Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Baneforhold

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Regner med at mange vårkåte golfspillere har spillt 72 hull i helgen.
Noen som har noe å melde ang. baneforholdene rundt om.
Spillte selv på Mørk i helgen, helt ok forhold men dessverre 3 vintergreener.

-erik-

over 19 år siden

-erik-

Spilte i allefall 54 hull i helgen:

Drøbak - brukebare (trege) greener og ellers ok forhold
Borre - dårlige greener og tildels fuktige fairways
Onsøy - en del vinterskader på greenene men stedvis tette og gode greener. Fairways greie nok....

-erik-

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Har spilt Drøbak i helga, synes faktisk grenene er ganske så raske, mens fairwayer kan bli bedre.

Kopite

over 19 år siden

Kopite

Vestfold har ok greener, som var merkbart bedre i dag (søndag) enn på torsdag. Fairwayene kunne vært bedre, men der og var det bedring fra torsdag.

flise

over 19 år siden

flise

Stiklestad er kjempebra...

Grønmo

over 19 år siden

Grønmo

Åpnet søndag. Veldig bra forhold.

Kongsberg

over 19 år siden

Kongsberg

Treige men jevne greener med noen små skader.
Fairways var grønne og frodige med tett og fint gress.
Røffen har ennå ikke begynt å vokse noe særlig, så det var lett å senke hcp allerede på årets første runde. Virkelig en fryd å spille.
Imponerende kvalitet, fatter ikke at de ikke har åpnet tidligere.

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

høres jo lurt ut å senke handicappet på første runde uten hinder på den banen i Norge hvor du får flest slag...
høres ut som en klassisk jålehandicapper spør du meg.....

:O)

MikroMidas

over 19 år siden

MikroMidas

Og hva ville du gjort da, jonNy jonNy? Latt være å skrive deg ned? Høres ut som en klassisk sandbagger spør du meg...

Og for ordens skyld:
Jålehandicapper = smådust
Sandbagger = juksemaker

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Hm. Jeg trodde jålehandicappere jukset for å skrive seg ned, og sandbaggere jukset for _ikke_ å skrive seg ned.

Her til lands skal man skrive seg ned når man spiller mer enn 36 poeng, og har fulgt reglene. Så enkelt er det :)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

De fleste baner er vel slopet på bakgrunn av hvordan banen er, finnes ikke fnugg av årsak til ikke å skrive seg ned med godt resultat, uansett når i sesongen det er.

Sandbaggere: pføy!

Jålehcp: pyttsann, uansett bare pinlig for vedkommende.

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

helt enig jeg, jeg bare konstaterer at når man skriver seg ned så tidlig i sesongen hvor hindrene på banen ikke er noe hinder, så legges listen for muligheten til senere nedskriving noe høyere.

jeg er ingen sandbagger, kan jeg love.

men jeg skal vedde på at det er mange av dere andre som er jålehandicappere, som skrivere dere ned selv om dere får gitte putter, med mulligans på første utslag, ballplasseringer i hue og rævva og alle mulige andre muligheter for å hjelpe spillet til lavere handicap uten å bedre ferdighetene....

hehe... den hørtes nesten litt irritert ut, men det var den altså ikke....

jålehandicappere er de absolutt morsomste å spille mot, for da vinner men jo, men det er utrolig teit å observere hvor handicap fikserte nordmenn faktisk er.

H

over 19 år siden

H

Føler meg mange ganger som en jålehandicaper, for jeg spiller ofte 5-6 slag mer enn det som det burde være iht. kortet.
Men, det gjelder veldig mange av de som ligger rundt 10 i hcp og lavere. Fra 36 til 15 spilte jeg nesten alltid innefor buffersonen. Fra 15-10 så er det mer slit.
Har aldri skrevet meg ned etter juks og har aldri unnlatt å skrive meg ned. Litt surt å kanskje bli betraktet som jålehandicaper, men pytt, det gjelder nesten alle i Norge siden vi har så idiotisk system som vi har for regulering av hcp.

