Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Støtt proshopen din!

ØB

over 19 år siden

ØB

Når skal folk skjønne at de i lengden taper på å handle på nett?
For de som ikke vet det, det er ikke akkurat god butikk å selge golfutstyr i Norge.

Folk blir grinete av det dårlige utvalget i Norske proshoper, men ingen tenker på at det er alle dere som handler på nettet sin skyld. Og verre kommer det til å bli... For at shopene skal klare å ha et bra utvalg er det nødvendig at folk handler der! Personlig tror jeg det kommer til å bli fler og fler klesbutikker rundt på banene her til lands i årene som kommer.

Og til dere som kommer til en shop før å prøve køller og deretter bestiller på nettet: Håper dere aldri får lov til å sette beina i shopen igjen. Det er dere som ødelegger utvalget i butikkene!!!

tak, oslo

over 19 år siden

tak, oslo

Det jo markedskreftene som rår i proshoppene som over alt ellers.
Man handler jo der det er billigst.

Hvordan kan du hevde at man taper på å ikke handle i proshoppen i lengden?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Stort sett enig i mye av det du sier.

Problemet er at forskjellene er for store til at man bare kan si "ja,ja det går jo til shoppen vår"

Jeg har kjøpt mye i min forrige hjemmeklubb. Når jeg nå bytta sett var faktisk forskjellen på hele 15000 kr,-

Det blir litt mye å "legge igjen" i shoppen.

Men, samtidig prøver jeg å kjøpe forbruksvarer som pegger, baller, spikes, osv i den lokale shoppen. Sko kjøper jeg også der. Kjøper et par sko i året. Ikke bare fordi jeg trenger det, men også for å støtte shoppen...

ØB

over 19 år siden

ØB

For når alle handler på nettet har ikke proshoper råd til å ta inn masse flott utsyr som folk kan teste og deretter handle på nettet... Tenker ikke på det rent økonomiske! Men ofte har vel folk godt av å prøve utsyr før de kjøper og ender derfor ikk opp med bomkjøp.

Litt vanskelig å forklare med ord, men tror du skjønner hva jeg mener hvis du tenker deg om...

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Det er akkurat det som er problemet!
Du tenker IKKE på det økonomiske.!!!

Jeg derimot MÅ det. Hadde forskjellen vært på et par tusenlapper hadde det vært greit, men når det blir 15 har jeg ikke sjans til å være med....

Forstår du det?

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Joda det er en bra tanke å støtte proshoppen sin, men noen av oss har ikke så mye penger at vi kan tenke slikt. Hadde jeg derimot hatt noe mer penger kunne jeg hatt råd å tenke sånn som du gjør.

Jeg bruker veldig mye penger både på mat og forbruksvarer i klubben min og har ikke dårlig samvittighet for køllekjøp fra USA.

ØB

over 19 år siden

ØB

Skjønner godt hva du mener King!

Men det blir jo bare verre hvis de selger et lite volum. Den dagen shopene selger mer, får et større volum så kan jo også prisene senkes.
Selger de stort volum får også bedre betingelser fra leverandører/importør...

Fortsetter denne sirkelen, kanskje shopene en dag i fremtiden kan ihvertfall være i nærheten av nettet....

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Kostnadene med å drive proshoppene er for store til at det noen gang vil skje. Det er for mange klubber på kort avstand til at det er mulig å klare å få noe særlig volum ut av det.
Ser man for eks på Edwin Wats så er jo det gigantisk! Litt XXL/Elkjøp prinsipp.
Mange baner i statene har nesten ikke køller i det hele tatt i shoppen kun klær og forbruksvarer.
Personlig hadde jeg satt større pris på et slikt opplegg en å fylle et 20-talls proshopper i oslo-området....

ØB

over 19 år siden

ØB

Er nok å satse litt mye ja, MEN er helt overbevist om at prisene i shopene rundt om kunne vært lavere hvis de fleste handlet der.

