Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sandbagger outing

Tyster

over 19 år siden

Tyster

I denne tråden skal man oute alle sandbaggere man spiller med i løpet av sommeren. De som ikke skriver seg ned fordi de skal spille stableford-turneringer. Som spekulerer i å bryte reglene for at runden ikke skal være hcp-tellende osv. Kort og godt de som jukser for å gi seg selv en fordel i hcp-turneringer.

Finn

over 19 år siden

Finn

Fint initiativ. Da begynner jeg med å angi meg selv.
Jeg trener golf hver dag, men går aldri mer enn max 9 hull med unntak av når jeg spiller konkurranse.
Jeg tilbringer 1-2 timer på treningsfeltet hver dag, og som oftest går jeg 7 eller 9 hull etterpå.
Da blir jeg nok veldig god i forhold til handicappet mitt.
Fæle greier, ikke sant.
Men jeg vil heller bruke de få kveldstimene jeg kan avse fra familien til å slå baller i stedet for å gå rundt på gresset og se andre slå baller, eller enda verre: bruke tid til å lete etter egne og andres baller.
Er jo også hyggelig at jeg gjør det bra i turneringer, har vunnet gangske mange de siste 3 årene. Det vil nok ikke fortsette i all fremtid, men håper fortsatt å ha brukbar fremgang 3-4 år fremover.
Og som sagt, jeg går bare 18-hulls runder i konkurranser. Snittet ligger vel på rundt 38-39 poeng......

Petrus

over 19 år siden

Petrus

Denne er nok litt vond å svelge for enkelte, men helt greit spør du meg. Om man ikke spillere noen runde mellom turneringene skal det vondt gjøres å skrive seg ned også. Men hadde nok blitt LITT iritert om du hadde slått meg i f.eks. en Norwegian Pairs turnering :)

Anonym Tulling II

over 19 år siden

Anonym Tulling II

Jeg kjenner en som - når runden er over - alltid har en eller annen grunn til å ikke skrive seg ned. Han har gitt seg/fått en putt på en halvmeter, han har ballplassert osv osv. Alltid en grunn til at runden ikke er handikaptellende.

Poenget er at det er ikke vanskelig å være sandbagger og likevel holde seg til reglene. Man kan selvfølgelig mene at de norske hcp-reglene er dumme (helt enig), men det er uansett de vi må forholde oss til.

Jævlig patetisk og en god grunn for meg til å unngå å være med i turneringer. Alt for ofte juksepavene som vinner.

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Men hva kan man gjøre for å få folk til å holde seg til reglene slik at du Anonyme gidder å bli med i en turnering da?

Er det bare slagspill som gjelder da?

Det er jo ikke den stor emassen av golfspillere i Norge som er interessert i å bare delta i slag-turneringer.

Det er jo blitt tillatt å skrive seg ned etter 9 hullsrunder for flere enn hcp-gruppe 5 fra og med i år, Finn.
Du SKAL skrive deg ned, ellers stjeler du premier, og dermed indirekte startavgiften fra de som har skrevet seg ned!

Anonym Tulling II

over 19 år siden

Anonym Tulling II

Ja si det... Det er ikke noen enkel løsning på dette. Jeg tror det er en regel som sier at klubben kan endre "tvangsendre" handicapet når de ser at noen spiller til et annet handicap enn de har, men det skal nok mye til før så skjer.

Andre som har noen ideer?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Om man ikke skal innføre brutto slag over hele linja, så er nok ikke denne så enkel.

Men om man kunne gjøre det med brutto slag, kan man dele inn i for eksempel 3 klasser;
hcp < 12
12 < hcp < 24
hcp > 24

Om jeg tror det er mange som deltar i turneringer med for høyt hcp, tja, ihvertfall noen vil jeg tro. Dog mest basert på diverse sandbagger-tråder på ulike golffora.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Hvis dere stiller opp i en sosial turnering med stableford poengberegning og blir sure for at noen har for høyt handicap, ja da burde dere finne dere en annen hobby. Jeg gir nå jamt F om noen vinner med 44 eller 46 poeng. Gir også F i om samme person vinner flere slike turneringer samme sesong. Det er brutto som er viktig for meg. Sosialturneringer er jeg med i for å ha det gøy, og trene på turneringsspill. Om man har 25 i hcp og spiller tre turneringer i året, så tvilerjeg for at man spiller disse bare for å vinne. Gjør man det burde man også finne seg en annen hobby :)

