Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Komplett nytt golfsett

StI

over 19 år siden

StI

Er høg-hcp,og skal ha alt nytt, forbedringer? Kommentarer?

Jern: #5-#9 TM r7 XD
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=6674

Hybrid i stedet for jern #3: Callaway 20 grader 3H
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=5246

Sandwedge 54 grader: Cleveland Mens 588
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=1351

Putter: Odyssey White Steel 2 ball SRT
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=7244

Driver: TM R870 XD
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=4090

Bag: Mizuno lite
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=6553

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Lite tips: Tror ikke det lønner seg å kjøpe bag fra USA. Frakten blir veldig dyr... Men det kan du jo finne ut på tgw sin calculate shipping...

StI

over 19 år siden

StI

Har fått noen tips om at jeg trenger en til wedge, hvilket jern ville dere valgt bort til fordel for en PW?

Jameson

over 19 år siden

Jameson

Skal du kjøpe bag bør du heller gjøre dette på golfsmith.com, betraktelig billigere frakt.

Tarzan

over 19 år siden

Tarzan

Du finner sikkert samme sette med PW også. Har ikke hørt noen som ikke har det i settet. Lange jern er altid vanskelige. Du har lov til å ha 14 køller.

seb

over 19 år siden

seb

greit å bruke noen som sender med ups .... bruker du fedex får du en større moms regning i posten fra tollvesenet på gardermoen..

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Har du sjekka at du skal ha standard lengde og lie på køllene dine? Betal for en tilpassning med proen din (han tar sikkert 250-500 kr for jobben). Det lønner seg....

Har du prøvd køllene (samme type med samme skaft)? Dersom nei - gjør det først...

Dersom eg skal kommentere oppsettet ditt, ville eg:

Tatt med ein PW i jernsettet!

Egentlig valgt eit jernsett som er meir lettspelt : Callaway X-18 (eller Pro dersom du ikke liker offset). Det kan bestilles skreddersydd på tgw.com etter tilpasning hos pro. Eg ville også tatt med et 4 jern, fordi du mest sannsynlig vil ha det senere....

Valgt en 7 wood (evt ein 5 wood) isteden for ein hybrid med grafittskaft. (Jeg liker Driver - 4 wood - 7 wood, i steden for den vanlige Driver - 3 wood - 5 wood).

Driveren er bra, men jeg liker veldig godt den nye Callaway X driveren. Selv spillte jeg bare med 5 wood i to år, så mitt forslag til deg er:

(evt Callaway X 460 driver)

Callaway X 7-wood
Callaway X-18 4-PW
Cleveland 588 53gr (som gap wedge)
Cleveland 588 57gr 10gr bounce (som sand wedge)
og ein putter som du har prøvd og liker godt.....

StI

over 19 år siden

StI

Men er det mer gusntig å ha en PW fra samme merket som jernene, vil ikke Cleveland sin PW være et bedre valg?

For å spare penger vurderer jeg å kjøpe bare jern 5-7-9, for å ha rescue som #3, og PW og SW fra Cleveland.

Personlig synes jeg det er lettere med rescue enn wood, derfor jeg har kuttet ut alt som heter wood i grunn.

Tarzan

over 19 år siden

Tarzan

Tror pw som er med settene er mer lettspilte en de som kjøpes av wedge leverandører. Bytt heller når du passerer ca 20.
PS: Cleveland har kommet med noe som heter cg11 og de er vist større en wedgen som er med i settet ditt. Kan være en fin løsning

97

over 19 år siden

97

tgw sender ikke Callaway ut av USA. Men det gjør golfsmith, golfetail og edwin watts.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Dersom du tenker på best mulig kvalitet versus pris skal du vurdere dette:

Gå til www.divotmasters.com og bestill deg følgende:
(Alle køllene inkludert spining og tilpassning kommer totalt på godt under $600 !)

Eg har lagt opp til eit "standard" sett: Alle køller er med True Temper Dynamic Gold stålskaft R300 og grep Golf Pride mens standard +1/64. Alle køllene har standard loft og lie.
Eg har valgt å spine alle køllene (ca $10 pr kølle). Dersom du velger billigere skaft og ikke spiner (pured shafts) kan du få dette "settet" til ca $400....

Maltby KE4 Utility/Hybrid 21gr, lengde 39.5 (tilsvarer 3er jern)
Maltby KE4 Utility/Hybrid 21gr, lengde 39 (tilsvarer 4er jern)
Maltby KE4 5 jern, lengde 38.5
Maltby KE4 6 jern, lengde 38
Maltby KE4 7 jern, lengde 37.5
Maltby KE4 8 jern, lengde 37
Maltby KE4 9 jern, lengde 36.5
Maltby KE4 PW, lengde 36
CER Q-GRIND GW 52 gr, lengde 36
CER Q-GRIND SW 56 gr, lengde 35.5
CER Q-GRIND LW 60 gr, lengde 35.5

Wedgene har en meget bra såle og er mye bedre for en nybegynner enn Cleveland sine 588. Eg har valgt stålskaft på alle køllene, og anbefaler det.

