Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Evje

G

over 19 år siden

G

Nå har jeg lest mye skryt av Evje, men nå skjønner jeg de som mener den er pregløs. Etter et nylig besøk må jeg si jeg ikke er imponert over layouten. Jeg forstår ikke masse av bunkerne som er plassert der. Veldig mange vises ikke fra der man slår. Man kommer frem og ser ballen i en bunker og tenker: "Jøss. Gravde de den nå nettopp?". Mange av bunkerne er også ganske så ute av spill.

Synes også det er mange bra hull der, men at den skal ruge i toppen i Norge synes jeg blir feil. Da har vi mange baner som er bedre. NB! Dette er min mening ;) Hva synes dere andre?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg er litt enig med deg.
jeg har spilt Evje mange ganger, og liker meg godt der, men synes også at bunkerne er merkelig plassert.

for meg som ikke slår så fryktelig langt, så er de rett og slett ikke i spill dersom jeg ikke slår et skikkelig dusteslag.

men, jeg synes ikke banen er pregløs. jeg liker å spille der, men den er absolutt finest på sensommeren når den har fått litt natur rundt seg med blader og en skikkelig røff.

jeg trodde aldri jeg skulle si det, men jeg savner noen flere bunkere der ja......

:O)

Supern

over 19 år siden

Supern

Hull 1: ser ikke bunkere på utslag
Hull 2: ser ikke bunkern
Hull 3: ser ikke noe
Hull 4: ser ikke bunkere på utslag
Hull 5: ser to av tre, ikke den som vanligvis er i spill på 208
Hull 6: ser en bunker, men den er i spill for de som slicer. malplassert.
Hull 7: Ja hva ser man her? elendig hull
Hull 8: tre totalt dust plasserte bunkere LANGT til høyre
Hull 9: Ahh endelig ser man hva man spiller mot.
Hull 10: bra
Hull 11: Ser ikke bunkere igjen. Ser konturer av noe, men blir for dumt.
hull 12: greit
Hull 13: latterlig hull
Hull 14: greit
Hull 15: greit
Hull 16: Bunker som nesten ikke er i spill for noen. Kult med vannhinderet da.
hull 17: Bra hull! banens beste.
Hull 18: Og da avslutter vi med bunkere som ikke vises igjen

Konklusjon: Fikk faktisk noen betalt for å designe dette?

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Det er vel det som heter tilfeldig bunker. På samme måte som tilfeldig vann midt på fairway. Man går fram til ballen sin og finner den i en tilfeldig bunker og spør: "Får jeg droppe her? Jeg så den ikke når jeg slo."

hull 16

over 19 år siden

hull 16

Bunkeren på hull 18 synes jeg er relativt strategisk plassert på andre siden av vannhinderet. Poenget med dette hullet ser ut til å være noe slikt.

De som slår kort (carry mindre enn 190 meter) legger seg så nærme vannhindret de tør. De som slår over 190 meter må passe på å ikke trille i bunker litt til venstre ca 240 meter (ørliten hook) og heller ikke slice ut i skogen til høyre. De som slår langt og kontrollert kan forsøke å slå over bunker (noen som går for den mon tro ?).

Er enig i at hullet hadde blitt vanskeligere ved å trekke bunker lengre mot høyre, men dette hullet er allerede tøft nok som det er.

Supern

over 19 år siden

Supern

Joda enig med deg hull 16. men det er 50 meter forskjell på vannhinderplask og havne i bunkeren. Det er også ikke mye trill du får i en ball siden det går oppover. Så å trygt slå seg mellom disse er ikke noe problem. For de som må legge seg kort av vannet er neppe bunkeren i spill på andreslaget. Men dette er ikke av de verste hullene på banen. Innspillet går til en green du ikke aner hvordan ser ut, eller hvor flagget står, så det er en annen diskusjon. Kjiåt å bare slå "opp mot greenen" og håpe på en 2-putt. Men sånne hull har jo alle golfbaner (nesten)

Snedd

over 19 år siden

Snedd

Til Supern: Det er tydelig at du kjenner banen godt, siden du kan beskrive så detaljert. Hvorfor spiller du der så mye hvis du er så ufattelig misfornøyd?
Selv spiller jeg Evje stadig vekk. Gleder meg som en unge til å gå ut hver gang, og har en skikkelig godfølelse når jeg går av 18. green.
Mange av de bunkerne du ser, ser jeg selv godt fra utslag, både fra gul og hvit. En liten synstest hadde kanskje vært noe?