Drit i hva naboen gjør, og skriv ned de som burde skrives ned. Jeg presset en gang en fyr å skrive seg ned som nektet. Gikk til bilen hans og forlangte å få hvittkortet. Det har med ansvar for dine medborgere å gjøre :)

tak, oslo

over 19 år siden

tak, oslo

For de fleste av oss hobbygolfere er kampen mot seg selv den viktigste.
Dvs å forsøke å se hvor langt ned man komme i hcp.
Derfor sitter det så utrolig langt inne hos meg å forstå hvorfor noen har helt angst mot nedskriving. Det kan vel ikke være de billige krystallvasene som frister når man har vunnet med 45 poeng i klubbens vårturnering.

Man skulle tro at noen inbiller seg at man blir sett opp til kun fordi man har gått rundt på 39 poeng.

I mine øyne er en dokumentert runde under 80 mye mer imponerende.

MikroMidas

over 19 år siden

MikroMidas

Flucky: You're my hero :-)

tak, oslo: Jeg kan ikke være mer enig med deg. Men noen synes det er så viktig å vinne at de ikke VIL innse at de faktisk jukser. Tyvärr.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror ikke tråden ble startet grunnet "juksing" i onsdagsturneringer i klubben og lignende, men kanskje mer ift litt større nasjonale turneringer med premier av mer verdi enn en 3-pack med Topflight-baller.

For i en del turneringer i Norge er det faktisk ganske så ok premier.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Kan man ikke bare spille slagturneringer og droppe hele handicaptillegget da? Da får jo de som spiller best de fineste premiene. Så kan de som kommer bak på lista heller glede seg over at denne gangen gikk de på 100 slag, men forrige gang brukte de 105, og unne de beste premiene sine.

Løp orientering for mange år siden. Der var det A,B,C og N (nybegynnerklasser). Hadde man en sesong et visst antall topp-plasseringer , ble man automatisk flyttet opp neste år. Eller man kunne rykke opp frivillig.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Her i USA er reglene for justering av handicap annerledes enn i Norge. I prinsippet skal hver runde rapporteres for justering av handicap, selv om du har brutt reglene på enkelte hull. På hull hvor du har "jukset" skal du for handicapregulering rapportere det antall slag du mest sannsynlig ville ha brukt, dersom du hadde fulgt reglene. Videre er det slik at du ikke kan avbryte en runde noen hull før slutt, for å slippe å skrive deg ned. Dersom du f.eks. går av banen med 4 hull igjen å spille, skal du for disse 4 hullene rapportere den score som tilsvarer ditt nåværende handicap. Har du f.eks. 18 mottatte slag, skal du rapportere bogey på hvert av de 4 siste hullene. Dette er endringer man har gjort i de siste årene, for å unngå at folk nekter å justere ned sitt handicap etter en god runde, ved at man enten bevisst bryter reglene på et hull eller unnlater å hulle på 18.

AntiYankee

over 19 år siden

AntiYankee

Og hvem kontrollerer at man virkelig fyller ut skjemaene ??

Yankee

over 19 år siden

Yankee

AntiYankee: Det er selvfølgelig umulig å kontrollere dette dersom du spiller alene eller er gjestespiller, men alle klubber må ha en handicapansvarlig som skal melde fra dersom han registrerer avvik mellom antall spilte runder på hjemmebanen og antall rapporterte score. Dessuten registrerer du scoren din elektronisk etter runden, og du blir da samtidig bedt om å oppgi navnene på de du spilte sammen med.

USGA sjekker i tillegg hvordan du scorer i turneringer, sammenlignet med i selskapsrunder. Dersom de ser at du spiller bedre i turneringer enn ellers, vil de automatisk justere ned ditt handicap.

Jeg sier ikke at systemet er perfekt, men det er kanskje noe bedre enn i Norge??

704

over 19 år siden

704

yankee, det funker jo også kun hvis du er medlem i en klubb som har dette systemet. Hva med alle de som ikke er medlem noe sted og som bare spiller public courses? Det gjelder jo en veldig stor andel av alle som spiller golf i USA. Jeg leverte aldri inn et scorekort de årene jeg bodde der... Ikke registrerte jeg en runde elektronisk heller, og ikke har jeg noen gang blitt bedt om det. Tror ikke det systemet funker like bra over alt der borte heller, men prinsippene du nevner er kanskje ikke så dumme, selv om jeg personlig mener hele hcp-systemet skulle vært tatt livet av for lenge siden.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Høres ikke ut som om dette lar seg gjøre, litt mye jobb for lite også kan hende?

