Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

God å slå ball men dårlig å spille

DobbletHook

over 19 år siden

DobbletHook

Jeg har lagt merke til på drivingrangen og nærspillsfeltet på hjemmeklubben min et par ungdommer som er vanvittig gode til å slå ballen.
De slår langt og rett hvert eneste slag, slår ball etter ball opp fra bunkeren til innenfor 1 meter fra flagget, chipper inn til lette en-putter fra 30-40m, og spiller banen på rundt par (sier de) hver gang de går en runde.
Men når de er ute og spiller ama-tour ligger de å vipper på rundt 90 slag hver eneste gang. Greier en cut i ny og ne, men spiller mildt sagt overraskende dårlig.
Hva kan grunnen være til dette ? Er banene satt opp veldig vanskelig ?
Ser at bare noen få av de aller beste klarer å komme over 30 stablefordpoeng på ama-tour, noen klarer ikke 20 engang.
Betyr forskjellen bå bortebane og hjemmebane så mye ?
Spiller selv en del handicap-turneringer på andre baner. Har nå rundt 14 i handicap, men selv i slagspill er jeg sjelden dårligere enn 5-6 slag bak hcp. Det samme gjelder andre "dårlige" spillere som spiller turneringer på fremmed gress.
Virker som ama-tour spillere sliter veldig med å prestere normalt.
Noen som har meninger om hvorfor det er slik ?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror det er en treningssak å spille konkurranser.

Det er nok vanskeligere å spille til sitt hcp for en lav-hcp enn for en hacker som meg, jeg er ila av sesongen sjelden under 30p på en runde.

Snart er jeg en av de som deltar på AMA og lignende, så får jeg se om jeg klarer å prestere i "seriøs" konkurranse.

hcp 17

704

over 19 år siden

704

Det kan nok være flere grunner til dette, blant annet nerver i konkurranser. I tillegg er nok banene noe vanskeligere satt opp og de spiller fra hvit tee (mot gul når de spiller hjemmebanen kanskje?).

For øvrig har jeg også merket, som Fooore sier, at ettersom hcp blir lavere desto mindre skal det til før jeg har runder godt ned på 20-tallet. I helgen hadde jeg f.eks. 3 driver som gikk OB (omtrent som forventet på årets første runde :o). Da er det veldig vanskelig for meg å oppnå over 30 poeng. Ettersom det var første runden siden i høst så kom det også noen ekstra feilslag, og da var det 25-26 poeng med en gang.

Jeg blir likevel noe overrasket over hvor utrolig høye runder jeg av og til ser på resultatlisten på amatouren, så jeg er ikke helt sikker på om alle forsvarer hcp sitt like godt i utgangspunktet...

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Joda nerver er en fin bil. Det skjer mye rart for mange av oss på turneringene, og vi er jo bare latterlige amatører som syns det er morro å spille brutto turnering :) Mange trener også lite, mange trener mye. Nivået i Norge er ikke bedre, og da blir det sånn. Finnes sikkert folk som ikke forsvarer handicappet sitt, men det er like mye systemet vi bruker sin feil. Handicappet viser hva vi er kapabel å spille nesten helt på topp, og man går veldig sakte opp igjen i handicap om man spiller dårlig.

I fjor spilte jeg Tyrifjorden på 92 ellernoe og missa cutten, selv om jeg stort sett ligger rundt 80 ellers. På Miklagard spilte jeg 78 fra svart og klarte cutten med 7 slag ellerno. Man har dårlige dager og gode dager. Og den dagen på Tyrifjorden var totalskrekkelig. Det kan forsåvidt nevnes at jeg spilte innspillsrunden på 74 på Tyrifjorden. 74 - 92 er litt forskjell :) Golf er gøy.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Uten sammenligning forøvrig, så kan man sjekke pga-tour/europa-tour, scorene på torsdag og fredag.

Det er STOR forskjell fra de i toppen til de i bunn.

Og når DE gutta har så stor spredning, så tror jeg ikke man skal forvente noe bedre av oss gutta som hacker rundt her i landet!

mvh

Vel...

over 19 år siden

Vel...

På PGA varierer scorene fra ca 66 til 78, det er ca 12 slag.
På ama-tour varierer det fra ca 69 til 100, rundt 30 slag.
Det pussige er at 8-10 handicapperne ofte slår 4-handicapperne nedi støvlene.
Har selv spilt i ball med en 4,4-handicapper som gikk på 115 slag i fjor.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Ja, der ser du...

Tror du ikke at det BØR skille mindre på PGa-tour, enn amatour?

JEG har også gått på 94 eller no på amatour, også har jeg gått på mindre(heldigvis).

Men vi er jo bare amatører, som trener minimalt, og spiller under helt andre forutsetninger enn de over there.

Jeg synes IKKE det er det minste rart at det skiller 30 slag fra beste til dårligste! Så dårlige/ujevne er vi faktisk!

"Tilogmed" Tigern har gått på alt fra 60 til 82eller 84 i samme sesong...

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Hehe her er det bra argumenter ute å går. Jeg har spilt Amatour sammen med proer i flighten, og slått dem med 5-6 slag. Jeg har spilt runder litt over 90 med 5 i hcp, og jeg har bevitnet 12 handicappere som spiller 110 slag. Jeg har og spilt med en 9 handicapper som spilte +3.

Hva var egentlig konklusjonen? At norske 10 handicappere er bedre å spille en 4 handicappere? Eller at det er så mange jålehandicappere? Det kan da være mange grunner til å ikke spille stabilt vet dere. Jeg er ganske stabil på +6 til +10, men det står 3,9 på hvittkortet. Skyld heller på systemet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her