Dette betyr mer penger i kassa og det ville forhåpentlig ført til bedre golfbaner på lang sikt??

ØB

over 19 år siden

ØB

KING:

Er det lov å spørre hva i alle dager du har kjøpt og spart 15 høvdinger på?

tak, oslo

over 19 år siden

tak, oslo

Skulle ønske f.eks XXL hadde litt annet utvalg av golfutstyr.
Mye bedre å ha en kjempestor butikk enn alle de små proshoppene med dyrt og dårlig utvalg.

ØB

over 19 år siden

ØB

Lurer også på en annen ting... Har ikke noe erfaring med handling av golfutsyr på nettet! Hva skjer hvis noe blir ødelagt ol??

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Joda det kan du få svar på!

Kjøpte følgende

TaylorMade rac LT 3-PW
TaylorMade R7 driver
TaylorMade R5 3-wood
Tileist Wokey wedger 52-56 og 60
Bærebag Titleist
6 dusin ProV1X
Reisebagg med hjul plass til to bagger
TaylorMade Miscela sett (10 køller)
TaylorMade Rossa putter
Nike light Bærebag
TaylorMade rescue 19 TP

Totalpris 20000 kr,-

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Blir noe ødelagt kan man kjøpe en til og allikevel spare masse penger....

Høna og Egget

over 19 år siden

Høna og Egget

Hvem kom først, dyre priser i pro-shop eller billige nettsteder i utlandet ??
Jeg hadde ihvertfall ikke fått internett første gang jeg handlet meg blakk på en driver som ikke var spesielt bra en gang.
Norske pro-shopper har lenge gravd sin egen grav, og tar med seg en stor ryggsekk arroganse i graven.
For å si det rett ut så driter jeg i om shoppen på golfbanen er der eller ikke. Er bare innom for å bestille starttider eller bekrefte at jeg er kommet.
I fjor sparte jeg 4860kr på jernsett (eBay).
I år har jeg hittil spart 2003 kr på driver (ebay) og 530kr på 3wood (nettforhandler). Da er moms og frakt inkludert.
Hvis noe blir ødelagt etter kjøp på nettsteder som Golfsmith, TGW, Edwin Watts etc, er det nok å sende en E-mail og de vil som regel sende en erstatning uten omkostninger. Gjelder det køller fra Callaway, Taylor Made etc så er de under garanti uansett hvor i verden man befinner seg. Jeg ville fabrikanten for å få henvisning til nærmeste reparatør for å få den reparert. Det blir på samme måte som med mobiltelefoner og mye annet, fabrikanten eier garantien, og betaler proshop eller spesielle køllemakere for å utføre reparasjonen.
Men hvor ofte går ei kølle i stykker ?? Hos meg skjer det bare når jeg blir rasende etter et dårlig slag og smadrer kølla i noe hardt....
Selvfølgelig er det i noen tilfeller mer kronglete å gjennomføre reklamasjoner etter kjøp på eBay enn i pro-shoppen, men det man sparer er likevel astronomisk mye større enn kostnaden for evt reparasjoner.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

King Ben:

Om jeg tør spørre: HVEM VAR DET SOM MÅTTE BÆRE ALL DEN JÆVLA SKITEN DIN GJENNOM SEKS TUSEN FLYPLASSER OG TOLV TUSEN BUSSER OG NITTI TUSEN TRAPPER?

*puste ut*

Nico

over 19 år siden

Nico

ØB
Gi meg en eneste god grunn til at jeg skal betale overpris til en forretning som er drevet på helt vanlige kommersielle prinsipper. Mener du også jeg skal kjøpe Jaguar når jeg skal kjøpe bil slik at de kan åpne flere butikker i Norge og stille ut flere modeller??

