Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hcp-bevis - praksis hos ulike klubber

Albatroz

over 19 år siden

Albatroz

Skulle spille en runde tidligere i dag på Grønmo. Kom inn i klubbhuset og skulle signe inn og betale. Problemet var bare at jeg hadde glemt hcp-bevis hjemme. Damen i resepsjonen ble veldig oppgitt og det var såvidt jeg slapp ut på banen. Jeg mener at det da må være mulig å sjekke opp slikt noe med en database, slik som jeg har opplevd at de gjør på feks ballerud. Greit nok, jeg glemte beviset, tar selvkritikk der. På den andre siden har jeg omtrent ikke opplevd at de spør etter bevis på baner i Norge, men det er kanskje feil?

Hvordan har dere opplevd at praksisen rundt om i Norge er på dette feltet? Det bør helt klart være kontroll på baner som krever hvitt kort, men på baner som kun krever grønt kort tviler jeg på at det er et vanlig problem at folk som aldri har tatt i en kølle bestemmer seg for å betale dyrt greenfee for å så hacke rundt på en golfbane med tette flighter.

Jeg skal ta med meg beviset neste gang forøvrig :) Men er det vanlig å bli bedt om å flekke opp bevis på at det hcp man skriver inn i signeringsboken stemmer?

SPILLER

over 19 år siden

SPILLER

Selvølgelig er det å ha med hcp bevis!!!
HOLD DEG FOR GUDSKYLD TIL GRØNTKORT

Albatroz

over 19 år siden

Albatroz

Jeg sa da aldri at jeg har grønt kort. Har hcp 30. Grønmo krever kun grønt kort. Jeg sier heller ikke at man ikke skal ha med bevis. Kanskje jeg ordla meg litt feil. Er rett og slett bare nyskjerrig på hvor ofte dere har blitt bedt om å vise bevis. Er i bunn og grunn positivt at de krever å få se bevis, nødvendigheten ved det er et annet spørsmål.

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

en dansk venn fikk spille på en "sørvest "bane i fjor.
han hadde ikke grønt kort, men sa at han hadde glemt det i DK, og henviste til en golfspillende venns navn

(han hadde spilt på pay and play baner tidligere). veide dette opp for den svart-hvite løgnen?

Albatroz

over 19 år siden

Albatroz

Interessant det du kommer med her bulsara. Var litt ute etter denne typen diskusjon. For hva skal egentlig utlendinger gjøre som skal spille i Norge? Har de lov i det hele tatt når de ikke er medlem av en norsk klubb? Siden grønt kort-systemet er norsk har utlendinger heller ikke noe bevis i så måte. Om det var greit med en hvit/svart løgn i tilfellet du beskriver er et godt spørsmål, men så lenge vedkommende ikke spilte spesiellt sakte eller skadet banen pga manglende kunnskap ser ikke jeg helt noe galt i at han skal få spille.

spiller

over 19 år siden

spiller

RASSIST

Magga

over 19 år siden

Magga

Lureu også på hvordan det er med utlendinger som skal spille i Norge.
Har et vennepar som akkurat har flyttet fra England til Norge. Han har ca HC 15.

Trenger han virkelig å ta grøntkort kurs i Norge ????

Opplever selv at ca 20-30% av banene spør om GK eller hvit kort.

Albatroz

over 19 år siden

Albatroz

Det må da være et system som gjør at sånn som han du kjenner skal slippe å ta grønt kort. At han skal sette seg ned å ta et teorikurs er jo helt på trynet.

20-30% høres ganske riktig ut etter mine erfaringer...

H

over 19 år siden

H

Albatroz

Du skal ha med ditt HCP-kort for å bevise at du har betalt medlemsskap i din norske klubb for inneværende år.
Det er det viktigste.
Deretter skal du ha det med deg for å dokumentere spille-hcp på de baner som krever det + at du skal la din medspiller signere når du evnt. får mer enn 36 poeng.
Det er slik reglene skal være. Ikke noe feil fra Grønmo i denne saken

b

over 19 år siden

b

Du skal også ha med ditt handikapkort for å vise at du har betalt din fooresikring slik at jeg slipper å ruinere deg personlig dersom du treffer meg med din ball - derfor til alle klubber sjekk at de som slipper ut på banen har hc-kort på plass.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

nå er vel ikke GK systemet norsk i seg selv, men vi har vår egen løsning på GK.
når jeg spiller i utlandet, viser jeg hcp kortet mitt, akkurat som utlendinger viser sine hcp kort når de spiller i Norge.

