Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HSBC World Match Play Championship

Sannsynlighetseksperten

over 21 år siden

Sannsynlighetseksperten

Har akkurat sittet og sett på HSBC World Match Play Championship fra Wentworth, der Asbjørn Ramnefjell, populært kalt "ramnis", kan fortelle oss om at det, etter Ben Curtis' utslag på 14. hull er 60% sjanse for at Thomas Bjørn vinner matchen, - "vinnerprosenten til Curtis raste like fort som ballen hans raste av greenen". Etter mer nøyaktige beregninger finner "ramnis" ut at det er 58% sjanse for at Bjørn vinner matchen, men etter at Curtis har chippet inn, har vinnerprosenten til Bjørn steget til 60% igjen. "Ramnis" mener etterhvert det hele begynner å bli litt latterlig, og konkluderer med at det er lett å smile av det når du er 2up. Vinnerprosenten etter hull 14 er ukjent, men jeg har personlig funnet et passende uttrykk basert på binomisk sannsynlighet:
P(X=k)=(n)p^k(1-p)^(n-k)
k
der n er hvilket hull spillerne er på og k er antall hull igjen. p er vinnerprosenten

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Sannsynlighetsteorien er interessant, spesielt etter at Thomas Bjørn vant sin semifinalekamp mot Curtis med 2 UP. Han fikk da en gledelig seier mot Curtis. Som kjent tapte Bjørn med et slag mot Curtis i årets British Open. Nå kan det diskuteres sannsynligheter for hvem som stikker av med over 12 millioner kroner søndag. Vinner Ernie Els, får han sin femte seier i denne turneringen, og blir legendarisk. Sannsynligheten for at han vinner er vel 50/50 i og med at det skal spilles først. Min favoritt er Thomas Bjørn.

Sannsynlighetseksperten2

over 21 år siden

Sannsynlighetseksperten2

50/50 er en svært diffus vinnerprosent. P.g.a. Ernie Els' gode navn og rykte, i tillegg til at han faktisk er 191cm høy, vil jeg tro at hans vinner prosent før matchen er ca. 56,7%.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her