Jeg er sikker på at dersom "alle" handlet til overpriser i alle proshoppene så vil flesteparten av butikkeierne gni seg i hendene og fortsette i samme prisleie eller endatil øke prisen siden der plutselig er et marked. Effekten av dette er at proshop eier ville kunne stikke en tykkere bunke i baklomma. Det kunne han sikkert trenge, men så lenge jeg får produktet billigere en annen plass, så bruker jeg min lille markedsmakt og handler der jeg får samme varen billigst, slik at JEG kan beholde en tykkere bunke i baklomma.
Jeg er enig med KB. Foretrekker færre og bedre proshopper.

Petter B

over 19 år siden

Petter B

Diskusjonen starter i feil ende. Markedskreftene er selvfølgelig dominerende og folk vil selvfølgelig handle der det er billigst. For at proshopene skal oevrleve er de nødt til å sette ned prisene på utstyr og heller tenke inntjening på tjenester og utstyr man ikke får tak i andre steder. Prisene i disse shoppene er veldig høye og de må selvfølgelig ta hensyn til markedskreftene.

Forresten tror jeg at de allikevel selger greit med utstyr. De færreste går på nettet. Pengesterke og middelaldrende golfspillere har ofte veldig godt forhold til sin pro, sin proshop og handler der etter veiledning av en de kjenner...

ØB

over 19 år siden

ØB

Det er mye mulig du har rett. Ett argument kan vel kanskje være at mer penger inn i klubben gir en bedre golfbane??

Skjønner godt at du bruker markedsmakten din til å få billigst mulig produkt. Det er ikke det jeg er i mot.
Det jeg syntest er tåpelig er alle som klager over det ufattelig dårlig utvalget i shopene rundt om i landet... Prøver bare å si litt om hvorfor det er sånn!

seb

over 19 år siden

seb

proshopen kunne kanskje blitt subsidiert av staten slik som endel bønder blir . da hadde det blitt gode dager :)

men seriøst så vil jeg ha mest for penga og da blir det handling på nettet...

hadde jeg hadde flust med cash . så hadde saken vært en annen men sånn er det ikke og da kjøper man der man får topp utstyr til billigst pris..... det er bare sånn det er .

ting forandre seg hele tiden kanskje proshopene må tenke i nye baner .. skjeldent jeg hører en pro si at man ikke bør kjøpe ny driver til 3000 men heller bruke dem på undervisnings timer ( noe som de fleste sikkert ville vært mye mer tjent med ).

men som sagt så har jeg forståelse for proshoper som slitter men det nytter ikke å syte , det er bare å brette opp armene å tenke ut en ny strategi for å tjene penger enten det skulle være å få folk handle her til lands eller andre måtter å få økt inntekt , men muligheter er der alltid .

nett kunde

over 19 år siden

nett kunde

Det er klart at det er billigere å kjøpe på nettet!!,man kan ikke vente seg å tjene penger på å åpne døra i mai å stenge i oktober!
spør du meg så sett proene til å plukke ugress!! :)

Utlending

over 19 år siden

Utlending

Har akkuratt kommet hjem fra Vilamoura i Portugal. Der var jeg innom 5 proshoper, og ingen hadde golfkøller. Jeg spurte, og de sa at folk kjøpte på nettet, og ikke i shoppene. Den veien vil det vel gå i Norge også.

nett k

over 19 år siden

nett k

Helt klart!! i allefall for de som driver lovlig!

Nico

over 19 år siden

Nico

De aller fleste Proshopper er så hvidt jeg vet helt uavhengig av klubben. De er stort sett drevet av en Pro. Overskudd av en gjennomsnitt proshopp ville ikke gitt mye anyway. Slik proshopper drives i dag, så er kundemassen bare klubbens medlemmer og gjester. Jeg betviler dette er grunnlag for en proshop med stort utvalg. Mener derfor at en større butikk UTENFOR golfbanene er en løsning vi er bedre tjent med istendenfor små enheter i hver klubb.

