Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ballplassering!!

ManoWar

over 19 år siden

ManoWar

Vil bare fortelle at det er latterlig at det ikke ble ballplassering i det minste på fairway på AmaTour'en på Borregaard! Dommerstanden i Norge må ta seg i øra og skjerpe seg der! Snakka med TD og han ville ikke overstyre avgjørelsen til HD, i og med at klubben kan bli rapportert til forbundet, og kanskje ikke få AmaTour neste år og mister verdifulle inntekter til klubben.. Veldig synd spør du meg..

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Uff ja... var ikke alltid like lett der idag...

Når man endelig traff fairway, så var det i 90 prosent av tilfellene MYE møkk på ballen, da snakker jeg klumper, nesten så store som ballen, og da er det ikke LETT å beregne.. Og når jord-klumpen var midt i treffpunktet så kan man jo tenke seg hvor enkelt det var...

menmen, mye dårlige scorer og fint vær.!

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Det var vel likt for alle ikke sant? Så den beste vant likevel?

Feil

over 19 år siden

Feil

Det er IKKE likt for alle!
Hvis alle har mulighet til perfekt plassering av ballen - DA blir det likt for alle. Hvis det er områder på fairway uten gress eller bare jord, er noen uheldige å lander i disse, mens andre ligger bra. Da er det jo ikke likt for alle?

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Tja, likt for alle og likt for alle...

Hadde vel blitt likt for alle, om kan kunne ta av de største klumpene også?

Hvis man hadde litt tur, så slapp man unna de verste "utfordringene", mens motsatt så kunne man faktisk miste en del slag på grunn av de. Men, de beste leder, og klarte seg bedre ut av problemene enn oss-"bermen"! ;)

Når det konsekvent blir klumper på ballen, så synes jeg faktisk man må bruke fornuft, og innføre ballplassering.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Men det er vel ikke sånn at noen er heldige alle 18 hull og andre UHELDIGE alle 18 hull? Men klart det kan være bedre med ballplassering for alle også.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Joda Fantomet, det er akkurat slik golf er innimellom. Noen runder har man flyt, andre runder har man ikke flyt. Har du ikke spilt golf før? :)

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Var da rart. Var ballplassering på P4 i helga. Og der hadde det etter min mening ikke vært nødvendig engang. Var ikke ballplassering på Solastranden heller. Rart AmaTour ikke kjører samme linje som P4..

Ballpassering

over 19 år siden

Ballpassering

på fairway er helt normalt når ikke forholdene er brukbare, i den forstand at det er møkk på ballen etter ellers fine slag

l

over 19 år siden

l

latterlig, burde aldri få større turneringer igjen, siste gang jeg satt føttene mine på den banen...

heianorge

over 19 år siden

heianorge

Typisk norsk. Hvorfor skal vi alltid gjøre det vannskeligst mulig her på berget? På alle de store tourene er det ballplassering dersom det kan føre til ujevne forhold for spillerne. Alle bør få spille under ca samme forhold (været råder vi ikke over) - slik at vi får best mulig score, og for at den beste spilleren skal vinne. Dårlige fairways har ingenting med å klare å mestre forholdene!

H

over 19 år siden

H

Jeg var med hoveddommer rundt hjemmebanen før en amatour for et par år siden for å merke GUR. Banen hadde en del vinterskader og en del bar jord/leire rundt noen greener. Dommeren hadde en nedlatende holdning til Amatour, han ønsket minst mulig GUR-merking og mente at så dårlige spillere ikke fortjente å få noen fridropp i det hele tatt. !! I løpet av den week-enden vi arrangerte Amatouren klarte denne karen/klovnen å ta flere idiotiske avgjørelser og han var i det hele tatt bare ute etter å være konge og så ned på spillerne på dette nivået.

Og, hoveddommer er vel den som avgjør ballplassering eller ikke, så vær forsiktig med å ta Borregaard for at dere ikke fikk plassering.
Tull å måtte spille med jord på ballen når man har truffet fairway.

