Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfshop på nett

Jokke

over 21 år siden

Jokke

Noen som vet av gode norske golfbutikker på nett? Unntatt star golf.
Hva mener dere om å handle på slike butikker?

Webshoper

over 21 år siden

Webshoper

Se hva som blinker på venstre skjermkant.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

....i venstre skjermkant finner du Nettogolf sier Webshoper. Spørsmålet gjaldt GODE golfbutikker og da er vel venstre skjermkant feil sted ?

tgw

over 21 år siden

tgw

Skal du ha ordentlig golfutstyr fra annerkjente produsenter er www.tgw.com et meget godt alternativ. Har bestilt flere ganger og varene er på døren i løpet av 2-3 dager hver eneste gang. Bare tull å kjøpe utstyr fra all verdens ukjente produsenter hvor kvaliteten i beste fall er varierende.

chris

over 21 år siden

chris

Hvordan fungerer det med fortolling? Blir det mye tillegg for dette og porto? Det var jo norske nettsteder det ble spurt om da...

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Jeg har handlet mye med tgw.com, og har absolutt kun hatt gode erfaringer med dem. Det er blandt annet ingen som kan konkurere med dem når det gjelder fraktpriser og hurtighet. Med det postverket vi har her i landet tar det lenger tid for meg å få ei pakke til horten, enn fra tgw.com til hvor som helst i Norge.
Ellers så er det etter min mening gammelt at nettbutikker er så useriøse, det har skjedd mye i det markedet etter hvert som det har gått seg til. Det vil nok i mange år ennå være slik at en del kvier seg for å prøve det nye, men jeg tror det går mye på betalingsmetoder og redsel for å tape penger. Her har nettbutikkene i stor grad tatt hensyn til dette problemet, og tilbyr stadig bedre rutiner. For å lykkes i denne bransjen må du være dønn ærlig i alt du foretar deg, og innrømme de feil du gjør uten diskusjon. Det nytter ikke å diskutere kundens rettigheter fordi du ikke ser dem, da sparker du deg selv i juvelene ganske hardt.
Jeg fikk i begynnelsen en god del kritikk for at jeg promoterte min butikk for direkte her på siden, og har tatt selvkritikk på dette. Det ble helt feil, og at mange reagerte på dette er forståelig.Jeg beklager dette, og vil videre være veldig varsom. Uansett vil jeg aldri skrive anonymt, det blir for dumt. Smørje får ta seg av den feige drittslenginga, det er han flink til. Skulle foresten være interisant å vite hva for noe galt jeg har gjort mot ham.

tgw

over 21 år siden

tgw

Overså at det ble spurt etter norske internett butikker, beklager det. Mener dog at skal man først handle på internett er det viktigere at varene kommer raskt, at man får det man skal ha og at man føler at man handler innen trygge rammer enn at butikken er lokalisert i Norge.

Når det gjelder frakt får man oppgitt hvor mye det blir før man bestiller. Er ingen toll, men selvfølgelig mva på 24%.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

"Skulle foresten være interisant å vite hva for noe galt jeg har gjort mot [Smørje]?"

Det er ikke sikkert du har gjort noe galt mot ham, Børje. Han har kanskje bare sett den salven jeg fikk etter helt nøytralt å ha gjort deg oppmerksom på at nettstedet ditt ikke helt etterkom lovkravene til et nettsted, jfr det kriteriet du selv angir for å bedømme en nettbutikk:

"For å lykkes i denne bransjen må du være dønn ærlig i alt du foretar deg, og innrømme de feil du gjør uten diskusjon."

Jeg (som trenger nye grep til køllene), har for min del valgt å avvente med å handle hos nettogolf, inntil jeg hører hvordan firmaet møter kunder som måtte være så formastelige å påpeke ev. feil ved varer som leveres.

TIl din trørst så betyr det altså ikke nødvendigvis at jeg aldri blir kunde -- men du skremte meg effektivt vekk i første omgang.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Hei igjen Espen
Her må det sies at firmaet var og er lovlig registrert, forøvrig helt tilbake fra 1981. Det som ikke var klart var registrering av navneskifte.
I denne perioden fikk jeg daglig pepper her inne, og ikke minst på direkte mail til meg. Det var faktisk en pro( eller framsto som det) som beskyldte meg for å ruinere ham, og truet med å sende kjerring og unger hjem til meg for forsørging over vinteren. Det er fra bransjehold kommet en god del løgnaktige påstander, og de har sågar drevet på her inne. I denne situasjonen ble jeg på vakt, og overreagerte nok ett par ganger. Beklager Espen, ser i ettertid at jeg tok feil. Med hensyn til retur og behandling der kan jeg berolige deg med at jeg ikke vil ødelegge for meg selv med å diskutere filleting med kundene. Send det tilbake ,så ordner jeg opp, er regelen.
Så Espen, du kan trykt sende meg mailadressa di, så finner vi nok ut av det med hverandre.

Albatross

over 21 år siden

Albatross

Jeg har selv handlet på nettogolf og var så uheldig å fikk feil vare. Så da sendte jeg en mail tilbake til Børje som lovte å ordne opp øyeblikkelig. Nettogolf godtok klagen uten diskusjon, og jeg fikk oppleve virkelig god kundebehandling. Det er menneskelig å gjøre feil en gang i blant, ingen er perfekte.
Det er ingen fare med å handle på nettogolf, du blir møtt av et virkelig hyggelig selskap som jeg oppfatter som "gjør" alt for kunden.

tintin

over 21 år siden

tintin

sjekk ut E-Bay, "amerikanske utgaven av Qxl"... er selvfølgelig ikke et norsk nettsted men fantastiske priser på toppmerker, særlig når du kjøper brukt. Utvalget er enormt!

kjøpte nylig en ny Cobra 380 ss for 1600,- med frakt... Trikset er å slippe tollen: få selgeren til å skrive gave på toll blanketten, og skrive ned verdien til $70 eller mindre. Dette funker 9 av 10 ganger.

skal du absolutt kjøpe i Norge så er nok nettogolf det beste stedet, men vil du ha mer profilerte merker er utlandet tingen.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Børje P.

Espen treffer blink. Du er ikke i nærheten av å drive i samsvar med norsk lov på en rekke områder og så renner du rundt her og preker om ærlighet ?

Såvidt jeg husker hadde Espen og et par andre innlegg knyttet til virksomheten din og du la deg vel ikke akkurat flat da - selv om de hadde rett ? At du beklager nå - månedsvis senere er temmelig hult og patetisk. Når du fikk kritikken var du storkjeftet og sur. Hvem vil handle hos en slik fyr ?

Og når du lurer på hvem jeg er så er svaret at jeg er en av dine tidligere og meget misfornøyde kunder som ikke orker å få hat-mail fra deg. Hvis du skal ha lov til å drive tekstreklame for butikken din - så må vel jeg få lov til å advare andre kunder ? Eller er det forbudt å kritisere deg mens du kan herje på for å reklamere for deg selv ?

Packman

over 21 år siden

Packman

Smørje:
Jeg velger å overse siste innlegget ditt. Jeg har bare positive ting å si om min handel med Nettogolf. Det er tydelig at du har noe imot netthandel i Norge. Du er sikkert en konkurrent som forsøker å sværte andre i samme bransje. Ta med deg gørra di et annet sted!

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Packman, jeg har lite imot netthandel i Norge, men har mye imot nettogolfs netthandel. Det må være lov å ikke delta i jubelkoret når man ikke mener at det er noe å juble for, mer tvert imot. Jeg kan garantere deg at jeg ikke er noen konkurrent. Men for all del - fint at du er fornøyd.

Slår det deg at du nettopp lot være å overse innlegget mitt gjennom å skrive innlegget ditt ? :-)

Olav

over 21 år siden

Olav

Dette synes jeg blir litt for sumt av Smørje. Jeg har selv vært kritisk til hvordan Børje har reklamert for seg selv og ikke tatt til seg gode råd, men la det være historie. Ikke gulp opp slik dritt.

Så til opprinnelig spørsmål. Nei, i Norge har vi ingen gode golfbutikker på nettet som har merkevarer.
Ikke engang en skikkelig fysisk butikk finnes her på berget.

Du må enten til Sverige, Dimbo.se og Dormy.se eller til Us hvor du har bredt utvalg.