UNDRENDE

over 19 år siden

UNDRENDE

Hvorfor skall vi legge penger i pro sin lomme!!?
når vi kan spare 30 til 40% på nett handel nå må vi våkne!!!

ØB

over 19 år siden

ØB

Legg penga hvor dere vil, men klag ikke på utvalget i shopen etterpå!!

Kvalming

over 19 år siden

Kvalming

Så lenge proshoppene ikke selger køller som er tour-issued kommer jeg aldri til å kjøpe noe der (det betyr altså aldri ettersom drivere til 10-15K nok aldri vil få det store markedet)

Lost ball

over 19 år siden

Lost ball

Spanderte glatt ett par lapper ekstra på å kjøpe i proshopen. Da fikk jeg kyndig råd om hvilke køller som passer meg best, og tilbud om kostnadsfri (eventuell) etterjustering på loft/lie om nødvendig. Liker også å ha ett "ansikt" å kjøpe av, hvis det en gang i ettertid skulle oppstå noe problemer av noe slag. Hadde ikke likt meg selv dersom jeg først hadde brukt mye av proens tid til å fortelle meg hva jeg skal/bør ha, for deretter å kjøpe det annetsteds. Det er imidlertid min mening, skal ikke påtvinge den på andre.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Dersom man ser bort fra de dyreste snobbeklubbene, så har nok de fleste golfbanene i USA en proshop med dårligere utvalg enn det du finner de fleste steder i Norge. Stort sett er det slik at proen kan bestille køller for deg, dersom du spesifiserer hva du vil ha, men de har lite eller ingenting i proshopen.

Mitt inntrykk er at markedet i USA er helt dominert av de store golfkjedene (Nevada Bobs, Golf Galaxy, etc. + rene internett butikker). De store golfkjedene har butikker i alle middelstore til store byer i USA, slik at du alltid finner en i rimelig nærheten. De fleste har proer og køllemakere ansatt, i tillegg har de simulatorer og måleutstyr for kølletilpassing. Jeg har et godt forhold til "min" golfbutikk. De har alltid vært villige til å matche den lavestre prisen jeg har funnet på internett, hver gang det er snakk om kjøp av utstyr. Dessuten har servicen vært bra. I fjor lånte jeg bort en 6 år gammel Ping driver til en bekjent, som var så uheldig å knekke skaftet. Jeg tok den med til golfbutikken, som sa at på kvalitetskøller er det livstidsgaranti, og det ble satt på nytt skaft helt kostnadsfritt.

pro

over 19 år siden

pro

Jeg driver en Proshop i oslo område og jeg er like forbanet som de fleste over hvor mye golf utstyr koster her i landet.
Ta for example cobra drivers, engros pris 1995 + mva. Jeg kjøpte 24 stk og fikk 10% rabatt og 3 demo hvor jeg fikk 30% rabatt.
Køllene koster 2995,- i min butikk.
Fortjeneste er da 2995 - mva = 2396 - 1800 = 596 kroner i fortjeneste.

Hadde jeg kjøpt 50 drivers så hadde jeg nok fått 5% mer i rabbat men det er fortsatt for dårlig.
Så lenge butikkeiere må kjøpe fra importører her i landet så blir det aldri noe golf superstore her i landet. Det blir fortsatt mye billigere i USA.

Det er også svært usansynlig at butikkmedarbeidere i USA for betalt 20 dollar per time (120,-) for å jobbe i Edwin watts.
Jeg har åpen 12 timer hver dag, hvis ikke jeg jobber i butikken så har jeg en lønnskostnad på 1800,- inkludert omkostninger.