Som sagt alle køllene kommer tilsammen på godt under $600, er sammensatt av en PCS køllemaker, er spin'et (SST Pured) og har kvalitetskomponenter.

Dersom du klarer å finne ut hvilken lengde og lie du skal ha, hjelper helt sikkert divotmasters deg med riktige skaft.

Lykke til - og gi tilbakemelding på hva du til slutt velger! (styr unna de andre køllelimerene som er nevnt andre steder i dette forumet)

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Rettelse: Den andre hybriden skulle være 24 grader.

I tillegg kan eg nevne at jernene har høyeste Maltby Playability Factor og er sammenlignbare (etter min mening) med Callaway sine X18.

øj

over 19 år siden

øj

aiaiai, hva anbefales for en som skal ta grøntkort.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Først og fremst : Snakk med proen om hvilke køller du skal ha, ta en time med han og finn riktig lengde, lie, grep og skafttype (du kan også få grafittskaft fra divotmasters). Send evt en mail yil divotmasters og spør om et passe skaft til deg (hva er svinghastighet på 5 jernet? Blir svingen din oppfattet som rask eller rolig?)

Når du er sikker på at du vil satse på golf, kjøp deg eget utstyr (men lån gjerne noen køller av venner inntil du vet det).

Dersom du ender opp med å kjøpe deg et sett, er settet jeg satte opp med Maltby og CER (egentlig samme merke) et glimrende sett å starte med. Det som skiller stort fra nettbutikk til nettbutikk er byggekvaliteten (hvordan køllene er sammensatt). Og byggekvaliteten er topp fra divotmasters etter min erfaring....

Settet valgte jeg fordi det har de samme universelle tilgivende egenskapene som callaway sine x-18. Og det passer både nybegynnere og viderekommende.

øj

over 19 år siden

øj

enn disse kzg køllene som de selger på fornebu? Har sett litt på nike også

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Vet litt for lite om KZG, men generelt har køllene deres ikke noe høy playability.

Dessuten er ikke Customgolf på Fornebu noe å skryte av etter at Lasse sluttet. De er en gjeng med ufaglærte røvere, med bare en (sist jeg sjekket) som egentlig kan noe om køllebygging og tilpassning. En venn av meg har køller som er tilpasset og bygget av Matz Modeer - han fikk høre at køllene hadde feil skaft, feil lengde og feil hode til han (noe som selvsagt ikke stemte) - og at han burde få tilpasset nye køller. Denne gartis "analysen" ble gitt uten at han ba om det mens han stod å trente en ettermiddag for et års tid siden....

Så styr for all del unna Customgolf. Ring heller Lasse i Lasses Golf dersom han driver på ennå...

Den eneste fordelen jeg ser med Nike Slingshot er at de er enklere å selge dersom de ikke skulle passe deg, enn Maltbysettet...

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Er du høy hcp kan du klare deg greit med et standard "midt på treet sett". Glem tilpassning og spesial spesial. Få deg en sving du kan gjenta gang etter gang og så skaff deg et sett som passer til den etablerte svingen.

Igjen så sier jeg, at KZG kun er et køllehode med et standard skaft på.
Køllehodene kommer i pappesker fra fabrikken uten skaft og køllemakeren monterer et hvilket som helst skaft.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Maltbysettet jeg satte opp er ikke noe spesial spesial. Det er et helt vanlig sett med god kvalitet til en billig penge. Jeg tør påstå at ingen i Norge kan matche kvalitet/pris på det settet jeg satte opp - uten å selge med tap...

Ai da

over 19 år siden

Ai da

Maltby settet er nok ikke lett å selge om det ikke passer.
Kun for spessielt intreserte spør du meg.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Ja jeg kjenner ikke Maltby settet så det er sikkert helt ok. Jeg sa det mer generelt at man bør ha en sving å stole på før man begynner å fikse på køllene.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Til Ai da : Det burde være like enkelt å selge som et "standard" merkesett.... Bare at det kan tilpasses (dersom du vet hva du skal ha). Satte settet opp som et utgangspunkt dersom proen sier : Du skal ha 2 grader upright, en halv tomme forlenget skaft og at et regular dynamic gold sikkert er fint til å begynne med....

