Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva slags baner skal vi ha?

Knutsen

over 24 år siden

Knutsen

Det er et faktum at antall golfspillere i Norge øker kraftig. Antall nye baner klarer ikke å følge opp behovet. En golfklubb tar i gjennomsnitt 1500 medlemmer. Det er umulig å bygge en ny bane for hver 1500 medlemmer som kommer til.

Er det da riktig å bygge baner som Losby og Miklagard? Trenger vi strengt tatt slike "proff-baner" i Norge. Det er vel greit med et par-tre stykker, men tendensen synes å være at de fleste nye prosjekter virker å være for store/proffe. Syntes at nye baner som bygges fremover bør ligge på et mer gjennomsnittsnivå. Billigere å bygge -> billigere å bli medlem. Baner behøver ikke å være direkte dårlige fordi om de koster mindre en 30 mill. å lage! Noen av de mest interessante og morsomste banene jeg spiller i Norge er slettes ikke blant de dyreste.

Hvor mye kostet f.eks Arendal, Skjeberg, Larvik (for å nevne noen) i forhold til de nye "hotte" og hvor stor er kvalitetsforskjellen? Ikke vet jeg, men har mine anelser....

Fred

over 24 år siden

Fred

Jeg er enig med deg knutsen at de banen som blir bygd nå for tiden tenker bare på og bli beste og tar svært høye greenfee og medlemskap. Men er de beste, det mener ikke jeg. Tyrifjorden er ett eksempel, den banen var ikke så dyr, men den er bra og den er svært høyt besøkt. Golfsporten rir nå på en positiv bølge, og det utnytter de nye klubbene. Det blir vanskelig for oss og komme inn i de nye klubbene da ikke alle har de summer som de krever.

Mvh Fred

Melvin Snerken

over 24 år siden

Melvin Snerken

Tror ikke akkurat at de "hotte" banene er skadelig for norsk golf. De metter helt klart et behov og uansett hvordan man vrir og vender på det så er det flere baner uansett pris man trenger her til lands. Er noen keene og har råd til å spytte "big time" for et medlemskap så er det glimrende for da blir tilgjengeligheten større på de allerede overbelastes og mindre "hotte" banene. Det jeg savner er at kommunene går inn med baneprosjekter som kan mette den gruppen golfere som forståelig nok tenker seg om når prislappen for en runde overstiger 400 per runde. Ikke alle golfere krever å spille på en 18 hulls mesterskapsbane hver gang de spiller. På de britiske øyer har man mange mindre prosjekter(public courses) som koster fra 5-8 pund for en runde. I tillegg har man de ekstreme tilfellene også der med priser fra 45 pund og langt oppover. Forskjellen er at der kan man faktisk velge i motsetning til flere plasser her på berget. Og plass har vi nok av, men dessverre for mange usaklige motstandere.............

Petter

over 24 år siden

Petter

Vi skal ha baner der almenheten kan spille, uten at vi tømmer lommeboken helt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her