For min del så tror jeg at det blir mindre golfutstyr i butikker i norge.
Problemet også kommer fra klubbene. De skal gjerne ta betalt fra proen i form av husleie for de 5 måneder vi har åpen i tillegg til at vi skal utføre andre tjenester uten at det er lønnsomt.
Det har forøverig vært noen konkurser allerede blant proene, på haga for example. Det kommer sikkert flere.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Jeg synes vel at ØB starter i feil ende av problemstillingen her.

det er ikke fordi vi kjøper billig på nettet at det er dårlig utvalt i butikkene.
det er fordi det i utgangspunktet er for dyrt i butikkene at vi kjøper på nettet. dermed blir det mindre salg i butikkene, og utvalget synker.

du begynner veldig krasst med å håpe at folk blir utestengt når de reiser et sted for å teste en kølle, og kjøpe et annet sted, men du modererer deg litt nedover i tråden.
hva står du egentlig for? virker liksom som om du ikke egentlig vet hva du vil med denne tråden.

er vi fæle når vi handler på nettet, eller er vi ikke?
hva er verre med å handle golfutstyr på nettet i forhold til andre ting som nå kjøpes på nettet.?
det er vel på tide at noen golfere stikker fingern i jorda og slutter å tro at det er noe spesiellt med å være golfer.
det er akkurat det samme som skjer i alle andre markeder, og som ødelegger marginer på alle typer produkter.

i stedet for å prøve å stoppe dette, så bør vi akseptere at slik er det, og tilpasse oss, for det er prisene og markedskreftene som bestemmer.

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Problemet med høye priser i proshopen er ikke proens skyld. Vet at avansen som beregnes der er vesentlig lavere enn i andre bransjer, til tross for kort sesong og inntjeningsperiode. Årsaken ligger, som jeg stadig har hevdet, hos importør og agenturholdere. Engrosfirmaer i Norge har vesentlig høyere avanse enn i andre land, faktisk høyere enn proshopene i noen tilfeller. Når de samtidig ikke har en tilfredstillende logistikk, må det bli dyrt. Bestiller jeg ett enkelt kjent merke grafithskaft, kommer dette med UPS fra England, da er det ikke rart at det må bli dyrt. Kjøper man ett sett til oppunder 10 lapper, bør vel egentlig ett erstatningsskaft finnes nermere enn England.

Noe av løsningen ville være at ikke proene var så trofaste til de store merkene, men heller satset på like gode men rimeligere alternativer. Da ville de kunne øke avansen, og samtidig kunne tilby rimeligere utstyr.
Spørsmålet ville vel da bli mere om medlemmene ville kjøpe noe mere ukjente merker. Tenker nå ikke på egne merker, da disse henvender seg til en spesiell gruppe kunder.

Kunde

over 19 år siden

Kunde

Denne diskusjonen er bare DUM.
Det var dumt å starte den og det er enda dummere av noen å komme med argumenter for at kundene skal betale mer ett sted enn et annet sted for nøyaktig samme produktet.
Det eneste ØB og andre pro-shop subsidienter oppnår med å holde diskusjonen i gang er at det kommer frem enda flere tips om hvor mye det kan spares på web-shopping, og dermed mister pro-shoppene enda flere kunder. Denne diskusjonen virker ganske enkelt mot sin hensikt.

slow

over 19 år siden

slow

En litt rar historie. Fatter'n sku ha nytt sett, Callaway BB 06, det og andre merker hadde han prøvd på messa på Fornebu i vinter. Vi sjekka prislista i Norsk Golf og på nettet. Joda, her var det penger å spare!! Vi sjekka hva TGW ønsket å gjøre custom, og fikk et helt greit svar. Så skulle vi betale (4167+moms+frakt=5800,-), men nei, her måtte man ha bevis på at man var den man var, med kopi fra bank som skulle fakses eller sendes osv. Så da tok vi en tur i pro-shoppen på banen. Joda, her ble fatter målt opp og ned, og køllene, de skulle han få for 5800,-!! Ingen tvil, fatter'n handlet lokalt her, og det kjem nok jeg til å gjøre også ved neste anledning!