O

over 19 år siden

O

Design: Jeremy Turner

Supern

over 19 år siden

Supern

Snedd
Har spilt der 3 ganger. Og ja jeg er litt misfornøyd når de går ut som høyprofilert bane og later som om de er en av de beste i Norge. Blir litt feil det.

Og hvis du påstår du ser de bunkerne jeg ikke ser, så er du nok høyere enn 190 cm ;) Du kan da ikke påstå at du ser dem? Jeg skal være enig i at man kan se noe av kanten på noen få av dem. Dem er jo paddeflate og bak onduleringer.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Det som tiltrekker mest på Evje er i mine øyne kvalitet på greener og fairwayer, samt lengden.

Hvor ulike hindre er plassert, tja, de skal vel straffe både amatør og proff på sin måte.

Supern

over 19 år siden

Supern

Oh yes kvaliteten ellers er kjempebra. Hyggelig betjening i tillegg. Alltid godt å komme tilbake dit.

Jammy

over 19 år siden

Jammy

Turner-design ja? Jeg er ikke spesielt imponert over hans design ellers i Norge. Helt ok baner, lite oppfinnsom og lite fokus på strategi.

Kongla

over 19 år siden

Kongla

Eneste Turner banen i Norge som skiller seg ut er Nøtterøy. Denne er glimrende designet.

Pst...

over 19 år siden

Pst...

Er helt enig med Fooore og Supern. Ta en titt på hjemmesiden så ser dere hvordan hull 18 er i dag - ca 2 uker etter at det var dekket med snø!

Lefty

over 19 år siden

Lefty

Hvis bunkrene er i veien for dere ere vel bare å spelle Drøbak da...Hvem ere som har fortalt dere at golf skal være så jævla enkelt a ?

MikroMidas

over 19 år siden

MikroMidas

Eh, en liten misforståelse der Lefty. Problemet er vel heller at bunkerne er vanskelige å se, samt at de veldig sjeldent er i spill...

Righty

over 19 år siden

Righty

Lefty: Den der fikk du SKIKKELIG klem på ass.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Og i tillegg er vel Drøbak den banen i østlandsområdet med flest bunkere!

Bruno

over 19 år siden

Bruno

Denne tråden minner om tidligere jantelov-hets mot Miklagard.
Men de beste banene i landet, som Evje og Miklagard, må nok regne med at Ola Dunk ikke tillater at disse banene stikker seg frem fra øvrigheten. Kan ikke være lett å spille god golf med den negative holdningen der, har sikkert fått juling av Evje når de har prøvd seg på banen.

Judy

over 19 år siden

Judy

Takk, Bruno. Leste gjennom denne tråden og trodde et øyeblikk at det hadde klikket for alle her (unntatt Snedd). Men så kommer du og skriver noe fornuftig. Evje er fantastisk, verken mer eller mindre. Med bunkere der de bør være!

Supern

over 19 år siden

Supern

Ganske morro at Bruno kan sammenligne Miklagard med Evje med tanke på design. Det burde være innlysende at det var gode poenger lengre opp i tråden. At noen ikke tåler kritikk får være dems sak, men det blir jo ganske morsomt når noen faktisk mener at bunkerne på Evje er velplassert :) Da må jeg trekke litt på smilebånda.

Evje er på et fantastisk sted, har og fantastisk potensial. Trenger bare å få fikset opp i bunkringa si så har vi en kjempebane der.

