Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kongsberg i kjempeslag

Kongen av Skollenborg

over 19 år siden

Kongen av Skollenborg

Til tross for over 1m snø i vinter: i år ser det ut til at Kongsberg blir en kjempebane. Allerede nå er det utrolig tette og fine fairways og frodige greener helt uten vinterskader (bortsett fra noen striper der snøfreseren tok nedi når de måket greenene i vår). Til helga er disse skadene nesten borte, og da er det bare HÆÆRRRRRRLIG å spille golf. Særlig nå før røffen begynner å gro til. Banemannskapet har også fjernet en del busker og noen trær som gjør det lettere å finne ballen noen steder.
Anbefaler banen på det sterkeste.

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Blir det gratis i juli på Kongsberg i år som i fjor?
Blir mange baner som setter prisen lavt i år 150/200 i greenfee...

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Må bare bekrefte disse forholdene.
Spilte banen i dag og kan vel nesten ikke huske å ha sett Kongsberg i SÅ god stand selv i Juni....
Greenene var "noe" lange men utrolig jevne og fine å putte på.

Anbefales på det sterkeste.

Den beste banen jeg har spilt hittil i år (mht forholdene)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

når kommer du til tyripytten da KB?

vi må jo ta en liten konk der snart.

nettoslag, closest(hull 5) og longest(hull 9).
alle tre premier en stratos(tm)....

Gunder, du og jeg?

ØB

over 19 år siden

ØB

Blir nok ikke gratis i juli, men kan hende det skjer noe...

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Og vips, så var Gunnar Bull i Kongsberg! (i hvert fall i morgen:-)

Besserwisser

over 19 år siden

Besserwisser

At Kongsberg var gratis i Juli i fjor må vel ha vært tidenes DUMMESTE prising av en glimrende golfbane. At det blir gitt rabatt for å stå tidlig opp er helt greit, men jeg hadde ALDRI giddet å spille til full pris på en bane en kunne ha spillt gratis.....

Og så var det jævlig irriterende for medlemmene som ikke kunne få booket seg en morgenrunde.....

Mye bedre å senke greenfee i en periode med 100 - 150 kroner. Men om banen er så bra som det ser ut til at den blir i år, er det ingen grunn til å senke greenfee'en i det hele tatt....

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Gunnar...

du kan få nød få være med du også, siden du ble så sur når du så at navnet ditt ikke sto i invitasjonen....

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Hva? Hvem? Jeg?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Jeg er klar Yngve!
Skal faktisk spille Tyripytten i morgen og søndag....

Er det det man kaller innspill-runde før den STORE srtatoskonken....?

ØB

over 19 år siden

ØB

Besserwisser:
Hva var det som var så veldig dumt med det? Gratistilbudet gjaldt fra 0800-1000! Hvor mange er det vanligvis på en golfbane midt i juli da?

Har du tenkt på at det var ment som en litt mer langsiktig plan? Kanskje folk som ikke hadde kommet til å spille banen tok seg en tur, ble imponert og kom tilbake en annen gang?

Har du tenkt på at når folk ikke bruker penger på greenfee, legger de igjen mer i shopen og i resturanten?

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Nei det har han neppe tenkt på. Tenk at et sånt tilbud OGSÅ skal bli prata dritt om. Fantastisk humoristiske mennesker vi har her i Norge :D

Tomba

over 19 år siden

Tomba

HEI, VÅKN OPP!

Dette er tross alt en tråd om Kongsberg golfbane, som alltid ender vel denne også med masse dritt....

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Da var runden på tyriputten unnagjort Yngve....
Banen var i bra stand!
Ny runde i morgen..... Er du klar snart?

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Spilte Kongsberg i går, for første gang for min del. Hadde en ordentlig fin runde på en bane i god vårstand. Ble veldig overrasket over hvor vakkert det var der. Litt problemer på noen få greener, men dette ble opplyst om og ga 50 kroner i rabatt.

