Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skaftkompetanse

Ståle Mikkelsen

over 21 år siden

Ståle Mikkelsen

Hei !
Er det noen her inne som kan fortelle meg hvem man skal henvende seg til for å få hjelp til å finne det "rette skaftet" til driveren ?

ps ! østlandsområdet !

dfg

over 21 år siden

dfg

køllemakeren på Sandaker golfsenter.

Nico

over 21 år siden

Nico

Lars Chr. Hansen, køllemakeren på Golfsenteret, er svært dyktig og en hyggelig kar.
Må bare skryte, har fått svært god service der. :-)

Per

over 21 år siden

Per

Har vært på Golfsenteret flere ganger uten å klare å treffe denne Lars Chr.
Det står at han skal være oppe til 18. Men jeg har aldri sett han der. Jeg pleier å rekke å være der til 17 etter jobb.

Bli seriøs!

Super golfern

over 21 år siden

Super golfern

Du møter ofte stengte dører der ja... Lover mer enn han klarer å holde.

Vippy

over 21 år siden

Vippy

Har vært hos Lars én gang (for mye). Betalte 1200 kr for skaftbytte og mistet ihvertfall 10 m lengde uten å se forbedringer på presisjon.
Betaltye deretter hjemmeproen 200kr for å bytte tilbake til det gamle skaftet. Penger i dass hos Lars.

Shandy

over 21 år siden

Shandy

Til Vippy: At du er ei kløne skal du ikke la gå ut over Lars-Christian. Han gjør en fin jobb og er en hyggelig fyr.
Du får heller prøve med litt trening, det kan jo være at du må gjøre noen mentale og fysiske tilpasninger.

Håkon

over 21 år siden

Håkon

Har vært hos Lasse 2 ganger i høst og fått satt i nye skaft på to køller.
Fikk gjort jobben mens jeg ventet begge ganger.
Jeg fikk bra pris og kjempeservice. Har spesialtilpassede skaft pga. lengde og de to som er byttet er 100% like de originale.

tintin

over 21 år siden

tintin

bare bra ting å si om Lars fra min side også, anbefales!

LP

over 21 år siden

LP

Har slitt med å finne en driver som passer meg, men nå ser det ut til at jeg har fått optimal uttelling: Har fått tak i kølle som er tilpasset på Golfsenteret hos Lars Chr, og resultatet er spikrakt og minst 40 m ekstra lengde.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Spørsmål til Håkon.
Det var hyggelig at du er fornøyd med Lasse.
Det jeg vil spørre om, er følgende.
Du sa at du ventet mens han gjorde jobben.
Måtte du vente i 24 timer før du kunne bruke køllene?
Årsaken til at jeg spør, er forskjellen på en 5 minutters epoxy og en 24 timers. Jeg vet at køllemakere flest ikke bruker 5 minutters epoxy fordi køllehodet ved hurtig sving/treff kan løsne fra skaftet. Dette igjen kan være farlig. Derfor brukes det som regel en 24 timers epoxy for å unngå denne type av uhell. Det hele har med herdetiden på epoxyen å gjøre.
mvh
OER

Håkon

over 21 år siden

Håkon

Svar til Olaf E. Roalkvam

Jeg regner med at det var en 24-timers epoxy. Fikk beskjed om å legge køllene forsiktig i bagasjerommet og ikke bruke dem før dagen etterpå.

tg

over 21 år siden

tg

Har kjøpt køller av lasse og kan bekrefte at man måtte vente et døgn

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Takk for svar Håkon.
Jeg hadde heller ikke ventet at en så rutinert køllemaker som Lars ville bruke noe annet en en 24 timers epoxy.
Vanligvis skal køllene som er nyskaftet, stå i 24 timer med køllehodet opp før de påsettes nye grep. Jeg kan tenke meg at Lars i dette tilfellet satte grep på skaftet før skaftet ble montert i hoselen.
mvh
OER

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Nå surrer du godt Olaf. Dette har du tydeligvis ikke greie på

For det første: Køllen bør IKKE settes med hodet opp, for da renner limet ned inni skaftet. Ikke det at det gjør noe for egenskapene, men likevel...

