Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dobbel greenfe på AMA-tour Nøtterøy

Klin Kokkos Hahaha

over 19 år siden

Klin Kokkos Hahaha

På invitasjonen for ama-toru på Nøtterøy står det:

Spiller som uteblir fra start, vil bli avkrevd dobbel startkontingent og greenfee.

Det er det tåpeligste jeg har hørt. Forståelig at man ikke vil tape på at spillere ikke kommer og betaler greenfee når de har bestillt, men dobbel greenfee for halv jobb....

Å betale turneringsavgift + bestillt greenfee er greit så lenge ingen reserve er til stede og får plassen til han som uteblir. Får derimot en reserve plassen kan man ikke avkreve betaling 2 ganger for en vare man har solgt til andre.

Hvordan skall forresten den overprisede golfklubben kreve inn pengene ??

snappy

over 19 år siden

snappy

De kan gjøre hva de vil... Og jeg synest dette er bra!!

Har du tenkt å spille denne turneringen, eller har du meld deg på for å ikke møte opp.. Hva er problemet.

Dette som Nøtterøy har gjort her er svært bra, da vil flere spillere melde seg av dersom de ikke skal spille, slik at flere av reservene får spille.

De reservene som møter opp på selve spille-dagen håper på at noen er syke, og dermed ikke kan spille. De som kan legge frem sykemelding fra lege vil nok ikke bli fakturert for beløpet.

De kan kontakte din hjemme klubb, er du skyldig et beløp hos en annen klubb kan hjemme klubben din trekke inn hcp kortet ditt til du har betalt det skyldt. Eventuelt kan du bli svartelistet på flere av ama-tour turneringene.

Jeg hadde meldt meg på en ama-tour i fjor, men så kome jeg med på en annen turnering som er noe bedre. Da glemte jeg å melde meg av ama-tour. Jeg tok kontakt med klubben ama-touren skulle holdes i etter tid å beklagte det hele. Alt ordnet seg for meg, men jeg følte selv at denne klubben behandlet meg urettferdig pent. Jeg burde nok betalt noe.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

En annen ting som forundrer meg er at i NGF's retningslinjer så står det at arrangører av forbundsturneringer skal gi spillerne fritt spill minst en dag før turneringen. I tillegg blir det oppfordret at man har halv greenfee for første turneringsrunde. Kan ikke se at Nøtterøy har gjort dette. Det står at det koster 500 kroner i greenfee for turneringen. Og 300 eller 400 for innspill avhengig av starttidspunkt. Virker som man her ønsker å tjene mest mulig på å arrangere amatouren!

Knut Gribb

over 19 år siden

Knut Gribb

Det er jo inntekter som er hensikten. Nøtterøy vet at de garantert får fullt startfelt uansett. Minst 150 000kr rett i. Jo flere som ikke møter opp jo mer tjener de. Genialt.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Ja skrens petrus...det er en tråd på et annet fora(vår venn skramlefjell sitt..) ang akkurat dette.
Ikke bra, men heldigvis ser det ut som andre baner som arrangerer amatour følger opp de retningslinjene som golfforbundet har lagt opp til.(for det er det det er, kun retningslinjer, desverre...)

Uansett, det nøtterøy gjør i denne amatour-saken synes jeg er dårlig...Hvis man skulle være uheldig å misse cuten, så betaler man for to dagers spill uansett...

Nøtteliten

over 19 år siden

Nøtteliten

Eller så kan man se det på denne måten;
500 i greenfee for alle som er normal pris for en runde på Nøtterøy
150 i startavgift (for admin av turnering) også det helt normalt
...og de som klarer cut spiller gratis søndag!
I tillegg gis det rabatt på opptil 40% for innspill.... Synes ikke dette er så ille for spill på en kvalitetsbane som Nøtterøy :)

Lei seg

over 19 år siden

Lei seg

Jeg hadde gledet meg til å spille flere turneringer i år, men må se meg nødt til å la Nøtterøy være Nøtterøy. Det blir simpelthen for dyrt. I tillegg til greenfee og startavgifter kommer overnatting og transport. Kostnadene beløper seg til ml. 3500-4000,-. Ikke vil hjemmeklubben sponse heller, så jeg må ta det på egen kappe. Kjipt at utviklingen går den veien den gjør.
Virker som klubbene vil arrangere denne typen turneringer pga inntekter og ikke i sportslig ånd. Very bad! NGF - gjør noe!!!

sykt

over 19 år siden

sykt

nøtterøy går ram som en kjipt klubb her.. er helt klart kun ute etter penger og ikke noe annet..

skjerp dere!