Systemet i dag med eget ansvar er da vel helt greit.

Sandbaggere: de synes sikkert det er helt greit å holde på slikt, med de skjeve blikk det måtte bringe.

Jålerne: tja, litt morsomt synes nå jeg.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Gratis forslag til klubbturnering uten handicap:
Klasse A: Slagspill uten hcp. Hvit tee. Premiering til 50% av deltakerne
Klasse B: Slagspill uten hcp. Gul tee. Premiering til 25% av deltakerne
Klasse C: Slagspill uten hcp. Rød tee. Premiering til 10% av deltakerne

I klasse A og B plukkes ballen opp ved bruk av dobbelt antall salg av par, så på et par 4-hull får man max. 8 slag. I de to laveste klassene settes en viss grense, og scorer man bedre enn denne, rykker man opp i neste til klasse i neste turnering.

Så dropper vi hele handicap-problematikken.
Værsågod! Forslaget er gratis.

Eveighetsdiskusjon

over 19 år siden

Eveighetsdiskusjon

Denne diskusjonen har pågått så lenge handicapsystemet har bestått.
Handicapsystemet kommer til å bestå så lenge golf utøves av spillere hvor 95% aldri trener (bare spiller).
Systemet er urettferdig, men sånn er det bare.

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

Sier du det evighetsdiskusjon. Da anbefaler jeg at alle blir sandbaggere, så blir det likt for alle.

Det skal i hvert fall jeg bli.
Her skal det skrives opp, opp opp!
Skal få en pro til å se på svingen min. Hva skal til for at han skriver med opp med 5??

Picard

over 19 år siden

Picard

Har selv tatt grønt kort og begynt med golfen i en klubb som ikke ble stiftet før i år 2000. Vi hadde sef store problemer med at mange, meg selv inkludert, gikk runder godt oppe på 40-tallet det første og andre året vi spilte. For å raskere komme ned på reelt hcp inførte vi klubbhcp som ble brukt i alle turneringer som ikke krevde ofisielt hcp (Presidentens Pokal og Norwegian Pairs). Dette ble da skrevet ned på vanlig måte opp til 40 poeng, men for hvert poeng over 40 ble man skrevet ned med 1 helt hcp-poeng. Om man f.eks. gikk 45 poeng på 25 i hcp ble man skrevet ned med 0,4 x 4 + 5 og fikk altså 18,4 som nytt hcp. Fungerte veldig bra for oss i en startfase, men dette passer kanskje ikke for alle..

Mhil Pickelson

over 19 år siden

Mhil Pickelson

Hele HCP konseptet her i Norge er noe dustete.

Jeg begynte å spille for 5 år siden. Spilte første 2 sesongene stort sett kun på min hjemmebane som var en ganske kort og enkel 9 hulls bane.

Spillet mitt ble bedre ganske fort, og jeg holdt igjen med ikke å sette ned hcp'et mitt i forhold til poeng i og med at jeg visste at banen jeg spilte på var enkel. Da ble jeg utskjelt for å være sandbagger.

Idag spiller jeg på en "vanlig bane" og har satt ned hcp'et mitt etter runder spilt på div. baner. Nå blir jeg nærmest æreskjelt fordi jeg liksom skal ha et "skryte hcp" hvis jeg ikke helt har dagen på banen.

Uannpokkersett hva jeg gjør så blir det feil.

JOnny

over 19 år siden

JOnny

Eneste svaret som nytter er brutto netto slaggolf. Slik spilles det i svært mange land og det er rettferdig, iallefall på hjemmebanen. Skal man på død og liv spille golf med handikap er dette eneste naturlige måten spør du meg.

For øvrig støtter jeg de som fokuserer på brutto slag som jo er hele poenget med spillet golf. Alle varianter av handikap systemer er kun til for at dårlige spillere (80-90% av alle i norge) skal kunne leke konkurrere. Hadde det blit med leken hadde det vært greit for meg, men mange av disse sandbaggerne soler seg i glansen (skryter osv) over å vinnet leke turneringer med hcp.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Netto slag er dog kun en variant av stableford slik jeg ser det.