Odd

over 21 år siden

Odd

Jeg har bestillt varer fra "onlineGOLF.co.uk". Bra utvalg, bedre priser enn i Norge og Sverige, og en del gode tilbud. Hvis du bor nær Sverige, så bestiller du "post restante" til et postkontor i Sverige. Da slipper du toll. Ulempen er en litt høy fraktkostnad og naturligvis reisen til Sverige for å hente utstyret. Men det kan jo kombineres med en runde golf.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Har brukt både tgw og onlinegolf.co.uk. Min erfaring er at de er bra. De fleste netthandlere i Europa som følger E-handelsdirektivet skal gi de samme rettigheter som norske e-handlere - jeg mener til og med du kan trekke dem for retten her i Norge - sjangsen for å møte en skurk er altså ikke noe større om du handler i EU sammenlignet med i Norge. Det hele koker ned til pris (inkl. frakt) og service. Nå i vinterhalvåret har man jo litt tid til å vente og.... Mitt beste tips er at man aldri skal kjøpe køller, skaft, grep uten å ha testet selv først - minst på rangen helst mer. Har kjøpt "feil" køller en gang - det er dyrt.

Skal ikke ta stilling til "krigen" mellom Børje og Smørje - men er det ikke lov til å kritisere Nettogolf ? ref. "oppgulp", "dritt", "drittslenging" Har selv aldri brukt dem så det skal jeg ikke uttale meg om, men begge sider må vel få snakke her ?

Tommy Nergård

over 21 år siden

Tommy Nergård

Jeg gidder ikke å kommentere Smørjes sure oppstøt her, men heller fortelle om min erfaring med handel på både norske (les; Nettogolf) og utenlandske golfbutikker på nett. Utenlandske leverandører er generelt raske med leveranse, du får det på døra og er rimelig når du skal ha "merkevarer". Min erfaring er med clickansavegolf.com og edwinwatts.com.
Når det gjelder Nettogolf kan jeg bare skryte. Har alltid fått fenomenalt god service av Børje. Han har svart imøtekommende på alle mine spørsmål, levert varer i tide (at Posten er trege er ikke hans feil), har svært gode priser og jeg er kanonfornøyd med kvaliteten på det utstyret han har levert. I tillegg er han behjelpelig med ting han strengt tatt ikke behøver å være (les; hjelp til å fikse knekt kølle). Jeg kan bare anbefale Nettogolf på det varmeste og jeg har definitivt ikke bestilt min siste kølle derifra...

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Til Smilende Sam
Jeg er helt enig med deg i at alle skall få snakke her inne, jeg av alle har prøvd å få fram det. Imidlertid så er det stor forskjell på å snakke, og det å konsekvent kaste ut påstander og beskyldninger i ett bevisst forsøk på trakkasering. Dette har vi sett i flere tråder her inne, og jeg tror mange missliker det. Det blir ikke mindre innjurierende fordi om det gjøres anonymt og kalles meningsytring.
Prøver å beherske meg selv, men må desverre innrømme at det av og til blir for mye, og at det "renner" over. Jeg mener at det da er legitimt å se dette selv etter en tid, og da er det på sin plass med en beklagelse.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Børje,

Jeg har ikke kastet ut påstander og beskyldninger. Jeg har sagt at jeg er en misfornøyd kunde - og det fører til beskyldninger om oppgulp, oppstøt, dritt og det som verre er.

Så har jeg sagt at du ikke er helt i tråd med loven. En kjapp titt på siden din viser at du ikke er det. Les E-handelsloven..... og markedsføringsloven for den saks skyld. Det er ikke heller å kaste dritt.

Hvis det er en som ikke bør kaste glass i steinhus :) så er det deg Børje. Det innrømmer du forsåvidt også, samtidig som du kaster stein etter meg.... Det blir litt som å slå først å si unnskyld etterpå for så å slå igjen.... unnskyldningen blir etterhvert litt tynn...

Hvis det er slik at dette er et forum for Børje m/venner der disse skal få kritisere men være fritatt fra kritikk - så kan dere lukke forumet. Normalt er det i Norge plass til å presentere begge sider av en sak.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Har helt bevisst latt være å kommentere Smørje bortsett fra i mitt første innlegg i denne tråden. Så hvem han diskuterer med vet ikke jeg, det kan ikke være meg i alle fall.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Forøvrig velger jeg å hoppe av denne tråden som i utgangspunktet ikke var om meg og mitt, men spørsmål om e. handel i Norge. Nok er nok

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Smørje,
Jeg synes at det for redelighetens skyld vært litt greit om du som hiver ut diverse påstander om et firma her i offentligheten, gjorde det under fullt navn.

Sånne anonyme angrep er uting.
Hvis ikke vi kan vurdere innholdet i forhold til hvem som står bak det, faller det bort et ganske vesentlig element i den menneskilege kommunikasjonen.

For Børgje som driver forretningsvirksomhet, blir det en ganske umulig situasjon dersom noen (det kan være en konkurrent) kan stå frem her å hive ut beskyldninger som ingen kan verifirsere den faktiske innholdet i.

Min anbefaling: Vis deg eller hold kjeft!

Albatross

over 21 år siden

Albatross

Amen!

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Espen Ødegaard,

Såvidt jeg kan se er det bare Børje, Odd og Tommy Nergård som er reellt sett ikke-anonyme over....Du kan for alt jeg vet hete Nils Larsen.

Det er dessuten en menneskerett å være anonym i noen sammenhenger. Jeg har begrunnet min anonymitet ovenfor. Jeg har garantert at jeg ikke er en konkurrent og interessant nok er det ingen som har klart å nevne navnet på noen norske konkurrenter av Børje heller.

Børges nest siste melding er typisk for de svarene jeg fikk da jeg var kunde. Jeg lar det tale for seg selv og konstaterer at dette er en diskusjon for Børjes fan klubb og at det i den er ensidig ytringsfrihet. Enten kan du altså juble anonymt og hylle hr. Pedersen eller så kan du holde kjeft er det som gjelder.... Vakkert !!

Fredrik B-N

over 21 år siden

Fredrik B-N

Dersom nettogolf tidligere ikke har vist god forretningskikk, så har iallefall dette ordnet seg nå. Bestillte en ny driver (les. SMT455 som forøvrig er helt rå) av Nettogolf for 10 dager siden, da den kom i posten hadde den ved en misforståelse fått montert feil type grep. Da jeg påpekte dette, fikk jeg svar 10 minutter etter at jeg hadde skrevet mailen om at jeg enten kunne returnere driveren så skulle han bytte grep, eller han kunne sende meg et nytt grep i posten slik at jeg kunne bytte selv. Da jeg allikevel trengte et par nye grep til min SW og LW så skrev jeg at han kunne sende meg 3 grep til samme adresse som sist og gi meg beløpet han skulle ha ekstra for de 2 grepene. Svaret jeg fikk tilbake var at grepene var i posten, ikke noen ekstra kostnad så vidt jeg kan se. Dette virker for meg tillitsvekkende og langt fra det Smørje beskriver.

Nettogolf kommer til å få flere ordre fra meg det er nå helt sikkert.

L. G. Valla

over 21 år siden

L. G. Valla

Hei Smørje.
er du en av disse pro-shop blodsugerne som pisser i buksa når Børje overtar kundene dine ? Er det derfor du henger deg opp i tull og tøys og prøver å sverte bisnissen hans ?

Hvem f... her inne bryr seg om at Børje følger lover og regler ?? Det vesentlige i golf er å få så mye morro ut av så lite penger som mulig. Kan Børje eller noen andre selge meg det utstyret jeg trenger for en billigere penge så tusen takk.

Børje er en frisk pust golf-Norge trenger for å gå videre. Det er noe som skurrer når et UST-Proforce 65 skaft blir solgt for 1390kr i Norske Proshoper, mot 210kr i USA. Begge prisene skald dekke utgifter til Grossist og Detaljist. Tillegget for Norge er frakt og moms, og prisen skulle dermed bli ca 350kr. Men gribben i den norske pro-shop'en graver til seg en 1000-lapp i tillegg. Det er med andre ord 4 ganger så dyrt å kjøpe samme artikkel i Norge som i USA.

Stå på Børje, Køllekalle og andre som formidler golfutstyr til riktige priser. Kjøp på nettet fra USA. Og for all del, unngå å betale forlangende fra en viss profilert køllemaker som holder til på Sandaker. Han har større avanse på golfutstyret sitt enn staten har på bensin.

Fysj

tintin

over 21 år siden

tintin

vi ser jo alle hvilken vei internett handlingen fører... markedet blir totalt åpent og leddene forsvinner. Stakkars norske detaljister som skal konkurrere mot dette,blir mildt sagt vanskelig....

kjøper du en titleist kølle i norge i proshop`n har den gått fra fabrikk til Titleist lageret til importør i norge til proshopen, altså minst 4 ledd og alle skal ha betalt... klart dette ikke går i lengden.
Spørsmålet er hvordan proshopene skal overleve i det hele tatt, kanske de tar betalt for å være rene rådgivere i hva slags utstyr man skal kjøpe... dette har jo faktisk en reell verdi, men langt fra 5000,- som er forskellen på et 10.000,- kroners sett i proshop kontra kjøpe selv fra USA.
Kjøpte selv et PING i3(som nytt) sett for 3750,- m skatt og frakt... Dette koster 9000,- i proshop!!!? Forskellen er latterlig. Hvorfor ikke alle gjør dette forstår jeg ikke... alle er vel ikke klar over det ennå, men når de blir det er det vel over og ut for proshoper sånn som de fremstår idag.