704

over 19 år siden

704

Helt enig med deg, H.
Jeg spiller mye oftere runder på 20-tallet (poeng altså) etter at jeg kom meg et stykke ned på singelhcp enn jeg gjorde tidligere. Grunnen til dette er at jeg ikke tåler et par dårlige utslag som går OB eller i vannet. I tillegg prøver jeg jo på mye rart bare for moro skyld som jeg ikke hadde prøvd på tidligere (da jeg aldri ville klart det uansett). Når jeg likevel spiller gode runder så skriver jeg meg ned ihht til (de etter min mening idiotiske) reglene vi har. Opp går det imidlertid sjeldent, da kortet skal være stemplet i forkant, og det gidder jeg jo aldri på en selskapsrunde. Men siden jeg ikke konkurrerer (annet enn slag i klubbmesterskapet) så driter jeg jo i det uansett. Poenget mitt er at jeg sikkert ser ut som en jålehandicapper til tider, men det er jo systemet som har gjort det slik, og ikke jeg...

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Borre i helgen:
Tørre fairways og greie greener (litt varierende hastighet). Noe soppskader på greenene, men de forsvinner snart.

Kongsberg

over 19 år siden

Kongsberg

Oi-oi-oi.
Var tydeligvis dumt å skrive seg ned.
Heretter skal jeg aldri skrive meg ned i mai og juni.....

Noen som har spilt Nes

over 19 år siden

Noen som har spilt Nes

?

LIVSNYTERN

over 19 år siden

LIVSNYTERN

jO HAR HVERT PÅ NES BRA TIL DENNE TIA,MEN TRENGER NOEN UKER SÅ DEN BLIR BRA!!!

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Hvor mye betalte du for megafonen din?

LIVSNYTERN

over 19 år siden

LIVSNYTERN

16500

Eagle

over 19 år siden

Eagle

Spilte Nes GK på lørdag og banen var overraskende bra. Hovedbanen har noe, men ubetydelig snømugg(?) på noen greener. Det var litt fuktig noen steder på fairway, men veldig bra bane ellers. Med dette været skjer det jo forbedringer for hvert minutt som går. Det er også liten trafikk på Nes !!

Næs

over 19 år siden

Næs

"Det er også liten trafikk på Nes !!"

Forståelig nok.

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

er nok noen som misforstår litt her.

Gjør hva pokker dere vil. jeg skriver meg alltid ned så lenge banen er i normal drift.
å skrive seg ned når det er ballplassering og man flytter ballen og renser den 20 ganger under en runde mener jeg er meningsløst.
nå sier ikke jeg at Kongsberg er sånn nå, for det vet jeg ikke, men generellt så er det gjerne litt over gjennomsnittlig fuktig på denne tiden av året.
alle banene jeg har spilt i år har hatt ballplassering, noen også midlertidige greener og teesteder..
hvis man i tillegg spiller med gitte putter, som er så irriterende vanlig i norsk selskapsgolf, så har man ikke lov til å skrive seg ned engang, men det er det ikke så mange som følger.....

PEG

over 19 år siden

PEG

Here we go again. Poeng Poeng Poeng

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Enig med jonNY

Yngve

over 19 år siden

Yngve

I norge er det ganske tydelig at det folk er mest opptatt av er poeng og handicap.
etter å ha vært et par turer utenlands med slagspill som går over en uke, så er jeg selv bitt av basillen hvor man spiller golf i stedet for å telle poeng.

slagspill og match, med eller uten handicap er gøy. å spille på rent stableford prinsipp er i grunnen bare kjedelig, så for min del så er ikke dette noe problem.

hvis jeg skal delta i turneringer med poeng som tellende score, så får jeg bare innse at jeg ikke har sjans til å vinne så lenge det er mange gode høyhandicappere med.
jeg vil ikke nedverdige meg til å beskylde alle som vinner med 45 poeng for juks, for det har jeg spilt til selv også, opptil flere ganger det første året jeg begynte med golf.

Er ikke dette tråden egentlig handler om, men den har jo vridd seg litt, så jeg hiver meg på.... :O)

ellers må jeg jo si at jeg selv er glad hver gang jeg kan skrive meg ned, for da har jeg et nytt mål jeg må nå neste gang jeg spiller. jo færre tildelte slag jo bedre, for da nærmer man seg stadig mer og mer det punktet hvor man spiller golf.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Poeng er vel mest sentralt for de med høyt hcp som er på vei nedover, eller?

Når man er nede på hcp under 20 teller man antall slag, antall GIR, ok utslag og antall putter. Så kommer poengene etter runden.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jo, enig der, men ren stableford uten noe form for "golf" inne i bildet er så kjedelig.

er jo fullt mulig å spille nettoslag, som gir en mye bedre indikasjon på kapasitet også.

jeg ser du mener dette er en avart av stableford, men det er vel kanskje heller motsatt, at stableford er en bivirkning som skal hjelpe til med å motivere nybegynnere til å bli "bedre".

eller?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tja, høna eller egget?