Loddvart

over 19 år siden

Loddvart

Samme skjedde i Narvik på Amatour. Fairwayen var meget meget skrøpelig med flere områder "høy rough" der det skulle vært fairway. Der sa dommerne "Ballen skal slås fra der den ligger. Det er det som er golf. Det må da alle dere lavhandicappere forstå". Selv har disse dommerne mellom 20-30 i handicap, men som du sier H, dem leker konger og ødelegger mer enn dem gagner golf-Norge med sine latterlige holdninger.

Hva skal til for å bli dommer i Norge? Virker som man må ha høyt handicap, og nazistiske holdninger. Vi trenger alle dommerne vi har, men dessverre har vi en knippe som bare tøyser på turneringene.

TL

over 19 år siden

TL

Det er ikke dommeren som bestemmer om det skal være ballplassering eller ikke, det er Turneringsleder!
Der TD oppnevnes fra NGF, tror jeg TL i stor grad kan påvirke Td, eller at TD selv forstår hva som trengs. I hvert fall er det signalene.

Ama tour er ingen forbundturnering - det er en klubbturnering. Dommeren er en del av turneringskomiteen.....

Haugerfantomet - du viser til fulle din inkompetanse, et uheldig lie på fairway kan gjøre forskjellen på birdie og dobbeltbogey.

Dommere som ikke bruker ballplassering nå - HAR IKKE PEILING!! Hvorfor benyttes ballplassering på alle profesjonelle turneringer så fort det lukter regn? De spillerene skal jo presumtivt være bedre til å takle slike forhold, eller?

UFF!!

H

over 19 år siden

H

TL
Jeg vet ikke dette fullt ut, men i den turneringen vi arrangerte; Amatour, samarbeidet vi med NGF. Dommeren ønsket å komme inn på fredag for å sjekke banen og merke GUR og turneringsleder var happy med det. Dermed var det dommeren som avgjorde hvor det skulle være GUR under vår turnering. Han var forbundsdommer, vi andre var jo bare vanlige ildsjeler som prøvde å bruke sunn fornuft. Jeg tipper at de lokale turneringsledere støtter seg til Hoveddommer uansett om det er NGF-turnering eller ikke. Det er tross alt dommer som i neste omgang skal avgjøre tvilstilfeller.

Forrige år hadde vi en dommer som var høflig og ydmyk mot deltakere og medarrangør. Synes det fungerte mye bedre enn Kongen fra to år tilbake. (Og ja Loddvart, Kongen hadde 20 i hcp, men så ned på de som hadde rundt 2-5, hi hi)

Golfdommer

over 19 år siden

Golfdommer

Når jeg er på dommerkurs eller dommerseminarer reragerer jeg hver gang på at det dessverre er noen dommere som har et svært religiøst forhold til det å være dommer, og er veeeldig opptatt av det skrevne ord og lite interessert i at golf skal være rettferdig.
Det er et gjennomgående tema i golf at du har gjort deg fortjent til den posisjonen siste slaget ditt ga deg.

Mao forventer man at treffer man fairway så skal ballen ligge på gress og være ren, treffer man en bunker så skal bunkeren være raket og jevn (ikke fotspor og hakk etter forrige spiller som var der), og treffer man i røffen så kan man risikere at ballen ligger vanskelig til. Det er nok riktig at det er likt for alle i det lange løp, men det krevers mer enn en enkelt turnering for at det skal jevne seg ut. Det burde ha vært ballplassering på Borregaard å dømme etter innleggene her.

Ett eksempel på idiotisk påvirkning fra dommerstanden er den lokale regelen som ble påpresset alle klubbene på 90-tallet om at veier og stier skulle være en integrert del av banen, og som overprøvet R&A's anbefalinger. Heldigvis er den nå tatt bort fra de aller fleste banene, så man slipper å ødelegge utstyret sitt ved å slå fra asfalt og steingrunn.

Nå har R&A fra i år tatt følgene av at det finnes dårlige dommere, så nytt av året er at en utøver kan være uenig med dommeren og få overprøvet beslutningen av komiteen. Så lær reglene folkens, kanskje kommer dere i en situasjon der dere får bruk for det.
TK på Borregaard kune uten risiko ha innført ballplassering til tross for at dommeren var uenig. En greenkeepers avgjørelse veier mye tyngre enn en dommers i dette tilfellet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her