Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ny driver til 15 hcp´er

Petter Larsen

over 21 år siden

Petter Larsen

Hei

Jeg har til nå for det meste spilt med jern, og litt med en Taylor Made 200 4 wood med S-flex.

Nå syns jeg det er på tide med en driver. Problemet er bare at de driverne jeg har testet virker helt dø. Jeg får ikke den deilig følelsen som jeg får når jeg treffer sweet spot med 3´er jernet (carry ca 190) eller 4 wooden (carry ca 200). Drivern virker liksom død, ikke går den særlig mye lenger en 4 wooden min heller.

Har prøvd en Olyo 425 ccm med R flex og en Taylor Made R580 9,5 grader (skaft S flex m.a.s 70).

Hadde i utgangs punktet tenkt å kjøpe meg en Taylor Made 540XD 10,5 grader med S flex. Men nå er jeg plutslig veldig usikker.

Er det noen som har noen råd om hvordan jeg skal gå frem for å finne en bra driver, eller kjenner igjen problem stillingen ?

Jeg kjøper altid golf utstyr i utlandet.

Driverman

over 21 år siden

Driverman

1. Prøv Fire fem forskjellige brands.
2. Kjøp bare en driver du har testet.
3. Test sammen med en pro om du kan!

Seve

over 21 år siden

Seve

Da kan du dra til utlandet og prøve drivere også.....ikke bruk tiden til en pro her ihvertfall

14,3

over 21 år siden

14,3

Har selv en TM R580 og er veldig fornøyd med den.
Kjøpt i Norsk proshop..., da er du sikker på at det ikke er kopi og så hjelper man proshopen på hjemmebanen sin til fortsatt eksistens........

36,9

over 21 år siden

36,9

Eventuelt kan du kjøpe driveren din i utlandet, legge pengene du sparer på å kjøpe den der i en konvolutt og gi den til proen din sammen med et hyggelig brev ;)

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Kjøp Driveren i utlandet, men bruk de pengene du sparer på opplæring hos din lokale pro.

;)

over 21 år siden

;)

Olyoen æ bare sjef!!

Olyo

over 21 år siden

Olyo

kan brukes når man ikke vet bedre.....

Olyo

over 21 år siden

Olyo

hehe. JA, bra sagt.... skal vedde på at du ikke har prøvd dn driveren engang.. den er fullt på høyde med alle andre titanium drivere..
Jeg tipper at du har et eller annet galt her i livet som jør at du alltid må ha d dyreste av alt og være kulest.. Derfor må du lixom rakke ner på di som bruker olyo.
Vel, vel da kan bare si: Gå å kjøp en titleist driver til 6000 du så kan vi møtes på rangen..
Viss du tørr da...

tgw

over 21 år siden

tgw

Er ikke noen tvil om at olyo driveren står tilbake for de aller beste driverene, det kan flere uavhengige tester bekrefte. Selvfølgelig kan du være godt fornøyd med din driver allikevel. Skaft eksempelvis spiller også en stor rolle.

Driver-Bullshit

over 21 år siden

Driver-Bullshit

Driverdiskusjon på internett er helt uinteressant.
Det er 1000 ganger større forskjell på de som eier en driver enn driveren selv.
Og hva f... er en god driver.
De fleste driverfanatikerne her inne er kun opptatt av lengder.
De fleste driverkjøpere velger den driveren som slår den éne ballen noen meter lenger, selv om den sender alle de andre ballene til skogs. Fordi de drømmer om at de kommer til å slå bedre neste dag og lande alle ballene på fairway.
Jeg er grundig lei av å havne i flight med idiothoder som stiller med siste skrik i trampolinedriver og slår en haug med baller til skogs eller i vannet. Jeg er drittlei av å lete etter andre's baller på hvert eneste hull fordi eieren assosierer seg med Happy Gilmore og måker i vei av alle krefter.
Og dette gjelder ikke bare høyhandicappere, selv single-handicappere gjør mye rart med driveren som er med på å ødelegge dagen for andre.

Driveren er for de aller fleste et selvmordsvåpen som er grunnen til at de ikke klarer å gå med i hcp.
Få bort driver-faenskapet og skaff dere driving-irons. eller slå ut med 7-jern så vil det gå bedre med de aller fleste.

OG så til deg, 15 handicapper som startet denne diskusjonen.
Beste driveren for deg er en 15 år gammel sak som har så lite hode at du tisser i buksa fordi du er redd for å bomme på ballen. Da slår du kanskje 30m kortere, men du lander 50m nærmere fairway.

En god regel: Den lengste kølla i bagen din bør ha minst like mange graders loft som du selv har i hcp. Dvs, er du grønt kort spiller begynner du med 7-jern og kortere. Har du 20 i hcp kan du ta med deg en 5-wood, 15 i hcp legger du til en 3-wood, og skulle du noen gang bli single-handicapper kan du kjøpe deg en driver.