Fantastisk golfområde med mange fine hull. Håper de kan få gjort noe med 12'ern, jeg skjønner godt hvorfor det blir kritisert. Hvorfor de har lagt en bunker på det eneste stedet du kan få et greit innspill er utenfor min forstand :-)

Ellers: Kjempefin bane jeg gjerne besøker igjen.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Gunnar da. Hvis den bunkeren er plassert utenfor din forstand, da kan den faktisk plasseres veldig mange steder. Hull 12 er noe merkelig ja, men man MÅ jo ikke gå inn på 2 der da? Er jo bare å smekke seg opp i bakken og så smekke seg opp på greenen. Så to-pøtter man og går derfra med et smil. Men jeg husker første gang jeg spilte der og jeg slo ut med 4 jern, så slo jeg 6 jern for å plassere meg på 100.. hehe.. Da hadde jeg 190 m igjen. God plan, dårlig utført.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Flucky da. Poenget mitt var at det bare er ett greit sted å legge ANDREslaget og det er forbi trærne og 80-90 meter igjen til greenen. Og akkurat der ligger det en svær bunker. Jeg synes det er fint med strategiske bunkere, men å legge en bunker akkurat på den ene flekken du kan ligge rimelig risikofritt synes jeg er litt overkill.

IKKE SI MEG IMOT!!! OK!!!?

;-)

-virrum-

over 19 år siden

-virrum-

Et lite spm Gunnar, du lå vel ikke tilfeldigvis plugget i denne bunkeren under din runde forleden dag :-)

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

hehe, nei jeg gjorde ikke det. Jeg lå faktisk pent et et lite stykke nedenfor. Innspillet feilberegnet jeg derimot, så det ble bare bogey.

BullGunnar

over 19 år siden

BullGunnar

Spilte kongsberg i dag - og er temmelig enig med NGB, men i rettferdighetens navn må det bemerkes at Kongsberg har begynt å gjøre noen justeringer på hull 12 for å få landingsplass for 2.slaget til NGB. Så du ikke områdene med blåmerker , Gunnar?

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Joa, der var der jeg havna :-)

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Hmmm
Litt merkelig diskusjon nå!
Stort sett så kritisserer vi alle Kongsberg for at det er en forl lett bane i forhold til slopen.
Når det da er et hull (hull 12) som byr på vanskeligheter så skal dette være "hinsides".....???
Vi kan være glad at KOngsberg ihvertfall har et hull man må bruke innsiden av hode på, resten trenger man ikke å tenke så mye på! Kun slå....

Jallllllllla

over 19 år siden

Jallllllllla

KB: har du 15,8 i hcp eller 158 ?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Kan du lese?

Jallis

over 19 år siden

Jallis

Kan du slå?

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Vel, skjønner jo nå at jeg aldri burde sagt noe om hull 12. Det var egentlig bare ment som en liten notis...

Vil bare presisere (med forbehold om at jeg kun har spilt hullet en gang) at hullet etter mitt syn IKKE premierer verken den djerve eller den safe, da det (pga trærne) kun er et lite område man kan lande 2.slaget med innspill til greenen, og her har man plassert en svær bunker. Nå blir dette som nevnt ordnet på, så det er vel egentlig ikke noe å skrive om.

Jeg mener heller ikke at hullet er spesielt vanskelig, jeg mener det er tullete fordi det blir veldig tilfeldig om du får en god eller dårlig score der.

Men banen generelt var veldig flott å spille, og jeg traff bare hyggelige mennesker. Det var liksom det viktigste da :-)

Runar Nyrud

over 19 år siden

Runar Nyrud

Hull 12 etter min mening / type spiller jeg er:

Viktig å få driven så lang som mulig, helst midt eller litt på venstre side i fairway (for meg...)

2 slaget legges så nærme som mulig den furua ytterst til HØYRE i fairway, ca. 70 meter fra green.

De som er flinke (legger seg til høyre) får et "enkelt" innspill. Tre'a foran green blir ikke i spill. Jo kortere du spiller andreslaget, jo mer kommer tre' a i spill, jo lengere til venstre du kommer, jo vanskeligere blir det å komme over.

For long hittere: (eller meg selv hvis jeg hadde spillt fra rød ;-)
Drive lang - høyre. Jern over tre og til green, eller drive lang, draw rundt hjørnet (og ikke si at det ikke går... det går nemlig fint, vanskelig ja men mulig, jan are larsen var inne på 2 på den første måten, han som fikk albatross tok den andre måten).

Hullet belønner de som legger seg på riktig sted på andreslaget, og gjør at de som skal inn på 2 må risikere å miste ballen hvis de prøver å ikke klarer det.