Nøtteliten

over 19 år siden

Nøtteliten

Kjip og kjip...vet ikke helt om jeg er enig i det, og jeg er vel heller ikke enig i at man kun er ute etter penger og ikke noe annet. Som eier (aksje) og aktivt medlem synes jeg her Nøtterøy ikke gjør annet enn det som man kan forvente så lenge reglement for gjennomføring av AmaTour er som det er. De holder seg innenfor det som er retningslinjer gitt av NGF for gjennomføring, samtidig som man forsøker (som alle andre klubber) å sørge for å ha et økonomisk fundament for å drive klubb og bane slik de ønsker. Det er ikke tvil om at gjennomføring av AmaTour en hel helg gir begrenset tilgang til banen for de som faktisk eier den. I tillegg mister man potensielt inntekstgrunnlag.

Spørsmålet blir bare hvor store rabatter og hvor langt ned i pris man skal gå. 2/3 av spillerne får spille tre runder til sterkt rabatterte priser (3 runder for 950 inkl turneringsavgift (som her egentlig bør holdes utenom slik at riktig sammenlignbar pris er 800) mot normalt 1500,-. At 1/3 dessverre ikke klarer cuten og bare får en rabatt på 200 (vs 1000 som normalt), er bare sånn det er.

At reiser og opphold koster kan ikke være et argument mot Nøtterøy i denne sammenhengen. Dessverre koster det å reise til og fra i Norge. Noen ganger blir det dyrt, andre ganger blir det billig (når naboklubben arranger).

Har man problemer med dette må man TA NGF og ikke Nøtterøy. Jeg støtter klubben min 100% i de prisene de tar for dette, og betaler gladelig tilsvarende når andre klubber arrangerer AmaTour...

Javel!

over 19 år siden

Javel!

...og hvorfor skal ikke spillere på Amatour betale det samme for greenfee som andre gjestespillere? Nøtterøy gjør det eneste riktige både når det gjelder priser og avbestilling!

Boikottende ama-tourist

over 19 år siden

Boikottende ama-tourist

Teskjeforklaring til Nøtteliten og Javel:
Ama-tour spillere er ofte ungdommer som satser hardt på golf samtidig som de er under utdanning og ikke har alverdens med penger.
De konkurrerer nesten hver helg, og 1000-3000kr i uka er urimelig å forvente at man skal punge ut med for sporten sin.
Ingen andre idrettsgrenere er i nærheten av slike kostnader.
Andre idretter viser stor dugnadsånd og legger forholdene til rette så godt de kan både økonomisk og arrangementsmessig.
Eksempelvis koster det 50-80 kr per deltager i administrasjon av et langrenn, og ingen ville finne på å ta betalt for at utøverne skal kunne gå i løypene. Alpinutøvere får gratis heiskort til turneringer, eller betaler en symbolsk sum via påmeldingsavgiften.

Nøtteliten vil TA NGF i stedet for Nøtterøy. Han har ikke forstått et kvekk. NGF har ikke annet med AMA-Tour å gjøre enn at de låner ut navn til turneringen. Dette navnet ("ama-tour") misbruker Nøtterøy på det groveste. Kan det ha noe å gjøre med at det er opprør og oppløsning i klubben etter at de har lovt gull og grønne skoger til noen av sine topputøvere uten at de klarer å holde ord? Ikke vet jeg, men mine penger kommer de ihvertfall ikke til å få.

