Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Grafitt kontra jern ??

Kølla

over 19 år siden

Kølla

Jeg er nybegynner med handicap 34. og kjøpte grafitt-køller når jeg startet å spille golf for 2 år siden. Etter å ha prøvd noen jernkøller på simulator i vinter, er jeg nå usikker på om jeg kanskje hadde spilt bedre med et jernsett, enn med grafitt. Det er sikkert individuelt, og man bør sikkert prøve seg frem, som med så mye annet.

Jeg synes i dag at grafitt-køllene mine kanskje er litt for lette og dermed noe "vinglete", og at med en tyngre jern-kølle får en mer stabil sving og et solidere treff.

Noen råd/erfaringer der ute ???

Kevin

over 19 år siden

Kevin

Jeg har samme erfaring som deg etter 1,5 sesong med grafitt. Spillte meg ned til 33,5hcp med de. Men opplevde at de var for "myke og vinglete". Kjøpte Callaway x-16 med stålskaft i USA i vinter og har spillt 6 runder med de. Føles mye bedre,slår rettere og har mer solid treff.
Jeg ble anbefalt å bytte også på grunn av rask sving og mye kraft

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

nå er jeg jo nybegynner, men med den lille erfaringa, merket jeg ingen forsjell.

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Litt begrepsforvirring er alltid moro! Spørsmålet er vel om du skal ha grafitt- eller stålskaft på jernkøllene dine. Køllene betegnes som jern (eller irons på nynorsk) enten skaftene er av grafitt eller stål, siden køllehodene er av jern. Stål er forøvrig en jern-karbonlegering med inntil 2.1% karbon.

Grafittskaft anbefales ofte til spillere som har lav svinghastighet. Egenskapene til grafitten gjør at man kan slå lenger og bedre med grafittskaft ved lav svinghastighet. For mer hardtslående blir disse skaftene for myke, og man mister kontrollen. Det er nok mange menn der ute som burde hatt grafittskaft på køllene sine, men som ikke har det fordi det ses på som lite macho. Dumt!

oj

over 19 år siden

oj

Her vil jo smaken være som bake, delt.
Når en kjøper køller er det jo viktig at en får hjelp med og velge ut i fra sving, herunder hastighet og kraft.
Er du en svekling av en mann så hva skal du da med stål skaft på jerna hvis ud ikke klarer og svinge dem uten og anstrenge deg? Mange av de gode spilleren bruker nok karbon fordi de har mer kontroll på slaget og former slaget.
For nybegynnere som ikke har etablert en god sving er det jo selvsagt vanskelig hva man skal velger. Jeg fulgte magefølelsen og rådene fra folk rundt meg som er meget gode spillere i utvalget av køller.

Duro

over 19 år siden

Duro

For å sammenligne grafittskaft kontra jernskaft er det viktig at man benytter samme køllehode. Det er betydelige vektforskjeller mellom hodene og det kan godt være at den forskjellen du merket skyldes dette. Forskjellen mellom de to Callawayhodene Big Bertha Iron og Fusion er f.eks godt merkbar.

wahtever

over 19 år siden

wahtever

oj klimpret
"Mange av de gode spilleren bruker nok karbon fordi de har mer kontroll på slaget og former slaget."

Nå er det vel slik at de fleste gode spillerne bruker stålskaft på jerna sine for å få bedre respons?

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

For fem år siden hadde jeg hcp 18 og slo vel 7-jernet rundt 130 meter. Da jeg ønsket å bytte, prøvde jeg både stål- og grafittskaft, og kom frem til at grafittskaft ga merkbart bedre lengde. Kjøpte grafittskaft.

I fjor hadde jeg hcp 10 og slo 7-jernet 150 meter. Syntes det kunne være på tide å prøve nye jern igjen, og prøvde både stål- og grafittskaft en gang til. Denne gangen slo jeg akkurat like langt med begge skaftene, men merket en BETYDELIG forbedring av følelsen på selve balltreffet. I tillegg slo jeg også mye rettere med stålskaftene.
Kjøpte stålskaft, selvfølgelig.

Så min erfaring var: Grafittskaft best ved høyt handicap, stålskaft best ved lavere handicap.

Duro

over 19 år siden

Duro

Rankmark foretok en større test mellom grafitt og stålskaft for en stund siden og konkluderte at det ikke var signifikante lengdeforskjeller mellom de to skafttypene.

http://www.rankmark.com/index.html

Kølla

over 19 år siden

Kølla

Takk for svar !!

Jeg får kanskje prøve å beholde de køllene jeg har en stund til, og heller se meg om etter nye køller når jeg nærmer meg 20-15 i handicap !!.........og da gjøre en grundig vurdering sammen med pro.

Takk igjen.

jaja

over 19 år siden

jaja

Nå har det seg slik at man kan få karbon køller som er stivere enn stål, grunnet at det er lettere å forme karbon slik man ønsker å ha det. Så det at grafitt/karbon er for høy hcpere er tull, flere på pga touren som bruker det

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her