Er det sånn vi vil ha det? Så lenge prisforskjellen er så betydlig som det er idag har ikke kundene noe valg, er vel ingen som donerer bort 5000,- unødvendig.

Når jeg tenker på det er vel Nettogolf også et unødvendig ledd sånn sett... De formidler jo bare varer hvis jeg har forstått riktig. man sparer fortsatt penger på å handle rett fra USA kontra Nettogolf. (å unngå moms er ikke noe problem)

Den beste kombinasjonen for meg er å handle direkte fra USA selv og spørre proen om råd til utsyrskjøp (noe de gladelig gjør), hvis det trengs montasje av utstyr er dette faktisk billig i Norge, 100kr for et skaft ...

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Jeg tror, L.G.Valla, at ALLE her inne bryr seg om Børje følger lover og regler hvis de ikke fikk det av ham som de hadde betalt for. (Ut fra de siste meldingene her ser det imidlertid ut som at det ikke er noe problem.)

Men vi er faktisk flere her som bryr oss om at butikkene følger spillereglene i samfunnet og i næringslivet forøvrig. Jeg ser f.eks. ingen grunn til i Børges tilfelle å se bort fra det generelle kravet i markedsføringsloven om å opptre på en måte som ikke er urimelig næringsdrivende imellom. (Men jeg vet heller ikke om at Børje nå bryter denne regelen -- hans tidligere innlegg om golfbutikker under pseudonym, var derimot mer tvilsomme). På samme måte som jeg som kunde vurderer hans seriøsitet mht om han følger andre krav det offentlige stiller til en næringsdrivende -- ofte av hensyn nettopp til oss (potensielle) kunder.

Men L.G:Valla, du er kanskje av dem som f.eks. gladelig kjøper smuglervarer (påstår IKKE at Børje selger dette), eller enda verre; du er kanskje en som driter i å legge tilbake divots også?? Eller hvor setter du grensen for de reglene du mener man skal følge og de man bare kan gi bengen i?

Hvis du f.eks. gir blaffen i om en butikk betaler toll på varene du kjøper, bidrar du da ikke til å umuliggjøre konkurranse for de butikkene som opptrer lovlydig, og som ved sine innbetalinger yter sitt til å drive det samfunnet du krever noe av i andre sammenhenger?
Ja, Smørje, jeg tor også det er viktig at man i visse sammenhenger kan opptre anonymt. Men, når du i det offentlige rom fremsetter udokumenterte, skadelige påstander mot en navngitt person eller forretning, har jeg vanskelig for å se at du har noen gode grunner for å påberope deg anonymitet.

Og det er ikke snakk om å "juble anonymt eller å holde kjeft". Hvis du kan lese innenat, vil du se at jeg ovenfor i denne tråden -- under fullt navn -- var kritisk til Børje. Akkurat som jeg har vært det ved flere anledninger tidligere i en annen tråd -- hele tiden under fullt navn.

Jeg ser ikke hvorfor du utelater meg fra listen din over de personene du anser for å ha opptrådt med fullt navn i tråden her. Har du noen som helst indikasjon på at jeg opptrer under falskt navn?

Sjekker du med Oppegård GK vil du kunne bekrefte at jeg er medlem der. Hvem er du og hvor hører du hjemme?

King Cobra

over 21 år siden

King Cobra

Hei tintin.
Jeg lest innlegget å ble veldig nysgjerrig. Hvordan ungår man norsk moms ved kjøp i utlandet? Ville vært veldig fint om du kunne gitt meg ett svar.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Ikke myntet på noen spesiell her i denne tråden.
Først vil jeg svare King Cobra på hans spørsmål om hvordan man sparer moms. Det ligger i en annens innlegg her. Han, eller hun? kom med en løsning at man bruker en adresse i Sverige. Den var litt søkt etter min mening. Når varene leveres til denne adressen, blir det beregnet svensk moms for å få varene ut. Min konklusjon er at å smugle en vare over grensen er å bryte norsk lov, og derfor utillatelig.
Nå til mitt hovedtema.
Norske proshoper og store priser. La meg med en gang si at de ikke er skyld i de priser de opererer med. Det hele ligger i alle ledd en vare skal gjennom før den kommer til proshopen. De fleste name brand merkene opererer med anbefalte utsalgspriser som proshopen skal følge. Det vil si at de betemmer prisnivået. Hvis proshopene skal tjene penger på annet en undervisning og drivingrange må de snarest innse at de må importere sine egne merker i deler, og sette sammen delene selv. Jeg tror at de fleste er i den situasjon at de vanskelig kan løsrive seg fra name brand merkenes markedsføring. Dette må de gjøre snarest for å tjene penger. Det krever selvsagt litt innsats fra proene. Dette kan gjøres om vinteren når de ellers "sutter på tommelen". Såkalte merkevarer kan de skaffe på bestilling. Hvis noen sier at de ikke kan drive uten merkevarer, er dette tull. Ta en tur på weben og sjekk alle de proshoper i f.eks USA som driver bra med andre merker enn de såkalte etablerte. Den som skrev at proshopene opererer som "rådgivere" for de store merkevareprodusentene, er inne på noe. Vi ser nå at det selges f.eks Callaway med -50%. Dette betyr store tap for proshopen. Det er ingen som har et påslag med 100% i utgangspunktet. Det det betyr er at proshopene trenger penger i kassen. De har ikke råd til å sitte med varene vinteren over. Kjære proshoper; Start som køllelimere om vinteren og sett disse settene ut i butikken når sesongen starter. Dere får en god avanse for disse, samtidig som kundene deres får en rimelig og god vare kjøpt lokalt. Dere anbefaler disse i like sterk grad som dere til nå har anbefalt køller dere ikke tjener noe på. Jeg tror dere vil bli overasket over resultatet.
mvh
OER

tintin

over 21 år siden

tintin

Til Cing Kobra

For å unngå moms fra USA: før du bestiller spør du selgeren om han kan skrive ned verdien på varen til $70. (noen selgere gjør dette uten at du spør) Og at de skriver gave\gift på tollseddelen\customs label. Da kommer man under 500 kr som er grensen for tollfrie gaver fra utlandet. Ved vanlige gavekjøp er grensen 200kr.

Den lille risikon du tar er hvis pakken blir ødelagt eller forsvinner, får du bare tilbake $70... Denne risikoen er lik null. Har handlet over 200 forskjellige produkter(golfsett,bager,drivere) fra USA og INGEN er skadet eller tapt. Ofte er pakkens verdi flere tusen...

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til tintin
Jeg har vært i forbindelse med tollvesenet om dette.
Til og med vareprøver er underlagt visse regler.
Vareprøver kan faktureres med produksjonsverdien.
Da må den merkes vareprøve.
Det du ber om er en proforma faktura som leverandøren ikke kan bokføre. Han må bokføre den sum du har betalt.
Proforma faktura er som kjent ikke lovlig, og frarådes.
mvh
OER

tintin

over 21 år siden

tintin

Hei Olaf

Har handlet fra utlandet en stund og det har blitt mye prøving og feiling for å unngå moms... når pakken blir merket som vareprøve eller sample som det heter, blir varene oftere stoppet enn om du skriver gave... vet ikke hvorfor men tipper at dette er den mest utbredte måten og unngå toll på, dermed er tollerne ekstra oppmerksomme.

Nettop derfor er E-Bay så bra fordi da handler man som oftest fra privatpersoner... litt lettere og få tollerne til å tro på at du har fått en gave fra Jimmy Johnson enn cheapgolfequipment.com (et hypotetisk eksempel selfølgelig)

om det er moralsk riktig er en annen diskusjon...jeg har ingen problem med å snike meg unna toll, tvert imot! Dette rådet er for ment for andre som har lyst til å kjøpe seg akkurat det golfutstyret de vil uten å måtte tenke for mye på prisen...

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Her går det for seg må en si....

Børje får (anonym) pepper og liker det ikke. Han får mye anonym ros også - men det er sikkert OK ? Er ikke tilhenger av anonymitet og synes kanskje Smørje burde tatt kundeklagene sine et annet sted og tidvis valgt en annen form. Men hvis han har hatt en årlig erfaring med Børje - så må vel han ha samme rett til å være kritisk som de som roser har til å gjøre det? På den andre siden: Det er litt rart at kritikeren skjelles ut for å være anonym, mens de som roser kan få være anonyme så mye de vil. Hvem vet hvilke interesser disse anonyme har ? Moralen er vel at alle burde opptre under ekte flagg. Det er også ganske snodig at den anonyme fyren som slenger kraftig med leppa mot køllemakeren på Sandaker - han er det ingen som tar tak i - men Smørje-fyren får så hatten passer for å kritisere Børje... Ikke helt logisk...

