Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilken hybrid for nybegynner?

Ørsnes

over 19 år siden

Ørsnes

Ønsker råd/synspunkter på hvilken hybrid jeg skal velge. Er nybegynner med 35 i hc. Har Big Bertha jern PW-5. Finnes det noe sånt som en lettspilt hybrid? Har jo fått anbefalt Callaway sine 2 hybrider, Cleveland Halo og TaylorMade. Noen som har erfaring med noen av disse? Og hvilket nr/grader på hybriden bør jeg velge?

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Veldig individuelt hva som passer - test ut. Når det er sagt, bør du teste Ben Hogans nye CFT Ti. De har et NVS skaft som er meget bra og prisen er vel av de rimeligere blant de godt etablerte merkene. Jeg slo i hvertfall bedre med denne enn TM rescue dual.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Har prøvd Clevland sin Halo, og likte den godt! Den er også svinbillig på nett....

duro

over 19 år siden

duro

Veldig individuelt ja. Jeg hadde lyst på Callaway Heavenwood (dette var før den nye Fusion rescuen kom), men fikk den ikke til å stemme i hele tatt. Endte opp med en Ben Hogan rescue.

Prøv så mange som mulig.

Rankmark testet en del hybrider for ikke lenge siden.

For testerne med hcp mellom 10 og 25 (ingen testere med høyere hcp ble benyttet ble følgende rescuer kåret til mest nøyaktige (tar med de 4 øverst rankede).

Ping G5, Adams IDEA 4i-Wood, Cleveland Halo, Callaway FT-Hybrid

Følgende ble kåret til mest lengstslående:
Taylor Made Rescue Dual, Ping G5, Callaway FT-Hybrid, Adams IDEA 4i-Wood

Som du ser kom Ping, Adams og Callaway høyt opp i begge tester.

Testen kan studeres i mer detalj her:
http://www.rankmark.com/

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Patetisk test.
De tester en hybrid med loft på 21 grader mot en annen hybrid med loft på 26 grader. Det gir store utslag på både lengde og presisjon.
Denne testen som ikke har med hverken svinhastighet, ballhastighet, rotasjonshastighet eller utgangsvinkel er ingenting verdt.

duro

over 19 år siden

duro

Nå vet vi ikke nøyaktig hvordan lengdetesten ble utført. I og med at en kølle med loft på hele 25 grader vant lengdetesten så tipper jeg det ble forsøkt å korrigere inn for loftsforskjeller. Ikke lett å utføre relevante tester. En robot gir noen data basert på at man treffer et spesielt sted på kølla. Mennesker har forskjellige treff fra gang til gang. Ranmark tror jeg bruker en god del subjektivitet hos sine testere i sine konklusjoner uten at testen av den grunn må være verdiløs av den grunn :-)

Ørsnes

over 19 år siden

Ørsnes

Takk for svar og tips/tilbakemeldinger. Må vel ta en skikkelig runde med testing av forskjellige hybrider.

Ørsnes

over 19 år siden

Ørsnes

Noen tips du da KølleKalle??

Haga

over 19 år siden

Haga

Har selv en Halo 4i som er kjøp i Norge. 1399.- billig og veldig bra.
Vet også at Cleveland skal ha demo på Haga i morgen.
Ta en tur og test.

øj

over 19 år siden

øj

I settet mitt er det pw (47*) og sw (56*), men savner noe ekstra, vurderer enten en gw på 52* eller en lob på 60*, ser at selges i 64* grader også.

Har lagt 3 jernet hjemme og vurderer det samme med 4 jernet og istedet kjøpe en 7 wood på 24* eller en rescue på 25*

Hva behøver en nybegynner?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

En nybegynner må som andre golfere teste ut ulike køller.

Hybridene er vel noenlunde like enkle/vanskelige å slå med uansett hvilke bokstaver som står på kølla.

Har selv en TM-3, fungerer bra som erstatning for 3&4-jern.

Test køller og baser egne valg på det.

