Kjell
Larvik er det nærmeste du kommer en internasjonal mesterskapsbane i Norge. På en vindfull varm augustdag er banen fult på høyde med mange av de annerkjente Skotske seaside/park banene. Dette er min mening men også uavhengige kunskapsrike instansers som bladet Norsk golf og det internasjonale uavhengige organet "Peugot guiden", begge rangerer banen som den beste i Norge. Peugot guiden gir banen omtrendt like mange poeng som Barsebæk og Tyløsand i Sverige. Dette viser potensialet selv om jeg mener dette er å trekke det litt langt.
Uerfarne golfspillere som f.eks Bonden setter ofte ikke pris på banen. De kommer ofte med utalelser som "kjedelig" og "flatt". Dette er fordi disse spillerene ikke kan nok om hvodan golf skal spilles til å sette pris på f.eks strategien man må bruke for å komme rundt helskinnet, den internasjonalt gjennomførte layouten som ikke gir deg fred og ro på noen hull, de trange inngangene til greenen som gjør at du må velge ballbane med omhu, vinden som gjør køllevalg vanskelig og noen ganger må du velge å "pønshe" ballen for å ta mindre riskiko.....osv.osv...
Det sier kanskje litt at både Henrik Bjørnstad og Susann Pettersen nevner Larvik som en av favorittbanene sine i Norge, begge har spilt mange av verdens beste og krevende baner og deres utalelser veier defor tungt.
Norgeseliten har vært i konkuranse på banen ved flere anledninger og banen har holdt stand bra. Svært få elitespillere har klart å gå under par sammenlagt på fire runder.
Andre kriterier som kan bedømmes er f.eks,
driving rangen på 250 meter har gressutslag, nærspillsområder og puttinggreen med samme hastighet som ute på banen. Pro shopen er Norges største og med best utvalg. Garderober og restaurang med meget høy klasse.
Proassistanse av toppkvalitet, med head pro som selv har spilt i British Open.
Alle greener er beskyttet av dype bunkere som krever at du behersker dette bra. Variasjonen i layout,lengder på hull osv gjør at du må bruke alle køller du har i bagen ved flere anledninger.
Lengden er ca 6350 meter fra hvit og krever at man må ha lengde på slagene for å ha mulighet til å score. Det er få doglegg på banen som gjør at banen spiller alle 6350 meter, det nytter sjelden å kutte lengden på hull over hjørnet av dog leggen som man kan gjøre på mange andre baner i Norge.
Skotsk dyp og knehøy ruff gjør at du må spille strategisk og rett for ikke å bli hardt straffet på alle hull.
Kondisjonen er som regel meget bra. Fairwayene er de beste og tetteste i Norge. Skal jeg sette fingeren på noen her må dete være at greenkeeper ikke klipper ned til høy hastighet på greenen ofte nok. Tror dette har litt med at banen har mange spillere med høyt handikap (som alle baner i Norge) og sammen med vanskelig ruff ville det gitt for lang spilletid. Spilletiden er forøvrig bra, det er sjelden det går mer enn 4 timer for en flight.
Banen er svakt ondulert i liket med de aller fleste av verdens beste baner (jeg sier ikke at Larvik er i den kategorien) og man skulle kanskje ønske seg noe mer tereng. Men det er en stor misforståelse som uerfarne golfspillere begår når de karakteriserer Larvik som flat og kjedelig. Dette gjør de fordi de foreløpig ikke har nok kunnskap og innsikt i golfens mange små og store aspekter til å verdsette kvaliteten når de spiller banen. Gode spillere derimot elsker banen og etter min mening er Larvik den enseste banen pr i dag med potensiale, vanskelighetsgrad og fasiliteter nok til å arrangere en Europatour konkuranse for menn.
Ok, jeg er medlem og kanskje litt vel positiv. Men samtidig har jeg spilt alle 18 hulls baner i Norge og et 100 tall i utlandet og med 5 i hcp mener jeg at jeg har relativt gode forutsettninger for å uttale meg fra en god spillers perspektiv. Faktisk tror jeg spillere med over 20 i hcp ville glede seg mer over runder på andre baner. De er selvfølgelig hjertelig velkommne, men Larvik gir mest igjen til de som har kommet et stykke med golfen sin...