall på de største banene i Norge. Dere kan godt kalle meg snobb for det men jeg syns det skal være kleskodeks på de beste golfbanene. Jeg syns det er for dumt hvis man skal kunne dukke opp på golfbanen med 10 cm for korte olabukser med hull i og en t-skjorte der det står Tenerife med store hvite blokkbokstaver (Jeg vet at dette er å sette det litt på spissen men dere skjønner hva jeg mener...)

Krage på golfskjorta lenge leve..!

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Det er slutt på krage om kort tid. Hele greia er barnslig.

akkurat

over 21 år siden

akkurat

Okey, du drar altså til England for å spille golf.. Du har joggesko og ingen krave på skjorta, og du blir nektet ut på banen i ditt antrekk. Si meg en ting; hvor lærte du å spille golf? Jeg regner selvfølgelig med at du nå skal lære engelskmennene hvordan en skal kle seg på golfbanen?

Golferne på de britiske øyer må jo snart forstå at det er nordmenn i grilldress som virkelig kan noe om golf!

Jada, jeg vet jeg er spydig.. Men kan ikke vi nordmenn prøve å lære noe fra de landene som har tradisjoner med denne sporten? Og hvorfor skal alltid vi nordmenn være så opptatt av "vi er norske og dermed gjør vi som vi vil!"

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Du fikk som fortjent. Alle burde vite at kravene er strenge i UK, og jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. En t-skjorte med krave koster ikke mye mer enn en vanlig t-skjorte, hvis du ikke har råd til den differansen har du ikke råd til å spille greenfee ;-)

Vi skal til St. Andrews i april. Joggesko og olabukse er bare bortkastet å ha med, du kommer ikke inn med det.... Selvsagt kan det være unntak, men hvorfor ta sjansen ? Det står KLART på feks. websidene til klubbene at du skal ha antrekk, uansett om du skal på proshop, puttinggreen, rangen, klubbus osv.

Jeg var forresten i Bergen for noen år siden, og jeg hadde fått vannblemmer. Klarte ikke å gå med vanlige "ute på by'n sko" og måtte bruke mine nye / fancy joggesko. Slapp ikke inn på utesteder pga. det..... Ikke det samme.. ? Ikke ?? Utestedet hadde krav til "stil" og det samme har golfklubben.

Nå skal det sies: jeg synes kravet om krave er for gammeldags. Det skal være litt stil, jeg synes det er litt moro at de forskjellige sportene har sine særegenheter.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

På den ene siden kan jeg være enig i at et "krav" om trøye med krage,ikke nødvendigvis er så mye å bråke om -- særlig hvis man spiller i et annet land som UK hvor kulturen på dette området kanskje er nokså klar.

På den annen dise er det vel et spørsmål hvor vi skal plassere golf innenfor norsk tradisjon.

For meg er golf først og fremst en friluftsaktivitet. På det området mener jeg vi i Norge som utgangspunkt har en ganske vel innarbeidet folkelig "anorakk"-kultur, fremfor en mer monden country-club stil. Å prøve å presse norsk golf inn et utenlandsk kultur-mønster tror jeg nok mange vil oppleve som litt påtatt og med et snev av snobberi.

Men så får man på den andre siden kle seg som folk flest, når man opptrer i utlandet innenfor andre friluftskulturer.

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

I Skottland brukes krave-kravet ofte til å vise bort spillere som er så langt utenfor kles-etiquette at det ikke er til å tro...

Jeg har spilt all slags baner, med klart uttalte krav til krave og lange strømper uten noen av delene. Hvorfor fikk jeg spille ? Jo fordi at det hadde på meg var "decent". Har flere ganger spurt skotter om dette og får det samme svaret hver gang: Så lenge du kler deg decent så får du spille. Og det slår til i praksis. Jeg har f.eks. aldri opplevd å bli stanset fra å spille på Royal Aberdeen, selv om de har krav til lange strømper noe jeg aldri har eid. Her på berget er det dessverre en del klubber som tror at man skal ta alt bokstavelig. Når jeg spiller slike steder innretter jeg meg. Hva er alternativet? Løpe ut på banen i protest ? Til det er det ikke viktig nok.

Krave-kravet er klart døende og takk og lov for det, hele poenget er at folk skal være kledd for den sporten de skal drive, og når Tiger W. spiller uten krave burde det være mulig for oss også.

Bolsen

over 21 år siden

Bolsen

Ikke på Losby

Undertegnede: T-skjorte fra Cubus kr. 49,50. OK
Venninnen: Utringet bluse. OK
Vennen: T-skjorte far Gant (dyr) uten krave. Bortvist

Mener fortsatt. Snobberi!

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Bolsen, hvis du kan lese innenatt så vil du se at jeg er enig med deg.... Dumskap og snobberi er likevel ikke alltid det samme.

Bolsen

over 21 år siden

Bolsen

Hei Hans!
Leste for fort. Flott at vi er enige.

Hæærlig

over 21 år siden

Hæærlig

Nå har vi drevet dugnad på banen vår i hele høst etter at den stengte, og ikke en j.... snobb å se.
Disse menneskene som blafrer høylydt med leppene i solskinnet på verandaen etter runden er totalt fraværende, og stillheten brytes bare av motorsager og gravemaskiner.
Men snart kommer Mai, og da er Galvin Green og Lacoste-gutta tilbake på verandastolene sine..............

Jan B. Sørensen

over 21 år siden

Jan B. Sørensen

Humret og tenkte med meg selv da jeg leste innlegget over her "hæærlig ". Jeg syntes jeg kunne se for meg situasjonen hvor de etter en lang dugnad på banen virkelig kunne sette seg ned, uten bena over kors, med en kaffekopp som ikke holdes i hanken, fortelle om noen gode slag fra høsten og sammen glede seg til våren.

Tenkte også på min egen holdning fra tiden FØR jeg begynte å spille. Som utenforstående så jeg på sporten og dets innvånere som snobber og kunne ikke fatte at dette hadde noe med idrett å gjøre. Takk til ham som fikk åpnet mine øyne og latt meg oppleve at dette er idrett på mange plan. Kondisjon, styrke og konsentrasjon, teknikk og strategi. Jeg har sikkert glemt noen flere ferdigheter, men det holder for meg til jeg blir bedre.

Nyfrelst

over 21 år siden

Nyfrelst

Jeg så på golf som en "damesport" før jeg sjøl forsøkte å mestre spillet. At det var meget vanskelig var faktisk det som appelerte mest. Siden denne erkjennelse har livet vært en kamp og en evig treningsleir. Takk til snobbene som mest sannsynlig la grunnlaget for de første anleggene i landet vårt. Det første anlegget var vel engelskmennene tilknyttet Borre fabrikken ansvarlig bak. Uttrykket snobb i golfsammenheng er vel ikke lenger særlig relevant. Misunnelse og mangel på evnen til å akseptere at andre har mer og eller andre vaner enn en selv er vel bakgrunnen for uttrykket snobb og snobberi og kanskje ikke omvendt slik faktisk definisjonen på snobb og snobberi er. Sjøl har jeg aldri opplevd å ha blitt oversett eller ignorert av noen som helst på golfbaner og anlegg i Norge eller i utlandet. Jeg kan ha vært heldig! Eller kun ha hatt uflaks.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her