Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfutstyr til Frøken Fryd

Herr Fryd

over 19 år siden

Herr Fryd

Jeg har vært så heldig å fått med dama inn i golfens vidunderlige verden. Som utstyrs ansvarlig og prylbøg er jeg nå på utkikk etter et lettspilt grafittsett til henne. Har saumfart mange nettsteder etter kurant utstyr men tilbudet er ikke imponerende.

Er det noen i dette forumet som har gode erfaringer med spesielle nettsteder, evt også konkrete anbefalinger i forhold til hvilket jernsett som påfører en fersk golfkvinne maks tilgivenhet.

Leste på et nettsted at de mente at damkøller var bare tull og at damer burde spille med herrekøller, gjerne da med grafittskaft. Har noen erfaringer med dette?

Åsmund

over 19 år siden

Åsmund

Er kanskje litt på kanten med egenreklame her, men hvis du sender en e-post så skal jeg sende en link til web-siden min. Der finner du kanskje det du leter etter.

Sjænkie

over 19 år siden

Sjænkie

Mr Fryd. Jeg ville kjøpt Maltby Logic Lady til min frøken fryd (Miss Sjænkie). Dette er hoder som har lavt tyngdepunkt og i tillegg er meget tilgivende for hel og tåtreff.

Jeg tror kanskje du kan få kjøpt et slikt sett hos nettogolf.se. Pris SEK 3900,-

Hodene kan ses her
http://www.golfworks.com/product.asp_Q_pn_E_MA0047

pumaandre

over 19 år siden

pumaandre

Disse Maltbykøllene som Sjænkie foreslår minner vel litt om bladkøller, skulle trodd at Big Bertha fusion eller Ping G5 eller andre køller nevnt som super spillforbedrende på golfdigest.com sin 2006 hotlist utstyrt med grafittkøller burde vært et bedre valg? Link har du her:

Hotlist

Men det kommer jo an på hvilket prisnivå man skal legge seg på selvfølgelig. Hvis du er stødig på netthandel fra US kan du jo prøve golfsmith.com eller tgw.com eller noen av de andre nettstedene nevt i diverse diskusjoner her.

Vurderer å kjøpe X18/Big Bertha jern til meg selv om frøken fryd mot slutten av sesongen. Tror du kan komme ned mot 5k inkludert frakt for 5-pw.

pumaandre

over 19 år siden

pumaandre

Ser at det ikke funket å lage lenker her, så du får bare kopiere ut adressen og lime den inn i adresselinjen på en nettleser

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Kanskje du finner noe her:
http://www.diamondtour.com/Clone-Golf-Clubs/Women's-Golf/-c-1000_1013.html
Air-Lift jernsettet er vanvittig lettspilt.

Maltby

over 19 år siden

Maltby

Min bedre halvdel fikk Maltby Logic Lady for to år siden, og spillte seg nedover så det suste. Resultatet ble at flere av hennes veninder bestilte samme jern, og de er like godt fornøyde.
Jeg kjøpte settet under reise i USA, og betalte ca. 600$

Nicky Butt

over 19 år siden

Nicky Butt

HAHAHA, dere er mosjomme. Det finnes ingen Logic Lady! Ikke i hele verden...

wahwah

over 19 år siden

wahwah

;)

nub

btw, når det gjelder selve køllene så har nettogolf.se dem, eller kanskje en proshop nær deg ettersom Børge har en avtale med de fleste nå..

Åsmund

over 19 år siden

Åsmund

Du finner Logic Lady på www.birdieputt.no også. Tar sjansen på å legge lenken her selv om den viser til min egen side.

M05

over 19 år siden

M05

Pumaandre: Har du testet LogicLady? Langt fra bladkøller og ekstremt lettspilte.

sjænkie

over 19 år siden

sjænkie

Åsmund: Jeg leste litt på dida di. Kan du forklare hvorfor en driver med lav ballbane og lite spinn redusere slice og hook? Jeg regner med at når du skriver lite spinn så er det lite backspinn du mener.