Lurer på hva de tenker på som har kjøpt seg en 4-5 drivere før de klarer å spille seg til registrert hcp? Noen er så tjukke i skallen at de tror de kan kjøpe seg lange rette slag. Utviklingen gjør at gjennomsnittlig driverlengde på Tourene øker med ca. 1/2 m i året, hvorav ballene her hovedårsaken til økningen.

Jeg tar rett som det er med den gamle stålskaftede kryssfinerdriveren min jeg kjøpte for 5 pund i England for over 10 år siden, bare for å ha en slik kølle hengende oppå veggen.- Med den slår lenger enn de aller fleste jeg spiller med, og jeg taper ikke mer enn ca 30m i forhold til dagens moderne trampolineraketter med 10cm lengre grafittskaft.

Altså, har du en driver så kast den, dersom du ikke er så veik at du trenger den på par 3 hull

O my god

over 21 år siden

O my god

Har du hatt en dårlig dag i dag eller ?

Den gode følelsen

over 21 år siden

Den gode følelsen

Hei Petter.
Leste inlegget ditt, og må si jeg kjenner meg igjen. Når jeg treffer virkelig bra med min 3 er wood, er det som å treffe "luft", en merker knapt at en treffer ballen og følelsen er nesten ubeskrivelig. Da jeg skulle kjøpe meg en driver, valgte jeg en av de med stort hode, lettspilt, og lang. NEI, jeg testet den ikke, valgte samme skaft som det jeg har i min 3 er wood. Når jeg så slår med driveren, virker den ganske "død", og jeg har aldri følt det samme som jeg har med 3er-en. Driveren går litt lengre, men jeg er ikke like stabil med den som med 3 eren. Har i ettertid testet flere av de storhodede driverene, og følelsen er den samme. Noen som har opplevd det samme?

tintin

over 21 år siden

tintin

er ikke noe deiligere å måke enn ball 300 m utover enn strøken fairway...selv om ikke scorcardet blir like fint.

det er de få magiske slagene jeg husker etter runden, ikke sluttsummen på scorecardet.

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Leser Dansk Golf, der testet de Taylor made 580 og en Ram driver.
De kom omtrent likt ut. Kan kjøpes på postordre fra www.progolfscandinavia.dk for ca 1500 DKK.

Samtidig vil jeg si at det er gammeldagse holdninger at høy og mid handicappere skal la driveren bli hjemme. Har brukt den siden jeg hadde 28 i hcp, og har alltid vært sikker på den. Til gjengjeld sliter jeg fremdeles med å finne en fairwaywood som jeg er 100% fornøyd med. Har inntil nå hatt 6 stk. Driveren min som er en TM r360 skiftes ikke ut.

Driver

over 21 år siden

Driver

til Flyer.
Jeg ble litt nysgjerrig, hvilken ram driver er det snakk om her?

På forhånd takk!

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

I USA er Ram et meget anerkjent og populært merke.
sjekk www.ramgolf.com/page.asp?page=p2002_rm_woods.htm

Noen råd til 15 hcp'eren:
Det er ikke så viktig hvilken driver du kjøper. Men den må passe for DEG. Om den passer finner du bare ut ved å prøve deg fram. Og det er ikke nok å prøve på drivingrange, den må prøves på banen, fra gressutslag, og når du ikke er "varm" etter å justert deg inn etter å slått 100 slag på 15minutter på rangen.

Glem high-tech-proer som stiller deg opp foran en måler og bare velger kølle ut fra svinghastigheten din.

Mange produsenter (men langtfra alle) lager bra køllehoder i dag.
Men forskjellige produsenter har forskjellige preferanser når de konstruerer et driverhode:
Noen velger å gi hodene en draw-bias (dvs at køllehodet vil prøve å svinge ballen mot venstre) andre velger å la hodet være nøytralt, og noen få tilbyr også fade-bias (køllen slicer).

Merker som Callaway, TylorMade og Titleist samarbeider tett med noen av verdens beste spillere for å lage best mulig drivere . . . for DEM.
Det er ikke dermed sagt at samme driveren virker for deg. Det som kjennetegner de tre nevnte driverene er at de er svært stabile. Men sweetspot er lite og i tillegg selges de med billige standard skaft som er 2-3 tommer lengere enn det Tiger og Co bruker. Dermed blir ikke alltid resultatet like imponerende for en nordmann som sliter med å treffe ballen reint.

Ta for eksempel NIKE, de er meget dyktige på design og har følgelig blitt utsatt for kloning i stor grad. Nike ser nå ut til endelig å oppnå suksess på tourene vha særløige Tiger. Køllene deres er gode for meget gode spillere, men få 10 handicappere lykkes med køllene deres. Noen av klonene derimot er utrolig lettspilte for goldere på alle nivåer, særlig gjelder dette de som går under fellesbetegnelsen V-sereis.