Vi skal gi blaffen i momsreglene - eller forsøke å få selger til å medvirke til momsunndragelse... Smugling skal folk gjøre også.... Jeg tror man fort vil se at de nettbutikkene som medvirker til slike omgåelser ikke er spesielt seriøse når du blir misfornøyd med varen. Min definisjon på en god netthandler er at det er en butikk som alle andre, men uten et butikklokale og som bruker nettet og elektronisk kommunikasjon ifb med gjennomføringen. Amazon er et stjerne eksempel. Bestillinger bekreftes på mail med estimert annkomst. Det kommer bekreftelse når de har sendt varen og betalingsløsningen funker. Det store problemet med netthandel er at det er vanskelig å skille klinten fra hveten. Det er nettopp derfor det er viktig at foretaksinformasjonen på nettsiden er riktig og presis og at kjøper kan etterprøve hva slags tilbyder det er tale om. I Nettogolfs tilfelle finner man nå ut at det er et enkeltmannsforetak - og så kan man selv vurdere ut fra det.

Jeg skal ikke ha meg uttalt om servicen til Børje siden jeg ikke har handlet med ham. Hyggelig at han får ros her på siden. Men jeg har et spørsmål til Børje: Hvorfor skal jeg betale returen av varen ved reklamasjon ? Hvis det er en feil ved varen jeg har kjøpt - så forventer jeg at den som har levert feilvaren dekker slike kostnader. Såvidt jeg kan se legger f.eks. angrettsloven opp til akkurat det når det foreligger en feil ved varen.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Sorry, her er det lakt inn en faktor jeg ikke har kjent til. Vi har leid folk til å legge opp dette for oss, og her har det skjedd en glipp.
Selfølgelig er det vi , og ikke kunden som skal dekke porto ved reklamasjoner. Vi har siden vi åpnet fått to reklamasjoner, og det har ikke hvert tema engang hvem som skulle dekke frakten. Ved retur etter angrefristloven blir det annerledes, da vil vi vurdere hva som er årsak til at kunden har ombestemt seg. Målsettingen er hele tiden at kunden skal få det han har krav på, pluss litt til.
Jeg kan ikke love når den feilaktige teksten kan bli rettet opp, andre må fysisk rette feilen desverre.
Ellers vil jeg si at jeg er veldig taknemlig for å få tilbakemeldinger på slike ting, da det vil gjøre oss bedre på¨å opptre korrekte.
Dette er ikke ett innlegg i tråden jeg har hoppet av, men ett svar på direkte spørsmål.

Børje Pedersen
Nettogolf

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til TinTin

Jeg er enig i at det er lettere å få inn en "gave" når du kjøper fra en privat gjennom auksjonsnettstedet ebay.
Forøvrig er det mye billig og bra å få fatt i på nevnte nettsted. Mange bud starter på $ 1,-, og ligger ute en uke før klubba senkes for salg.
Når det gjelder vareprøver(sample), bør en ha et registrert firma for å få inn prøver som skal brukes i salgsøyemed. Da aksepterer tollvesenet en såkalt produksjonspris som grunnlag for momsen. Det jeg ble litt overasket av, var at det ikke er toll på komponenter. Kun moms, som også regnes av frakten. Ref: Tollvesenet i Kongsvinger.
Ebay er en fin plass å handle på hvis du er ute etter å gjøre et kupp.
Når tollvesenet godtar en pakke(gave?) fra en kar i junaiten, regner ikke jeg dette som smugling, men en "frekkis". Det skal være tillatt å prøve seg. Uansett, er det bedre å ringe tollvesenet en gang for mye enn en gang for lite.
mvh
OER

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Hvor setter du grensen for at det ikke lenger er en "frekkis", men en "grovis" (eller noe deromkring..)?

(Jeg regner med at jeg i hvert fall er over grensen hvis jeg "prøver" meg og tillater meg en "friskis" ved å "låne"kølla fra bagen din etter at du har sneket den inn i landet uten toll.....)

tintin

over 21 år siden

tintin

så søtt... hyggelig at det fortsatt finnes speidergutter som følger hver lov og regel samfunnet pålegger deg.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Huff og huff Olaf, dette blir så dumt at jeg må melde meg på debatten igjen. Det ser ut som om du er i ferd med å skifte etter vinden, og bli vel populistisk etter min mening. Det er ikke så lenge siden du var veldig nøye med å påpeke at det var ulovlig å ikke føre opp frakt for momsberegning ved import, nå er det plutselig ok å smugle og trikse. Som forretningsmann og politiker burde du bedre enn andre skjønne at det i det lange løp ikke lønner seg å oppmuntre til ulovligheter. En viss form for seriøsitet bør du da ha uansett partitilknytning. Håper du kan ha den hyggelige og seriøse innstillingen her inne, som du har når vi er på banen. Du blir i alle fall ikke kul og poppulær av å prøve å henge deg på de som synest det er ok. med kjeltringstreker.
Tidligere i år brukte du tollplikt på komponenter som argument for å kjøpe ferdige køller gjennom deg, nå er komponentene plutselig tollfrie. Er de blitt det i løpet av sommeren?
Du skriver at en "bør" ha registrert firma for å innføre vareprøver. Dette er i så fall første gang jeg hører om at Tollvesenet bruker formuleringen "bør" når det gjelder lover og forskrifter. Du har vel ringt tollvesenet en gang for lite da, ring for sikkerhets skyld en gang til før du bestiller vareprøver så du ikke får deg en i juvelene dine.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Hei Børje.
Dette var veldig.
Jeg oppfordrer ingen til å smugle. Tvertimot.
Kanskje var jeg litt rund i kanten når jeg formulerte meg, men med et klart understatement at jeg ikke oppfordrer til dette.
Jeg kunne gått ut og løftet pekefingeren, og sagt fy fy, eller det som var verre. Når det gjelder toll på komponenter, har jeg vært i forbindelse med en sikkert søt dame i Kongsvinger som ikke kunne se at det var toll på komponenter(dvs. køller i deler) Jeg spurte om hun var sikker på dette, og fikk dette bekreftet via telefon etpar dager senere etter at hun hadde sjekket. Hvis du Børje betaler toll på dine komponenter, viser dette at det ikke går an å stole på opplysninger fra Tollvesenet. Dette er ikke noe jeg har funnet på av meg selv.
Moms må selvsagt alle betale. Å ta en vare kjøpt i f.eks Sverige over grensen til Norge uten å svare for moms, er ren smugling, og selvsagt ikke lovlig. Det jeg ikke gjør, er å stille meg som vaktbikkje for folk som bryter Norsk lov. Du må ha hatt en dårlig dag Børje, siden du ryker deg ut på meg. Jeg håper dette var en engangsforeteelse. Vi treffes forhåpentligvis på klubbens årsmøte. Der kan vi diskutere videre.
mvh
OER

L. G. Valla

over 21 år siden

L. G. Valla

Ja denne debatten går virkelig så det fyker.
Først en kommentar til Espen Ødegård. Du lurer på om jeg ikke legger tilbake divots fordi jeg tar lett på om jeg ikke følger alle momsregler, og hevder det sabotererkonkurransen i markedet.

Divots først: De legger jeg alltid tilbake, det koster ikke så mye å gjøre det.

Når det gjelder konkurransen i markedet ikke bare gir jeg blaffen i om den blir sabotert eller ikke, for min del må gjerne samtlige proshope'er og golfbutikker i Norge gå konk. De har priser som er hinsides all sunn fornuft. Er det noen som setter dem ut av konkurranse så er det dem selv. Hvilke andre produkter enn golf lønner det seg å importere på samme måte fra USA ??? Ingen. Golfkremmerne har kjørt Rolls Royce butikk i mange år og skodd seg på folks uvitenhet og det at golf har vært en rikmannssport. Men nå er det slutt, nå har ve ebay, TGW, Golfsmith, Børje og flere andre som jobbber for at jeg og du skal få bedre utstyr billigere.
Og kan jeg snyte staten for noen kroner så gjøre jeg det også. Har ikke lyst å være med å spleise på operahus og annet tull.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Jeg sjekker tollregler før jeg starter forretning med en vare, og har således aldri betalt toll på komponenter, at du har påstått tollplikt tidligere, har jeg oversett helt til når du nå ett halvt år senere tar deg bryet med å sjekke.Det er det at du feilaktig har brukt dette som argument mot komponentmarkedet jeg reagerer på.
Jeg synest heller ikke du er vaktbikje, om du lar være å kommentere og bifalle smugling med å si at "det skall være tillatt å prøve seg".
Selv behøver jeg ikke hatt en dårlig dag for å reagere på slike tåpeligheter. Hadde jeg ikke visst at du står for det du sier, hadde jeg ikke tatt det seriøst, men mere som provokasjon for å få opp tempen her inne.Da ville jeg heller ikke gått tilbake til tråden jeg har meldt meg ut fra.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Ække så nøye å følge loven bare du ikke blir tatt ? Roalkvam

Speidergutter ! tintin

Og så et Børje sitat:

"Du har vel ringt tollvesenet en gang for lite da, ring for sikkerhets skyld en gang til før du bestiller vareprøver så du ikke får deg en i juvelene dine."