Berta

over 19 år siden

Berta

Hvorfor dukker altid byggesett køller opp når noen spør etter sett??. Alle store leverandører har dame sett i dag. Til og med flere typer etter hvor god du er. Sjekk fks denne siden og kjøp i pro shoppen hjemme.
Eller skal du ut å reise sjekk prisen hjemme først om du vil spare noen kroner.

http://www.clevelandgolf.com/index.php?&alias=womens

sjænkie

over 19 år siden

sjænkie

Maltby M-series forged Nickel wedges finnes kun i følgende utførelse:
53/6
56/8
56/12 og
60/6 grd.

De andre alternativene du skriver om er ikke Nickel wedger.

Valg av skaft: det du skriver om er ikke tilpassning. Det er ofte benyttede stivgheter i forhold til svinghastighet. Les på TrueTempers hjemmeside: Spørsmålet er ikke hvor fort du svinger, men hvordan du svinger fort. Skaftstivhet er en funksjon abv akselerasjonsmønster og ikke hastighet.

Her var det mye "Tull"

Gems

over 19 år siden

Gems

Bra Berta.

Woman on ice

over 19 år siden

Woman on ice

Miscela fra TaylorMade.

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Til Berta
Hva er byggesett køller? Alle køllesett/køller er i utgangspunktet produsert i deler, eller byggesett om du vil. Forskjellen på OEM køller og de du kaller byggesett, er at OEM blir montert av kinesere ved samlebåndet, men de andre blir montert av køllemakere her i landet. Vi køllemakere har tilgang på tusenvis av komponenter, de aller fleste til noenlunde samme kostpriser som OEM komponentene. Det sier seg selv at vi da velger i øverste hylle, i stedet for å ta inn noe skrap til samme pris. Hva som gir deg som spiller det beste resultatet, er at utstyret passer for deg. Passer det ikke, spiller det liten rolle hva slags merke som sitter på. Har på de årene jeg har drevet på gitt en fornøydgaranti, men har til dags dato ikke fått tilbake ett eneste sett. Dette sier meg at kundene er mere fornøyd med utstyr som passer dem.
På grunn av endrede markedsforhold, har www.nettogolf.no gjenåpnet for privatsalg gjennom webshopen. Det er flere årsaker til dette, uten at jeg tror det har noen interesse her inne.

Berta

over 19 år siden

Berta

Produsert i kina men montert i USA. De som monterer har vel satt sammen noen køller i sin tid. Har vel også berder utstyr en det finnes på Eidsvoll. Ikke noe angrep på deg men på denne siden kommer altid "byggesett" fram som en løsening. Jeg synes det er dumt.

wahwah

over 19 år siden

wahwah

Berta, flere undersøkelser viser at det ikke nødvendigvis er sånn at de dyreste køllene er de beste.. Selv om de sikkert er det vanligvis :)

Feil, Berta

over 19 år siden

Feil, Berta

De fleste køllene er produsert i Kina og montert i Kina.
Bare noen noen få monteres i USA, hovedsaklig de som er custombestilt og ment for bedre spillere.
Tror ikke Børje velger på øverste hylle heller, men han velger der han får beste avtaler og med mulighet for størst salg og avkastning.
Og det er helt feil oppfatning at ikke merket som sitter på køllene betyr noe. Jeg har selv stått på rangen og sett andre prøve drivere der de har slått bedre med billigkøller fra Olyo enn dyre køller fra Callaway, men likevel kjøpt Callawaydriveren fordi den har et bedre rykte.
Her i Norge er det nesten umulig å selge annet enn Taylor Made og Callaway til spillere som har spilt en stund. Til og med merker som Ping, Nike og Wilson blir sett på som annenrangs utstyr.

taylor

over 19 år siden

taylor

det er klar at køllemakerne favoriserer komponenter, det er det de tjener penger på. Å tro at f.eks titleist køller er dårligere fordi de er OEM er jo ganske naivt. Tror nok titleist og de andre OEM produsentene bruker en fantasillion mer penger på å utvikle seg enn komponent/køllemakerne bruker. Hvis du ber om at OEM køllene skal sjekkes/settes sammen av en køllemaker så får du det, det tar bare litt lengre tid før du får køllene. Problemer med køllemakerne er at de som regel har et meget begrenset utvalg, og at de alikevel alltid finner noe som er perfekt er jo betenkelig. Hvorfor spiller nesten alle proffene med kjente merker? Jo, fordi de er best. Og ikke kom med at KZG og de andre komponent køllene ikke sponser spillere av prinsipp, det er spillerne som ikke vil bruke disse køllene fordi de ikke er gode nok.....