Kevin

over 19 år siden

Kevin

Er enig i at det kan virke som det er veldig mye dyrere i norske proshop`s enn på nett,men det finnes også veldig mange bra tilbud på utstyr i Norge også. Ta f.eks på Borre hvor de er med i Prostore kjeden,de har hatt ekstremt bra tilbud på jernsett f.eks denne våren. Priser som absolutt matcher nettbutikker. Og på mye annet utstyr. Jeg kjøpte nytt sett hos Edvin Watts i Dallas når jeg var der. Veldig fornøyd med kjøpet,hjelpen og prisen. Men man skal faktisk ikke langt for å finne tilsvarende priser,nemlig Dormy i Sverige. De har det Callaway X-16 settet til omtrent samme pris som jeg betalte. De har utrolig bra tilbud i perioder,til USA priser! Men ikke hvis man sammenligner nettpriser. Tror man kan leve med å kjøpe noe der det er billigst,men også endel hos sin lokale proshop...det gjør ihvertfall jeg.

GJRRIG

over 19 år siden

GJRRIG

Tror ikke det

Kunnskapsrik..

over 19 år siden

Kunnskapsrik..

En interessant diskusjon dette, desverre er det vel slik her på berget..

Vi må vel snart innse at vi er 4,5 mill mennesker her og at vær salgsenhet er for små!

Problemstilligen er heller ikke ukjent fra andre bransjer. Det er vel storsett bare PC-er som har "klart" å møte konkurransen fra utlandet, med marginer i importørleddet på 6-8%, 2-6% i distribusjonsleddet og 8-14% i forhandlerleddet. Hva er kjennetegnet? Høytvolum og intet lager i forhandlerleddetn (Knapt i distribusjonsleddet). Prisene her hjemme er omtrent like resten av verden.

For annen elektronikk, perifer utstyr digitalfoto etc snakker vi om helt andre marginer som leddene må ha for å kunne tilby bredde i varesortement etc. Vi så at samme produkter koster en 15 - 20% mindre bla i USA i forhold til her hjemme. Vårt problem den gang (rundt 2000) jeg jobbet i elektronikkbransjen var at volumet storsett var for lite og at vi hadde for mange forhandlere, noe som var nødvendig for at kundene skulle få tilgang til produktene. Det kostet altså skjorta å "pleie" alle "gode" kunder, slik at vi måtte den gang ha 35% i importørleddet og forhandlerene måtte ha 35%. I USA "klarte" leddene seg med 15%. Men det er mulig når hver eneste ordre er 15 20 ganger større enn en gjennomsnittlig "norsk" ordre - prisene blir lavere da!

I dag vet jeg at volumet er høyere for de produktene jeg jobbet med og prisene i alle ledd er presset ned. Hvem er forhandlerene? De store forbukerelektronikkkjedene - Høyere volum, færre forhandlere.

Er det det vi ønsker? Jeg tror det er ingen vei utenom. Håper bare at store aktører som XXL/ Sportshuset etc tilrette legger for en eller annen form for test eller utprøving av ustyret og at proene ikke tar hele min "gevist" for å justere ting å tang i ettertid..

Kunnskapsrik..

over 19 år siden

Kunnskapsrik..

Glemte å skrive at produktene kostet dønn det samme inn i landet som det gjorde til USA fra produsent. Var noen små forskjeller i valuta omregninger og frakt -vi beregnet 1-2% som også kunne slå i motsatt retning. DVS at USA betalte mer enn oss.

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Selvsagt vil enhver kjøpe produkter der de er billigst. Ingen liker å gi vekk penger....

For min del er det en grunn til at jeg stort sett benytter proshop - og det er for å få kyndig veiledning i hva det er jeg trenger. Det opplever jeg at noen gir - men ikke alle. De som ikke gir den servicen kan for min del gå til grunne, mens de som er samvittighetsfulle med å selge riktig utstyr til hver kjøper - de unner jeg langt liv og gode inntekter :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her