Til Haugerfantomet : Enig og uenig i det. Køllene jeg satte opp passer best dersom du ikke har en sving til å stole på, dersom svingen er perfekt hadde du sikkert ville hatt bladkøller :-)

Hele innspillet mitt er skrevet for å hjelpe en nybegynner som ennå ikke har gjort seg alle mine dyrekjøpte erfaringer (les kjøpt like mange golfsett som meg før han ble fornøyd)...

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

AIAI jeg er helt enig i det. Best å kjøpe et middels sett først til svingen sitter og så kan man kjøpe dyrere ting, endre på ting osv..

øj

over 19 år siden

øj

Aiaiai, du nevner Matz Moder, er han dyr i forhold til divotmaster.

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Ja, Matz er mye dyrere enn divotmasters - men Matz leverer en helt annen vare. Matz er ikke bare en usedvanlig flink køllebygger, han er også en kølletilpasser (Jeg vet ennå ikke om noen som har vært hos Matz som ikke er fornøyd). Dersom jeg går ut fra at du inkludert frakt betaler 6000 kr for køllesettet beskrevet overfor, vil jeg tippe Matz må ta 10-14000 for et sett av tilsvarende komponenter. Men etter min mening ville jeg likevel tatt turen til Matz dersom du har mulighet til det.

Et alternativ er at du tar en protime og finner ut hvilke køllemål som mest sannsynlig passer deg, og kjøper hos divotmasters. Sett de pengene du sparer på konto, og ta turen til Matz når du har nådd f. eks. 15 i hcp. Da har du mest sannsynlig fått en stabil sving, og du vil få maksimalt ut av køller bygget av Matz (ta protimer!).

704

over 19 år siden

704

Bare et lite spørsmål angående anbefalingen din om å dra til MM hvis man (eller øj i dette tilfellet) har anledning. Jeg har spilt golf i en del år og ligger et stykke ned på singel hcp.

Du anbefaler dermed, hvis jeg ikke misforstår deg, å bruke 4-8 tusen kroner mer på et sett ved å få en veldig dyktig køllemaker til å sette sammen køllene. Hvor mange slag tror du disse køllene vil tjene inn i snitt per runde sammenlignet med som koster 6 tusen (som man sikkert også kan få til sine spesifikasjoner)??

Jeg vet at dette er et umulig spørsmål å svare på, men jeg må spørre likevel, for jeg er nemlig veldig usikker på om det er verdt det. Du snakker altså om et standard sett med noen tilpasninger og ikke spesiallagede køller. Jeg spilte flere runder i fjor med forskjellige køller som ikke var tilpasset meg og det er ikke så forbaska mye å spare på utstyret spør du meg. Enten jeg spiller med blades eller noen oversize klubber, og enten de er forlenget eller ikke, og enten de har upright lie eller ikke, så spiller jeg omtrent like bra (eller dårlig, alt etter hvem som ser). Jeg tror vi bør bruke litt mer penger på greenfee, jeg for å være ærlig. Så sant man ikke har bøtter og lass med penger å bruke, da...

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Til 704:

Først: Settet eg "spesifiserte" er bare et standard sett - et alternativ til et Callaway (som ville blitt mye dyrere). Dersom en har tenkt å kjøpe køller en ikke har prøvd (men etter mål) er divotmasters etter min mening et mye bedre alternativ enn f.eks. nettogolf eller gigagolf. Jag sa også at øj bør ta en tilpassningsrunde med sin pro. Gjør han det, er sannsynligheten stor for at han får seg et sett som er noenlunde riktig for en nybegynner til en bra pris.

Om Matz : Han bygger alle sine køller fra komponenter (det gjør også divotmasters). Matz er kølletilpasser og køllemaker, ta en titt på 4mostgolf.com. Etter å ha hatt en del ulike jernsett, bygget Matz ett sett til meg for en tid tilbake - og siden du spurte - JA det er verdt det (dersom du har muligheten til det).

Og - selv om køllene til Matz er litt dyrere - trenger jeg ikke skifte køller hvert andre år... Og det sparer jeg jo (nesten) penger på. Men det er bare min unnskyldning - men så er jeg både golfgal og utstyrsfanatist.

:-)

704

over 19 år siden

704

Fair enough :o)

øj

over 19 år siden

øj

hva er forskjellen på MM og nettogolf? er det ikke det samme stæsjet de har?

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Til øj :

Joda, MM og nettogolf selger noen av de samme komponentene i køllene sine. Produktet de selger er likevel helt forskjellig! Når det gjelder køllene (jeg holder tilpassningen utenfor) er forskjellen i byggekvalitet (les mer på 4mostgolf.com). Send en mail til Matz og spør dersom du lurer på noe! Tom Wishon (wishongolf.com) skriver f.eks. at han brukte over 300 timer på et jernsett til Payne Stewart - jeg er sikker på at noen fint kunne satt et (tilsynelatende) likt sett sammen på under 3 timer. Men settene ville mest sannsynlig blitt helt forskjellige! Jeg tror ikke divotmasters har like bra byggekvalitet som Matz, men jeg tror de har bedre byggekvalitet enn nettogolf (divotmasters har en PCS utdannet køllemaker).