Åsmund

over 19 år siden

Åsmund

Sjænkie:

Jeg har ikke selv spilt med den aktuelle driveren, men det er riktig som du skriver at den gir mindre backspinn. Iflg produsenten reduserer den hook og slice fordi slagflaten knapt har riller - den er glatt. Tror at det litt høyere tyngdepunktet også har en del å si her. En større del av energien overføres i "riktig" retning og ballbanen blir mer stabil.

Omtrent samme prinsippet som å toppe en ball eller punche et slag inn i vinden: Lavere ballbane, mer stabil flukt i lengderetningen og mer rull.

Selv stilte jeg meg litt tvilende til disse påstandene, men tilbakemeldingene (som du kan lese om du søker Bang Mellow Yellow på nettet) tyder på at det faktisk stemmer. Men driveren kurerer nok ikke hverken slice eller hook, dessverre... til syvende og sist sitter det i svingen.

Åsmund

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Til Taylor
Vil gjerne få si at jeg aldri har sakt eller ment at Titlest, eller andre OEM, er dårlige fordi de er OEM. Selvfølgelig er de ikke det.
Det er også like selvfølgelig at proffene spiller med OEM køller fordi det er der de får best betalt. Videre at disse køllene er like mye komponentutstyr som de jeg bruker, bare at det står ett bestemt merke på de. Du tror vel ikke at proffene går i hylla og finner seg ett sett?
Du stiler spørsmålstegn ved at køllemakere har ett lite utvalg å velge blandt, og at vi alikevell altid finner noe som passer til kunden. Dette tar jeg som ett stort kompliment, det er nettop det jeg ønsker. Det viser at det er den totale sammensetningen av flere komponenter som er viktigst,slik at vi får ett godt sluttprodukt.
Vil nok altid være meningsforskjeller mellom de som er tilhenger av de store OEM merkene, og de som vil ha ett annet alternativ. Dette er noe vi alle må leve med, og det er igrunnen uproblematisk.

Twiggy

over 19 år siden

Twiggy

Hvorfor skal dere absolutt kjøpe køller til damene deres som ingen nesten har hørt om? I tillegg planlegger gutta selv å anskaffe seg x18, hvorfor ikke kjøpe x18 til dama også?? De kommer i dame grafitt... Eller hva med å ta med dama til forskjellige lkubber å la henne prøve demo køller? Slik kan hun selv bestemme hva hun liker !!!!!!!
Da slipper gutta i ettertid å få skylden for at køllene ikke er bra nok ;-)

D

over 19 år siden

D

Det er en gutte ting det skjønner du. Når vi skal kjøpe til andre, må det ikke koste for mye, men derimot når vi skal ha det selv, da spiller ikke pris noen særlig rolle, bare det er usansynelig dyrt. :))

Herr Fryd

over 19 år siden

Herr Fryd

Takker for mer eller mindre velfunderte innspill.

Til Twiggy:
Nå vet ikke jeg hvilken virkelighetsoppfatning du har og hvor du således hentet inspirasjon til ditt innlegg. Uansett, det er for meg knekkende likegyldig om Frøken Fryd (som har GK) kjøper OEM, komponentkøller eller hva det skulle være. Det viktigste er at hun får en så lett start som mulig slik at hun kan lære å like denne hobbyen og ikke sklir over i den grå massen som aldri kommer lenger enn å bli like grønne som kortet de fikk på nybegynnerkurset. Skulle videre tro at en GK spiller ikke vet sitt eget beste i forhold til å velge køller da vedkommede antakeligvis ikke har stabil nok sving til å fatte rasjonelle beslutninger ift køllekjøp og således snarere tjent med at fagfolk velger riktig verktøy.