Pjoddrik

over 19 år siden

Pjoddrik

Det morsomste er å fortelle ikke-golfere at man har spilt turnering. Har man vært flink f.eks i en Amatour/p4-event eller et Klubbmesterskap, så kommer det jaggu meg folk å sier: "Jøss det er jo bra da. Men naboen min vant en turnering bare få uker etter han tok Grøntkort. Han er virkelig god, tenk om han begynte når han var ung!!". De samme folkene kan faktisk spørre: "Hvordan klarer Tiger å vinne så mange turneringer, han må da ha veldig lavt handicap? Blir det ikke vanskeligere for han å vinne mot de andre med høyere handicap?"

Da skjønner man hvor handicap-fiksert vi nordmenn er, og hvor lite golf menig mann egentlig kan.

H

over 19 år siden

H

Helt enig Jonny

Har selv gått langrenn og løpt gateløp / skogsløp på sommeren. Ikke snakk om at noen løp 10 km og andre løp 5 km for så å se hvem som kom først til mål.
Voksne mennesker må tåle å spille brutto og heller plukke opp etter dobbelt av hullets par. Hvis ikke så blir det patetisk.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg syns vi burde introdusere handicap i fotball også. Nå er jo Vålænga litt dårlig for tiden, så hva med å gi dem ettpar ekstra mål pr kamp slik at de kan konkurrere på likt med de andre? Da blir det mye mer rettferdig.

K

over 19 år siden

K

Det er jo handicap i fotball, ingen vits i å introdusere det da.
Der kaller de det divisjoner istedet.

vijay

over 19 år siden

vijay

Det stemmer at det er divisjoner, men jeg kan ikke huske å ha sett at et tredjedivisjonslag som møter et eliteserielag i cupen får noen som helst fordeler i form av å starte med noen flere mål e.l.:-) Har du noen eksempler på det?

K

over 19 år siden

K

Nei, cup er slagspill. Serie er stableford.

Men selvfølgelig mye mer rettferdig fordi det ikke er lagene selv som skriver scorene sine=)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Korrekt Vijay ;) Jeg skal utfordre rosenborg jeg. En-manns lag. Lurer på hvor mange ekstra mål jeg får da for å utligne forskjellen.

K: hehe godt poeng. Men da må vi vel kunne dra parallellen mellom sandbaggere pg de tantene som syter og later som de blir skada i taklinger, men som reiser seg opp uten smerte så snart den slemme har fått kort.

K

over 19 år siden

K

Joda, juks finnes overalt Gunder. Jeg blir bare så sur når jeg skal spille mot mennesker når jeg VET at de jukser. Og enda verre er det når det er folk jeg kjenner.

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

jeg kjenner en som jukser veldig mye.
han slår langt som bare faen, og er ganske god til tider, men skriver seg ned selv om han bruker mulligans og gitte putter, og av en eller annen grunn, så mister han aldri en ball i skogen så lenge ingen blir med og leter....

:O)

704

over 19 år siden

704

Siden først diskusjonen kom inn på fotball, så HAR jeg faktisk spilt i en årlig cup der et lag fra lavere divisjoner får én straffe for hver divisjon de er lavere før kampen begynner. Så hvis et 6.divisjonslag spiller mot et 3.divisjonslag kan de i teorien lede 3-0 før man begynner å spille.

Når det er sagt, så syns jeg dette er like idiotisk som hcp-system i golf. Å vite at man vinner en turnering fordi man har fått flere slag (eller straffer) utdelt enn en annen spiller (eller lag) som er bedre ser jeg på som like lite tilfredsstillende som å se casting på tv.

La nå alle som vil lekekonkurrere gjøre det, men å tvinge dette stablefordsystemet ned over ørene våre har jeg lite til overs for. Jeg vil sette nye banerekorder for egen del og ikke telle poeng. Nå må jeg gjøre begge deler for å gjøre NGF, klubbene, og mange andre spiller fornøyde...

Hmmm

over 19 år siden

Hmmm

PøttFøkker, ballene i skogen kan jo merkes på forhånd, vanskeligere å finne de da :)

Faen så teite dere er

over 19 år siden

Faen så teite dere er

Faen så teite dere er som gidder å diskutere dette.
Lufta er full av forurensing, staten krever inn skatt, vannet renner nedover, om vinteren er det kaldt og i golf har man et handicappsystem.
Er det i det hele tatt noen vits å hisse seg opp over.
Det er bare slik.
Lær å leve med det, pappskaller !!!!

