Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Carnoustie/Kingsbarns

TAH

over 19 år siden

TAH

Hei,
Jeg lurer på om noen her har spilt begge de nevnte banene og kan fortelle meg litt om forskjellene på de to. Bør den ene velges fremfor den andre etc.

De som kun har spilt en av dem må også gjerne komme med komentarer om den enkelte bane.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

I have played both and love both.

Carnoustie is a brute, an ugly course that somehow still has charm at the end of the round to convince to come back. True shotmakers love this course. It is the toughest links course on the Open rota and the toughest links course that I have ever played. It is located in a miserable town and you do not see the sea from the course.

It is however one of the greatest courses in the world and site of Hogan's only Open win. He turned up, won the Open went home and never came back.

Kingsbarns is pure fun!! Wide open fairways, lots of options off the tee. Loads of different ways to play approaches. The sixth is one of the best short par 4's in the world. It is one of the most fantastic pieces of engineering construction that I know of apart from Shadow Creek in America.

Superb place and you will be looked after.

Play both courses for a total contrast!!

Brian Phillips.

TAH

over 19 år siden

TAH

Takk for svar. Jeg sendte forespørsel til Kingsbarns i dag og håper å få en starttid der. Carnoustie har mye ledige tider ila sommeren så der får jeg sikkert spilt en runde.

Er det andre baner du kan anbefale? Jeg bor i Edinburgh.

TAH

over 19 år siden

TAH

Forresten; har du spilt noen av banene på Gullane Brian?
Kan Gullane 1 være et plaster på såret for ikke å få spilt Muirfield?

TEB

over 19 år siden

TEB

Prøv gjerne å få med deg St Andrews Bay. Banene der heter Devlin og Torrance, og min personlige mening er at Devlin er hakket bedre. Dramatisk bane, mens Torrance er mer typisk Links. Ligger på veien mellom St Andrews og KingsBarns. KingsBarns er noe av det beste jeg har sett og spilt! Ikke enig med Brian vedr "wide open fairways", men nå er jeg sjelden enig med han uansett. Starttid er ikke noe problem, det er ingen medlemmer der, kun greenfee.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Det er utenfor min fatteevne at Yngve ikke har svart på denne tråden. Så nå tviler jeg på at han har spilt disse banene...................

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Vel Føkky,

jeg visste du kom til å kommentere, så jeg har valgt å la være.
når du da alikevel kommenterer, så velger jeg fortsatt å la være.

i hvertfall inntil videre......

dessuten har jeg ikke spilt Carnoustie......

Flucky=d0mm

pekka

over 19 år siden

pekka

Jeg kan absolutt anbefale Carnoustie, spilte banen uka før Dunhill Links
i fjor høst. Forholdene var helt suverene, med perfekete greener.
Resten av banen var også helt strøken foregreener som raske norske greener perfekte teesteder. Tips leie av caddie kan anbefales, vi gjorde ikke det men gikk sammen med ett par som hadde caddie, og de hadde veldig god peiling på banen avstander, leste greener og ga puttelinjer som stemte

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Det er ikke langt fra Edinburgh til Aberdeen... ta kjøreturen og spill Cruden Bay, Royal Aberdeen og Murcar. Garantert en super opplevelse. Skal du overnatte så bruk the Cults Hotel. Billig, golfvennlig og super service/flotte rom

TAH

over 19 år siden

TAH

Takk for info fra alle!

Sam: ligger noen av de banene du nevner der så nær hverandre at jeg kan rekke å spille 2 av dem på en dag? Tviler på at jeg får mulighet til å spille alle tre i denne omgang, får besøk og vi skal kun spille golf i 3 hele dager. Og en av dagene blir garantert Kingsbarns ettersom jeg i dag fikk beskjed om at jeg får greenfee der for £58 i steden for £150 ettersom jeg bor her borte. Og jeg hadde også tenkt å spille Crail en dag.

Jeg er fortsatt åpen for flere forslag! Trenger ikke være mesterskapsbaner. Om noen vet om andre baner som "har noe spessielt" er det bare å si fra!

mvh

-erik-

over 19 år siden

-erik-

Har spilt Carnoustie et par ganger og kan anbefale den på det varmeste (men det er aldrig varmt der). Spesielt avslutningen - hullene 14 - 18 - er fenomenale. "The toughest finish in golf" er ingen overdrivelse....

-erik-

Niblick

over 19 år siden

Niblick

If sixty to 100 metre wide double fairways are not wide open fairways then I do not know what are wide open fairways are.

I have played both the Devlin and the Torrance and would never bother again unless it was free. In fact I caddied on the Torrance last year instead of playing. There are too many other courses nearby to play than an American style Devlin course (with a fake pond) and a mediocre 'links' style Torrance course.

If you are in the St. Andrews area then there is no need to travel up to Aberdeen area. There is sooo much good golf within one hours drive. It is a long drive from Edinburgh to Aberdeen, at least three hours...that is one round!!

The courses that Sam mentioned are superb and well worth the trip but not when you are in the 'Mecca' of golf! Do it later.

Play the The Old Course, The New Course at St.Andrews. Play Kingsbarns and play Carnoustie.

Crails is awesome, one of the oldest links courses in the world.

For second tier courses why not try Gullane No.1 and North Berwick. Gullane is a superb tough course while North Berwick is the perfect 'matchplay' course with loads of quirky holes. One of my favourite courses in Scotland, I played it nearly every second week I was in Scotland for a year. The 15th is the most copied Par 3 in the world.

Ely in the north part of your area is a fun course that used to James Braid's home course. The starters hut has a submarine persiscope to see when you can drive out!!