Tror nok stableford brukes mest av de med hcp over 20(cirka) for å estimere spillekvalitet.

Netto slag brukes sjelden i selskapsgolf utfra mine erfaringer.

Jeg har mine mål ift brutto slag, tross høyt hcp.

hcp 17

Øyvind

over 19 år siden

Øyvind

Selv spilte jeg bra på sim i vinter, og telte mest slag. Men når man kommer ut på gress og balltreffet ikke er helt 100%,synes jeg det blir vanskelig og kjedelig å telle slag.
Vite at neste slag(over 200meter inn) bør lande på greenen.
Så da gleder jeg meg mer over å kunne notere poeng.

Er fortsatt ræva i spillet, men prøver.
Kanskje senere i år eller til neste år kan jeg telle slag og ikke poeng.
Artig å gå 32 over par!!!

Stabler Ford

over 19 år siden

Stabler Ford

Stableford er et målesystem for golfprestasjoner som er introdusert for å unngå at hackere skal bruke 25 slag og 45 minutter på hvert hull.
Det er kun interessant for spillere med høyere hcp.
For gode spillere avviker sjelden stableford-ponegsummen fra slagspillpoensgsummen fordi spillere sjeldene gjør brølere og får som oftest poeng på alle hull.
Skulle men fjerne Stableford og tvinge langtslående 34-handicapper til å spille slagspill på baner som Kjekstad og Asker sier det seg selv hvor rsakt spillet ville gli.
Dere som kjekker dere med at det er dumt å spille alt annet enn slagspill har nok stått litt langt bak i køen når Vårherre delte ut IQ.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Hmmm
Poenget er at den dagen man begynner å spille SLAG så tenker man faktisk annerledes også!
Da teller alle slag akkurat like mye, og det er mye bedre med 7 en 8 på et par 4 osv....
Da er det ikke sikkert vi får se så mange unødige sjanser som ender opp med nitidig leting!!
Det å tenke "jeg tar sjansen, går det ikke kan jeg jo bare stryke" gir ingen "løft" i norsk golf....
Og hvios det skal være slik at man skal plukke opp når man ikke lenger kan få poeng, er det riktig at singelhcpere ikke skal kunne fullføre en dobbel fordi di ikke for poeng??

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg støtter King Ben jeg, fornuftig skrevet.

Laterlarus

over 19 år siden

Laterlarus

Veldig enig med King Ben her. Jeg er GK-spiller som har spilt i underkant av et år (litt over en halv utesesong altså, hehe). Jeg spiller jo stableford, men på par siste rundene jeg har gått har jeg tenkt slagspill. Høres kanskje dumt ut, spess for en GK-spiller, men føler at jeg spilte bedre da. Tenkte mye mer strategisk enn før, hvilket resulterte i at jeg spilte på samme ball hele runden. Jeg dæljet ikke løs i tro om at jeg var på nivå som en single-handicapper men innså mine begrensninger og prøvde å ikke overspille. Plukket ikke opp ballen en eneste gang, og noterte aldri "stryk" i scorekortet. 9 slag på et par 4 hull var 9 slag på et par 4 hull.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg tror ikke Stabler Ford var veldig langt foran i køen selv heller, siden han mener at grunnlaget for utdeling av IQ er basert på hva folk mener om slagspill....

:O)

Her oppe

over 19 år siden

Her oppe

Jeg syns nettoslag en artig spilleform. Da kan man drite i poeng, og søpler man det til på et hull så straffes man hardere enn ved å stryke et hull. Stableford gir sjeldent et rettferdig resultat. Vet om mange spillere mellom hc 6-15 som ikke gidder å stille opp i Stableford-turneringer, da resultatene nesten er gitt på forhånd.

Stabler Ford

over 19 år siden

Stabler Ford

Jeg er veldig uenig med King Ben.
Det er forsåvit riktig at noen begynner å tenke annerledes når de må hulle ut, men det finnes også noen golfbulldosere som ikke tenker i det hele tatt.
Faktisk ganske mange.
De ser ballen, tar peiling på hullet, og slår. Døffer og graver og bruker 3-spoon i høyrøffen, tror de kan slå gjennom trær og 250m over vann og røffområder. Det er nok med EN slik spiller en søndag formiddag, så passerer man 6 timer i rundetid.
Jeg lærte å spille golf i USA der det var helt vanlig med 6-timersrunder fordi noen på død og liv skulle ha ballen i hvert eneste hull.
Det går bare ikke.
Glem det.
Skulle likt å sett Marshallen på Miklagard hvis King Ben kom drassende med et par GK-spillere som skulle spille slagspill i Prime Time.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Du Stabler Ford!
Du svarte ikke på spørsmålet mitt!

er det riktig at singelhcpere ikke skal kunne fullføre en dobbel fordi di ikke for poeng??