Og King Ben: hadde man brukt hode i tillegg til å bare slå så kunne man scoret ENNÅ bedre.....

kongsberg medlem

over 19 år siden

kongsberg medlem

Til KB
Jeg regner med at du spiller 73 hver gang du er hos oss.
men skal jeg være ærlig tror jeg du klare å komme under 90.
Hull 12 er vanskelig å komme inn på green på 2 slag fra GUL men hvorfor skal du det,
Drive + 5 spon til forkant bunker + en wegde til pinen 1 putt for birdige eller 2 for par ingen av disse har noen gang ødlagt et scorekort.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Til kongsberg medlem!
Nei, jeg går ikke Kongsberg på 73. desverre... :D (Det burde du ha skjønt på hcp mitt) Har faktisk aldri vært nede på 70-tallet... (Det er et av målene i år)
Går Kongsberg ca. 85 slag, som igjen betyr at man må ned i hcp. Hvis du legger merke til hvordan jeg ordlegger meg, så sier jeg at banene er lett i forhold til slopen! Man får så mange slag der.....
Men noe jeg lurer på!
Hvor har du det fra at jeg prøver meg inn på to på hull 12?

Vel, vel...

over 19 år siden

Vel, vel...

Vel, King Ben - dersom du slår rimelig langt, og spiller Kongsberg før røffen (der ble norsk språkråd glade!) (les kløveren og gresset) har grodd til - kan nok Kongsberg regnes som "lett"...

Når røffen er voksen, er stort sett en ball der tapt - og da er ikke Kongsberg så fryktelig lett lenger.

På sett og vis er banen fint tilpasset en litt rusten vintersving, og blir slemmere etterhvert som tiden går :-)

Lucky Fluke

over 19 år siden

Lucky Fluke

Enig med KB at man får mange slag på Kongsberg sammenlignet med andre baner, selv med fullmoden rough. Fairwayene er stort sett rimelig brede, og hullene ikke så vanskelige. Det er vel ingen skikkelig krevendehull der? Dog veldig mange fine. Jeg stortrives på banen, men det er ikke der jeg har de høyeste scorene mine.

på Kongsberg får jeg 6 slag, mens på Miklagard får jeg 4. Med alle de velplasserte bunkerne på Mikla er banen naturligvis vanskeligere. Men det er flere trær i spill på Kongsberg ;) Scorer bedre på Kongsberg enn på hjemmebane.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Var på raid i rundt Karlstad forrige helg, spilte baner som vanligvis er 100 ggr bedre enn Kongsberg, men i år sliter de med skabbete fairwayer og STORE soppskader og muggskader på greenene.
På Kongsberg er alt helt topp i år, var en fryd å komme tilbake.
Denne helga spilte jeg i Frankrike på banen som skal arrangere Peugeot Classic neste helg. Her var fairwayene bra, men greenene skabbete som f... De hadde hatt mye snø, og vet tydeligvis ikke hva man skal gjøre for å slippe unna snømugg.
Igjen en fryd å komme tilbake til Kongsberg.

De som sliter med hull 12 kan jo f.eks slå ut med driver, legge seg kontrollert opp med 7-9 jern mot ytterste furua på høyre side som Runar anbefaler og ha et lett slag med Pw-Sw igjen inn på greenen. Det koster ofte mer enn det smaker når man prøver å legge seg oppe mellom bunkrene på 2dre-slaget. Selv de mest langtslående skal være ganske desperate for å gå for greenen på 2 slag.

Freddy

over 19 år siden

Freddy

Neh greenene er IKKE topp på Kongsberg. Dem har alltid forskjellig hastighet, og foreløpig er de treigere enn slim. Blir nok bra om noen uker.

Tomba

over 19 år siden

Tomba

Freddy;
Jalla mente vel at greenene var i god stand....IKKE at de var super raske.
Eller?

Freddy

over 19 år siden

Freddy

Jeg vil ikke karakterisere en stimp på slim som topp green :) Dem er sånn passe jevne, men ikke jevne nok heller til å kalle dem topp. Hvis Kongsberg har topp greener, da har Nøtterøy fantastiske greener.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Opplever ikke at greenene på Kongsberg har forskjellig hastighet. Hvilke greener skiller seg ut, Freddy ?
Jeg kunne nok ønske litt raskere greener på Kongsberg ja, men det er bedre at de er jevne og beregnelige, enn at de er superraske og fulle av kratere og nakne partier som gjør putting til bingo.
Vil man ha raskere hastighet i Kongsberg er det bare å klippe lavere, og det vil ifølge sikre kilder bli gjort utover sommeren.

Tobben

over 19 år siden

Tobben

Kongsberg er morsom og bra bane men greenene er alt for trege og har alltid vært det.
Er det grunnet er gresstype som ikke tåler under 4-5mm eller har de bare en kjip greenkeeper

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her