Å sammenligne MM, divotmasters og nettogolf/gigagolf er egentlig ikke mulig.

Divotmasters er et mye bedre alternativ enn nettogolf/gigagolf. MM er et annet alternativ (etter min mening det beste).

Lavida

over 19 år siden

Lavida

Matz Modeer forsøker å bygge køller som er optimalt tilpasset spillerens sving og fysikk. Han har allverden måle- og analyseutstyr, og noen 1er fornøyd, andre bare 15-20000 fattigere.

Jeg er skeptisk til om det er mulig eller noen vits i å spesialtilpasse utstyr til weekendhackere, bortsett fra lengde, flex, loft/lie som enhver pro bør kunne klare på en time.

Nettogolf lager og selger utstyr uten så mye fiksfakserier til greie priser. Du får det du ber om mht lengde og flex. Kjører mye av de samme komponentene som hos MM (Ashton, Maltby, Aldila...).

øj

over 19 år siden

øj

Aiaiai; har du prøvd Maltby KE 4 jerna

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Bare et 5er jern. Virker bra, og hybriden er bra - men jernet har et litt for stort hode for meg. Et litt dyrere alternativ er Wishon 770 CFE, men da snakker du en litt annen prisklasse (også et stort hode).
En annen kølle som har fått mye skryt er Snakeeyes Python, men den har jeg ikke prøvd selv... (er prisgunstig)

Men ingen av disse skal være så tilgivende som KE4. Dersom du kikker på golfworks, finner du køllehodene som er Ultra Game Improvement. KE4 er blandt disse, men det er mange andre alternativ også.

water

over 19 år siden

water

Hva koster et sett hos MM? Ser at pris anslagene her varierer fra 10 til 20 000. Er noe av dette (eller alt) korrekt?

StI

over 19 år siden

StI

Noen som anbefaler et mer lettspilt sett, er ikke TM setet jeg har valgt lettspilt? Ett lettspilt sett smo ser noenlunde greit ut?

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

Walter, dersom du lurer på å kjøpe et nytt jernsett - f.eks. et Callaway X-18 Pro med Rifle skaft, kommer det mest sannsynlig på i overkant av ti tusen i Norge inkl. fitting for 3 - PW (fitting og rifle skaft koster ekstra). Litt avhengig av hvilke komponenter du velger tror jeg ikke du kommer til å betale mer for et tilsvarende sett hos Matz. Problemet med et besøk hos MM, er at du ganske fort har lyst på putter, wedger og woods fra han også...

Aiaiai

over 19 år siden

Aiaiai

StI - Har ikke prøvd TM settet ditt, og det er ikke rangert av maltby (se golfworks.com) og søk på playability factor (MPF).

Det er sikkert et bra sett, men du bør prøve det først (og sammenligne det med andre sett).

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

XD køllene har nesten de samme spesifikasjonene som RAC OS, men har noe mer fokus på lengde enn tilgivenhet.
Ergo, så er nok RAC OS noe mer lettspilte enn XD køllene, uten at det er det helt store utslaget.

jeg har ikke prøvd XD settet, men har spilt i flere år med RAC OS(skal snart skifte de ut med LT) og de er veldig gode og temmelig lettspilte også.

prøv de før du bestiller er mitt råd.

øj

over 19 år siden

øj

Ser jo behovet for et bedre sett etterhvert, det frister med et sett man har satt sammen selv, men har jo et ønske om og prøve køllene før jeg kjøper neste gang. Noen som vet om det er mulig og prøve diverse køller hos nettogolf. Syns det blir litt hårete og bare bestille fra usa når jeg ikke har sett køllene eller har hold i dem.

slow

over 19 år siden

slow

Hjalp fatter med å kjøpe nye køller, endte opp med Big Bertha 2006. Betalte 5800,- i lokale proshopen, og det er faktisk ikke mye dyrere enn å kjøpe fra USA tror jeg. Dessuten tok pro mål av han og bestilte customkøller, uten tillegg i prisen. Ikke mer netthandel på meg....

veggiss

over 19 år siden

veggiss

det at det er en pcs godkjent køllemaker som bygger køllene betyr jo ingenting da, det er jo et brevkurs i køllemaking, ikke noe fagbrev for å si det sånn. vurderte om jeg skulle ta det kurset selv, men fant ut at jeg ikke orket å bruke $300 på det.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her