Nøtterøy golfbane stikker ut sugerøret og gnir seg i hendene over alle pengene som kommer til å renne inn.
Synd at det er så mange spillekåte utøvere med rike pappaer som bare durer i vei uansett. Det hadde vært et fint signal både til Nøtterøy, NGF og andre arrangører at turneringen hadde blitt boikottet.
Fra min golfklubb har 4 spillere skrevet seg på Borregaard og ingen på Nøtterøy til tross for en time lenger å kjøre til Borregård. Vet ikke hvorfor men tipper prisen er avgjørende.
Når man drar for å spille ama-tour er det ganske uvesentlig om banen man spiller på heter Toten eller Miklagard, man deltar for konkurransen sin del, ikke opplevelsen.
Derfor bør ama-tour deltagere få betale billigere greenfee enn andre.

Lei seg

over 19 år siden

Lei seg

Jeg vil egentlig ikke angripe spesielt Nøtterøy for dette. Har ingenting imot klubben eller banen og er klar over at de gjør som alle andre.

Mitt prinsipp er at hvs klubbene tar på seg et slikt arrangement, bør man forvente et inntektstap pga greenfee fra eventuelle gjestespillere som ikke deltar i turneringen. Turneringer av denne arten burde være nærmest gratis hva greenfee gjelder. Det kunne ha vært en turneringsavgift på f.eks 300,- som dekker alt og betales av alle deltagere, medlemmer eller ikke. Uansett om man klarer cut eller ikke.

Turneringer på dette nivået BØR sees på med et sportslig øye. NGF burde lage nye retningslinjer med tanke på økonomi.

Klubbene taper ikke SÅ mye greenfee på en slik turneringshelg! Er det 1 runde lør og søn, snakker vi om starttider på 2-3 timer pr. dag bare.

Et argument som at man "får" et par runder til en rimelig penge er ikke relevant her. Man drar ikke til Nøtterøy for å "få seg" 2 runder billig! Man drar for å spille og konkurrere en turnering som går over 2 runder.
(Er det ikke 2 runder da? Ikke 3 vel?)

PS: Reise og opphold var ikke et argument mot Nøtterøy. Jeg tok det med for å vise en total kostnad.

Nicky Butt

over 19 år siden

Nicky Butt

Til Boikåttern. Helt enig med deg! Svinepelser som håver inn penger som gress. Utsugere. Lurer på hvor mye utbytte det ble på aksjonærene i fjor? Det var nok ikke lite!

Lei seg

over 19 år siden

Lei seg

Ja ok, 3 runder MED innspillsrunde...

Lei seg

over 19 år siden

Lei seg

Folkens - ikke ta Nøtterøy for dette. De er absolutt ikke alene om å kreve inn så mye penger. Over en hel sesong ser man det samme nesten overalt! Hauger, Oslo, osv...
Nøtterøy får vel pepper for de er først ute, antar jeg...

Lucif=

over 19 år siden

Lucif=

Nøtterøy får pepper for at de er værst!!!
T.o.m. Miklagard reduserer greenfe med 50%

Til boikott-turisten

over 19 år siden

Til boikott-turisten

Hvem mener du skal betale for at du skal få spile golfturneringer?
Med dagens økonomi i de fleste klubbene har du ingen baner å spille turnering på dersom ingen er villige til å betale det det koster.

Nøtteliten

over 19 år siden

Nøtteliten

Golf er ikke noen rimelig idrett og det å satse på en karriere innenfor golf vil medføre relativt høye kostnader. Hovedgrunnen til dette er at anleggene er svært kostbare å etablere og drifte og det er minimale tilskudd å få fra det offentlige eller andre instanser. Kvalitet og optimale forhold for de som har ambisjoner, skal finaniseres og dessverre er det sånn at noen må betale for det - dette gjelder også AmaTour deltagere. Mange klubber balanserer på en relativt tynn egg når det gjelder økonomi og alle inntekter er kjærkomne.

Jeg skjønner både Lei seg og Boikottende ama-tourist og at man blir frustrert. Problemet er bare at Nøtterøy gjør noe mange andre gjør og ønsker å gjøre, er tidlig ute og blir en hoggstabb. Det er dumt dersom boikott blir resultat av dette, med de potensielle problemene det kan ha for framtidens AmaTour.

