Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

mental trening

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

hehehe.... jeg må le litt, men det er litt seriøst også.

alle snakker om at "Man må trene på det mentale".......

hva skal man trene på da? sette seg inn i et lokale fullt av bøller, og la de sjikanere deg og se hvor langt det går før du knekker?

poenget er:
hva skal man gjøre for å trene mental styrke?
noen som har erfaring med dette rettet mot golf?

Inge

over 19 år siden

Inge

som Olav Thon alltid sa:

Golf handler om tre ting. Erfaring, erfaring og erfaring!

Nicky Butt

over 19 år siden

Nicky Butt

Spør Erik. Tror han snart er ferdig med avhandlingen...

Inge

over 19 år siden

Inge

Olaf Thon kanskje?

Terje Bergebakken

over 19 år siden

Terje Bergebakken

godt spørsmål.
dette kan besvares på flere måter, men siden det handler om golf, så skal jeg i hvertfall gi et innspill som kan bidra.

Det du må gjøre, er å spille konkurranser. om konkurransen kun er mot en kompis, så er det treningen i å holde hodet kaldt som er hele cluet.

sørg for å spille mye med folk som er bedre enn deg selv, så får du hele tiden mål å strekke deg mot. ryker du på en smell i løpet av runden p.g.a noen skikkelig gode hull, så er du for svak. da må du prøve igjen.

prøv også å sette faste målsetninger, slik at du får oppleve oppturer og nederlag når du klarer og når du ikke klarer målene.
noter gjerne responsen din.

jeg forstår at dette kan virke banalt, og noen synes sikkert det er latterlig til og med, men dette er nyttige tips som vil gi deg en bedre turneringsopplevelse.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

lol..........
morsomt spørsmål.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

målet med den mentale treningen er jo at du skal utnytte potensialet du har så godt som mulig. For å gjøre dette finnes det mange teknikker og metoder som i hovedsak går på å tenke riktig i forskjellige situasjoner, enten når du leder en turnering eller når du har slicet ballen O.B og er nødt til å begrense skaden slik at hele runden ikke blir ødelagt av ett slag.
Du kan jo gjøre en test på deg selv ved å si at du ikke skal forlate putting greenen før du har satt 8 2-meters putter på rad fra forskjellige steder. Når du har forsøkt en stund forstår du at de siste puttene er uhyre mye vannskligere enn de to-tre første. Tankene begynner å komme ganske raskt. Neste økt skal du ha 9 på rad osv.
Den mentale treningen går mye på å ikke tenke feil tanker, og som bob rotella skrev "stay out of your own way" eller noe sånt... Alstå ikke ødelegg det du kan med feil instilling og tanker.

Bøkene til Bob rotella kan kjøpes som pdf eller lydbok for ca $10 og er absolutt å anbefale.
"The golf of your dreams"
"Golf is not a game of perfect"

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg vil vel tro det å forbedre sin psyke er 10 ganger vanskeligere enn å forbedre teknikken.
Har man først dårlig psyke, så tror jeg det er svært vanskelig å få god psyke ved egen hjelp.
Tror man trenger hjelp til dette.
Ett veldig komplekst tema dette.

Erik

over 19 år siden

Erik

Det er veldig lett for eksperter å sitte og si tenk positivt osv osv.
Og tenk neste slag osv osv.
Men alle er vi forskjellige, og selv om de som har dårlig psyke er klar over hvordan de må tenke for å kunne slå gode slag, så klarer man det ikke.
Tankene kommer ofte av seg selv.

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

men, nå er jeg ikke så veldig interessert i hva man skal gjøre for å få dårlig psyke Erik. jeg vil høre andres synspunkter på hva man skal gjøre for å forbedre psyken sin i golfspillet.
dersom du er en person i mental ubalanse, så er liksom det en helt annen diskusjon.

Jeg støtter svarene fra Terje og tiggern.

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Den mentale delen er desidert viktigst!

