Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mest seriøse klubb i Norge

Playboy

over 19 år siden

Playboy

Hvilke klubber er de mest seriøse i Norge når det gjelder spillerutvikling ?
En måte å måle det på er for eksempel å se hvor mange deltagere hver klubb har på P4-tour. Det forteller ganske mye om nivået i toppen.
Her er lista over de som har flest kvalifiserte per i dag til P4-Onsøy:

7: Stavanger GK
6: Bærum GK
6: Oslo GK
5: Drammen GK
5: Losby GK
4: Onsøy GK
3: Arendal & Omegn GK
3: Asker GK
3: Ballerud GK
3: Borregaard GK
3: Grønmo GK
3. Miklagard GK

unfix

over 19 år siden

unfix

Vet at sola har en ganske seriøst spillerutvikling og en stor junior stall.

Pedro

over 19 år siden

Pedro

Ikke glem at disse tallene avhenger sterkt av hvor mange mennesker som bor rundt klubbene, og hvor mange juniorer som er medlem av disse klubbene.

Stavanger, bærum, losby, arendal, ballerud, borregaard, alle disse er klubber som er flinke med juniorsatsning.

onfiks

over 19 år siden

onfiks

Hauger har også tre spillere på P4-tour

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Teller det å ha noen på Challengetour eller?

Roy

over 19 år siden

Roy

Dette er en positiv tråd! Få frem de klubbene som satser på juniorer, de gjør faktisk alle klubbene i landet en stor tjeneste!

b

over 19 år siden

b

Selvfølgelig kan man måle også på denne måten, men det tar nødvendigvis en del til å komme så langt at man kan utvikle/har utviklet juniorspillere som ønsker å fortsette å spille golf og spille turneringer.

Fellesnevneren for mange av de klubbene som nevnes over er at de er "gamle" klubber som har holdt på en god stund eller at de har råd til å sponse gode spillere som er lært opp av andre.
Vent 5 - 10 år så skal det bli relativt stor konkurranse fra alle klubbene som er etablert de siste 6 - 8 - 10 årene rundt om i landet. Juniorene er ikke de første som blir utviklet, først må klubben etablere seg som klubb og "finne ut av saker og ting" så kommer juniorene.

b

over 19 år siden

b

"til" skal være "tid" i første setning.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Er vel ikke helt riktig å si at det er antall kvalifiserte spillere som skal være med på Onsøy! På Arendal har vi 5 kvalifiserte spillere, men bare 3 skal spille. De 2 siste kan ikke av ulike grunner!

snappy

over 19 år siden

snappy

Å si at Sola har en seriøs spiller utvikling er direkte løgn... Juniorene der ute trener nesten ikke, men spiller veldig mye Tiger Woods på Playstation i junior huset. Jeg trener mye på Sola, men ser aldri juniorer. Er medlem av Stavanger GK, og der er det juniorer å trener dagen lang.

Har vert medlem av Sola GK før, men gav meg der etter at jeg fant ut at klubben bare brydde seg om sponsorer. Intet opplegg for spiller som ville bli bedre, ingen gode spillere foruten Andre Thoresen.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Og hva med Trondheim GK eller Byneset, tipper at det er ganske grei satsing på spillerne der oppe også. Tror nok jeg ville valgt andre parametere!

unifix

over 19 år siden

unifix

Snappy. Beklager. Er bare det jeg har fått intrykk av juniorene ved sola. Virker i hverfall som klubben satser på de. Hva juniorene gjør/sier selv kan ikke jeg stå for.

snappy

over 19 år siden

snappy

Stavanger gk har en fantastisk evne til å skape talenter. Ser man på A-Tour, P4-Tour ser man at de er greit/bra representert. Stavanger har to utrolig bra spillere, Tage og Are.

Men mange spillere jager bak, og gjør det de kan for å bli like gode eller bedre. Det er da naturlig at Stavanger GK har mange gode spillere å vise til.

En annen grunn til at Stavanger GK får frem gode spillere er at treningskulturen på Stavanger GK er utrolig bra. Det er stor bruk av treningssystemer NGF CS, gardinstenger o.l.

En siste frunn vil nok være det gode treningsområdene Stavanger GK kan vise til, Pitching green, puttegreen og chipping green. En bane som krever presisjon, og mange typer slag om man skal score veldig lavt. Banen har også god tilgjenglighet. Det skal være svært godt vær for at man ikke skal kunne få gå ut på banen innen en time etter oppmøte. Enten på første ni eller siste ni.