Enig med siste taler

over 19 år siden

Enig med siste taler

!

Tyster

over 19 år siden

Tyster

Poenget mitt var ikke å diskutere hcp-systemet, men de som velger ikke å følge systemet. Disse skal ikke føle seg for trygge i år, juksemakerne som er så uheldig å komme i samme gruppe som meg vil først bli konfrontert med at de ikke skriver seg ned, deretter bli rapportert inn til klubben og i tillegg vil jeg gjøre mye for å offentliggjøre navn og klubb på diskusjonsfora.

De som tror at dette handler om krystallvaser og paraplyer har ikke skjønt mye. Med Sony Corporate, WGC, Eaglegolf osv så snakker man om premieringer i 10-tusen kroners-klassen, og da er det ikke greit at folk jukser.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Bra tyster! Enig med du. Dem skal stappes i gapestokken!

Bend it

over 19 år siden

Bend it

Har du fått i deg knekkebrød Flucky?
Eller er du snart klar?

tak, oslo

over 19 år siden

tak, oslo

Til Tyster.
Hva er grensen for hva man kan ta imot av premier før
man mister sin amatørstatus?

Asså

over 19 år siden

Asså

du blir ikke pro bare fordi du vinner en turnering og får premier. Men du har ikke lov å ta imot mer enn 10 k pr sesong.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Oi, er det nye regler nå? Har ikke fått med meg det... Trodde det var max 4000,-per konkurranse jeg..

jaja.. der røyk de penga... ;)

Tyster

over 19 år siden

Tyster

Det heter at det skal være premier under en verdi av 4000 kroner for amatører. Dette strekkes veldig mye, spesielt fordi mange turneringer kalles for "kvalik til verdensfinale" som da innebærer at man får dekket reiser osv. For eksempel fikk vinnerlaget i eaglegolffinalen for noen år tilbake 1 ukes tur til Portugal for fire personer med reise, leiebil, hotell og greenfee.

Jeg har også spilt turneringer hvor det har vært drivere og utstyr til mange tusen i premier. Mao mer enn god nok motivasjon for mange til å la være å skrive seg ned.

Det prinsippielle i dette er også viktig, er man jålehcper så skader man bare seg selv, er man sandbagger så gjør man det på bekostning av andre. Vi er flere som nå er så drittlei av bevisst sandbagging (også fra folk vi kjenner) at vi har begynt å rapportere det inn til klubbledelsen. Vi har også protestert til turneringsledelsen når personer vi vet sandbagger har meldt seg på turneringer med for høyt hcp. Dette vil vi intensivere og oppfordre alle andre til å gjøre det samme!

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Ok, fant nå ut at max pengepremie til en amatør er 6000,- per turnering.
Men jeg kunne IKKE finne noe sted hvor det stod at det var MAX 10000,- i året?

mvh

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Korrigering av meg selv... Amatører kan IKKE motta PENGEPREMIER, men premier med en verdi som IKKE overstiger 6000,- i salgsverdi.

Fortsatt ikke noe som tilsier at du ikke kan vinne premier for mer enn denne summer flere ganger i året!

mvh

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Hvordan man kan dele ut såpass dyre premier basert på et system, som så til de grader legger opp til juks, skjønner jeg bare ikke.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Til 704: Nå har vi omsider våknet i USA. Det er helt riktig som du sier at du kan spille golf i USA uten å være medlem i en klubb og uten å ha registrert HCP. Selv de fleste som er medlemmer i en klubb gidder ikke registrere HCP. I min hjemmeklubb er det færre enn 10 spillere som har registrert HCP. Men poenget er at uten å være medlem i en klubb kan du ikke få offisielt USGA handicap, og uten offisielt USGA handicap kan du ikke spille handicap turneringer. Dersom du spiller turnering uten USGA handicap vil du automatisk bli ansett som scratch spiller og din netto score vil bli beregnet ut fra 0 i HCP.

Aquitaine

over 19 år siden

Aquitaine

Frankrike - en hel nasjon av sandbaggere.

Her i Frankrike er det helt haaploest. Her er alle sandbaggere, og ingen later til aa forstaa betydningen av et HCP system. Det jeg kom hit med mitt norske HCP kort med 9.8 paa, bare fnyste de og ga meg fransk HCP 54 ( eller Non Classé som det heter). Foerste turneringen hadde jeg 65 poeng, til stormende jubel i klubbhuset - her var en som virkelig kunne sakene sine. De ti neste franskmennene hadde stab'ies fra 50 til 55. Ganske haareisende.