...saklig ? Var det denne mannen som kritiserte min tone ?

Men det skal du ha Børje - du høres faktisk ut som du er på rett side når det gjelder å følge tollbestemmelsene. Ros for det.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Børje.
Jeg forstår enda ikke hvorfor du påstår at jeg bifaller smugling?
Når jeg tidligere har skrevet om toll, har jeg i mine priseksempler brukt teksten; (+eventuell toll). Når jeg var i forbindelse med tollvesenet, var det for å undersøke hvilke priser de godtok ved innførsel av vareprøver som skulle brukes i salgsøyemed. I den forbindelse spurte jeg også om tollsatsen på golfkøller i deler(komponenter)Jeg fikk vite at det ikke var toll på komponenter på samme måte som det ikke var noe toll på komplette køller. Selvsagt er det tollplikt på import. Dette betyr ikke at det skal betales toll, men at en innført vare skal fortolles etter den tollsats som gjelder. Dette kalles fortolling. Jeg har ikke i mitt innlegg forsøkt å mistenkeliggjøre andre. Dette kunne du fått forklart tydelig hvis du hadde umaket deg til å kontakte meg på andre måter enn ved å prøve å tillegge meg synspunkter i en offentlig debatt. Så mye bør en vente av en klubbkollega! At du betrakter meg som en konkurrent, og derfor "farlig", bør ikke avstedkomme at du tillegger meg synspunkter på smugling som jeg ikke kjenner meg igjen i. Du driver din forretning, og jeg driver min. Da du startet med import og kølleliming, så jeg så positivt på dette at jeg uten videre la din logo inn på min side. Jeg fikk en mail fra deg der du takket og bukket, og inviterte på kaffe og vafler neste gang vi traff hverandre på klubbhuset. Når jeg tok bort din logo, var det fordi jeg ble litt skuffet over at du ikke på noen måte viste interesse for å legge inn en link til min side. Både du og jeg har en policy der vi etter beste evne prøver å skaffe golfspillere utstyr som både kvalitetsmessig og prismessig i høyeste grad konkurrerer med det som tilbys fra proshoper og golfbutikker her i landet. Kan jeg bidra til at prisnivået i Norge kommer ned på et akseptabelt nivå, er mye vunnet. Dette er du sikkert enig i. Jeg samarbeider gjerne med alle som har samme grunntanke.
mvh
OER

tintin

over 21 år siden

tintin

skønner jo at nettbutikk-gutta er imot momsunndragelse...da blir jo dere også et unødvendig ledd...akkurat som proshop`n.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Det var det med et helhetssyn da, L.G.Valla:

"Og kan jeg snyte staten for noen kroner så gjøre jeg det også. Har ikke lyst å være med å spleise på operahus og annet tull." --

Jeg skjønner at de som ønsker at det offentlige skal bidra til golf-sporten heller ikke har noe å hente hos deg. Men siden alle de skatte-/avgiftskroner du betaler tydeligvis går til opera, ligger du vel kanskje litt dårlig an den dagen du trenger legevakt eller bistand av politiet?

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til TinTin
Hvis kriteriene for å drive forretning i Norge, skal være å snyte staten for moms(hvilket for meg er helt uaktuelt), er det vel heller ikke din mening at det er bruk for noen, (uansett bransje). Din mening (eller påstand) gjelder vel ikke bare golfbransjen?
mvh
OER

tintin

over 21 år siden

tintin

ikke ta innlegget mitt for seriøst... innrømmer at jeg skrev det for å provosere litt. Men det er tross alt golf vi diskuterer her, og prisforskellene på golfutstyr i inn og utland er de mest ekstreme. Det er det vel ikke noe tvil om?

Husk at vi ikke er uenige i utgangspunktet, vi er alle intressert i billigere golfutstyr. Det som er intressant er hvordan resten av bransjen vil tilpasse seg signalene de nå får... Og om det evt vil prøve å justere seg, for det kommer jo alltid til å være en fast kundegruppe som kjøper i proshop uansett pris. Jeg tror at markedet deler seg i to kundegrupper, de som handler i proshop og de som kjøper på nettet.

Golf på sportshuset, svenskehandel osv faller litt mellom to stoler. Så tviler på at proshopene faktisk bryr seg om å justere ned prisen noe særlig...

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

TinTin
Takk for svar.
Jeg må jo innrømme at jeg hadde en mistanke om at du prøvde å få opp tempen.
Jeg tror nok at proshopene er interessert i en justering nedover på prisene. Problemet er at de ikke får med seg leverandørene sine på dette. Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det gjerne; Hvis proshopene ønsker å senke prisene og samtidig beholde sin til tider "beskjedne" avanse må de begynne å importere komponenter. Slike komponenter kan de få med egne logoer slik at hver og en av dem kan ha sitt eget varemerke. Jeg tror at problemet ligger mer på at de har drevet så lenge med å selge ferdige køller og utstyr fra de store merkeleverandørene at de har mistet gangsynet for hva som kan selges.
De burde bruke sin viten og kompetanse til å selge custom made produkter montert i sin egen proshop. De har hele vinteren til å legge opp utstyr og strategi for å møte en ny sesong. Hvis noen på død og liv skal ha name brand produkter, så kan de skaffe dette fra "desperate" importører. Det vil alltid være noen som er interessert i å snobbe seg med dyre varer.
mvh
OER

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Hei igjen Olaf.
Jeg har ikke noe behov for forklaring i enerom, sålenge du legger ut dine synspunkter her inne. At vi går på banen sammen, og at du var hyggelig og la ut link til Nettogolf, fritar deg ikke for ansvar for egne uttalelser og meninger. Disse forbeholder jeg meg rett til å kommentere. At jeg skulle prøve å sverte deg fordi du er en konkurent er jo helt tullete. Du er ingen konkurent av meg, du selger ingen varer på nettet etter som jeg vet. Du viser folk veien til super`n, og får betalt for det. Disse vil uansett handle i utlandet, det er jo derfor de søker seg fram. Så det at jeg ville skade din forretning blir for dumt.
Med hensyn til din tidligere påståtte toll på komponenter, så er det litt unyansert i ditt tilsvar synest jeg. Tidlig i vår uttalte du i ett innlegg at men måtte ta hensyn til at det var toll på komponenter, men ikke på ferdigmontert utstyr. Ellers så er det riktig at du henviser til ,
+ eventuell toll på komponenter. Så lenge det er så enkelt å sjekke, ville det virke mere seriøst om du gjorde det.
Ellers så har jeg drevet med imort og eksport siden 1981, så du behøver ikke bruke mye energi på å forklare meg hva fortolling er.
Når det gjelder link til din side, så har du sikkert sett at det ikke finnes en eneste link der. Dette er en linje jeg har valgt, og den følges slavisk foreløpig.
Du får ha en fin helg Olaf, ikke sitt der nede i kulda og surmule fordi jeg ikke vil være med på dine meninger og uttalelser.

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Si meg Roalkvam, når du kaller proshopenes avanse "beskjeden", hvor liten er den.
Jeg bare lurer på:
Hvem spiser den avansen som pro-shopene skulle hatt ?
Hvorfor er golfkomponetene så mye dyrere i Norge enn USA-priser+porto+moms ?
Hvem er det som gribber til seg så mye ekstra ?
Er det mye dyrere å importere golfutstyr til Norge enn til Sverige ?
Hvorfor er det dyrere ?
Hvorfor betaler proshop'ene io Norge høyere priser for det de kjøper inn enn du og jeg betaler når vi bestiller over nett og som allerede inkluiderer frakt og amerikanske proshoper's avanse ?
Er norske proer dumme eller er det andre grunner til at de ikke importerer direkte ??

