Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Grafitt kontra jern ??

Kølla

over 19 år siden

Kølla

Jeg er nybegynner med handicap 34. og kjøpte grafitt-køller når jeg startet å spille golf for 2 år siden. Etter å ha prøvd noen jernkøller på simulator i vinter, er jeg nå usikker på om jeg kanskje hadde spilt bedre med et jernsett, enn med grafitt. Det er sikkert individuelt, og man bør sikkert prøve seg frem, som med så mye annet.

Jeg synes i dag at grafitt-køllene mine kanskje er litt for lette og dermed noe "vinglete", og at med en tyngre jern-kølle får en mer stabil sving og et solidere treff.

Noen råd/erfaringer der ute ???

Kevin

over 19 år siden

Kevin

Jeg har samme erfaring som deg etter 1,5 sesong med grafitt. Spillte meg ned til 33,5hcp med de. Men opplevde at de var for "myke og vinglete". Kjøpte Callaway x-16 med stålskaft i USA i vinter og har spillt 6 runder med de. Føles mye bedre,slår rettere og har mer solid treff.
Jeg ble anbefalt å bytte også på grunn av rask sving og mye kraft

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

nå er jeg jo nybegynner, men med den lille erfaringa, merket jeg ingen forsjell.

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Litt begrepsforvirring er alltid moro! Spørsmålet er vel om du skal ha grafitt- eller stålskaft på jernkøllene dine. Køllene betegnes som jern (eller irons på nynorsk) enten skaftene er av grafitt eller stål, siden køllehodene er av jern. Stål er forøvrig en jern-karbonlegering med inntil 2.1% karbon.

Grafittskaft anbefales ofte til spillere som har lav svinghastighet. Egenskapene til grafitten gjør at man kan slå lenger og bedre med grafittskaft ved lav svinghastighet. For mer hardtslående blir disse skaftene for myke, og man mister kontrollen. Det er nok mange menn der ute som burde hatt grafittskaft på køllene sine, men som ikke har det fordi det ses på som lite macho. Dumt!

oj

over 19 år siden

oj