For det andre: 24-timers epoxy eller 5 minutters epoxy, what's the difference. På fabrikkene bruker dem 75sek epoxy spesiallaget for golfkøller...

Nesten alle butikker i Norge selger blå og rød Araldit, og Hermelite 2-komponents epoxylim. Den blå Aralditen er den sterkeste, særlig hvis den varmeherdes. Den beste limen er likevel rød Araldit fordi den slipper ved lavere temperaturer dersom skaftet må ut igjen. Faren med rød Araldit er at den løsner igjen ved 90-100 grader. så man må passe på å ikke glemme igjen køllene utildekket i solskinnet inne i en bilkupé om sommeren...
Derfor bruker jeg mest rød Hermelite. Den herder raskt og er lett å arbeide med.

Når det gjelder styrke er alle de tre nevnte epoxyer mange titalls ganger sterkere enn nødvendig. Prøvde en gang å bare lime 8 mm av et grafittskaft ned i en 3wood med dårlig blandet Hermelite, lot limet herde i kjellertemperatur og slo deretter flere hundre baller på rangen før jeg prøvde å dra og vri skaftet ut igjen. Resultatet ble at skaftet gikk i stykker nederst, men limet holdt. De aller fleste køllehodene har mellom 30 og 50mm lange hull for skaftet, så her holder limet i massevis.

Så glem tullpreiket med 24-timer epoxy osv. Det er mye viktigere at skaftet er trangt å få nedi, eller at det brukes shaft-beading. Og det er det langt fra alle køllemakere som bruker.... Og skaft og bore må rengjøres nøye og av og til rubbes før montering.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Hei på deg KølleKalle
Jeg blingsa nok når jeg sa at køllehodet skulle stilles opp i 24 timer. Selvsagt skal det ned, eller kølla plasseres på vegghenger med hodet pekende nedover.
Jeg er som du sier, ingen spesialist på køllemontering, og vil ikke komme med påstander om valg av lim etc.
Derfor har jeg referert fra en canadisk køllemaker som ikke anbefaler annen epoxy enn den som er ment for liming av golfkøller.
Adressen på siden er:
http://www.reodistributing.com
Se under Tech Info
Jeg forstår at du har en annen mening, og den vil jeg på grunn av manglende erfaring innen kølleliming ikke imøtegå. Jeg kan bare vise til andre, og det de skriver, og som for meg høres rimelig ut.
Allikevel kunne det være artig å høre andres mening om akkurat dette. Det kunne være gøy å lære mer.
mvh
OER

Veldig bra!

over 21 år siden

Veldig bra!

Ser her at folk faktisk har klart å slutte å bite huet av hverandre selv om de skriver noe feil..

Veldig bra Køllekalle og Olaf E. Roalkvam!!

Duffy

over 21 år siden

Duffy

Jeg var på Sandaker-senteret i går, og fikk da opplyst at Lars Christian ikke lenger holdt til der. Er det noen som vet noe mer om hvor han befinner seg?
(Selvfølgelig så "visste ikke" de på senteret hvor han var blitt av.)

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Vistnok på Losby inntil videre, men de leter etter nye lokaler i sentrale Oslo etter det jeg har blitt fortalt.

Se websiden deres, kanskje info der:
www.golfverkstedet.no

Lars Chr. Hansen

over 21 år siden

Lars Chr. Hansen

Kort innpå

Da mitt navn og verksted(golfverkstedet) har vært nevnt ved et par anledninger i denne debatten med referanse til Golfsenteret, så har jeg klarert med webmaster at jeg kan informere dere kort at JEG HAR FLYTTET verkstedet med nytt (og bedre innhold) til Gamle Snarøyvei 47 på fornebu. Mer info om dette på hjemmesiden.

Forøvrig ønsker jeg alle golfgale debattanter en god jul og et godt nytt år.

mvh

Lars Chr. Hansen
PCS Clubmaker
Custom Golf/Golfverkstedet

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her