K

over 21 år siden

K

Utrolig hvordan enkelte klarer å overta diverse debatter med krangel seg imellom. Utgangspunktet for denne strengen var om det finnes noen gode norske nettbutikker. Lag dere en egen streng der dere kan krangle dere imellom.

tintin

over 21 år siden

tintin

Til K

slutt å ta dette så forbanna seriøst! det gjør vel ikke noe som helst om diskusjonene tar av noen ganger... skal man lage en ny streng for hver digresjon kommer det til å være 200 forskellige strenger tilslutt.

synes det bare er morsomt når det heter til litt....:-)

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til KølleKalle
Siden du stiller direkte spørsmål til meg, skal jeg etter beste evne forsøke å besvare dem. Svarene er basert på min vurdering og praksis fra proshop(tidligere praksis).
1) Proshopens avanse omdøper jeg uten videre til dekningsgrad som er et bedre uttrykk. Dekningsgrad er den bruttofortjeneste i % som den enkelte proshop oppnår hos leverandøren. Den varierer fra 20-40%, og er avhengig av størrelsen på forhåndsordren. I 1999 var jeg engasjert i en proshop der jeg hadde ansvaret for bl.a. regnskapet. Det jeg erfarte, var at på en forhåndsordre på produkter fra f.eks Callaway i størrelsesorden NOK 200' ble gitt en grunnrabatt på 20%. Ved at det ble gitt Callaway fullmakt til å trekke fakturasummen direkte på kjøperens bankkonto ved forfall, ble det på sluttsummen gitt ytterligere 5% rabatt.
Tilsammen 25%. Totalt et dekningsbidrag på 50' for denne ordren.(Til orientering er dekningsbidrag rabatt i kroner, og dekningsgrad det samme i prosenter. Bidraget på 50' er brutto, og skal dekke alle andre utgifter så som lønn, lagerhold, finansutgifter og eventuelle rabatter som gis til en kunde ved kjøp. Det blir ikke særlig mye igjen(hvis det overhodet blir noe igjen) 10% rabatt til en kunde av totalt 25% betyr at dekningsgraden skrumper til 15%. Med en så liten fortjenestemargin er denne ordren et rent tap for proshopen. Prosentregning er det ikke alle som mestrer. Det noen innbiller seg er at 10% rabatt ikke betyr noe fordi de har 90% igjen. Det kan enkelt sies at hvis en proshop gir fra seg 10% rabatt når de selv oppnår 30% fra leverandøren, så gir de bort 33% av sin fortjeneste.
2) Fra en produsent og til en proshop er det opptil 3-4 ledd som alle skal tjene penger på en spesifikk vare. Produsenten, som i mange tilfeller har et datterselskap i Europa, selger sine produkter til datterselskapet, og tjener x % i første ledd. Datterselskapet selger denne varen til f.eks en svensk importør for Scandinavia. Denne importøren selger videre til en norsk distributør som igjen selger den videre til en proshop. Alle skal tjene penger på samme vare før den kommer til proshopens lager. Dette er mange fordyrende ledd. Hvis en proshop ønsker å selge et produkt i sin butikk fra en produsent, har han ingen muligheter for å kjøpe direkte fra produsenten. Han må følge selskapets policy. Den som stikker avgårde med mest, er produsenten, som også tjener penger på sitt 100% eide datterselskap.
3) Du spør om hvorfor komponenter er så mye dyrere i Norge enn i USA. Det amerikanske markedet er kjempestort. Det nytter lite for en produsent å kjøre et slikt opplegg der. Store innkjøpsringer, sammenslutninger og fellesinnkjøp(F.eks Nevada Bob, Golfsmith,Edvin Watts, TGW m.m). tvinger produsentene til å selge direkte til disse. Derfor er ikke en proshop i USA henvist til denne rekken av fordyrende mellomledd. De amerikanske konsumentene ville aldri godtatt de priser det opereres med her på berget. Forsøker noen her i landet å kjøpe Ping eller Callaway via en handlekurv, får de beskjed om at disse selskapers policy ikke tillater nettsalg utenom USA og Canada. Dette er selvsagt for å beskytte sine interesser i bl.a. Europa.
4) Om det er dyrere å importere til Norge enn til Sverige, har jeg ikke noen oversikt over. Sverige er et stort marked i Europa, og mange generalimportører har sin forretningsadresse nettopp i Sverige. Det kan være en årsak til at det er billigere der.
5) Jeg tror ikke norske proer er dummere enn andre i Scandinavia. Jeg tror at den norske proen enda ikke har innsett at netthandelen har kommet for å bli. De er også meget opphengt i de store merkene, og derfor prisgitt den policy som produsentene har lagt opp til. En annen årsak er at norske proer har vanskelig for å samarbeide med hverandre om innkjøp. De har også en tildels presset økonomi som ikke tillater dem å gjøre større innkjøp og betale for varen når de bestiller den. Så lenge de opererer kun på vegne av seg selv, vil de fortsatt være prisgitt produsentene. At ikke proene starter med import av komponenter, og ruster opp sine tildels fattig utstyrte verksteder, vil de fortsatt tape penger på golfutstyr, og operere som goodwill-ambassadører for de store merkene. Å være en autorisert forhandler for et merke, er ikke verd en skitt. Det viktigste er å tjene penger på det de driver med. Gjør de ikke det, er det bare å pakke sammen. Idag holder de hodet over vannet(såvidt) regnskapsmessig ved å subsidiere driften med instruksjon, drivingrange etc.
Håper mitt forsøk på å svare kan gi deg en pekepinn.
mvh
OER

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Bare ett lite haleheng på spørsmål om komponentimport er billigere til Sverige. Nei, det er de samme prisene for de fleste merkers del, om man da ikke er så stor at en tar direkte fra China/ Taiwan. Prisene er heller ikke nødvendigvis lavere i Sverige på componenter. For en SMT 455 Deep Bore må du hos customgolf.se betale nermere 3000 SEK.
Hos Nettogolf.com koster den samme 1415 NOK.
Den store forskjellen mellom USA og lille Norge utgjøres av direkte kjøp fra China. Jeg får Integracomponenter direkte fra China, noe som fører til ren besparelse på importprisen på en størrelsesorden som så absolutt vil vise seg på prisen ut.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Etter en uke består denne tråden av over femti innlegg, noe om tyder på stort engasjement når det gjelder utstyr og priser.
Mitt spørsmål går til Jokke som stilte sitt spørsmål her inne.
Har du blitt noe visere Jokke, eller går det rundt der oppe?
Lykke til med bearbeidelsen av alle svarene fra oss "bedrevitere."

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Børje.
Den prisen du oppgir på SMT Deep Bore 455 Driver levert fra NettoGolf er billig. Den beste prisen jeg har funnet på nettet, er;
Driverhode (inkl. headcover), AccuFlex Assassin2 skaft og Winn Classic Grip levert Norge inkl. frakt og moms, er 1.980(komponenter).
Hvilket skaft og grip leverer du som standard?
Er din pris ferdig montert og inkl. frakt og moms?
mvh
OER

Jokke

over 21 år siden

Jokke

til børje.
joda, jeg har jo blitt litt klokere. Mye småkrangling utenom det opprinnelige tema men....slikt skjer.
Folk blir fort revet med under slike diskusjoner.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Ser det ikke som riktig her inne å redegjøre for priser og produkter, det er feil forum. At jeg nevnte en pris for 455 D.B. var for å vise at det ikke altid er billigere over Kjølen.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Nei Børje
Det er ikke billigere å kjøpe fra søta bror.
Det eksempelet jeg fant på Gallagher til NOK 1.980,- var for klubbhode, skaft og grep.
Customgolf.se skal ha for den samme varen; SEK 4.335,- ex. frakt.
Den prisen du tar, og som du sammenlignet med svenskene er kun for driverhodet. Samme driverhode får du i mitt eksempel rett hjem på døra fra USA inkl. frakt og moms for 1.380 (inkl. ferrules og headcover)
Du er mye billigere enn svenskene, men ligger over USA.
Siden det var du som gikk ut med sammenligningspriser mot Sverige, er det vel tilgitt at jeg drar et eksempel mot USA.
Kanskje litt flisespikkeri, men dog......
Link til min referanse er Gallagher Golf, og er i menyen på min side. Jeg har ikke fem øre for å promotere dem, men kun en service på siden min. Det vil etterhvert komme liknende referanser.
mvh
OER

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Takk for en lang utgreiing, Olaf.
Jeg har kalkulert litt ut fra de opplysningene Olaf kom med, og kommer til at det er omtrent like dyrt for en pro å importere dyre merker direkte fra en fullpris proshop i USA som via "tjenestevei"
Du nevnte Nevada Bob. De hadde en butikk på Lilleaker for noen år siden, men de var ikke noe særlig billigere enn pro-shopene på banene rundtomkring.
Nå greier Børje å få tak i billige componenter. Rart at ikke baneproene gjør det samme, og bygger litt selv. Har spurt flere proer om hvorfor de ikke gjør det, men de svarer at de ikke tjener noe på det. Sannheten er vel snarere at de aldri har prøvd. Et par stykker har også svart at de ikke vet hvordan det gjøres....