Kanskje en klarere retningslinje rundt priser fra NGF kunne hjulpet. Jeg tror nok at det er et ønske hos klubbene om å arrangere AmaTour (PR, vise frem banen, etc) og dermed vil man kunne legge et visst press på klubbene/banene. Men glem nå ikke at det må ligge en viss form for betaling for gjennomføring av AmaTour ellers ønsker ikke banene å gjennomføre...

Jeg kjenner ikke til at det er opprør og oppløsning i klubben. Klubben og banen lever i beste velgående og medlemmer er stort sett svært fornøyd. Utfordringer har alle klubber. Med helt nytt klubbhus til årets sesong vil Nøtterøy befeste sin posisjon som en av landets desidert beste klubber/baner.

Boikott

over 19 år siden

Boikott

Det virker som om mange på dette forumet ikke har fått med seg alle fakta for turneringen på Nøtterøy. Jeg tok en telefon til adm. i dag og fikk fortalt bla.

Innspill kan gjøres for redusert pris fra påmelding slutter og frem til turneringen, ikke kun 08.00 - 14.00 dagen før (den dagen er det imidlertid holdt av tider spesielt)

Cuten er satt til 2/3 av maks antall påmeldte - dermed vil stort sett alle påmeldte få spille to runder i turneringen.

I turneringsprisen vil alle deltakere få baller på treningsfeltet til hver runde inkl samt baneguide - dette er veldig bra etter min mening

Det ble også opplyst fra adm. sin side at priser og regler ble grundig diskutert med NGF og godkjent derifra før de ble publisert.

Viktige opplysninger som kanskje gjør at enkelte vil spille likevel. Synd hvis en boikott er resultatet - det tjener vel hverken oss som spillere, arrangørklubber eller AMA tour generelt

ikke bra..

over 19 år siden

ikke bra..

nøtterøy blir kritisert her fordi de tar skyhøye priser og ikke noe annet.. ikke no ekstra forde de er først, de er også dyrest..
ama-tour burde være en mulighet for klubben å vise fram sitt annlegg og det burde være litt stolthet i det å arrangere og ha et bra arrangement!
ikke bare være enda en mulighet til å skvise mest mulig penger ut av spillerne, noe nøtterøy klart gjør her..
som sagt: IKKE BRA.....................

Allergisk mot nøtter

over 19 år siden

Allergisk mot nøtter

Boikott tjener ihvertfall spillerene og NGF.
Det er et tydelig standpunkt fra morgendagens Henrik'er og Suzann'er at det er uakseptabelt å måtte punge ut med en 1000-lapp i rene startavgifter for en turnering.
Går Nøtterøy foran kommer de andre etter, og dermed kveles rekrutteringen av gode turneringsspillere allerede på grasrotnivå.

De aller fleste golfanlegg i dag har en uheldig kombinasjon av anstrengt økonomi og styre av "gamle pamper" som aldri har vert og aldri har hatt forståelse for toppidrett.
For mange disse ligger det status i å sitte i styret av en golfklubb, og de verdsetter økonomien og glemmer sporten.

Er helt enig med ovenstående innlegger "ikke bra" i at A, B. ama. og P4 tourene burde være en anerkjennelse klubbene med stolthet burde gripe fatt i. Sier ikke at det skal være gratis å delta, men at inntektene ikke burde holdes mye lavere enn det Nøtterøy gjør.
Ekesmpelvis så spiller de fleste inn på fredagene når banene normalt bare er halvfulle av medlemmer og tomme for greenfeegjester. Det er ikke noe tap for klubben om de setter greenfee i størrelse rundt 100 kroner.
Lørdag og søndag er det på de fleste banene mindre enn 20% av spillerene greenfeegjester, resten er medlemmer som riktignok blir fortrengt de timene arrangementet varer. Ergo så vil banen tjene mer enn på en vanlig helg selv om de setter halv greenfee på lørdag og gratis på søndag.
Er selv medlem i en klubb som har arrangert ama-tour et par sesonger til helt andre priser enn det Nøtterøy gjør.

