Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilke køller skal jeg kaste ut av bagen

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Har kommet frem til en kølleinndeling som følger:

Driver
3-wood
2-jern, 5-wood eller 2-hybrid
3-hybrid eller 3-jern
4
5
6
7
8
9
Pw
Gw
Sw
Lw
Putter

Det blir 15 køller, altså må en av dem ut.
Vil ikke kaste ut wedgene for de er for verdifulle for småspillet.
Alt etter tee og flaggplassering har vi par-3 hull på hjemmebanen på mellom 175 og 220m, ergo så trenger jeg også "god oppløsning på de lange køllene fra 4jern til 3-wood.
Førte statistikk for 2 år siden over hvilke køller jeg brukte, og fant ut av 5-jernet ble i særklasse minst brukt, altså sa jeg goodbye til 5-jernet.
Selvfølgelig glemmer jeg å ta det med hver gang jeg skal spille andre baner, men har aldri savnet det. 5-jernet er en slags mellomting mellom de kortere jernene jeg spiller inn med og den lange køllene jeg slår ut med. I nødsfall kan jeg punche et 6-jern fra tee, eller legger ballen litt lenger frem i stancen og slå et behersket salg med 4-jern der jeg kunne brukt 5'ern.
Er det andre som har samme erfaring ? Hvordan setter dere sammen innholdet i bagene deres ??

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg har kun en wedge pr dato, eller noenlunde samme sammensetning som deg.

Som en liten morsomhet har jeg en venstre-PW i bagen, som jeg allerede har brukt i år med hell, men den forsvinner når jeg må supplere ift wedger.

Dersom et av jernene må ut vil det nok bli 3j, da jeg slår rimelig lange utslag med 4j og 3-rescue.

Hans

over 19 år siden

Hans

Ta ut 5-jernet. Gå til køllemaker og: Deloft 6-jernet 2gr - loft 4jernet 2 gr og du slipper for stort lengdegap mellom 4 og 6-jernet.

Pingla

over 19 år siden

Pingla

Driver
5 wood
3 jern
5
6
7
8
9
PW (46.5 grader)
GW (52 grader)
LW (58 grader)
Putter

Orker ikke bære flere køller...

unifix

over 19 år siden

unifix

Har:
Driver
3wood
3hybrid
4
5
6
7
8
9
pw
gw(52)
sw(56)
lw(60)
putter

Veldig fornøyd med det! kan anbefales.

Mr 100

over 19 år siden

Mr 100

PlayBoy,

Jeg har i hovedsak samme sammensetning som deg, men i år har jeg tatt ut GW (52 grader). Fyller gapet mellom PW (48 grader) og SW (56 grader) med å gripe ned på PW og spille med 3/4 sving.

kamp1

over 19 år siden

kamp1

Dropp linje 3, +hybrid i linje 4. Jernene dine i midtsjiktet krever mye bruk for din utvikling på sikt.

Ønsker deg en god sesong!

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Jeg gjør som Tiger Woods :)

Driver
3 wood
2
3
4
5
6
7
8
9
PW
SW
LW
Putter

Usikker på gradene på wedgene til Tiger, men tror det er 54 og 58. Jeg har forøvrig gjort litt om og bruker 52 og 56 grader istede..

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Men skal sies at det kunne vært greit med en 5'er wood istede for 2'er jern fra tid til annen. Bruk wood om du er med komfertabel med det..

kamp 1

over 19 år siden

kamp 1

Enig Leseku. 5w før 2 jern. Spørsmålet mitt er om man trenger både 3 og 5w på dette nivået...mener uansett at det er viktig å jobbe med alle jernene i midtsjiktet.

jørgen Slice

over 19 år siden

jørgen Slice

PlayBoy : Kast gw.

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Jeg har ikke hatt 5w siden 20 i hcp. Svært, svært sjelden jeg savner en ekstra wood, men dette er veldig individuelt. Fordelen med en 5w er at du får lengde og høyde i samme slaget. 2'er jern gir omtrent samme lengde, men gir en mye lavere ballbane. 5w kan kanskje være hakket lettere.. Som sagt, veldig individuelt! :)

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Det hender iblant at jeg kaster Gw så langt jeg orker...
Men jeg finner den alltid igjen.
Lesku, Tiger har erstattet 2-jernet med 5-wood i de aller fleste turneringene.
Jeg foretrekker 2-jernet fra pegg (bedre presisjon) og enten 5-wooden eller 2-hybriden fra gress. Hybriden er suverent best fra semirøff og ekle underlag.

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Jeg hadde faktisk med meg en i flighten å lette etter SW'en min i nesten 10 minutter en gang. Va ganske flaut og en av de siste gangene jeg kastet en kølle :) Ikke fulgt kølleoppsettet til Tiger nøye i det siste så det kan helt sikkert stemme.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her