Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva syntes dere om Larvik ?

Frank

over 21 år siden

Frank

Ser at det er så mange som har synspunkter på det meste her inne. Hva med liten analyse av banen i Larvik ? Er forsåvidt fornøyd med hjemmeklubben jeg selv om "røffen" er tøff om sommeren. Men den sammen med vinden er jo det som skal gjøre banen vanskelig.

Vil gjerne høre litt ris og kanskje litt ros :-)

Bonden

over 21 år siden

Bonden

Hva kan man si....??
Larvik - et stort flatt jorde, med bra greener.
Altså veldig kjedelig.

Kjell

over 21 år siden

Kjell

Larvik er det nærmeste du kommer en internasjonal mesterskapsbane i Norge. På en vindfull varm augustdag er banen fult på høyde med mange av de annerkjente Skotske seaside/park banene. Dette er min mening men også uavhengige kunskapsrike instansers som bladet Norsk golf og det internasjonale uavhengige organet "Peugot guiden", begge rangerer banen som den beste i Norge. Peugot guiden gir banen omtrendt like mange poeng som Barsebæk og Tyløsand i Sverige. Dette viser potensialet selv om jeg mener dette er å trekke det litt langt.

Uerfarne golfspillere som f.eks Bonden setter ofte ikke pris på banen. De kommer ofte med utalelser som "kjedelig" og "flatt". Dette er fordi disse spillerene ikke kan nok om hvodan golf skal spilles til å sette pris på f.eks strategien man må bruke for å komme rundt helskinnet, den internasjonalt gjennomførte layouten som ikke gir deg fred og ro på noen hull, de trange inngangene til greenen som gjør at du må velge ballbane med omhu, vinden som gjør køllevalg vanskelig og noen ganger må du velge å "pønshe" ballen for å ta mindre riskiko.....osv.osv...

Det sier kanskje litt at både Henrik Bjørnstad og Susann Pettersen nevner Larvik som en av favorittbanene sine i Norge, begge har spilt mange av verdens beste og krevende baner og deres utalelser veier defor tungt.

Norgeseliten har vært i konkuranse på banen ved flere anledninger og banen har holdt stand bra. Svært få elitespillere har klart å gå under par sammenlagt på fire runder.

Andre kriterier som kan bedømmes er f.eks,

driving rangen på 250 meter har gressutslag, nærspillsområder og puttinggreen med samme hastighet som ute på banen. Pro shopen er Norges største og med best utvalg. Garderober og restaurang med meget høy klasse.

Proassistanse av toppkvalitet, med head pro som selv har spilt i British Open.

Alle greener er beskyttet av dype bunkere som krever at du behersker dette bra. Variasjonen i layout,lengder på hull osv gjør at du må bruke alle køller du har i bagen ved flere anledninger.

Lengden er ca 6350 meter fra hvit og krever at man må ha lengde på slagene for å ha mulighet til å score. Det er få doglegg på banen som gjør at banen spiller alle 6350 meter, det nytter sjelden å kutte lengden på hull over hjørnet av dog leggen som man kan gjøre på mange andre baner i Norge.

Skotsk dyp og knehøy ruff gjør at du må spille strategisk og rett for ikke å bli hardt straffet på alle hull.

Kondisjonen er som regel meget bra. Fairwayene er de beste og tetteste i Norge. Skal jeg sette fingeren på noen her må dete være at greenkeeper ikke klipper ned til høy hastighet på greenen ofte nok. Tror dette har litt med at banen har mange spillere med høyt handikap (som alle baner i Norge) og sammen med vanskelig ruff ville det gitt for lang spilletid. Spilletiden er forøvrig bra, det er sjelden det går mer enn 4 timer for en flight.

Banen er svakt ondulert i liket med de aller fleste av verdens beste baner (jeg sier ikke at Larvik er i den kategorien) og man skulle kanskje ønske seg noe mer tereng. Men det er en stor misforståelse som uerfarne golfspillere begår når de karakteriserer Larvik som flat og kjedelig. Dette gjør de fordi de foreløpig ikke har nok kunnskap og innsikt i golfens mange små og store aspekter til å verdsette kvaliteten når de spiller banen. Gode spillere derimot elsker banen og etter min mening er Larvik den enseste banen pr i dag med potensiale, vanskelighetsgrad og fasiliteter nok til å arrangere en Europatour konkuranse for menn.