Baner med _bra_ layout er f.eks Nøtterøy, Miklagard, Meland, Kragerø, Bjåvann, Holtsmark .. med flere. Jeg synes ikke Evje kommer inn blant disse.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Er litt rart å bli beskyldt for jante-holdninger bare man er kritisk til designet på en bane Bruno.
jeg har overhode ikke fått juling av Evje. det er ikke banen god nok til, og jeg er ikke spesiellt god.
Den er litt som Kongsberg, lang og med masse landingsplass, og stor sjans for bra score, men jeg synes nok Kongsberg er mer spennende å spille, siden hindrene her helt klart er mer strategisk plassert.
ingen sammenlikning forøvrig mellom de to banene.

704

over 19 år siden

704

Nei, det håper jeg da inderlig ikke, Yngve. Kvaliteten på Evje er helt klart i Norgestoppen. Personlig har jeg heller ingen problemer med at jeg ikke ser alle bunkerne fra teestedet (eller ute på banen for den del). Greitt nok at de ikke kommer i spill for folk flest, da de vel kanskje ikke er designet med tanke på en gjennomsnittlig hacker på Scangolf, men det står da vel ikke noen plass at man skal SE alle bunkerne.

Jeg har bare spilt banen to ganger med ganske lang tid mellom rundene. Første runden ble jeg litt overrasket for hvor jeg faktisk havnet av og til, men andre gangen visste jeg jo hvor problemene lå.

Syns både design og kvalitet på Evje er upåklagelig, og blant de 3-4 beste banene jeg har spilt i Norge (men ikke alle).

jimenez

over 19 år siden

jimenez

Evje er en herlig golfbane. Nøtterøy også. Begge er Jeremy Turner-design. Blant Norges aller beste. Hva er problemet med ikke å se bunkere? Går du i dem så slår du deg vel ut av dem! Evje er lang og variert, storslått og tricky. Avvekslende til tusen, om man ser første 9 og sammenligner dem med de 9 siste. Vedkommende som skriver om hyggelig betjening har også rett, Evje er ganske enkelt et flott sted å dra for å spille golf.

Linda

over 19 år siden

Linda

Nå er kanskje ikke jeg blant dem som vet mest om golfbaner og golfbanedesign, men jeg har tross alt spilt en del baner og deriblant Evje.
Evje er designet av Turner som også har designet Hauger og Nøtterøy så vidt jeg har fotstått.
Jeg har spilt Evje fem ganger og jeg synes det er en flott bane. Men jeg kan ikke annet enn å være enig i noe av kritikken. Den er faktisk litt pregløs... Den har sånn sett litt av det samme problemet som jeg finner på Hauger også. Noen bunkere er godt plassert, men mange er nærmest meningsløst plassert langt unna det vanlige spillefeltet.
Men for all del , Evje er en flott bane...

Supern

over 19 år siden

Supern

Jeg leste en artikkel til en amerikansk banedeisnger. Han sa følgende:

Elementer man burde holde seg unna (som skaper dårlige spillere):
- unngå skjulte hindere
- unngå små greener
- unngå blinde innspill til greener

Så fremst det lar seg gjøre :) Jeg synes alt annet er bra på Evje, bare ikke bunkerne. Hva er poenget med så sykt mange bunkere man ikke ser? Skaper usikkerhet og irritasjon når man spiller. Og heller skremmer de ikke når man står på tee'en. Ikke har man noe å ta ut siktepunkter mot. Nei takke meg til Nøtterøy, Kragerø, Larvik, Miklagard, Losby, Hauger, Tyrifjorden ++++ i så tilfelle.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ja, for all del, ikke misforstå... jeg liker meg på Evje. savner bare det lille som gjør en golfbane ekstra spennende.
kvaliteten der nede er helt upåklagelig. de greenene er helt fantastiske.

men det må være lov å savne noen elementer uten å bli kalt hacker av den grunn.

Miklagard er heller ikke laget for den kategorien 704 refererer til, men jeg mener nå uansett at den banen er langt mer komplett enn Evje.

Derimot, så kan jeg tro at Evje, og forhåpentligvis også Holtsmark, kan utfordre Miklagard om noen år når de er ferdige med å utvikle banene.

hmmm, snakker om det så får man lyst til å reise å spille..

anyways, jeg vil gjerne spille Evje igjen i år også, så får vi se om jeg rekker frem til bunkerne denne sesongen.... ;O)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her