En proshop kan med letthet ta 100% avanse på slike komponentsett. Den eneste baneproen jeg har sett drive med køllebygging er på Hallingdal golfklubb (Granheim), og han tar mange hundre % i avanse på utstyr fra Golfsmith og Dynacraft. Det er ikke i tvil om at proene må ta skjeen i en annen hånd og enten ordne seg bedre avtaler, eller gjøre som Børje.

Selv om det norske markedet er lite, så merker nok Callaway & Co det om de taper markedsandeler. Ingen tvil om at det amerikanske markedet er det største, men der borte har ikke "de dyre" i nærheten så høy markedsandel som i Norge. Ikke som i Euorpa heller. I USA finnes hundrevis av gode golfmerker, og det mye lenger mellom hver spiller som spiller med dyre Wilson/Mizuno/Hogan/Callaway/Titleist/Ping/Cleveland/Nike. Her i Norge finnes nesten ikke konkurrenter til disse. Vantage og Yamato er ikke akkurat laget for å imponere, så da sitter man stort sett igjen med Olyo, TopFlite og Cobra. Greie merker, bevares, men de mangler karisma.
Ute i Europa finnes mange fler, men likevel ser særlig Taylor Made ut til å ha en enorm markedsandel. (har ingen offisielle tall, baserer meg bare på det jeg ser på banen, i Proshoper og i butikkene, og jeg spiller MYE både i Norge, Europa og Amerika.) I USA er custom components big business.

Det er tragisk at proene ikke klarer å samarbede. De klarte engang ikke å holde PGA sammen. Men norske proer har alltid vært en slags dårlig B-klasse. Unntak finnes, men det er langt mellom dem. Mulig det må være sånn i golf-U-land som Norge, men på meg virker det som de ikke klarer å henge med når landet nå golfes opp.

Skal dagens proer overleve som kremmere nytter det ihvertfall ikke å stå med beina i myra og vente på flom. Selv om det er mange utstyrskjøpere som ikke har oppdaget det ennå, blir det nok ikke lenge før 70-80% kjøper billig på internett i stedet for til overpris hos proene. Og da sitter proene igjen med bare instruksjon som inntekt, og jeg er ikke sikker på at alle klarer å overleve på det alene når golfboomen flater ut og tilveksten av spillere synker slik at det ikke blir så mange påtvungne grønt-kort kurs.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til KølleKalle!
Takk for konstruktivt svar, og jeg kan bare si: AMEN!
mvh
OER

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Huff igjen Olaf
Du gir deg tydeligvis aldri, og driter på draget igjen. Du må gjøre en av to ting nå Olaf, lære deg å regne, eller ta med alle faktorer. Faktorene må likeledes tas i riktig rekkefølge. For å gjøre det litt enklere for deg har jeg delt det opp.
Køllehode Us$ 129
Minstefrakt UPS Us$ 38,50
Tollverdi Us$ 167,50
Dagens valutakalk. NOK 1168
MOMS 280
Utleggsprovisjon 100

SUM PÅ DØRA NOK 1548
Jeg vet ikke om du bruker gamle kurser eller er glemsk, men det andre eksemplet ditt ble også feil, den prisen ble totalt 2146.
Du må ta med alt Olaf, selv om ikke svaret da blir like pent for deg.
Neste us firma du finner å ville promotere som service for dine lesere bør vel kanskje gi lavere priser da. Det er jo ikke rare servicen å henvise til noen som er dyrere enn ett Norskt alternativ?
Forøvrig kan du bare skrive hva du vil uten å få noen flere svar fra meg nå, det blir for dumt av oss å drive på slik. Du får ha en fin vinter, så tar vi en runde på Starmoen om noen måneder. Det er snø der oppe i dag, så nå frister det ikke.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Børje,

Slår det deg at du ender opp i krangel med mange ? Nok en diskusjon har du nå avsluttet med:

"Forøvrig kan du bare skrive hva du vil uten å få noen flere svar fra meg nå, det blir for dumt av oss å drive på slik."

I tillegg til ordbruk som:

"Du gir deg tydeligvis aldri, og driter på draget igjen. Du må gjøre en av to ting nå Olaf, lære deg å regne, eller ta med alle faktorer."

Diskusjonen med meg ble avsluttet med:

"Forøvrig velger jeg å hoppe av denne tråden som i utgangspunktet ikke var om meg og mitt, men spørsmål om e. handel i Norge. Nok er nok"

....uten at du hoppet av tråden... Jeg har to høflige spørsmål:

Tar du noen gang feil ?

Synes du at din egen ordbruk er høflig ?

Ærbødigst
Smørje
eks-kunde

tintin

over 21 år siden

tintin

be de shippe USPS Parcel post og skrive ned verdien så er SMT`n nedi 1000,-.....

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Smørje smører på sin sedvanlige smørje. Den som venter på at han er ferdigsmørt før smøre seg med tolmodighet.
At en som driver med så mye falskhet som deg i det hele tatt får seg til å stille spørsmålstegn ved andres oppførsel her inne, er helt utrolig. Du er helt opplakt blottet for selvkritikk og velger til stadighet å gå hardt ut med beskyldninger og løgnaktige påstander om navngitte firma og personer. utifra de opplysninger du kommer med, kan jeg med visshet si at du aldri har hvert noen kunde hos Nettogolf, og jeg håper du aldri blir det.Hvordan jeg kan si det? Jo enkelt fortalt så er det på bakgrunn av at vi aldri har hatt en slik klagesak du har beskrevet, samt at vi pr. dags dato ikke har noen kundesak som ikke er oppgjort til kundens fulle tilfredshet. Om du fortsatt hevder noe annet så vil jeg utfordre deg til for eksempel oppgi hva du har kjøpt og klaget på. Har heldigvis hatt så lite slike saker at jeg husker dem meget godt.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Interessant at du Børje blir hoppende sinna når alt jeg gjorde var å sitere deg og stille to spørsmål. Jeg beskyldte deg ikke for noe som hadde med butikken din å gjøre denne gangen og i stedet for et svar får jeg en skyllebøtte.

På Golfsiden skriver du følgende Børje:

"Selv er jeg ganske så fleipete ute på banen, og prøver å få med de andre på å løsne litt på slipset."

Det er åpenbart bare på banen du er fleipete - ellers er du frekk og sur. Det heter forresten vanligvis å løsne på snippen...ikke slipset

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Sånn som du slenger med leppa Børje - mot Olaf og andre nå - - så har du sikret deg at jeg aldri blir kunde. Nå er ikke det overraskende siden jeg har blitt utsatt for skyllebøttene dine før her på nettet. Skjønner du ikke at du kommer lengre med vanlig høflighet, selv om du blir aldri så provosert? Pass på hjertet...

BT

over 21 år siden

BT

Dette forumet viser jo hvor useriøse tullinger som plutselig får en god ide til å starte en nettbutikk eller en form for personlig næring er!
Bort med dotcom-nettgolfbutikker, leve proshopene!

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Jeg skal nok passe på hjertet Mr.Johnsen.
Antar du sikter til mitt ovenstående tilsvar til Smørje, når du blir så indignert at du varsler din framtidige boikott av Nettogolf. Til det kan jeg opplyse deg om at til tross for en stadig tilbakevendende strøm av usaklig kritikk, beskyldninger og falske anklager, så er dette første gang jeg ofrer det ett tilsvar eller innlegg. Jo, foresten, ofret ham to linjer i starten av denne tråden. Selv har Smørje drevet på i flere sammenhenger og ganske bredt her inne også. Så at du synest at jeg er slem mot ham, og vil ta ham under dine beskyttende vinger, det tar jeg nå bare til etterretning.
Med hensyn til meg og Olaf, så tror ikke jeg du behøver å bekymre deg for Olaf. Han har da i mange år vist at han greier å passe på seg selv, og svare for seg. Om han trenger hjelp av deg tror jeg nok han vet å si ifra. Gjør du ikke det Olaf?
Du får ha en trivelig ettermiddag Mr. Johnsen

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Jeg skal nok passe på hjertet Mr.Johnsen.
Antar du sikter til mitt ovenstående tilsvar til Smørje, når du blir så indignert at du varsler din framtidige boikott av Nettogolf. Til det kan jeg opplyse deg om at til tross for en stadig tilbakevendende strøm av usaklig kritikk, beskyldninger og falske anklager, så er dette første gang jeg ofrer det ett tilsvar eller innlegg. Jo, foresten, ofret ham to linjer i starten av denne tråden. Selv har Smørje drevet på i flere sammenhenger og ganske bredt her inne også. Så at du synest at jeg er slem mot ham, og vil ta ham under dine beskyttende vinger, det tar jeg nå bare til etterretning.
Med hensyn til meg og Olaf, så tror ikke jeg du behøver å bekymre deg for Olaf. Han har da i mange år vist at han greier å passe på seg selv, og svare for seg. Om han trenger hjelp av deg tror jeg nok han vet å si ifra. Gjør du ikke det Olaf?
Du får ha en trivelig ettermiddag Mr. Johnsen

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Du beviste vel med svaret ditt hva jeg siktet til. Jeg blir utnevnt til Smørjes høye beskytter, beskyldt for å være indignert, oppfordre til boikott (som er noe helt annet enn å konstatere at lille jeg ikke blir kunde) og i det hele tatt utsatt for en ganske ubehagelig tone. Hører du det ikke selv ? Jeg har sagt følgende om Smørje - ovenfor:

"Er ikke tilhenger av anonymitet og synes kanskje Smørje burde tatt kundeklagene sine et annet sted og tidvis valgt en annen form."