Skaftet spiller en enda større rolle. Noen skaft har høyt flexpunkt og gir en lav ballbane, andre har mid flexpunkt og gir en høyere ballbane, og særlig dameskaft har ofte et lavt flexpunkt og gir en høy ballbane.
I tillegg til driverens loft er stivheten av skaftet med på å justere ballens backspinhastighet. Mykere skaft gir mer backspinn.

Backspinn er i sin tur med på å bestemme banens form. Høy backspinn gjør at ballen klatrer veldig lenge, for deretter å falle nesten loddrett ned og bli liggende. Mindre backspinn gir en jevnere kurve på ballbanen og ballen triller lenger.

Generelt kan man si at long hitters (250m+) har mest nytte av en driver med ca 9* loft og et stivt skaft med høyt flexpunkt. Den store massen av golfspillere oppnår driverlengder på fra 200 til 230 m. For disse vil en driver med 10-11* loft og et middels bendpoint regular flex skaft være til mest nytte.
Damer og eldre spillere som ikke klarer 200m bør bruke mykere mid flexpoint skaft og 12-14* driver.

Det du har 15 i hcp er et meget tynt grunnlag å foreslå en driver på. En køllemaker med godt produktkjennskap, god forståelse for de fysiske lover, og uavhengighet til merkeavtaler vil kunne hjelpe deg med å teste ut forskjellige drivere og forskjellige skaft.

Selv har jeg meget god erfaring med noen customkomponenter. Big Bang 450, Bang 400 DarkMatter, Integra 450 Super, SMT 455, Snake Eyes Viper 430cc, Golfsmith HiCOR 400cc, Dynacraft DFSII, er driverhoder som er fullt på høyde med Callaway, Titleist , TylorMade og andre overprisede hoder. Skal du absolutt ha dyr driver bør du prøve Cleveland Launcher 400 før du bestemmer deg.

Når det gjelder skaft har jeg bedre erfaring med Harmon CB series og Rapport SL Ultralite enn noe annet skaft. Begge disse skaftene er forholdsvis stive i forhold til flex, men de gir et kanonspark på ballen.

Har byttet til Rapportskaftet i mange OEM drivere også, og særlig i noen TylorMade drivere har det gitt en merkbar forbedring.

Petter Larsen

over 21 år siden

Petter Larsen

Meget bra innlegg KølleKalle.
Takk

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Den heter Ram FXTi 440 du kan se den på www.progolfscandinavia.dk
Nå koster den visst kun 1299.- danske.
Det var den de testet i dansk golf.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Til Køllekalle, kan du sende meg en mail, finner ikke igjen adressa di etter totalkrasj på maskina.
NB******* DETTE ER IKKE EN KONTAKTANNONSE******* LOL.

Eigil

over 21 år siden

Eigil

Jeg skiftet til TM R580 i fjor, etter å testet TM's køller ute på banen. Pro-shopen bør ha noen demo-køller som du kan prøve, før du evt. går til innkjøp av den dyreste kølla i bagen. Å handle på internett kan være greit for en selv, hvis man vet akurrat hva man skal ha og er så forbannet opptatt å spare penger på proens bekostning.
Jeg tror heller ikke hva som er best i test er interessant, men hva du selv føler deg komfortabel med.

DETTE ER IKKE EN KONTAKTANNONS

over 21 år siden

DETTE ER IKKE EN KONTAKTANNONS

E-post til Køllekalle finner du under lenken råeste driver.....(gh@iol.it).

Petter Larsen

over 21 år siden

Petter Larsen

Ser flere har snakker om å spare penger på bekostning av proer osv.
Jeg har ingen planer om å bestille noe Driver på internett. Eller prøve køllene i norske pro shopper uten å betale for dette.

Men det må da gå ann å prøve og kjøpe køller når man er på reise i andre land som selger utstyret betydlig billigere ?

Desuten er kunnskaps nivået offte betydlig høyere på de etablerte klubbene rundt om i verden.

Uansett, takk for de råd jeg har fått.

QXL

over 21 år siden

QXL

Det ligger en ny callaway driver ute på qxl som du sikkert kan få billig...

Petter Larsen

over 21 år siden

Petter Larsen

QXL:
Hvem ønsker seg en callaway driver ?

tintin

over 21 år siden

tintin

uansett hvilken driver du ender opp med, bruk en tusen lapp på et skaft som passer svingen din... oppgraderte cobra driveren min med et accuflex skaft og det ble betydlige sesultater av det!

Petter Larsen

over 21 år siden

Petter Larsen

Har lest det jeg har kommet over av skaft og funnet ut av Grafalloy Blue virker som et bra skaft. Bare så synd det er så få som selger driveren med dette skaftet ferdig montert.

tintin

over 21 år siden

tintin

tok en kjapp titt på E-Bay... her er en Taylor made 8,5 grader med grafalloy blue skaft til 1800,- kr m frakt.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3633493075&category=36199

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her