Tiden får vise om det blir OEM hos den lokale proen eller komponentstukkatur til en eller annen køllemaker. Føler vel uansett, i erkjennelsen av at mange aldri kommer over "grønt kort kneika", at det er relativt lite aktuellt i å svi av 7K på X - 18 el tilsvarende. Jeg har jo for pokker ikke så dyre jern selv engang...;)

Børje Pedersen

over 19 år siden

Børje Pedersen

Har lyst til å komme med noen erfaringer jeg har gjort i forretningen min vedr. damer og golfutstyr.
Mange av damene begynte på kurs noen år etter mannen, ofte på grunn av barsel, og da har mannen ett godt forsprang, også utstyrsmessig. Nå øyner mannen en mulighet til å få tatt i bruk noe av utstyret i boden, får kappet skaftene og lager enda stivere køller. Nå skal hu mor spille golf. Mor får beskjed om at dette utstyret holder til hun blir bedre, aller helst hvitt kort. Han vet jo best, så mor trasker i vei. Hvor lenge hun orker dette er det bare tålmodigheten som bestemmer, golf blir det i alle fall ikke.
Dette virker som om det er satt på spissen, men jeg har faktisk hatt denne type kunder inne. Tenk på hvor mye bortkastede runder som er gått før hun fikk utstyr som passet til henne. Uavhengig av om det ble OEM eller tilpasset.
Jeg er enig med Hr. Fryd i at damene, og gutta, trenger veiledning når det anskaffes utstyr første gang. Det er også viktig at de/vi får følelsen av å få være med på prosessen, da det er veldig viktig at en liker utstyret en skal ha i flere år framover.
En tanke til slutt: Hvorfor mener så mange at dama greier seg med ett halvsett, mens en selv trenger helsett +++?

Kakkerlakken

over 19 år siden

Kakkerlakken

Dama trenger bare et halvsett fordi hun bare slår halvparten så langt.
Trenger ikke en haug med jern når det ene jernet bare går 4 meter lenger enn det andre.
Dessuten er damer puslete veike vesener som ikke klarer å drasse med seg en trillebår med jernskrot i 6-7 km.
Derfor greier dama seg fint med et halvsett.

Jentefut

over 19 år siden

Jentefut

Morn Børje. Hvis damer som slår 120m med driver trenger et helsett så trenger jeg 14 wedger..

Twiggy

over 19 år siden

Twiggy

Herr fryd !!!

Følte du deg truffet eller ?? Aner en viss aggressiv tone i innlegget ditt..
Det var bare en kommentar generellt til de som har svart det om dette temaet. Jeg fikk inntrykket her inne at det var bare å kjøpe det somvar enklest og billigst til dama, for så å kjøpe noe kuult og dyrt til seg selv. Hvis du leser hva jeg skrev, så nevnte jeg ikke at det var du som skulle kjøpe deg x18, men det var en lengre nede på debatten som nevnte deg for seg selv.. Det jeg mener er vel kanskje noe av det Børje sier. Kjøp noe som er lettspilt med en god kvalitet på grafitten. Dette gjør at dama di får (kanskje) enda bedre hjelp av køllene og golf blir moro!! det er vel tross alt det du også ønsker ??
Til jentefut og kakkerlakk:
Tullinger! det er jo litt dumt av dere å ta alle damene under en kam! Jeg blir med på longest drive konk. anytime !! Lover at driveren min går ganske mye lengre enn 120 meter..... Noen damer slår faktisk lengre enn gutta !!

Herr Fryd

over 19 år siden

Herr Fryd

Twiggy,

slapp helt av. Følte vel bare at innlegget ditt var litt OB i forhold til opprinnelig spørsmålsstilling. Føler meg ikke veldig truffet jf avslutningen forrige innlegg hvor jeg konstaterte at jeg ikke hadde X 18 osv. Uansett, takk for dine innspill.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her