Scotscraig is wonderful short course that I love playing. Beat Fraser Mudie, the Pro at Borregaard so maybe I am biased...

Pitreavie was designed by Alister MacKenzie so it is course worth seeing is you like his work.

The Dukes course in St.Andrews has just been redesigned by Tim Liddy (Pete Dyes right hand man) and is looking good from the photos I have seen.

If you are staying in Edinburgh then you must play Braids Hill golf course. It is owned by the council and only costs about 15 pounds to play but there are so many fun holes that you either laugh or cry at!!

So many courses within 1.5 hours, you don't to go any where else!!

I agree with Erik, the last 4 holes at Carnoustie are 'the toughest finish in golf'...I was mentally drained after I played there.

Enjoy, feel free to email with any questions.

Brian.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

See if you can team up with someone and give Muirfiled a ring about possible tee times. Not my favourite course but it is absolutely superb. If you get the chance then do it.

If you are living in Edingburgh then play North Berwick, I PROMISE you will love it!!

Go up to Gleneagles and play the Kings and Queens courses, but it is expensive.

Good luck.

Brian

pekka

over 19 år siden

pekka

Hvis du ønsker å spille 2 baner kan jeg anbefale Burnside på Carnoustie i tillegg, lav greenfee hvis du spiller begge, bra kvalitet på denne også bare litt kortere

TAH

over 19 år siden

TAH

Mye bra informasjon her :)

Vet noen om det er vanlig at man får redusert greenfee på banene (de private) dersom man bor i landet, eller er det bare KingsBarns som gir det?

Skal forresten spille the Braids til tirsdag.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

TAH: det er sjelden jeg blir sjalu. Men nå er jeg skikkelig sjalu på deg!!!! God tur og håper du får fantastiske opplevelser ;)

TAH

over 19 år siden

TAH

Takk for det gunder. Jeg har bodd her siden september, men det har desverre blitt skuffende lite golf. Har vært mye drittvær i vinter samt at jeg har hatt veldig mye å gjøre. Dette må jeg jo prøve å ta igjen ila. sommeren ;)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

greit... nå kommer det....

jeg har spilt Kingsbarns, og den er fantastisk. beskrivelsen til Brian er også bra.
Utsikten fra klubbhuset, og fra alle hullene forsåvidt, er helt magisk.
Old Course og flat-banene i St. Andrews blir som tyttebær å regne mot opplevelsen det er å spille her..... :O)

når det gjelder Dukes Course, Brian, så er det tidlig å anbefale den enda dessverre.
den er full av gravemaskiner, og ombyggingene er ikke ferdige.
Jeg har en kompis som spilte der for ca. 2 uker siden, og det var ikke noe god opplevelse for han.

men, når den er ferdig, så er det jo en fantastisk bane, og da skal den besøkes nok en gang..... :)

Scotscraig er også en morsom bane å spille. kort og grei, men fullverdig golf hele veien.....

Niblick

over 19 år siden

Niblick

TAH,

If you can team up with three others to create a fourball then sometimes they give a PGA pro price which is 4 for the price of 1. Kingsbarns if pricey and it might not be worth all the money if you do have to pay full greenfee.

Enjoy Braids, weird and wacky golf course. Try and drive the first hole and enjoy the views!!

Brian

TAH

over 19 år siden

TAH

Brian,
Kingsbarns has offered a round for £58 on weekdays and £72 in the weekend. This is a Scottish residents rate. The only restriction is that I can only book 2 weeks in advance. I find this a great offer and I am going to play it soon.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

De tre banene jeg nevner ligger rett etter hvernadre langs kysten. Cruden Bay er under en halvtime fra Royal Aberdeen (Murcar ligger mellom de to). Det er faktisk sånn at når du spiller det nordligste hullet på Royal Aberdeen så er du kun noen meter fra en av greenene på Murcar.

Skal du velge to av tre så bør du velge R. Aberdeen og Cruden Bay. Det går lett på en dag. Begge er utmerkede baner - R. Aberdeen hadde Senior British Open med Tom Watson i spissen i fjor.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

One story I heard was that a group of Japanese players were playing Royal Aberdeen and they finished the last outward hole going north, instead of turning back towards the clubhouse they carried on to Murcar without realising it!! They were found a few hours later...

I agree with Sam, Royal Aberdeen and Cruden Bay are superb. However, if you want to see what Team Niblick has done to Murcar then visit there as well. Murcar will be holding a Challenge Tour event this year with the Norwegians playing.

The rate you got for Kingsbarns is worth it!!

Brian

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Cool story Brian. It must be true - I have stopped americans trying the same "trick" two times.

Kingsbarns for £58 is a bargain !!

You mention that Crails is one of the oldest in the world - but is it older than R. Aberdeen ? They claim to be the fifth oldest of all....

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Sam,

It is the 7th oldest according to their website.

http://www.crailgolfingsociety.co.uk/mos/

Brian

Skotte

over 19 år siden

Skotte

TAH
Spilte Leven og Lundin Links i slutten av april. Fantastiske linksbaner som absolutt anbefales et besøk. Husker ikke helt distansen til Edinburg, men tror ikke det er langt. Ellers så spilte jeg Kinross, som i og for seg var en grei bane, dersom man velger Montgomerie-course (blue)

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Brian,

Hard facts is: Crail 1786, Royal Aberdeen 1780 (7 and 6)...... :-)

TAH

over 19 år siden

TAH

Ended up with both courses at crail + carnoustie + kingsbarns....
Its next week and Im realy looking forward to it.

Niblick

over 19 år siden

Niblick

How was Braid's?

What a week you are going to have next week.

Brian

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her