Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Etikk rundt "fisking" av spillere

koheim

over 19 år siden

koheim

Dette er klippet fra NFG' sider (hva synes folk om dette..?):

"Ofte kan det føles svært negativt for en klubb å miste en god spiller. Gode spillere utgjør ofte ryggraden i den sportslige satsingen til klubben. Norges Golfforbund har nå utarbeidet noen etiske retningslinjer i forbindelse med "fisking" av spillere.

En utøver som er ønsket av andre klubber er gjerne forbilde for andre og således viktig i rekrutteringsarbeidet. I tillegg kan spilleren være en direkte årsak til klubbens plass lagkonkurranser, blant annet divisjonsspillet. Likeledes kan klubben gjennom flere år ha satset betydelige ressurser på spilleren og opplever et klubbskifte som et svik.

Fra tid til annen kommer det inn henvendelser fra klubbene til forbundet sentralt vedrørende spørsmål om regler for klubbskifte for unge spillere som er satset på i hjemmeklubben. Dette er spillere som holder relativt høyt ferdighetsnivå, og som av den grunn også er attraktive for andre klubber.

Det som imidlertid kan føles mest negativt er når andre klubber aktivt forsøker å rekruttere gode spillere som er bygget opp i andre klubber. I en del andre idretter er det utviklet regler for overganger langt nedover i aldersklasser. Fotball er et godt eksempel på dette.

Følgende etiske retningslinjer er derfor blitt vedtatt av Norges Golfforbunds styre:

Hjemmeklubben til en spiller skal alltid varsles før det tas kontakt med spiller eller foreldre til spiller om klubbskifte.

Dersom spilleren selv eller spillerens foresatte henvender seg til ny klubb skal den nye klubben ta kontakt med spilleren hjemmeklubb før saken behandles videre.

Ny hjemmeklubb skal forsikre seg om at alle formelle overgangregler er oppfylt og at spilleren ikke har uoppgjorte konflikter med gammel klubb.

Spiller som ønsker klubbskifte skal opptre helt åpent om forholdet til sin hjemmeklubb.

For øvrig vises det til de formelle overgangsreglene som er hjemlet i amatørreglene og norsk idrettens generelle lovverk for øvrig. "

Pepper

over 19 år siden

Pepper

Dette har nok noen klubber ventet på en stund, på tide at forbundet kommer ut med slike retningslinjer selv om de er nokså opplagte.

Et annet problem er spillere uansett kvalitet som melder overgang til nye klubber uten å ha gjort opp for seg overfor den gamle klubben. I andre idretter er det klare regler på det området så vidt jeg vet, og den nye klubben sjekker status med den gamle. Det er vel slike regler i golf også siden NGF er med i NIF, men mitt inntrykk er at nye klubber gjerne tar imot nye medlemmer uavhengig om spilleren skylder penger til gammel klubb. Det betyr i praksis at spilleren får sitt hcp kort selv om han ikke burde fått det.

kjipt

over 19 år siden

kjipt

veldig kjipt for den gamle klubben hvis gode spillere svikter... ikke bra..
svikere!

bare lurer

over 19 år siden

bare lurer

Det er ikke alle klubbene som satser på juniorene sine! Hva skal en junior med ambisjoner gjøre i en gubbe klubb som ikke løfter en finger for å bidra. Det finnes klubber som sender ut firma flighter midt i klubbmesterskapet sitt! Saken har ofte flere sider. Det er ingen som bytter klubb med stort hjerte, tror nå ihvertfall jeg. Det er veldig fint at det er kommet regler på området, men de virker bare så 100 % til fordel for klubben og har få elementer av balanse. Til klubbene vil jeg bare si at den beste markedsføring og rekrutering av fremtidig nye golfspillere skjer gjennom et godt organisert juniorarbeid. I Norge idag ser vi at de fleste klubbene er svært flinke på det området!

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Her må det vel være forskjell på om klubben har brukt penger på trening og oppfølging eller ikke. Har det ikke vært noen slike utlegg bør jo junioren kunne vandre fritt mellom klubbene han ønsker å være medlem i. Det må vel også være mulig for en junior og bytte klubb uten å få ubehag av den grunn, selv om junioren har vært med på klubb trening osv.

Tenk nøye gjennom...

over 19 år siden

Tenk nøye gjennom...

En klubb kan ha et bra treningsopplegg for juniorer uten at det koster skjorta og dermed få frem talenter til et visst nivå.
Men når talentet står der halvblomstra blir kostnadene og opplegget oppgraderes betraktelig for at de skal fortsette fremgangen.
Har selv vært i den situasjonen at jeg sto overfor valget mellom å fortsette i en klubb som hadde kjempegodt miljø men ikke hadde midler til å støtte treningssamlinger, turneringsutgifter osv.
Når man er i skolesituasjon og foreldrene heller ikke har allverdens å bidra med sier det seg at man må gjøre det som må gjøres.
Jeg gikk selv ut og sjekket med flere klubber før jeg bestemte meg. Meldte meg ut "på riktig måte" men ble likevel baksnakket og forhatt i gamleklubben fordi jeg "sviktet" og sørget for at de falt en divisjon i lag-NM, fikk problemer med sponsorer og vet ikke hva.
Men jeg hadde valget mellom å stagnere på et middels A-tour nivå eller gå videre.
I ny klubb fikk jeg mye bedre oppfølging av pro, nesten fullt betalt for to treningssamlinger i syd-Europa i vinterhalvåret, dekket greenfee og reisekostnader til turneringer, utstyrsavtale som ga meg gratis alt fra køller til baller og klær. Etter å ha ligget to år på mellom 2,5 og 3,5 i hcp gikk jeg fra 2,7 til 0,4 i fjor. Det hadde jeg aldri gjort i gamleklubben.
Forstår til en viss grad det er ille å miste beste spillerne i klubben, men det handler tross alt om MEG, ikke om klubben.
Enhver spiller med ambisjoner må gjøre det han mener er best. Nytter ike å bli sentimental og "betale" klubben tilbak med å la være å utvikle seg andre steder.
Men heldigvis er disse reglene fra NGF bare etiske regler som ingen kan tvinges til å følge. Blir egentlig litt dumt hvis all kontakt skal gå gjennom klubbledelse. Gjett om det kommer til å oppstå situasjoner der gamleklubben prøver det de kan å trenere overganger.
Det blir i golf akkurat som i fotball, de beste blir alltid for gode for laget og går til et bedre lag. Bortsett fra at klubben ikke eier deg og kan kreve overgangspenger. Skjønner ikke vitsen i å prøve å stikke kjepper i hjulene for talentfulle spillere.

bare lurer

over 19 år siden

bare lurer

Meget bra innlegg!

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

I Norge er det vel fortsatt slik at spillere betaler for å være medlemmer i en klubb. De mottar ikke lønn av klubben og kravet til lojalitet overfor klubben blir derfor vesentlig svekket sammenlignet med feks en fotballklubb. I tillegg er golf en individuell sport der det er spilleren mye mer enn klubben som står i sentrum. Spilleren bør derfor stå mye friere til selv å velge den klubben som kan gi det beste tilbudet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her