Dersom det stemmer som "Boikott" skriver lenger oppe har arrangøren tydeligvis følt presset og prøver å komme seg ut med æren i behold. På innbydelsen står det klart presisert at innspillsrunde skal skje på fredag, og ingenting om at rangeballer er inkludert i greenfee. Det er et godt initiativ av Nøtterøy å reagere på kritikk, men et par gratis bøtter med baller monner likevel ikke så mye. Oppfordrer Nøtterøy til å sette standard ved å redusere greenfee med minst et par hundre kroner både for innspill og konkurranse.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

noe av kjernen her er vel faktumet at det er for dyrt, og ikke hvorvidt det er noen forklaring på hvorfor.
når det koster en junior elitespiller 2000 kroner å delta i en turnering, så sier det seg selv at dette IKKE er bra for golfsporten i et land hvor man ønsker at sporten skal være tilgjengelig for alle.

å forsvare det med at "det er dyrt å være aktiv amatør i Norge" blir for dumt, for det er nettopp det som må tas tak i.

dersom vi skal få opp elitenivået, så må flere unge spillere spille turneringer.
å sette standarden og være "først ute med noe nytt" når dette nye er at det skal være grisedyrt å spille er ikke akkurat noen rekruttering til sporten.

jeg skal ikke gå noe lengre inn på dette feltet, men man må forstå at begrensningene i spillere er selvsagt med dette prisnivået.
joda, man kan sikkert få med seg nok spillere, men dette minsker bredden i deltakelsen. det blir de rike bærums-guttene som deltar, mens de fra noe mindre bemidlede familier, eller de som ikke får sponset deltakelse fra noe mindre bemidlede klubber, må si nei.

hvor er det fornuftige i det?

Truls

over 19 år siden

Truls

Blir vanskelig med en boikott! Grunnen er at de fleste som spiller turneringer på dette nivået som regel får dekket sine utgifter av sin hjemmeklubb. De som får dekket utgiftene gir vel blaffen i hvor mye det koster, tenker jeg. Det er lite solidaritet i denne sporten, og derfor lite tenkelig at disse spillerne blir med på en boikott.

Jeg kommer til å melde meg på, men skipper innspillsrunden og kjører heller frem og tilbake (1,5 time en vei) sammen med noen for å holde utgiftene nede. Da blir det 650,- for turneringen, delte bensinutgifter og 50,- for en baguett og brus på Shell-stasjonen.... :-) Gratis rangeballer hjelper litt da!

Jeg tror forresten ikke at klubber som skrur opp prisene for å delta i denne type turnering får spesielt dårlig samvittighet. De vet at de fleste spillerne får dekket dette av klubbene allikevel. (Så egentlig går disse pengene på rundgang mellom klubbene...)

nei..

over 19 år siden

nei..

du tar feil truls... det er faktisk veldig få som får dekket av klubben........
det er derfor dette er så utrolig dårlig gjort av nøtterøy..

Truls

over 19 år siden

Truls

Jeg tar ikke så veldig feil, tror jeg. Jeg har spilt 20-25 amatour-turneringer og kjenner nok en del av de som er og har vært med. Bare i min klubb, av kanskje 8 som stiller, får 6 dekket utgiftene av klubben fordi de er med på elitelaget eller juniorgruppa. Vi andre er for "gamle" til at noen gidder og satse på oss (selv om vi slår de andre allikevel, neste hver gang, hehe). Jeg føler også at det blir feil at vi "etablerte" skal griske til oss kroner fra en klubb som nesten ikke har noe fra før.

Bare følg med neste gang du står i f.eks. pølsekø på turneringsbanen. Det aller fleste får notert beløpet på sin hjemmeklubb i kassa, eller ber om kvittering.

nope

over 19 år siden

nope

det er det nok ikke...... er jo non men absolutt ikke alle....