Jeg skal prøve å gi noen svar på det som blir spurt om, men først et fokus spørsmål:
Hva er det som gjør at det tekniske blir perfekt?
Du gjør en perfekt baksving, slår køllen ned mot ballen i riktig plan, samtidig som bena hofter, skuldre og armer beveger seg i perfekt timing og harmoni?
Svaret er: Alt starter i hjernen, det er hjernen som sender signaler til forskjellige deler av kroppen og ber den bevege seg.

VISUALISERING
Det å kunne "drømme" seg gjennom et golfslag, og en hel runde er utrolig god trening. Når man visualiserer en fysisk handling så er det faktisk de samme kognitive prosessene i hjernen som skjer, det vil si, at å visualisere seg noe gir omtrent samme effekt som å gjøre det.

I et forskningsprosjekt var det tre grupper som skulle trene på straffekast i basket i en mnd.
Gruppe 1 skulle ikke trene noe,
Gruppe 2 skulle trene fysisk og teknisk trening.
Gruppe 3 skulle bare trene på å tenke seg at de kastet ballen, og at det alltid gikk i kurven.
Resultatet etter 30 dager var:
Gruppe 1, hadde ingen forbedring.
Gruppe to hadde 24 % forbedring.
Gruppe 3 hadde 23 % forbedring

KONSENTRASJON, OG VÆRE I NUET

Dette å kunne konsentrere seg om det man skal gjøre uten å la andre tanker ødelegge er i prinsippet meget enkelt (i praksis er det vanskeligere, men bare litt).
Hjernen har bare en viss mengde med kognitive resurser, der vil si at den kan ikke gjøre alt for mye på en gang, derfor blir noe dominerende og noe blir borte. Det du da ønsker å gjøre er å ha de positive tankende som du trenger, og kvitte deg med de tankende du ikke trenger.
De fleste tror at man sier til seg selv ”ikke tenk på de som står og prater, eller ikke tenk på at jeg skal duffe” og hva skjer, jo du tenker på det, og det skjer. Hjernen forstår ikke IKKE.
Men det du kan gjøre er å putte andre tanker inn i hodet for å rett og slett dytte ut de andre ”dumme” tankende.
Den desidert beste måten å gjøre dette på er å etablere en god rutine som mann følger slavisk på alle slag.
Tenk også bevisst på det du skal gjøre og ikke på det du ikke skal gjøre.

Det ble kanskje litt langt innlegg, men måtte skrive såpass for p forklare det så det er forståelig (håper det var noen som forsto det da). Dette er egentlig ganske kort fortalt, og jeg kunne skrevet mye mer, men har ikke tid akkurat nå.

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

veldig bra svart. lange innlegg er fine de......

:O)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Enig i noen av punktene overfor, jeg tror det viktigte er konkurranselement også i treningssammenheng.

Tren chipping, pitching og putting som konkurranser.

Det aller viktigste er i mine øyne å ha et humør som ikke ødeløegges av ett slag, og det er nok ikke all verdens enkelt å trene opp humøret. Alt for mange surmuler i mange hull grunnet dårlige slag, konsentrasjonen ødelegges og samtidig ødelegger det for hele golfopplevelsen for de man går sammen med.

Jeg utbryter gjerne f... og dust mm når jeg slår et dårlig slag, men 3sek senere er jeg ferdig med det.

Gud

over 19 år siden

Gud

Til ettertanke!

Alt som oppleves og blir tillagt en sterk følelsesmessig reaksjon lagres lett i hjernebarken.
Tenk deg at hver gang du misser en kort putt (1 meter) reagerer du med sinne og slår putteren hardt i bakken når du går av green. Det er en rutine du har. Neste gang du har 1 meter igjen til hullet, hva tror du dukker opp i hjernen da?

