Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Beskyttelse av greenene om vinteren

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Vi hører alltid at en del baner har skader på greenene etter vinterens snø og is. Det som forundrer meg er at hvorfor bruker ingen små telt eller lignende over greenene om vinteren.
Er det fordi gresset blir mer skadet elller er det kun snakk om penger? Ser jo stadig små plasthaller som kan fåes i forskjellige størrelser og de er jo hvite på taket slik at lyset kan komme ned til bakken.
Det kunne jo være et lufte system som ga frisk luft inne i teltet uten at snø og is la seg på gresset. Og det kunne jo være et lite varme element som holdt temperaturen på + grader.
Ja jeg kan svært lite om greenkeeper arbeid, men det skulle være interessant å høre argumenter for og i mot dette.

Losby

over 19 år siden

Losby

Losby har 5 vintergreener og masser med bunkere uten sand. Helt utrolig at de ikke vet at det er vinter i Norge og klager på Snø hvert år.
har også lest at det forskes på gress på Landbrugs skoler og det har de gjort noen år. Må jo for faen gå ann å ta lærdom av noe??. Ja jeg er skikkelig skuffa over Losby. Ikke blir det bedere heller med tanke på infoen på hjemmesiden som ikke har noe ydmykhet eller unskyldeninger bare henviseninger til vær. Dritt lei at man må vente til juni for å spille golf i Oslo området.

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Bunkere må etterfylles regelmessig med sand.
Greit nok at østlendinger ikke er de skarpeste knivene i skuffen, når det gjelder grønne områder, men litt må man da kunne.

De Lutte - jærbonde.

Fredrik

over 19 år siden

Fredrik

Delutte. Du må viske bort "hcp" fra profilen din, og skrive "iq"

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Dessverre Fredrik. Det går ikke.
Har dokumentasjon på at den er 127.

De Lutte - mangler dog en del på å bli medlem av Mensa.

Fredrik

over 19 år siden

Fredrik

127? Ja DET vises jo på dette forumet og andre. Er du schizo og? Kanskje den andre perosnligheten som er så glup. Eller nei. Kanskje det er dine sosiale antenner som ikke funker i skriftlig form.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

DeLutte,

greier du å diskutere eller debattere uten å virke dum?
Du påstår plutselig å ha en iq på 127, men det er jo lett å forstå at du ikke blir medlem i Mensa, for de som er såpass smarte har ikke så voldsomt markeringsbehov, og prøver heller ikke å innbille resten av verden at de kan alt om alt. Du er kjent for å ha frekventert golf.no debattsiden lenge, og nå har du plutselig dukket opp her. alt jeg har lest av krangler du har deltatt i der, handler om ting du "vet" og hvor dumme andre er som ikke ser det samme som deg.

argh.... trøtt nå... går og legger meg...

Albert - blablablalbalbalabla

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Greenene våre er grønne og fine i år også. Tror nok skader varierer utifra valg av gresstype, hvor hardt de klippes gjennom sesongen i kombinasjon med vinterværet.Her er det variasjoner fra klubb til klubb.

Slik jeg har forstått det er det beste for gresset å ha et dypt isolerende snølag over seg vinterstid.

Løsningen din fantomet høres grei ut ,men telt pluss lys pluss oppvarming høres dyrt ut.

Kunne uansett vært artig å høre hva noen med green keeper utdanning synes om en slik løsning. Leser noen med denne utdannelsen scangolf tro?

Tomba

over 19 år siden

Tomba

Dette er interesant for oss som ikke kan mye om gress.
Ser helt klart dette med type telt.

Hva med type glava matter??

-virrum-

over 19 år siden

-virrum-

Jeg tror å bygge rundt, inn og over blir for kostbart uansett, både med antall timer på arbeidet og kostnad på matriellet. Ofte er jo greenene 20x30 meter +/- Et provisorisk bygg på 400-800 kvm som skal tåle 200 kg pr kvm med snø...kan ikke bygges veldig billig. Også var det vel
omtrent 18 sånne bygg som skulle settes opp, ja kanskje er de ferdige til påske!

Tomba- Tror du er inne på noe som kan bli løsningen i fremtiden for å forlenge optimal sessong her i norge. At ulike typer duker som man kan fylle med f.eks gasser som isolerer av type argon eller lignende for å forhindre at frosten går ned i bakken.

Men til gressekspertene: bør gresset utenom vekst sessong være frosset eller holde + grader ?

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Det var da hyggelig Albert, å høre at du leser alt jeg skriver.
Skriver hovedsaklig hos VG og Aftenposten, samt en sjelden gang her inne eller hos golfsiden.com.

"Golf.no" bruker jeg aldri å besøke.

De Lutte

Folkeopplysningen

over 19 år siden

Folkeopplysningen

Aftenposten = Golf.no

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

DeLutte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ikke ødelegg denne tråden med vås. Skriv noe vettugt eller hold kjeft!!!!!!!!

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Ja kanskje telt blir for mye arbeid og dyrt. Jeg vil jo tro at det kan finnes andre løsninger som lar gresset om ikke gro så veldig om vinteren, men i alle fall holde samme kvalitet som de har på høsten.
Jeg har tenkt på matter også, men de må vel være litt tykke for at det skal bli et isolerende lag og gresset må jo få "puste". Eneste jeg har sett er tynn plastduk som legges på om våren men det ser ikke ut til å hjelpe stort ser man på greenene på Hauger. Mange av dem er i elendig forfatning.