Ok, jeg er medlem og kanskje litt vel positiv. Men samtidig har jeg spilt alle 18 hulls baner i Norge og et 100 tall i utlandet og med 5 i hcp mener jeg at jeg har relativt gode forutsettninger for å uttale meg fra en god spillers perspektiv. Faktisk tror jeg spillere med over 20 i hcp ville glede seg mer over runder på andre baner. De er selvfølgelig hjertelig velkommne, men Larvik gir mest igjen til de som har kommet et stykke med golfen sin...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg liker Larvik meget godt....

MEN 250 meter range ?? Er den virkelig det ?? Jeg slår kort, og jeg har ved gode treff hatt baller som ruller opp i "vollen" på enden, og bak der er par 3 banen. Rangen er bra den, missforstå ikke, men et nett i enden hadde vel vært ok ?

Kjell

over 21 år siden

Kjell

ca. 200-220 til toppen av vollen fra plastmatter, ca. 240-250 til toppen fra gressutslagene bakserst....så og si ingen klarer carry med rangeballer (som kunne vært bedre) over vollen fra gresstee så det er ikke behov for nett.

Ikke-medlem

over 21 år siden

Ikke-medlem

Pleier å starte og avslutte sessongen på Larvik. Flott bane!!

Liker spesielt godt det at det er like mange par 3-4 og 5-hull

Torleif

over 21 år siden

Torleif

Jeg synes Larvik er en av norges beste baner. Veldig lite å utsette, forutenom at roughen i perioder er for høy. Fint hvis de skal ha turnering for proffer, men (etter mitt synspunkt) veldig dumt for vanlige medlemmer.

Jeg synes det ofte blir usaklig å si hvem som er best i landet - det blir mye smak og behag. Personlig liker jeg Miklagard enda bedre.

Meland har jeg ikke fått spilt ennå.

Terje

over 21 år siden

Terje

Har også spilt mye på Larvik om høsten. Det er en flott bane, men i år tror jeg at jeg kommer til å stoppe på Nøtterøy for å spille noen høstrunder selv om banen er fersk.

På Nøtterøy kommer har man greenkeepere som tidligere har jobbet på Larvik, så de vil nok bli flinkte til å forlenge sessongen der også.

Johann

over 21 år siden

Johann

Totalpakka er veldig bra i Larvik. Alt man kan vurdere seriøst på holder stort sett høy klasse.

Bonden

over 21 år siden

Bonden

Mitt HC er 10,5, anser meg selv som erfaren.
Larvik er lett og flat, har aldrig gått banen på mindre enn 33 poeng!

Men for all del, banen er alltid i god stand og har flotte fasaliteter.

Torleif

over 21 år siden

Torleif

At banen ikke er spesielt vanskelig, betyr da vel ikke at den ikke er bra? Jeg synes alltid det er noen sånne her på dette forumet, som tror at banen blir bedre desto vanskeligere den er.

Misforstått macho, eller? Å lage en vanskelig bane er vel ikke noe problem. Men å lage en rettferdig bane - det er vel det som er kunsten... (og koster pæng)

...

over 21 år siden

...

Bonden: Det er ikke sikkert de banene som er lette for deg er lette for spillere med det annet hcp (med lett mener jeg at man ofte spiller til hcp)

Et eksempel er fairwaybunkere. Hvis du aldri har lengde til å nå disse på utlaget vil ikke disse være noe problem. Spillere som slår lenger vil måtte vurdere køllevalg og strategi på en annen måte. Høyhandicap'ere har kanskje bunkerne innenfor rekkevidde på 2. slaget.

eks medlem

over 21 år siden

eks medlem

at banen er flat synes jeg bare er befriende. deilig å slippe mange av de skogsbanene i Norge som er laget for kortslående fjellgeiter...

For en golfspiller som har lengde i slagene er Larvik meget utfordrende og deretter belønner gode golfslag med rettferdighet.

Hvis bonden synes banen er lett, kan jeg jo opplyse om at det synes hverken John Daly eller Colin Montgomery...

Roy Cordu

over 21 år siden

Roy Cordu

Colin M:
"I love this course, weather is great, taxes and prices are low, girls are pretty, I would just love to come back!"
eh...jada!

The Player

over 21 år siden

The Player

Hei!
Må si meg helt ening med Kjell.
Larvik er en fantastisk bane. Designet er bortimot perfekt mener jeg.
Går man igjennom banen hull for hull og leter etter feil er det ikke mye å finne.
Bonden skrev: "Larvik er lett og flat, har aldrig gått banen på mindre enn 33 poeng!"