Juniorene og elite spillere får svært gode priser på range osv, men de må jammen jobbe for det også. Range plukking, divot fill på fairways, gode resultater og null bruk av tobakk/snus/ og alkohol er forventet.

Billig mat og drikke er også en bra ting, noe som gjør at juniorene holder seg på banen lenger.

Junior huset er nesten ikke i bruk. Da er det noe spesielt som skjer, enten pizza etter turneringer eller foredrag av en idrett psykolog.

En gang i mnd eller noe er det elite trening en helg, iallefall hele lørdagen. Oppmøte klokken 0800, trening til 1400 og krav om minst 9 hull etter dette.

Juniorene blir rangert etter resultater, "Elite", "runner up" osv.

Stavanger gjør det meste riktig, og en pro som lever og ånder for juniorene og ikke minst golfen er ikke feil det heller.

Mange klubber har mye å lære av Stavanger GK...

Men en ting lurer jeg på, hva skjer med Oslo GK. Hvorfor kommer det ikke spillere der fra, er det bare eldre medlemmer der nå kanskje?

Picard

over 19 år siden

Picard

Ryktene sier vel det har blitt en gubbeklubb hvor noen må dø for at yngre skal slippe til, men er ikke fra disse kanter så skal ikke være for bombastisk.

Når det gjelder Sola så stemmer det vi ligger milevis bak Stavanger i hva gjelder talenter pr idag. Men klubben vedtok i fjor å starte en satsning på junior og elite, så nå er hvertfall viljen der. Så får vi se om noen år om satsningen gir resultater.. Satsingen er ganske så ambiøs, og en grunn til at jeg har tro på at den kan lykkes på sikt er at vi snart er igang med å utvide rangen (for å kunne drive fra begge sider, samt slå fra gress i enden lengst fra klubbhuset), bygge nærspillområde for pitch etc, samt bygge en mindre 9-hullsbane for trening og GK-spillere. Dette kommer da i tillegg til den nye puttegreenen og den nye chippegreenen som ble ferdig i fjor.

Hacker

over 19 år siden

Hacker

Et lite sukk..

Min egen klubb Hauger GK har ikke engang et chippe-området, hvordan kan gode spillere utvikle seg hos oss da ?

Det ser ut som gode spillere stort sett melder overgang til andre klubber etter en stund :(

Her må noe gjøres !

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Helt enig Hacker.
Det trengs trenigsområde. Alt som er, er en puttegreen rett ved P-plassen som alle går rett over når de kommer eller går hjem, en korthullsbane i en skråning som ligner mer på beiteland enn golfbane og som er bortimot ubrukelig og en drivingrange jeg ikke liker spesielt godt.

JR Elite, hva er det?

over 19 år siden

JR Elite, hva er det?

Kunne vært morro å høre hvilke hcp i snitt de har de ulike jr-staller som kalles elite. I min klubb synes jeg ordet elite har fått et noe pinlig preg når juniorer på 16-17 år med 7 i hcp etter å ha spilt siden de var 8-10 år er med i elitegruppen.
En annen ting er treningsiver og pengebruk. Fint at så mange her nevner at det er viktig med gode treningsområder og at de brukes flittig.
I egen klubb er det et noen få hederlige unntak, men dessverre for mange som bare er med for å ha det sosialt. Greitt nok, men de hører ikke hjemme i en gruppe som får fete tilskudd fra øvrige medlemmer.

Pepper

over 19 år siden

Pepper

I den klubben jeg kjenner best består kjernen av de spillerne klubben satser på de som virkelig satser på golf som sin idrett. Det betyr trening innendørs mange ganger i uken fra november til rangen åpner, fysisk trening, ukentlig oppfølging av pro mv. Vi skiller derfor ikke på hcp, noen av de yngste i gruppen har forholdsvis høyt hcp, men alle sammen satser seriøst. Alle spillerne får valget om de vil satse eller ikke. De som takker nei får heller ikke den samme støtten fra klubben. I tillegg til disse satsingsgruppene har vi selvfølgelig vanlige treningsgrupper både vinter og sommer for de juniorene som ikke satser på samme måte, men som kanskje spiller noen turneringer i løpet sesongen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her