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Nei, Ørsnes, jeg har ingen tips som jeg kan gå god for.
Som andre køller så er de aller fleste hybridene ganske like i egenskaper. Det som teller mest er at du liker utseendet.
Det er stor forskjell på utseendet til Callaway Heavenwood og Taylor Made Rescue, men begge gjør jobben greit når du blir vant til dem.
Det samme gjelder alle de andre innkludert de fleste billige kloner.
Be om å få prøve noen slag med hybridene til dem du spiller runder sammen med, eller spør om å få låne en demo i pro-shoppen.
Bare ikke plukk ut køller etter test med plastballer fra matter på rangen. Da kan du få store overraskelser når du kommer ut på gresset.

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Jeg er en nybegynner med samme HCP som deg.
Jeg har 3 hybrider, Olyo MS 703.
De er lette å slå med, så jeg er virkelig fornøyd med dem.
De finnes i 17, 21 og 25 grader og for min del er det ca 20 meter i forskjell på hver kølle.

De Lutte

M45

over 19 år siden

M45

KølleKalle: Det er ganske store egenskapsforskjeller på hybrider. Det er ikke "bare" utseendet som er forskjellig. Tyngdepkt, treghetsmoment størrelse på slagflate, offset etc er meget forskjellig fra merke til merke.

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Det er ikke ganske store forskjeller på hybrider. Det er begrenset med muligheter til å flytte rundt på tyngdepunktet i et så lite køllehode.
Noen er litt mer tilgivende en andre, og det er litt forskjell på både høyden av slagflata og størrelsen. Det er derfor jeg skriver at utseendet teller mest. Noen føler seg konfident med store hoder, noen liker dem små og kompakte, noen liker offsett og noen liker det ikke.
Små hoder er lettere å pelle ballen opp fra røffen med, og større hoder fungerer bedre fra pegg.
Viktigste forskjellen er faktisk tyngden på hodet og lengden på skaftet. Noen produsenter har lettere hoder og lengere skaft, andre har samme tyngde og skaftlengde som tilsvarende loftede jern. Etter min mening er dette de beste hybridene, men andre kan føle det annerledes.
Som andre køller må man prøve seg frem for å finne det merket som gir beste godfølelsen.
Som jeg har sagt mange ganger før, Ingen av de store produsentene lager dårlige køllehoder. Det handler bare om å finne det designet som appellerer mest til følelsen. Den kølla som er billigst kan være like god som den dyreste.

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

DeLutte,

drev ikke du og pratet om dine hybrider på 52 grader?
bruker du ikke de lengre?

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Husker ikke, har ingen men sa vel at det fantes. Har en hybrid på 60 grader, men den tiltaler meg ikke så veldig. Den har imidlertid sin misjon i fra veldig fin puddersand som man finner på f.eks Aa St. Omer Frankrike.

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

er du DeLutte også, Jalla? eller bare prater du litt med deg selv?

hihi......

Pedro

over 19 år siden

Pedro

Way the go Køllekalle/Jalla/Kongen fra Skollehue

Jalla & KølleKalle

over 19 år siden

Jalla & KølleKalle

Nei vi er bare oss selv. DeLutte er nybegynner, det er ikke vi

Bøsse

over 19 år siden

Bøsse

Jeg er selv nybegynner, og har prøvd noen hybrider. Problemet for en fersking som meg er at svingen ikke er likedan hver gang. Derfor er det vanskelig å si hvilken kølle jeg slår best med og som passer meg best.

Øystein

over 19 år siden

Øystein

Jeg har begynt å bruke driveren min fra fariway og rough, og det funker bra for meg. Dersom du har en OK driver anbefaler jeg deg å prøve den før du kjøper hybrid. Med litt trening vil nok ballen din også fly avgårde. Verdt et forsøk i allefall.

Jon

over 19 år siden

Jon

Tror ikke det er mange som følger ditt eksempel Øystein. Ingen som bruker driver på den måten.....men men....dersom det fungere for deg så.....

Pøtte

over 19 år siden

Pøtte

tipper kanskje Øystein mener spoon.

mange rookies som kaller den for drivern, siden de ikke har noen driver...... :D:D:D:D:D

Øystein

over 19 år siden

Øystein

Nei, tror ikke jeg har noen spoon-køller Pøtte. jeg har en Dunlop-driver som jeg bruker til det meste....er veldig fornøyd med den....kjøpte den pent brukt i fjor for kr 1 000,-...rene røverkjøp er jeg blitt fortalt i ettertid.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her