Prøv og vise glede hver gang du gjør noe bra på banen, og la hjernen registrere det. Når du misser, ignorer det og gå videre! Kan kanskje være litt vrient og følge dette til å begynne med, men kan garantere at du vil spille bedre med litt trening på å tenke riktig.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Mye av det mentale går på det å ta de riktige valgene. F.eks. du slår et slag ut i småskogen. Da blir du irritert, og tenker at nå må jeg klinke skikkelig til for å rette opp feilen. Så du prøver å slå et umulig slag mot greenen, og alt blir bare ball med hakking mellom trærne. Mens det du burde gjort var å ta et recovery-slag litt bakover inn på fairway for å redde et akseptabelt resultat. Det er vel her den mentale treningen kommer inn, det å kunne roe ned tankene et halvt minutt og tenke på hva er det egentlig som er lurt å gjøre nå.

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Har du slått en ball rett ut i vannet, skogen, eller noe annet som gjør det jævelig forbanna på deg selv, vær klar over en ting.
Man ønsker å huske de gode slagende og glemme de dårlige, nå er det slik at sterke opplevelser lagres best i hjernen, det er derfor ikke så lurt å slå kølla i bakken å rope det ene og det andre, dette medfører at det dårlige slaget husker du bedre en dine gode slag.

Når du først har blitt sur og gretten, hvordan kan du da bli kvitt dette?

Het er det noen meget gode og effektive teknikker som jeg har prøvd på meg selv og andre.
Smil, etter du har slått ut i skogen, tving deg til å smil, det kan være vanskelig, men prøv, klarer du ikke tar du blyanten din og putter i munnen slik at munnvikende dine blir presset til å smile, dette er faktisk meget effektivt.
Prøv å plystre litt eller syng, har du noen gang sett en som er sur og gretten som synger eller plystrer? Det går ikke, enten er du sur, eller så plystrer du og er glad. Tvinger du deg selv til å gjøre dette vil ditt humør garantert bli bedre, dersom du går sammen med noen andre kan dette faktisk være meget morsomt for den som prøver og de som ser på, bare prøv skal du se.

Er spillet ditt ikke like bra som det burde være ute på banen, ingen av slagende går der de pleier?

Tenk på den gangen du spilte din beste golf noen gang, dette vil få deg i rett modus for å spille bedre, mens du går bort til ballen fra f. eks tee, drit i alt annet å drøm deg bort i di beste drømmerunde.
Dette prøvde jeg på … …………. da han spilte turnering, han var i den dårlige sonen, var litt sur og missfornøyt med seg selv, noen uker tidligere vant han Ama-Tour, jeg ba han da fortelle meg litt om siste runden som han spilte vanvittig bra da han vant. Jeg fortalt han ikke hvorfor jeg spurte, men han fortalte, og ganske straks begynte han å spille mye bedre. De nye tankende om den gode runden presset ut de gamle dårlige tankende slik at han ble satt i et helt annet humør og modus.

Birdy hunter

over 19 år siden

Birdy hunter

Meget bra skrevet Marius!
Her forklarer du meget godt hva som kan og bør gjøres, veldig bra at du klarer å gi en forklaring på hvorfor det er slik, det gjør det hele mye mer pålitekig og troverdig.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Veldig riktig det Marius skriver her, og jeg vil tilføye litt omkring det han skriver lengre opp om at hjernen ikke kan tenke "IKKE". Dette er et utrolig viktig poeng og du kan teste det for deg selv på følgende måte:

Se for deg et snødekt vidde-landskap, det er sol og blå himmel. Hist og her stikker det opp noen små trær. Det er vår, varmt og snøsmeltingen har startet og det sildrer og klukker av rennende vann. Ved en liten bekk står det IKKE en elefant og drikker vann.

Klarer du å la være å tenke på en elefant? Tvilsomt. Det samme skjer når du står på tee og tenker: Ikke slå i vannet, ikke slå i vannet. Hvor havner du?

Grunnen er at du gjør kobling slag og vann, og du kjenner hvordan du skal slå den ballen ut i vannet. Du visualiserer slaget og lar kroppen gå gjennom den fatale bevegelsen som gjør at ball går i vann.

Positive tanker og visualisere hvor du VIL at ballen skal havne er derfor ikke bare en klisjè men noen som funker. Men det er ikke alltid like lett.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her