Truls

over 19 år siden

Truls

Alle? Ingen som har påstått alle! Jeg sa "de fleste". Det betyr over 50%, ok?

snappy

over 19 år siden

snappy

Det er sant at NGF har retningslinjer for forbundsturneringer.

Men Ama-Tour er ikke en forbundsturnering.

Petter Puck

over 19 år siden

Petter Puck

Jeg synes faktisk ikke Nøtterøy er urimelig her i det hele tatt. Dette er snakk om en turnering for i beste fall halvgode spillere. Null prestisje i å arrangere og null glede for medlemmene (ingen vits å se på hackere med minus handicap). Nøtterøy prioriterer sine medlemmer, noe som er helt perfekt. Jeg håper inderlig min klubb gjør det samme.

Hadde det vært en kvalitetsturnering stiller saken seg selvfølgelig helt annerledes.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Og snappy, det er her du tar feil vettu...
Det er nettopp det de kun har for amatour, RETNINGSLINJER. Desverre.

http://ngf.golf.no/wip4/ngf_golf_no/turneringer.epl?cat=5370

Les her, så ser du hva jeg mener.

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

TigerFan imponerer, legger ut link som han tydeligvis ikke har lest eller forstått

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Øhh,, og hva var feil med den?? Eller må jeg forklare deg at du selvfølgelig selv må klikke der det står "turneringreglement for amatour 2006"??? Jeg trodde kanskje du/dere skjønte noe selv... Sorry.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

rettelse.. følg linken, klikk på "turneringsBESTEMMELSER amatour 2006."

Oki???

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

og jeg har faktisk både LEST og FORSTÅTT de...men en Playboy(urk) har vel problem med å se bortenfor sin solariumsbrune nese...

snappy

over 19 år siden

snappy

Hei TigerFan:

I et innlegg over mitt var det referert til turneringsbestemelser for NGF turneringer. AMA- tour er ikke en NGF turnering, men en åpen klubb turnering. A,B og C-tour, P4-Tour osv er en NGF turnering.

Referer da til overskriften, og første avsnitt på linken du la ut:

http://ngf.golf.no/wip4/ngf_golf_no/turneringer.epl?cat=5370

Dette vil da si at klubber som arrangerer ama-tour ikke trenger å følge disse.....

SLUTT

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Nei, tror ikke det er helt SLUTT ennå nei..

jeg SIER ikke noe annet enn at NGF har laget RETNINGSLINJER som Amatour-arrangører bør forholde seg til.

Men, selv om ama-tour ikke er en forbundsturnering, så må de jo likevel forholde seg til det reglement som forbundet setter? eller?

Hvis NGF ikke har noe med amatour å gjøre, hvorfor har de i det hele tatt seg bryderiet, ja faktisk, oppgradert turneringsretninglinjene for 2006? Nettopp på den linken jeg la ved?

Dette blir jo evt. like dumt som å ha politi, som bare kan FORESLÅ at du får en bot for å ha kjørt for fort...

Snappy

over 19 år siden

Snappy

HEi igjen:

En ama-tour er egentlig ikke annet en vanlig klubb turnering. Det spesielle er at den er åpen for alle, og at det blir utdelt noen wildcards til P4-Tour. Det er ingen ranking osv.

Jeg spør så deg. Følger hjemmeklubben din disse reglene som du referer til når dem arrangerer en eventuell Lørdagsturnering (klubbturnering) eller lignende. Melder jeg meg på en turnering i din hjemmeklubb tviler jeg på at jeg får gratis innspill og lignende.

Dette er retningslinjer for forbundsturneringer, og det er det dette dokumentet er utarbeidet for. Se pkt 2.1

Hadde selvsagt vært ok dersom ama-tour hadde fulgt samme kjøre regler, men mye ligger i at klubbene ikke får penger/betalig for å arrangere ama-tour. Da er det naturlig at pengene da kommer fra spillerne.

Du sier:
Dette blir jo evt. like dumt som å ha politi, som bare kan FORESLÅ at du får en bot for å ha kjørt for fort...

Men poenget er for siste gang at ama-tour ikke er en forbundsturnering...

