Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kosthold/Hvordan trene på å holde psyken

Eagleboy

over 19 år siden

Eagleboy

Jeg er en singleHcp spiller på 7.2. Jeg registrerer til stadig at jeg spiller
best på frontnine og så kommer det en smell på de siste fem-seks.
Jeg er fysisk sterk-men når det glipper så glipper det:-)
Ønsker tips om bra kost til å knaske på banen-noe spesielt å drikke o.l
Hvordan kan man trene psyken? trodde dette kom med erfaring-selv spiller jeg 110 runder pr sesong på forskjellige baner.
Takker for godeforslag

foore

over 19 år siden

foore

Er det mulig!!
spis bananer å drikk sportsdrikk

Åsmund

over 19 år siden

Åsmund

Spiller på omtrent samme hcp som deg og erfarer mye av det samme.

Fikk sjokk da jeg skjønte at jeg var +2 etter 11 hull i klubbmesterskapet. Litt dårlig drive på neste hull, dropp, slo for langt på innspillet, litt for forsiktig på chippen også ble det trippelbogey til slutt. De neste hullene var også en begredelig affere og jeg kom ikke under 80.

Tror det har med å bli vant til å spille runder på godt under 80-tallet og ikke stresse. Grunnen til at man spiller bra så lenge er jo gjerne at man greier å fokusere på slaget og ikke resultatet. Men riktig mat og drikke gjør det jo lettere å gjøre nettopp det. Er litt lei bananer... Er også interessert i tips om god golf-kost.

Mange dyktige idrettsutøvere på høyt nivå er gode til å forberede seg på stressede situasjoner. De kan sitte i sofaen hjemme og leve seg inn i en bestemt situasjon med alle følelsene den utløser. Ved å sette seg selv i den situasjonen ofte lærer de seg hvordan de selv reagerer. Så er de litt bedre forberedt når den faktisk oppstår. Det er vel omtrent slik mange idrettspsykologer (og andre psykologer) arbeider.

Mulig det beste for oss rett og slett er å ha et avslappet forhold til det vi driver med, så sitter spillet i 18 hull etter hvert.

H

over 19 år siden

H

Leste i et golfblad nylig hvor en god spiller( husker ikke hvem) sa at det å beholde samme tempo på banen gjennom hele runden og samme rutiner er veldig viktig. Største årsak til sprekk mente han var at man ønsket å bli ferdig for kjapt og ikke tok seg tid til å konse. Jeg har ofte ligget bra an og sprukket på de siste hullene og jeg tror det har mye årsak i at jeg stresser litt og skal gjøre unna runden så fort som mulig.
Prøvde å tenke på dette siste runde på søndag og klarte å holde helt inn.

Vet ikke om dette kan gjelde andre, men kanskje et tips å ta med seg.

Bert

over 19 år siden

Bert

Årsaker til sprekk mot slutten kan også være at man begynner å tenke på hvor godt det går og hvor bra resultat du kanskje ender opp med. Da begynner du å tenke på en annen måte og skal i større grad prøve å slå riktig, og da mister du mye av automatikken og flyten. Prøv å behold rytmen og svingen fra alle treningsslagene på driving rangen.

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Enig. Ikke tenk resultat, men fokuser på neste slag og tell opp scoren til slutt. Lettere sagt enn gjort. Jeg sliter bra med dette selv, men har etterhvert om ikke annet blitt bedre på det. Du må være bevisst på hvor du lar tankene flyte og fokusere på neste slag. Også veldig viktig å ha vært i sitvasjonen tidligere. Første gang du ledere klubbmesterskapet kan det være lett å la seg rive med og sprekke på slutten. Men neste gang har du kanskje lært litt. Når du så mestrer sitvasjonen og vinner en turneringen kan du være sikker på du vinner mange flere. *Nå 4x klubbmester* ;) hehe

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Glemte å ta med drikke på en varm runde en gang. På slutten var konsentrasjonen totalt borte. God gammeldags norsk niste gjør susen. Ellers er jo energibarer og sprtsdrikke greit.

Et triks: For å ha kald drikke en hel runde om sommeren, Fyll flaskene halvfulle med vann og sett de i fryseren over natta. Fyll opp resten med vann før runden, og du har iskaldt vann hele runden.

Leseku

over 19 år siden

Leseku

Bra tips Jørgen! Den skal jeg huske! :)

Truls

over 19 år siden

Truls

Ikke fyll de halvfulle, men heller 1/6 ellers blir flasken full av is og ikke plass til vann...

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Drikk vann, det er det beste, og det er veldig viktig å drikke regelmessig. Det tar ca 30 minutter før kroppen begynner å ta opp det du har drukket, derfor drikk før du blir tørst, spis før du blir sulten. Drikk litt annet hvert hull.

Spis noe med trege karbohydrater, f. eks grovt brød eller eple, bananer har meget raske karbohydrater, så det anbefales ikke å spise før eventuelt på slutten av runden, hvis du spiser raske karbohydrater tidlig får du raskt energi, men så forsvinner den ganske raskt igjen, det kan være en forklaring på at noen får en kollaps på slutten av runden.
For litt over et år sideneg begynte selv å være ganske bevisst på å drikke annet hvert hull og spise litt før jeg begynner å spille, og litt under spilling, og det har hjulpet meg ekstremt mye.

Hjernen utgjør ca 2 % av kroppsvekten, men står for hele 70 % av glukoseforbruket i kroppen. Glukose kalles også druesukker og er et karbohydrat.

Om det å holde psyken har jeg skrevet noe om dette i innlegget om ”mental trening”.

HenrikFan

over 19 år siden

HenrikFan

Meget bra tips Marius! Selv har jeg ofte spist en tre-fire bananer og en sjokolade i løpet av en runde, bare raske og hyperraske karbohydrater altså.
Det pleier å gå bra, men har også gitt sprekk, spesiellt i varmt vær.

foore

over 19 år siden

foore

Bananen eller deg???

HenrikFan

over 19 år siden

HenrikFan

Begge..

eagleboy

over 19 år siden

eagleboy

Tusen takk for fine svar. Ønsker dere alle en super golfsesong:-)

Birdy hunter

over 19 år siden

Birdy hunter

Utrolig bra innlegg Marius!
Bra forklaring, også om det med mental trening.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her