Er det å ta ham under mine beskyttende vinger? Om deg har jeg sagt følgende:

"Jeg skal ikke ha meg uttalt om servicen til Børje siden jeg ikke har handlet med ham. Hyggelig at han får ros her på siden. "

Riktignok stilte jeg deg et spørsmål lenger oppe vedr. retur av varer med mangler - men da var du enig med meg.

For meg høres du og Smørje ut som to alen av samme stykke.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Jeg skrev din framtidige boikot, ikke at du oppfordret til det.

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Takk for svar, Børje. Å oppfordre til noe er alltid fremtidig og jeg har ikke oppfordret eller varslet noen boikott, bare sagt at jeg ikke blir kunde.

Fattigmann

over 21 år siden

Fattigmann

Morsom debatt dette.
Mon tro vi har å gjøre med enkelte furtne golfmonopolister som ikke liker at Børje presser priser.
Jeg kommer ihvertfall IKKE til å boikotte Børje. Han har åpnet en helt ny verden for oss som ikke har råd til å kaste bort 25000 kr hvert år på golfutstyr.
Dere som raider mot Børje høres ut som en gjeng furtne drittunger.
Børje har norges beste og desidert rimeligste goldbutikk. Punktum.
De som ikke vil kjøpe der får gjøre akkurat som de vil, vi andre koser oss over gode tilbud.
Håper du klarer å promotere nettstedet ditt skikkelig til våren, Børje, så får vi enda flere furtne proer å le av i disse debattene

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Hyggelig med støtte Fattigmann.
Jeg vil ikke ha noen furtne proer jeg, jeg mener alle er best tjent med å sammarbeide. Har allerede levert varer til proer, og har flere avtaler til våren. De som er sure og grinete er grosistene som ser sine monopol bli utfordret.
Leverte foresten min første ordre til Danmark på fredag, det var morro.

Vil nå nok en gang prøve å gå tilbake til temaet for tråden, vet noen om gode norske golfbutikker på nettet? Det må da finnes flere butikker, og da må det da også finnes meninger. Synest personlig det ville være hyggelig med en liten dreining av fokus nå.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Mulig jeg faller inn under furten drittunge kategorien - men en får jo ikke skikkelig svar om en oppfører seg ordentlig heller, slik vi ser av svaret fra Børje til Johnsen.

Den som vil lete etter salg av utstyr online kan f.eks. begynne her:

http://www.startsiden.no/kategorier/okonomi_og_naringsliv/bransjer/sport_og_fritid/golf/index.html

Men her på Scangolf.no er det bare en konge: Nettogolf.

HERREGUD FOR EN PATETISK GJENG

over 21 år siden

HERREGUD FOR EN PATETISK GJENG

Ja, er flau på deres vegne... Buhu..han sa at jeg var dum, men det er jo han som er dum.... Buhuuuuuu......Jeg ler meg ihjel........

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Børje.
Jeg er av den mening at det går an å skrive romslig for den det passer. Allikevel er det viktig å suge inn andres mening, og enten arkivere den, eller lære av den. Som deg, er jeg glad for positive svar, og ikke videre glad for det negative. Å fnyse av kritikk eller innlegg som går oss imot, er menneskelig. Jeg synes allikevel at vi bør tenke oss muligheten for at kritikken er berettiget. Som du antydet, har jeg i alle de år jeg har levd(og det begynner å bli skremmende mange etterhvert) klart å stå på egne ben. Jeg er allikevel fremdeles glad for den støtte som til tider drypper på meg.
Vi oppnår mye mer med en åpen hånd i motsetning til en knyttet.
Livet er som en helhet fullt opp av plusser og minuser. Det er ingen kunst å takle plussene. Det som vi alle må jobbe for, er å takle minusene. Klarer vi ikke det, er vi ille ute.
Så til UPS.
Jeg har ikke nevnt UPS i mine regnestykker, og har sågar antydet en ca. pris. Dette er fordi det varierer litt mellom de ulike befrakterne når det gjelder fortollingsgebyr.
Til sist, ser jeg fram til ny sesong på banen, og tar gjerne en fight med deg der. Jeg kommer selvsagt til å fortsette med mine priseksempler på interessante produkter, og har startet oppbyggingen av en ny avdeling hos meg som linker til spesielt utvalgte nettbutikker for komponenter. Går du inn der, vil du også finne en link til din side. Det er vel ikke mer enn rett og rimelig vil jeg tro.
Dette er som jeg har sagt før, en service for de som leter.
mvh
OER

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Du er nok optimist du Olaf, tror du vi to greier å holde oss i skinnet helt til våren? Vi blir nok å slipe knivene noen ganger før det, og det er da bare sundt. De andre får bare tro vi er uforsonlige fiender eller noe slikt.
Jeg er foresten for første gang enig med Smørje, det er bare en konge her inne.

Bogey-man

over 21 år siden

Bogey-man

Nå har jeg nettopp handlet full golfpakke pakke på eBay:

Titleist 983K driver / Grafalloy blue: 1612kr
Titleist 980F 3-wood: 1270kr
Taylor Made RAC LT jern 2-Pw: 3570kr
3 stk Cleveland Brz wedger: tils. 1130kr
Scotty Futura putter: 1480 kr

Jeg kjøpte hele pakka hos samme selger, den ble sendt som gave til verdi $50 og kosta meg såvidt over 400kr i porto.

OG ALT SAMMEN ER NYTT OG UBRUKT

Altså: jeg har betalt 9600kr.
I Norge hadde jeg kanskje greid å pruta jernserien (minus 2-jern) ned i denne prisen.
Med andre ord kan jeg si jeg har fått GRATIS:
en Titleist 983K driver
en Titleist 980F fairway-wood
en Scotty Cameron Futura putter
3 Cleveland wedger
et Taylor Made RAC 2-jern.

Jeg kjenner ikke nøyaktig pris på alt i Norge, men jeg har garantert spart 15000 kr. Det gir meg en 3 ukers golfferie til Thailand i januar

Jeg vil karakteriese dem som handler i norske proshoper som mentalt tilbakestående, eller så har de så mye penger at de har problemer med å bruke dem opp.

Så vil jeg karakterisere norske proshop'er som uforskammet frekke og grådige. Dere overgår selv staten i grådighet.

Jeg kjøpte også en haug med klær til ca en fjærdedel av norske priser.

Oppfordrer alle som skal ha seg golfutstyr til å gjøre det samme.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Viste jeg det ikke. Det var bare å skryte av Børje så ble han enig og da var det helt OK at jeg var anonym. Prinsipper er gufne....

BP.

over 21 år siden

BP.

Bogey-man; hvem var det du kjøpte utstyret av på eBay. Har selv kjøpt litt ustyr gjennom eBay, men aldri kommet over så bra priser.
Kunne godt tenke meg en ny wedge bl.a. ;-)

tintin

over 21 år siden

tintin

skriv inn den wedge typen du skal ha i search feltet, og så klikker du på : "lowest prised"

da kommer listen opp med de billigste wedgene først...bare et tips.

Til dere som handler på EBAY

over 21 år siden

Til dere som handler på EBAY

Hvordan får dere betalt sakene ?

Og hvor lang tid tar det før regninga eventuellt kommer for fortolling ?

tintin

over 21 år siden

tintin

Det beste er å bruke PayPal... de aller fleste godtar denne betalingsformen.

Bidpay går også greit men tar litt lenger tid bare...

Første gangen du får en pakke i posten fra utlandet, kommer det en utfyllingsblankett før du får pakken, etter du har fyllt ut den fortoller posten pakken for deg(hvis ikke du vil fortolle selv da).
Dette trenger du bare gjøre første gang du får pakke fra utlandet, etter det kommer det bare regningen dagen etter du har fått pakkene.

(sjekk tipsene for å unngå moms tidligere på denne tråden)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her