I sverige, så bruker de elektronisk registrering av hcp, og svenskene har et kort med magnetstripe, som selvsagt ikke funker noe sted i Norge, og der har vi møtt noen utfordringer noen ganger.

har hatt med en svensk kompis på både hjemmebanen og et par andre steder, og de har klødd seg i hodet og registrert spilleren uten hcp bevis som resultat, og har mått godta kortet til vedkommende(som forøvrig har hcp 4,5 så han viser jo lett at han kan spille også.)

hva som er problemet med andre lands hcp kort vet jeg ikke.

Albatroz

over 19 år siden

Albatroz

H

Såklart gjorde ikke Grønmo noe feil. Jeg fikk jo slippe ut på banen så skal ikke klage, måtte bare huske det til en evt neste gang der (skal legge det i golfbaggen slik at det alltid er der nå uansett, hehe). Godt poeng forsåvidt det med at det viktigste er at man har betalt medlemsskap til klubben sin. Og det "b" sier her er et veldig godt poeng som jeg ikke var klar over.

Men når dette med avgift til hjemmeklubben er det viktigste, er da spørsmålet hvorfor de i det hele tatt kan slippe ut utlendinger på banen. For det er vel egentlig slik at man ikke kan spille på en norsk bane uten å være medlem av en norsk bane?

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Det er ikke noe problem å spille i Norge med medlemsskap i en utenlandsk klubb og etablert handicap. Jeg er medlem i en klubb i USA og har USGA handicap card. Noen ganger har jeg blitt bedt om å vise fram handicap kort og gyldig medlemskort, men på baner hvor jeg har spilt en del ganger er det aldri noen som spør.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Opplverer at de fleste klubber krever å se "kortet", dog legger jeg det alltid på disken når jeg kommer, slik at jeg slipper å lete 4min i bag/lommebok når jeg står først i køen.

Nok av dem....

tak, oslo

over 19 år siden

tak, oslo

Har spilt en del på baner rundt omkring i Europa, og det er faktisk svært sjelden de etterspør hcp kortet.
Maser alltid på hjemmeklubben for å få kortet tilsendt så tidlig som mulig om våren slik at jeg er klar for utenlandsopphold, men da tydeligvis uten grunn.
Selv på K-Club i Dublin spurte de ikke etter kortet.
Mest sannsynlig ser de folk an. Dvs at kommer du inn i proshop kledd som en golfer og ikke virker totalt ukjent med sporten, lar de deg gladelig spille. De sier jo ikke nei takk til green-fee penga.

Her i landet er det jo litt for mye av det gode når det gjelder å kontrollere og sjekke golfspillere.
Alle norske klubber trenger inntekter, og da kan man jo kanskje være litt fleksible også.....

Nissemann

over 19 år siden

Nissemann

Har spilt ca 15 baner i Norge, kun Asker og Miklagard spurte etter hcp-bevis. På Asker hadde jeg det ikke med men fikk spille likevel.
Har også spilt ca 80 baner i utlandet, alle spør etter hcp, men bare ca en av 20 spør etter bevis.

Albatroz

over 19 år siden

Albatroz

Fooore: "Opplverer at de fleste klubber krever å se "kortet", dog legger jeg det alltid på disken når jeg kommer, slik at jeg slipper å lete 4min i bag/lommebok når jeg står først i køen."

Bare jeg som merket meg at Fooore kom med et lite ufrivillig ordspill her? Hehe, "dog legger".

I utlandet er erfaringen min at de bare spør om handicap er "good?". "Yes" holder i massevis.

704

over 19 år siden

704

Tror jeg har blitt spurt om hcp-kort 10-12 ganger i Norge og én gang i Sverige. Har aldri blitt spurt i USA, Australia, Asia, Spania, Portugal, England eller Irland. Har vel blitt spurt om hvilket hcp jeg har, men ingen krever noe bevis. Årsaken er vel at den store majoriteten som spiller (i hvert fall i USA, Irland, UK, Australia og Asia) ikke har hcp-kort...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her