Enten man spiller i USA, Norge eller Frankrike saa tror jeg at gjennomsnittsspilleren tilpasser seg. I Norge handler HCP om den beste runden du som spiller har potensial til; I Frankrike handler det om den runden du i vaerste fall kan spille; og i USA er den formen man er i akkurat der og da ( hvis jeg husker det riktig fra min klubb i USA, saa beregnet vi snittet av de siste 6 rundene.....). Uansett saa maa vi tilpasse oss der vi eventuelt skal spille. Skotter som spiller her nede blir for eksempel rasende naar de spiller mot franskmenn i Oil Grand Prix. Derfor har turneringen innfoert eget handicap system for aa utgjevne forskjellene mellom USA, Frankrike og Storbritania/Scandinavia.

Outet som sandbagger i Norge - Folkehelt i Frankrike.......

Flucky

over 19 år siden

Flucky

C'est la vie, c'est la vie. Jævla sandbaggere. Du er et ondt menneske Aquitaine!!! :)

AN

over 19 år siden

AN

Derfor et Norsk tomanns team vant Slag konkurransen i OGP i fjor, men var rimelig langt fra på Stabelford konkuransen.. Jeg utgjorde halvdelen av det teamet, men fikk ikke med meg noen spesielle regler for Hcp beregning?

Aquitaine

over 19 år siden

Aquitaine

Flucky:

Jeg kan ikke se at jeg er saa ond :)) jeg gav jo dem det norske kortet men det ville de ikke vite noe av. Jeg ble pent noedt til aa starte paa "bunnen" som alle andre. Naa etterhvert har jo ting normalisert seg......

AN:

Slik jeg forsto det, var det vel i hovedsak franskmennenes HCP som ble justert ihht. formel. Det var i alle fall noen franskmenn lokalt her i omraadet som spilte med lavere HCP enn de har i klubb-turneringer ellers.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Je ne pense pas que vous avez tout compris, Aquitaine.
I Frankrike som i mange andre land justeres kun hcp i turneringer.
Til gjengjeld har de mange klubbturneringer (uten premiering) hvor hensikten bare er å justere hcp.
Jeg synest systemet er bra, fordi det gjenspeiler turnerings-styrken til golfspillerne. Hvor godt handicap selskaps-golfere har er igrunnen ikke så interessant. Og i tillegg så er Frankrike kjemisk fritt for jåle-handicappere.
Selvfølgelig vil dette systemet medføre høyere scores enn i Norge, i særdeleshet i klasse 4 (hcp36-54). Sjelden man vinner noe under 42-44 poeng uansett klasse.
Jeg forstår heller ikke hvorfor franskmennene ikke godtok det norske hcp-kortet ditt ? Hadde ingen problemer med å overføre mitt hcp fra Norge til Frankrike (Golf de Nancy Pulnoy), og det hadde heller ikke kollegaen min som jobbet et annet sted der (Golf de Prunevelle).
Ser ut som Aquitaine er den største sandbaggeren av dem alle.

Aquitaine

over 19 år siden

Aquitaine

Jalla:

Det er vel snarere du som ikke har forstaatt..... Jeg paapekte bare at der er forskjell paa hvordan HCP-systemen fungerer fra land til land, og at det oppstaar en del "kaos" naar man forflytter seg fra det ene systemet til det andre.
Naar det er sagt saa foerer det franske systemet ( kun nedskriving i turneringer ) til at endel franske golfere som "trener" mye og spiller faa turneringer har veldig mye lavere handicap enn det de faktisk spiller paa = sandbagger. I klassen fra 12-15 og nedover fungerer det stort sett bra.
Naar det gjelder hvorvidt det er vanskelig aa overfoere handicap fra Norge til Frankrike saa finnes der sikkert ulike praksiser fra klubb til klubb, men paa klubbene her hvor jeg bor - Billiere, Artiguelouve, Seignosse, Moliets, Chiberta - fungerer det ikke slik. Dette kan bekreftes av minst én (kanskje flere) av dine aandsfrender i Kongsberg Golfklubb.

Aquitaine - sandbagger under tvang, noen maaneder i 2004.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her