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Stabler Opel,

du snakker om USA som om de generellt var forbilder innen golf.
det er de forsåvidt også, men ikke når det gjelder selskapsspill.

reis til Skottland, så vil du se det motsatte av hva du påstår.
der spiller alle slagspill, nesten uten unntak, og der har de ganske strenge regler på tidsforbruk.

forskjellen ligger i det lokale systemet i Norge, som krever at man skriver seg ned hver gang man spiller en god runde.
Det er dette som er problemet.

I Skottland, og en del andre steder, så blir handicappet regulert etter et antall runder, og nedskrivingen foregår kun etter klubbturneringer. du får ALDRI lov til å skrive deg ned selv bare fordi du har gjort en bra selskapsrunde.

704

over 19 år siden

704

Siden man først skal ha dette idiotiske systemet med GK, så kan man vel fokusere på raskere spill fremfor å lære folk å telle poeng da vel. Jeg lærte også å spille i USA og verken jeg eller kameratene mine (som også var nybegynnerer) plukket opp ballen før vi hadde hullet ut. Brukte aldri noe lenger tid enn resten av røkla. Jeg har for øvrig fortsatt til gode å gå en 6-timersrunde noe sted i verden uansett hvor mange nybegynnere jeg har sett på banen.

Det er ikke nødvendigvis noe forhold mellom å bruke mange slag og å bruke lang tid, selv om jeg ofte ser at det er slik fordi nybegynnere går og soser mellom slagene.

Jeg håper bare det ikke blir for lang kø på banen på lørdag, for jeg må rekke FA-cupfinalen...

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Drøbak i går, ok fairway&bunkere men greener har blitt dårligere de siste par dagene. Tee-steder er ikke optimale, men det jobbes nok med saken.

Null kø!

Tomba

over 19 år siden

Tomba

Var ikke dette en tråd om BANEFORHOLD????

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Tomba, du må huske på at dette er Scangolf, og her sklir alle tråder ut i heeelt andre dimensjoner. Alltid! ;-)

Stabler Ford

over 19 år siden

Stabler Ford

King Ben, selvfølgelig skal singelhandicappere få fullføre en dobbelbogey for å få tellende slagrunde.
Det jeg mener er at en 34-handicapper ikke skal få fullføre et par3 hull på 17 slag, eller lete 4 ganger 5 minutter etter ballen sin på ett par 5-hull.
Yngve. Jeg har bodd både i USA og Skottland ifm olje og gass prosjekter, og sågar vært medlem av en skotsk klubb. Spill i Skottland er kanskje en anelse raskere enn spill i Norge, men bare en anelse. Grunnen til at mange besøkende som skriver her inne tror det går så mye raskere i Skottland er at de ikke har spilt på fulle baner med korte tidsintervaller slik vi ofte har det i Norge.

En annen viktig grunn til at ting tar mindre tid "i utlandet" er at banene er mye mer velstelt. Da snakker jeg om røffen og skogen rundt banen. I Norge og Sverige har man ofte krattskog, myrer og dritt og lort som omkranser banene, i Storbritannia og nedover i Europa er det velstelte gressarealer og uttynnet kultivert skog rundt, slik at man slipper å lete etter baller.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

joda, det er riktig at det kun er en anelse raskere enn snittet i Skottland, men de store utfordringene med 6 timers runder på grunn av GK spillere som slår 17 slag på et par 4, de blir sett mye strengere på og slått ned på hardere enn vi opplever her hjemme.

jeg har spilt en del baner i Skottland, og til tider i høysesong med full bane, men aldri opplevd en 6 timers runde.
har også spilt Kingsbarns i syk tåke med full bane på under 5 timer.

det er tegn på at det er noe som fungerer bedre enn her!

en annen ting er som jeg sier at der borte spiller de slagspill, og bruker alikevel ikke lengre tid enn gjennomsnittet bruker på sine poengrunder her hjemme. det er et viktig poeng....

