Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slope og vanskelige baner - Evig tema?

HenrikFan

over 19 år siden

HenrikFan

Hvilke baner er vanskeligst?
Scangolf har en rangering i forhold til banenes vanskelighetsgrad. Denne går på snittet på alle som har spillt banen, altså:
Narvik er MYE vanskeligere for de fleste enn alle nadre baner i Norge.
Noen baner er MYE lettere..
Stemmer det?
Antallet tildelte slag på banene går jo bare på lengde, correct me if I'm wrong...
Hvorfor blir det ikke en endring på dette i forhold til hva folk faktisk scorer på banene?
Det er også forskjell i forskjelige HCP klasser.

Slopingsystem my ass...
Hadde sloping-systemet vært rett, så skulle jo snitt scoren(her på Scangolf) på alle banene vært rimelig likt.

Det burde forresten vært en egen sloperating for hver HCP-klasse.

Bare tull egentlig, slagspill er det eneste som gjelder
Yepp, jeg er fortsatt litt på druen... Og nei, jeg er ennå ikke schratch-spiller.

HrG

over 19 år siden

HrG

Njæææ... Vet ikke helt jeg. Slopesystemet er greit nok egentlig. Men det er helt klart at baner ikke er slopet av samme person. For jeg kan spile en bane på 5300 meter og få 25 tildelte, så kan jeg spille en på 5700 meter og få 18 tildelte, så det erikke helt jevnt alltid.
Lommedalen f.eks: Det letteste hullet (iflg hcp-index) var et par 3 hull på 175 meter, med greenbunker, rough til venstre foran green og kort green med skog bak. Vil ikke akkurat påstå at det er det letteste hullet på Lommedalen...

704

over 19 år siden

704

Det er ikke nødvendigvis det hullet som får lavest gjennomsnittlig score som har index 18. Det betyr bare at det på dette hullet vil være minst forskjell på en gjennomsnittlig scratchspiller og en gjennomsnittlig 18-handicapper.

Slopen blir vel også kalkulert på litt andre kritererier enn lengde, uten at jeg har satt meg noe særlig inn i det. Andre kan sikkert fylle inn her...

Jada

over 19 år siden

Jada

Sjekk www.ngf.golf.no under fanen anlegg for utførlig innføring i slope-systemet

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Mye rart å finne i de forskjellige slopene, ja.

Spill Randaberg fra gult og du får 30 slag.
Spill Sola GK fra rødt og du får fortsatt 30 slag, men det er nesten 2 kilometer lengre å slå !

De Lutte

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

hvis jeg får 30 slag på Randaberg, så skal jeg jammen besøke den.
det er lenge siden jeg har fått såååå mange tildelte slag......

fortsatt 36 DeLutte?

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Om du trenger mange slag, så ta turen til Meland.

De Lutte - kan forsåvidt også skrive 6,6 i profilen.

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Hva var det du lurte på, Albert?

De Lutte

Fredrik

over 19 år siden

Fredrik

Hehe. Den der tapte du Albert

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Jeg lurte på hvorfor du fyller inn handicap feltet når det bare er tull du skriver der.

T3R

over 19 år siden

T3R

Bare som en avklaring til første innlegg. Antall mottatte slag kommer frem av baneverdi og slopeverdi. Disse to faktorene er ikke bare beregnet utfra lengde. (Ref. USGA Course Rating).
I korte trekk. (finnes "tonnevis" med info på nett for den som liker slikt).
Det beregnes for Dame og Herre.
Hver av disse er klassifisert i to typer (scratch og bogey)
På hvert hull beregnes to hovedelement, lengde og vanskelighets faktor.
Lengde beregnes ved å ta hensyn til følgende element:
Antall meter (selvfølgelig), høydeforskjell, Dogleg, Vind og høyde over havet.

Vanskelighets faktor bestemmes utfra 10 kriterier:
Topografi, Fairway, Green, Rough, Bunkere, OB, Vannhinder, Trær, Green overflate og Psykologi.

Tilsammen utgjør dette rating av et hull, og gjør du det for en hel bane så har du rate på hele banen, og dermed slopen.

Og når det gjelder at snittscoren (poeng) burde være lik (på Scangolf), så synes statistikeren i meg at den er ganske så lik. For det første så må en se på et representativt utvalg av runder. Og jeg tror nok at 50 runder som er grensen her, for at en bane skal bli med på rankingen er noe lite. (NGF anbefaler 250 runder når en f.eks skal sette opp indeks på en bane).
Tar du utgangspunkt i de baner som har mer enn 200 registrerte runder så er forskjellen mellom "letteste" og "vanskeligste" bane 3 poeng.

Tror nok dagens system er det som gir mest sammenlignbare verdier mellom ulike baner. Det eneste som dagens system mangler (min mening) er mulighet for å legge inn daglige variasjoner. Men la oss ikke overkomplisere et spill som vi elsker å spille. Slagspill og Match er mine favoritter, her er ikke slope og mottatte slag så viktige. Slope, baneverdi, HCP etc. etc. er nødvendige onder men gjør deg ikke nødvendigvis til en "bedre" golfspiller. (Hmm, sånn da traff jeg meg selv i døren.....hallo hvem er du?)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her