Politiet i Norge kan ikke gi bot til en som kjører for fort i Danmark, eller omvendt. Skjønner????

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Jada, jeg skjønner mye jeg...

Men det jeg ikke skjønner, er da hvorfor NGF, som du sier ikke har noe med amatour å gjøre, har lagd et sett regler, NETTOPP for Amatour, og lagt de ut på sine sider?!
Har du fortsatt ikke sett det dokumentet som NGF har satt opp, når det gjelder amatour?

Så enten FØLER Ngf at de BURDE ha noe med Amatour å gjøre, eller så bare leker de at de har noe med de å gjøre... Er det det du sier?

mvh

snappy

over 19 år siden

snappy

Hvor er disse reglene???

snappy

over 19 år siden

snappy

Har selvsagt lest disse reglene, men hvor står alt om greenfee og innspill i disse reglene????

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Anyway, vi kan godt ende DEN diskusjonen der uansett, for det er egentlig ikke den som er hovedpoenget...

MIN mening er at Nøtterøy "utnytter" det privilegiumet(i den grad det er et privilegium) å få arrangere amatour, til å tjene penger!

Nå vet jeg at det står så som så til med økonomien rundt omkring, og jeg skjønner godt at det å kunne tjene 100000,.- på en helg hvor man eller ikke hadde tjent noe, virker forlokkende. MEN, det er ikke det som er poenget med amatour.

Amatour skal være en turnering for folk som er på vei opp, til p4-tour eller liknende, for unge talenter, som trenger konkurranse på ett annet nivå enn a-tour, ELLER for de som KUN har lyst til å konkurrere mot andre "halv-gode" spiller(slike som meg...).
Og da synes jeg det blir feil å ta fordel av dette...

Jeg har sett at jeg ikke er alene om dette synspunktet, men jeg har også sett det motsatte,at andre synes det er greit å sko seg på denne tjenesten.
Og det er her jeg (IGJEN) viser til den linken over, hvor NGF har satt ett krav/innstilling til amatour-arrangører, om hva man bør tilby som arrangør. Og hvis NGF ikke har noe med amatour å gjøre, hvordan kan de da gjøre det..??? (aiii, jeg ser at diskusjonen ikke var helt død allikavel for min del... jaja, jeg kan diskutere med meg selv, selv om jeg er enig...)

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Og du klarte selvsagt å svare mens jeg skrev mitt forrige innlegg... jaja. :)

Hvis du ser under pk 3.2, vil du se noen linjer markert med 1 og 2. Sjekk der.

mvh

snappy

over 19 år siden

snappy

Klart vi kan slutte denne diskusjonen her og nå, men.

Har ikke lest alle innlegg i denne diskusjonen, men synes at det er på sin rett å betale greenfee for innspill på en slik turnering. Banen er tross alt ikke stengt for medlemmer. Spiller som skal spille amatour lørdagen må bestille tid som alle andre medlemmer. Ettersom det er mange som spiller innspill fredagen vil det da være begrenset tilgang for medlemmer. Det vil da være naturlig å ta greenfee.

Denne linken du referer til skjønner jeg lite av. Hva er det du vil frem til??

- Hvordan like resultater avgjøres.
- Startkontingent og eventuell greenfee.

Har ikke Nøtterøy opplyst om dette??

Dersom du ikke vil forstå at amatour ikke er en forbundsturnering vil jeg anbefale denne linken, les spesielt tredje avsnitt.

Er selvsagt enig at man ikke skal melke golfspillere for penger fordi man blir tildelt en amatour. Jeg er så heldig at klubben betaler mine kontingenter på P4-Tour, en til to amatour og de reise og overnattings utgifter jeg måtte ha.

Ser nok ut til at jeg ikke er helt oppdater i denne saken. Men poenget mitt var at man ikke må gå ut fra de Generelle turneringsbestemmelsene som er bestemmelser for forbundsturneringer.

Vil gi oss begge ros for en fin tone i diskusjonen

c”)
--m------m-----

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

hehe, joa, jeg synes vi klarer oss fint.

