Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Henrik + gutteklubb

Driv

over 19 år siden

Driv

Video på golf.no om en klubb Henrik er med i. Artig - bør ses!
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1300234.ece

Hen

over 19 år siden

Hen

ja den var fin. endelig noen som har det litt morsomt på golfbanen, og ikke tar alt så seriøst

Trygve

over 19 år siden

Trygve

Han der Mulligan-karen. Hvor har jeg sett han før?
Er det han som skriver utallige inlegg om Mølligan? kanskje Ramnefjells beste venn?

ShortSwing

over 19 år siden

ShortSwing

Mulligan skriver garantert ikke innlegg om Mølligan ...
Sett før? Du har vel hatt han i hælene en gang ;-) Nei da. Han har tidligere vært caddie for Henrik.

Trude

over 19 år siden

Trude

Guttene er jo pene!

Olav S

over 19 år siden

Olav S

er det bra etikette å slå ut mens en står på kne? burde ikke en mann som henrik være proff nok til ikke å leke på golfbanen, men heller konsentrere seg om golfspillet sit?

Bo Ring

over 19 år siden

Bo Ring

Olav S
Det må være nitrist å være på guttetur med deg!
Golf er et spill, spill er lek, og kun de som ser leken i det de driver med kommer til toppen!

704

over 19 år siden

704

Bra etikette er å ta hensyn til banen og spillerne rundt deg. Hvis de syns det er morsomt å slå ut på knærne, så slår de ut på knærne. Hvis de vil slå med en hånd så gjør de det.

Har prøvd selv en del ganger fra knærne og det er dritvanskelig, så det irriterer meg litt at Henrik la den på greenen... Men han beviste vel i går kveld at han er hakket bedre enn meg uansett... ;o)

Nilsern

over 19 år siden

Nilsern

en meget bra video. profft gjort og flott innhold. tenk å kunne fått være med den gjengen på golftur. men kjenner ingen som er med, så det er nok ikke lett å bli medlemn, siden det kun skjer gjennom invitasjon

Olav S

over 19 år siden

Olav S

Bo Ring: jeg lover deg at det ikke er kjedelig å være med meg på guttetur.
Ser at Henriks handicap er på pluss-siden. Hvor lite skriver man seg ned/opp når man kommer så lavt?

704

over 19 år siden

704

Det er vel 0.1 per poeng nedover, og maks 0.1 poeng oppover per runde, og kun i konkurranser. Samme som alle i kategori 1, dvs. 4,5 i hcp og nedover.

Hen

over 19 år siden

Hen

Noen som vet når denne videoen ble spilt inn? Den må være gjort før han starta på PGA? Syns svingen hans er "annerledes" på video enn i real life

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Som proff så har ikke HB noe hcp. Regner med at han har 'fått' et hcp som de andre gutta i klubben synes er passende for turneringene deres.

Videoen er neppe spilt inn etter jul.
:-)

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Der tar du feil Dilter.
Alle golfspillere har et hcp. Tiger Woods har også et hcp, men de stiller uten hcp i konkurranse fordi de er profesjonelle.

proff er en status, ikke en indikasjon på spillestyrke(selv om man selvsagt bør ha et temmelig sterkt spill før man satser på proffgolf)

Henrik har +2,8 mener jeg å huske, og dette er ikke noe han har "fått".

Olav S: Hvorfor skal ikke Henrik få lov å leke på golfbanen som andre gjør det?

HenrikFan

over 19 år siden

HenrikFan

Henrik hadde vel 2.8 da han ble proff første gangen, og det har nok ikke blitt justert så mye siden da...

Marius Thorp har rundt +3,5 og ET Johansen har rundt +4 i hcp.

Altså de er bedre enn det Henrik var da han ble proff som 18 åring.

Har jeg rett, eller nesten rett?

PålN

over 19 år siden

PålN

Uff, sto de på knærne? Det var da en merkelig ting å henge seg opp i. Hva med at de puttet snooker-style, eller at friske unge mennesker bruker bil på banen? Så du ikke det? Uffameg, altså, den ungdommen...

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Jeg vedholder at golfspillere gir opp sitt hcp når de blir profesjonelle.

Golf handicap
From Wikipedia, the free encyclopedia

A golf handicap is a numerical measure of an AMATEUR golfer's playing ability.

...

Handicap systems are not used in professional golf.

...