Til bonden: golf er et slagspill der antall slag er det som avgjør hvewm som er den beste spilleren. Man kan med 10,5 i hcp få 33 poeng samtidig som man bruker 110 slag dersom man stryker et par hull litt skikkelig....

Tviler på at du kan skryte av at du aldri har brukt mer enn 75 slag netto....?

terningkast 6 til Larvik fra Kongsberg Medlem

For dyrt og sakte spill...

over 21 år siden

For dyrt og sakte spill...

Er det ingen som har reagert på det samme som meg og den gjengen jeg spiller golf med. Sandbunkerne på de første 9 (bortsett fra fairwaybunkerne på 9ern) har vel et mere passende navn som betongbunker. Det har i alle år vært alltfor lite sand i de fleste av disse bunkerne. Hvorfor blir det ikke gjort noe med det ? Det syntes jeg er rart...

Røffen er også altfor høy om sommeren, ikke det at man egentlig skal noe ut der å gjøre, men den er bare med på å sinke spillet. Spesiellt også på sommeren hvor det er mange greenfee spillere som spiller på ukjente marker...

Proshoppen er bra og utvalget er meget bra, men prisene er også de høyeste i landet. Drar man til Borre, Vestfold og ihvertfall Vestfold golfhall så er det tusenlapper å spare.Det var ikke bra at når det var mulig å spare ca. 20 % på harryhandel at de svenske katalogene til golfstore lissom hadde norske priser, da blir det plutselig mye å tjene på å ta en tur til Årjäng.

Men sett bortsett i fra det så er resten av banen bra :-)

Trives godt i Larvik...

eks medlem

over 21 år siden

eks medlem

Til Roy

Helt riktig, han synes banen var bra OG utfordrende... Dette er ikke nødvendigvis motsetninger vet du.

Er det noen som handler i proshoper lenger da... det er bare å gå inn på hjemmesiden til en av de store merkene, der kan du fylle ut målene og spillestilen din, så kommer det opp de køllene som passer deg best.

Deretter er det bare å søke på nettet, brukte sett også... Da sparer man alltid minst 50% og får tilpassede køller. Skønner ikke hvordan proshopene skal klare å overleve etterhvert som kunnskapen om internetthandling sprer seg...

Ble et lite sidespor der gitt...jaja.

Longhitter

over 21 år siden

Longhitter

Jeg liker Larvik fordi det er en bane uten svake sider.
Jeg liker Miklagard fordi jeg alltid skorer over 40 poend der.
Jeg liker Kongsberg fordi den ligger i fine omgivelser.
Jeg liker Skoger fordi den har noen spektakulære utslag.
Jeg liker ikke Nes, men vet ikke hvorfor.
Men best av alt liker jeg Kjekstad for den banen lurer meg til gjøre masse feil hver gang og jeg vil så gjerne klare en runde på handikappet mitt der......
Alle har vi forskjellige preferanser. Alle baner blir gørrkjedelige når man har vært medlemmer der i flere år. Alle baner er vanskelige når man ikke spiller bra nok.
Hvorfor har vi egentlig denne diskusjonen ?

dobbel birdie

over 21 år siden

dobbel birdie

Når det gjelder proshoppen i larvik er det lavest pris garanti. Kjøper du utstyr der og oppdager at det er billigere et annet sted får du pengene igjen. Prisene i katalogen er svenske og det blir derfor regnet om til norsk kurs.

På tide

over 21 år siden

På tide

"Prisene i katalogen er svenske og det blir derfor regnet om til norsk kurs"... var ikke slik i sommer iallefall da jeg var der. Men bra at det i så fall har kommet. Lavest prisgaranti ja, det skulle jeg likt å se. På Borre solgte de i hele fjor BB Hawk Eye til 2490,-. På Larvik stod prisen fortsatt til 4900,- i sommer. Da jeg spurte etter en bedre pris fikk jeg beskjed om at jeg kunne få den til 4000,- og at det var et røverkjøp. Ligner mere på et røversalg spør du meg.

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Priser i proshop hører hjemme i en annen diskusjon og er ikke et argument jeg vurderer når jeg bedømmer kvalitet på baneanlegg.

Men som medlem kan jeg skrive under på at prisene ikke er spesielt billige og Eric er som kjent en gjerrig skotte, så rabatt kan du glemme uansett hvor lenge du har vært medlem og hvor mange penger du har brukt.