Tom

over 19 år siden

Tom

Vet at de i Canada bruker halm matter noen steder. varmer og suger vann på våren. vet ikke om det er testet i Norge. Må kansje være i forskjellige tykkelser og tetthet men det høres ikke dumt ut synes jeg.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

De Lutte,

i og med at du er så allvitende, så er jeg svært overasket over at du ikke vet at når du går på golf.no og klikker på "debatt" så kommer du til samme forumet som du finner på Aftenposten.....

jeg er sjokkert

Albert Einstein - Lei av å se signaturen din

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Det er mange golfbaner rundt omkring i verden som har forsøkt mange ulike strategier for å få gresset til å overvintre på våre breddegrader. Klimaet er forskjellig fra sted til sted og fra år til år. Gress er i utgangspinktet ei plante som spirer, vokser opp, setter frø når veksten er maksimal og visner stort sett ned når frøene er utviklet. Så kommer det en vekst stagnasjon og næringen lagres i røttene til neste vekst periode kommer.
Varme og kulde kan stresse gress slik at det ikke vokser. I Europa og nordlige breddegrader har vi noe som heter "cold season gras" og rundt ekvator noe som heter "varm season gras" Sistnevnte type gress dør ut når det blir "vinter" i de strøkene og man sår inn den førstnevnte typen, for å ha grønne greener. Her ville ikke "varm season gras" overleve engang. Men når det blir for varmt om sommeren vil faktisk vår type gress bli stresset pga varmen og få trøbbel.
uff dettte tar jo helt av....
Men det som funker best for overvintring er faktisk vanlig god frost.... lange solrike kalde høstdager uten snø og regn....gjør plantene klare for en god overvintring... I vinter var det ikke tæle i bakken før snøen kom.... da blir det rundt null til noen plussgrader under snøen .... svært fuktig og det er de livsvilkårene som enkelte sopparter må ha for å blomstre opp. De tar næring av levende matriale ...så som gressrøtter ol. Enkelte gress sorter er mer utsatt for noen sopperv kontra andre... Ulike sopper får optimale vekstforhold ut fra hvor lenge snøen dekker ... så jo lengre tid det går med snø... des mer agresive sopparter....
Det finnes godkjente sprøytemidler som kan sprøytes på om høsten rett før snøen kommer.... dette er en gambling... man må treffe med vær og tid... I de siste årene har sprøytemidlene som er tillatt for sopp forebyggende sprøyting blitt svært så redusert i virkningsgrad.... fordi miljø hensyn veier tyngre en slike ting som golf greener ol. Danmark og flere land har ikke lov til å sprøyte mot sopp lenger... De midlene vi har i Norge er svært lite virningsfulle... Flere og flere baner har sluttet å sprøyte...fordi de midlene vi har ...virker lite eller ingenting...
Gidder noen å lese så mye da....hm...
Plantene trenger luft nede i bakken om vinteren...så lufting for å få ut farlige gasser i bakken er mer viktig enn de fleste golfere aner...en bonde pløyer jordene om høsten for at tælen skal få skape mye luft ..... mens golfbaner kun tørr å stikke små hull i bakken...hehe... Planter er som oss...de må også ha luft....
nå trenger jeg en pause...hehe---- Jeg tror duker over green vil skape gode vilkår for sopp....men jeg vet det er bugd baner "over there" med luftsystemer under bakken for å få tilført og sirkulert luft...... de koster mer enn vi drømmer om..

Dude

over 19 år siden

Dude

@lle fulger, hvorfor er det bare gresset på greenene som dør av sopp og ikke på fairways?

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Det dør også på fairway.... men der merker en det ikke like mye... det er når vi putter på kortklipte greener at man begynner å reagere, men generelt så er gresset på greener mer stresset enn gresset på fairway.... ca en cm forskjell på klippehøyden.... det er svært mye... på fairway vil også gresset få mer luftrom pga av grashøyden og trykket fra snøen...(tror jeg). Krypkvein og engkvein er mer utsatt for de vanligste soppene enn rødsvingel og engrapp.... ...nei nå får jeg ut å klippe greener...

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Hvem er det som forteller deg alt dette, Albert ?

De Lutte - overbærende

Pøkky Pjuk

over 19 år siden

Pøkky Pjuk

Ja, De Lutte er omtrent like overbærende som en katt i et musereir....

Average

over 19 år siden

Average

127 i iq, også jobber du som trailersjåfør? Det høres ikke spesielt smart ut.

Mye?

over 19 år siden

Mye?

127 i IQ er da ikke spesielt mye.

Lost ball

over 19 år siden

Lost ball

Jeg ler...

De Lutte anklager andre for ikke å være de skarpeste knivene i skuffen.

Tidenes selvskudd!

Average

over 19 år siden

Average

Gjennomsnittet sies vel å være rundt 100, så da er jo 127 et anseelig tall. DeLutte er selvsagt ikke i nærheten av dette, det har han bevist gjentatte ganger.

127

over 19 år siden

127

er et meget anseelig tall. det vil vel si topp 5% i alle fall. men jeg lurer nå mest på kommentarer til Tom's innspill ang. halmmatter. Vil ikke de også trekke til seg en del vann som kan spare greenen litt? Eller er jeg helt på jordet her? (Det er jo tross alt litt sent, og halvvliterne ble jo bestilt på rekke og rad)

Guro F. Jensen

over 19 år siden

Guro F. Jensen

Gjennomsnittet ER 100.
i alle land har man forskjellige målinger, og selvsagt forskjellige metoder for utregning, men 100 er satt som standard gjennomsnitt for å ha en enkel referanse.

De Lutte sier han har bevis på at han har 127 i IQ, og dermed kan ikke dette stemme, siden det ikke finnes noe "bevis" som han så lett påstår.

nå vil han sikkert svare noe som skal få meg også til å virke dum, men det er jo slik psykopater gjør, så bring it on....

Trengs ikke

over 19 år siden

Trengs ikke

Akkurat det klarer du fint selv, Guro :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her