A professional golfer plays off scratch, but has no actual handicap.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

du kan vedholde alt du vil.

alle golfspillere har et handicap.

hva tror du skjer dersom en proff spiller på en slopet bane hvor man mister slag når man nærmer seg 0 i hcp?
hvordan skal en proff få spille en netto selskapsrunde med kompiser dersom han ikke har noe handicap?

poenget med det du leser i wikipedia, er at handicappet ikke lenger har betydning for spillet som utføres i turneringer, siden dette alltid spilles som brutto slag eller match.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Det var da fælt så skråsikker hr. Einstein er. Hvis du ikke tror meg, så spør en pro - han vil fortelle deg at han ikke har noe handicap. Den gangen jeg spurte, fikk jeg svaret: "Oh no, you give up your handicap when you turn professional". I din klubb, Oslo Golfklubb, har de jo flere dyktige proer. Jeg er sikker på at en av dem kan vise deg på rett vei.

Å blande inn sloperating er jo renspikka tull. Slope er like lite relevant for en proff som å ha en handicap, da alle stiller likt i de turneringene som betyr noe for en pro.

Når proffer spiller selskapsrunder/-turneringer med kamerater (som de vanligvis vinner uansett) er det vanlig at man blir enig om en handicap (ofte et sted mellom +2 og +6), eller i match at han går med på å gi et visst antall slag. Dette er imidlertid noe som eventuelt gis etter skjønn. Han har IKKE handicap-kort og ingen offisiell hcp.

I HBs tilfelle har han tydeligvis et 'Ruff fairway'-hcp, men det gjelder kun hos dem. Jeg tviler sterkt på at han skriver seg opp og ned.

hmmmm-

over 19 år siden

hmmmm-

Veit ikke hvordan det er med profesjonelle spillere, men teaching proer har ihvertfall HCP kort akkurat som oss amatører...

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

les i tråden på www.golf@£$@£$.com så ser du svaret fra en Pro.

jeg vet ikke hvilken pro dette er, men jeg har hørt akkurat samme fra andre også.

velger nok å høre på dem fremfor en påståelig anonym synser som tolker Wikipedia.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Det er altså anonym annenhåndsinformasjon mot anonym synsing basert på sitert kildemateriale.

Dormie inntil det motsatte er bevist.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

sitert kildemateriale?....

Wikipedia er ikke noe leksikon, Dilter... det tror jeg du også vet.
ikke står påstanden din sitert der heller. det er en heller dårlig formulert beskrivelse av forskjellen på amatør og proff.

jeg har mine kilder selv også(proer) som har litt motstridende meninger om dette, men alle var enige om at de hadde et etablert handicap selv om de var profesjonelle.
de har ikke lengre noen plikt til å justere og regulere det, men de har det like fordømt alikevel.
er du medlem i en norsk klubb, så har du handicapkort, er ikke det riktig? uansett om du er proff eller amatør?

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Du motsier deg selv. Hvis de ikke har noen plikt til å justere eller regulere, har de ikke lenger noe gyldig handicap. Alle proer har jo en gang vært amatører, og da hadde de selvfølgelig en handicap. Men det var den gang det, itte nå.

Skulle tro at hvis de har hcp-kort så står det 'pro' der det står 6,6 i ditt. Nå er vi faktisk kommet til et punkt som faktisk kan sjekkes.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Dilter,

du glemer en ting her. jeg motsier ikke meg selv. jeg bare siterer det jeg har blitt fortalt av mine bekjente. du kan tolke det dit du vil, men det er ikke motstridende.
poenget er vel at Proffene i grunn kan gjøre hva de vil med sitt handicap, siden det ikke brukes i offisielle sammenhenger uansett.
det som er kjernen er hvorvidt proffene HAR et handicap eller ikke.

eller har jeg misforstått?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Så skjønne dere to er :) get a room

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

hehe..... vel, vi holder oss til saken i hvertfall..... eller hur, Dilter?

;O)

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Visst gjør vi det, og det synes jeg vi med rette kan være stolte av, selv om vi ser ut til å ha trettet ut andre med vår sakelighet.
:-)

Et av mine poenger var at proer ikke trenger et handicap, så hvorfor skulle de da ha en?

Jeg tror nå at vi får vente til en av proene som av og til frekventerer disse fora kan gi oss en direkte avklaring en gang for alle.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

der kan vi til og med være enige...... hehehe......

Trygve

over 19 år siden

Trygve

jeg som trodde denne tråden handla om henrik og gutteklubben hans? har sett videon om og om igjen og ser at gutta har det gøyt. kunne tenkt meg å bli medlem, er det noen som kjenner noen av dem?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her