Det å handle i proshop er på full fart ut for oss som har holdt på en stund. Man får klart bedre utstyr for en lavere pris på internett uansett. Forutsettningen er at du har nok kunnskap til å vite hva du trenger.

Jeg overlater til nybegynnere og andre som tror på salgspratet til den lokale proen å finansiere proshopper...

Leif

over 21 år siden

Leif

Som tidligere aktiv spiller må jeg si at Larvik er den banen i Norge som gir meg mest spillglede og utfordringer. Særlig når greenkeeperen har raske greener.

Må bare henge meg på det som er sagt tidliger i debatten at Larvik er pr i dag den eneste banen som kommer i nærheten av å kunne arrangere en Eurotour turnering for menn. Ikke fordi noe er eksepsjonelt, men fordi nivået er jevnt høyt på alle de tingene profesjonelle spillere verdsetter og liker å bli utfordret på.

Så kan jeg være enig i at andre baner har mer voldsomme naturopplevelser og noen andre baner er mer egnet for nybegynnere og høy handikappere (mindre ruff, bredere osv).

Larvik er vanskelig for en aktiv spiller, men vanskelig på en rettferdig måte. ( jeg tenker kun slagspill, hcp er for hobbyspillere) Dette har med layout å gjøre og der er Larvik i særklasse i Norge etter mitt syn. Hvis vi f.eks sammenligner med Hauger, som er en annen bane som anses som vanskelig, så rekker i den banen layoutmessig Larvik til knærne. Bannen er uegnet for å holde turneringer for gode spillere.

Mitt eneste ønske med Larvik var at de hadde mer ressursser og bedre kunnskap på greenvedlikehold. Hadde man klart å få frem like gode greener som på Miklagaard hadde det vært prikken over i`n. Ikke dærmed sagt at greenene er dårlige.

til jølle

over 21 år siden

til jølle

"Priser i proshop hører hjemme i en annen diskusjon og er ikke et argument jeg vurderer når jeg bedømmer kvalitet på baneanlegg."

Det kan jeg forsåvidt være enig i, men for oss som spiller Larvik ganske mye så er jo proshoppen en del av hele pakka da, eller ?

Når vi skal holde oss til banen er jeg enig men en over her at det absolutt burde vært gjordt noe med noen av bunkerne. De er IKKE bra etter at det akkurat har regnet.

Uansett

over 21 år siden

Uansett

hva man mener om Larvik så er fakta at sesongen ennå ikke er over, mer enn en måned etter at Oslobanene stengte.
Larvik gir mye mer igjen for pengene.
Fint at man har et sted å dra når pysete greenkeepere i hovedstaden ikke tør å ha åpent.

Jalla

over 21 år siden

Jalla

Spilte Larvik i går og forholdene er forbausende gode fortsatt.....

Nick

over 21 år siden

Nick

Helt enig i at Larvik er i en klasse for seg selv. Helt klart den beste banen på østlandet.Jeg spiller Larvik stort sett om høsten etter ruffen er klipt. Jeg har alltid stor glede av å spille Larvik enten jeg spiller bra eller mindre bra. Man kan aldri legge skylden for dårlig score på denne banen.

BB

over 21 år siden

BB

Larvik er kvalitativt som regel en fryd å spille. Har hatt gleden av å spille 15-20 runder der over de siste 4-5 årene. Med unntak av enkelte områder i rough'en hvor det er litt for lett å miste baller (har blitt bedre de siste årene), så er Larvik en bane etter mitt hjerte både i kvalitet og i layout. Her må man både være i stand til å flytte ballen ett stykke, samt å tenke litt over hva man skal gjøre.

Setter pris på en bane som for det meste - spesielt på par 5-hullene - belønner litt tøff satsing, men som også gir meg en fair mulighet til å ta meg inn igjen uten alt for mye straff hvis satsingen ikke gikk helt som jeg hadde tenkt.

Prisene i proshop har jeg ingen formening om, men etter min erfaring så er det som regel veldig hyggelige mennesker der. Har imidlertid hatt vansker med å komme gjennom på tlf for å bestille tid. Mulig at jeg har vært uheldig, men jeg har ikke fått svar de siste 5-6 gangene jeg skulle prøve å bestille starttid.

Gleder meg allerede til neste år. Da kan jeg lete etter ballene jeg mistet når jeg skulle kutte doglegen på hull 5 i år - og i fjor - og...

Ferdig

over 21 år siden

Ferdig

Norges beste bane, ferdig !!

Forsatt oppe med sommergreener forøvrig !!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her