Men det er ikke de GENERELLE turneringsbestemmlsene du må lese da vettu... men den linken UNDER den, som heter... "turneringsbestemmelser amatour 2006"...
Og jo, nøtterøy har opplyst om greenfee og slikt, men hvis du leser de RIKTIGE bestemmelsene, så ser du at de kanskje utnytter/tøyer strikken litt, i forhold til de retningslinjene NGF har satt..

velvel, lykke til uansett.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Og jeg skjønner at Amatour ikke er en forbundsturnering...men det er allikevel NGF som bestemmer reglene, og har igangsatt denne turneringen, så at de har et visst ansvar og en viss myndighet, det er jeg overbevist om ..!

Det står jo også i den linken jeg viser til.

vet ikke hvordan dette blir, men jeg prøve å lime inn en link her...

http://ngf.golf.no/photoalbum/view/?size=org&id=67596

se der ja..

snappy

over 19 år siden

snappy

Joda, jeg leser de rette bestemelsene, men hadde bare ikke lest fotnotene.

Men det står likevel "bør" i fornotene.

Skriv spørsmål til denne addressen:

turnering@golfforbundet.no

Tore W kan sikkert svare deg på spørsmål du måtte ha...

Mats

over 19 år siden

Mats

Det bør være et utstillingsvindu for klubben å arrangere amatour, ikke et tiltak der det kun er fokus på en ting, stor inntjening og høyt overskudd. Dette vil tilslutt falle tilbake på klubben selv. Snakke med erfarne klubber som har og arrangerer amatour, dette er ikke riktig måte å tøye hverken strikker eller annet. De vil uansett tjene endel penger på å arrangere, men det må ikke bli for mye butikktenking i dette, husk at dette handler om en form for breddeidrett innen golfen på regionalt nivå.

Tolle

over 19 år siden

Tolle

Prisen følger kvaliteten, som overalt ellers i samfunnet. En bane med høy kvalitet, og dermed høye vedlikeholdsutgifter, vil selvfølgelig koste mer å spille. Er det så vanskelig å forstå?

Lasse Åberg

over 19 år siden

Lasse Åberg

Arrangørklubb har antagelig ikke ambisjoner da siden de ikke tilbyr fritt spill slik NGF oppfordrer til!

Draw

over 19 år siden

Draw

En interessant debatt det her!

Etter min mening så må man bestemme seg for om det skal satses eller ikke. Golfforbundet må bestemme seg. Skal vi forsøke å få fram unge spillere som har noe å komme med, eller skal sofa-golferne som kun er interessert i om de selv får spilletid når de ønsker det få fortsette å styre golfnorge.

Kanskje det kunne vært lurt å se hva andre har gjort tidligere?? Svenskene f.eks?!? Hvorfor er svenskene så mye bedre en oss i golf? Hvordan har de satset?? Hvilke bestemmelser har de på dette feltet? Kan vi lære noe av andre, eller skal Ola-dunk fortsatt sitte på fjellknausen sin og forsøke å være banebrytende på et felt han ikke kan noe om??
Og hvorfor i all verden er ikke amatour en forbundsturnering?? Bør ikke dette være et satsingsområde??

Nå skal det sies at jeg ikke aner noe om hvordan noe av dette gjøres pr.i dag. Jeg bare spyr ut litt eder og galle, også kallt tanker, rundt det jeg anser som den egentlige problemstillingen her :-)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Sorry Draw, nå synes jeg du er på viddene, innlegget ditt var da absolutt ikke eder&galle.

Enig, det bør satses på konkurranser for å få fram talenter.

Antar at en god del spillere får sponset deltagelse i diverse turneringer, men "slike som meg" som ikke er utpreget klubbspiller dekker utgiftene selv.

Det burde vel uansett være en grei pris for deltagelse, inkludert rabatt på innspilling.

a)Deltagelse: 1 greenfee(GF)
b)Innspill: halv GF.

Og cut går på 2/3 av antall deltagere, null GF "finaledagen".

Men for å påvirke maksimalt så må jeg kan hende ta et verv i forbundet?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her