;O)

Logomannen

over 19 år siden

Logomannen

Jeg savner logoer jeg. Mistet en hel del nede i Skottland i fjor. Visste ikke at du hadde vært der Yngve. Du kunne ikke si om du tok med deg noen logoer hjem? Kanskje bare noen få?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

dust.....

MikroMidas

over 19 år siden

MikroMidas

Jøss, har Yngve vært i Skottland? Det har han aldri snakket om...?

Hull15,5

over 19 år siden

Hull15,5

Jeg tror han nevnte det så vidt 1,1000000000^33 ganger i fjor. Men bare så vidt

Det var ikke så mye...

over 19 år siden

Det var ikke så mye...

1,1 opphøyd i 33 er jo ikke mer enn 23, så da har han ikke nevnt det mer en ca. hver 16. dag, og det må vi tåle :o)

Jeg hører enkelte historier mye oftere enn det...

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg skal melde dere til nick-politiet.....

dette er mobbing.........

JARLE! KAST UT GULINGEN, RARINGEN, OG NORDPØKKEN!

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Pøh. Ikke VÅR feil.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

problemet er at mine damemagneter(de skotske logoproduktene) tiltrekker seg mobbere som bare vil samlingen min til livs.....

hihi

;O)

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Og kast ut rasisten/bonden/gatemusikaten i samme slengen. Makan ass, hetse oss raringer på den måten.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

oops, nå må vi passe oss så ikke chatte-politiet kommer og tar oss...

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Spilte Grønmo i går, bra ift fairway og bunkere, kort rough. Knallharde greener som ikke er helt grønne, men dog rettferdige.

Vitne til albatross på hull 7, ikoppen fra 200m! Sjelden kost!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Drøbak var ikke topp i går, fairwayer var ok ble jeg fortalt, tee-steder er av ujevn standard og greener var langt under pari.

De hadde gjort en del jobb med greenene, men det er vel greit om man informerer om slikt på nettet.

Det er også merka opp provisoriske greener, noen som vet?!

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

vet hva da?

eisp

over 19 år siden

eisp

Om det er noen som meg der ute (liker å spille LENGE om gangen) kan jeg foreslå Norefjell. Kanskje ikke Norges beste bane, men jeg liker meg der. Tatt turen dit fra Oslo 3 ganger i år, og det var heller beskjedent med folk der, samt at du betaler dags-greenfee, 300 kr, og play till to drop:-)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Albert: beklager at spørsmålet mitt var vanskelig å oppfatte for deg, for alt jeg vet kan det være at andre heller ikke har forstått det.

Altså: Noen som vet hvorfor de har merka opp provisoriske greener på Drøbak?

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

hehehe, Fooore.... den er grei. var ikke lett å se at det var "hvorfor" du ville frem til nei, men NÅ skjønner jeg jo...

har hørt at det er nettopp fordi de jobber med å få greenene bra, men er enig med deg at dette bør informeres om.

jeg spilte en annen bane i fjor sommer, hvor vi var 24 stykker som hadde turnering, og når vi sto på første tee, så står det at greenene er nysådde, så de var helt ubrukelige, bulkete og håpølse å putte på.
vi hadde da betalt full greenfee, og ble ikke informert om dette i det hele tatt.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Evje var strålende lørdag, de raskeste greener jeg har spilt på i Norge de siste årene.

Drøbak i går var betraktelig bedre enn tidlig forrige uke. Fortsatt en del sand på greenene samt at noen fairwayer - spesielt 18 - ikke er optimale. Roughen var kutta ned en del, det hjalp jo litt på scoren ihvertfall.....

Evje

over 19 år siden

Evje

var bra i helga (søndag) den, men jeg savner mer gress på greenene. Jeg synes det er langt mellom gressstråene. Ikke rart de er raske når en må putte på valset jord.... Men bevares det var som vanlig en sann glede å spille der!!!!!

Asker

over 19 år siden

Asker

er ikke bra.
Fairways har vinterskader og i dag var greenene vertikalskåret og dresset. Umulig å putte på. De har satt ned gf 100 kr, positivt, men ikke verdt pengene uansett.
Også har de jo de håpløse marsjene mellom mange hull. Men det var ikke nytt

Asker

over 19 år siden

Asker

Asker var skikkelig dålig. Eneste som var ok var shoppen. Stappa full og halvparten utenfor. Virker som fairway er torv som har tørket og sprekt. Synd for den har egentelig blit bedere de siste årene. Nå er den tilbake der den var for noen år siden.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her