Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Arghh....

Stian

over 19 år siden

Stian

Har småtrent ujevnt gjennom hele vinteren og gledet meg mer og mer til sesongstart da slagene har begynt å sitte ganske bra. Men idag var det fullstendig skjærings. De 3 første slagene med 9er jernet gikk flott, men så var det helt umulig. Alle ballene gikk 45 grader til høyre langs bakken.
Skjønner ikke at det er mulig å plutselig bli så totalt sperre. Kjedelig nå rett før sesongstart. Har hatt det slik en gang tidligere. Da bare ventet jeg en uke, og så var ting på plass igjen. Men det er utrolig frustrerende, og det virker umulig å komme seg ut av det under samme treningsøkt.
Prøvde å chippe litt i stedet, men det skjedde akkurat det samme med de slagene.

Hva kommer dette av (bortsett fra at jeg tydligvis ikke er noen stabil golfspiller) og hva kan man gjøre for å fikse opp i det?

Enkelt

over 19 år siden

Enkelt

Trene

shanker

over 19 år siden

shanker

Har du først begynt å shanke er det bare å gi seg med golf. Det vil aldri gå helt bort ;)

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Du må se på oppstilling, parallelle føtter og skuldre og hvor køllebladet er på toppen av baksvingen. Og ikke løft hodet før du har truffet ballen, men det vet jo alle, lett å gjøre likevel.

Stian

over 19 år siden

Stian

Ja, håper jo trening hjelper, men tenker at når det først går dårlig under en treningsøkt og man ikke får ordnet på det, så kan det være lurt å gi seg for den dagen.

Det var nesten så jeg vurderte å gi meg i dag ja :)

Men det er ingen andre situasjoner her i livet som varierer så voldsomt. Tenk om man etter å hatt lappen på bil i et par år plutselig kjører helt uten kontroll.
Eller om man i jobben plutselig ikke får til noe som helst. Alt blir bare helt feil.

Stian

over 19 år siden

Stian

Haugerfantomet:
Føler at jeg ikke finner avstand til ballen skikkelig og at golfkøllen er alt for kort når det går så dårlig. Så det har vel kanskje mye med oppstillingen å gjøre. Når chippene følger akkurat samme mønster som en full sving så tyder det kanskje på at det har med oppstillingen å gjøre?

Truls

over 19 år siden

Truls

Jeg tror det er en enkelt løsning på ditt problem. Jeg hadde selv slike problemer i starten på sesongen før. Nå har jeg det ikke lenger fordi jeg fant løsningen på mitt problem. Dette ligger kun i hodet.

Det som skjedde med meg, var at jeg bandt meg veldig når jeg begynte å slå ute etter en lang innesesong. Dette var antageligvis en kombinasjon av et visuelt mål som lå lengre unna enn 30 meter (ref. plastvegg) og et uvant underlag.

Prøv å senke skuldrene og ikke ha noe respekt for underlaget. Tenk hele tiden på å slappe av i skuldre og håndledd. Unngå spesielt å holde for hardt i kølla. Hvite knokler er et dårlig tegn etter at du har tatt grepet. Ikke tenk på hvor langt du skal slå, kun på at kroppen er avslappet.

Start med å ta noen skikkelig hengslete "gummi-testsvinger" hvis du skjønner for å komme i riktig modus. Si i fra hvis det hjelper!

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Det er bare justeringer som skal til.
Sjekk oppstilling og slå avslappede slag uten tanke på lengde. Så er det lettere å forstå hva som går galt. Det er mange som sliter på rangen for tiden har jeg sett.

Du vet rangeballer som ligger ute i et skap i denen tempen er gjennomkalde og går veldig kort, så ikke fokuser på sånt i det hele tatt, men prøv å stoppe opp i svingen for å se hvordan venstre arm er og hvilken retning det er på køllehodet på toppen av baksvingen.

Husk at stansen skal være litt åpen ved korte køller. Og sjekk at du ikke svinger rundt deg selv men i en bue som gjør at venstre skulder er under haka på toppen av baksvingen og at kølleblader peker i retning av målet. Prøv å stå lenger fra og nærmere ballen og slå med et 7 jern. Det er viktig at du har en komfortabel stilling da du skal slå.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

En annen ting som kan framprovosere shanken er å stå for nærme ballen. Gå litt ekstra vekk fra den så skal du se det skjer noe med svingplanet ditt også.

SuperMind

over 19 år siden

SuperMind

Sjekk at ikke ditt fremfre håndledd( venstre hvis høyrehendt, altså det øverste på greppet) knekker opp slik at du åpner køllehodet i baksvingen!

Erik

over 19 år siden

Erik

Dette har jeg opplevd mange ganger.
Når endelig spillet har begynt å bli stabilt, så har det plutselig blitt total kollaps. Og har tatt måneder å komme tilbake på samme nivå igjen.
Jeg tror ikke dette har så mye med teknikken å gjøre.
Jeg tror det er en psykisk effekt.
Det at ting plutselig kollapser fullstendig, fra 1 dag til neste.
Eller kanskje bare iløpet av 1 time, og når da de gode slagene ikke kommer tilbake igjen heller, så tror jeg dette er en ren psykisk effekt.

Erik

over 19 år siden

Erik

Så tror jeg nok også at når ting går dårlig, at det da er veldig lett å begynne å ta i, og bruke mye mer krefter.
Uten at man selv merker det.

704

over 19 år siden

704

Slå noe slag med en wood. De er det nesten umulig å shanke med (så sant man ikke vil) og da får du selvtilliten og svingen tilbake "in no time". Funket gang på gang da jeg sleit med det samme for et par år siden.

704

over 19 år siden

704

For øvrig er det nok ikke at køllen er for kort, men heller at den er for lang ;o)

Du treffer nok ballen helt inne ved (og med) skaftet. Da går den rett ut til høyre langs bakken, slik som Tin Cup så fint gjorde det på rangen før US Open...

tiggern

over 19 år siden

tiggern

for det første aldri si s-ordet høyt, det kan få enhver golfspiller til å begynne å s...... ballen.

Sh...en kommer av at i impact er spillerens hender/køllehode lenger fra ballen enn de var ved opstillingen, derfor kan det å stille seg lengre fra ballen resultere at du strekker deg etter ballen i impact og dermed flytter vekten enda mer forover mot tærne noe som er den egentlige grunnen til de fleste shan.... (to sider av samme sak, men det er for mye vekt på tærne som gjør at du kommer for nærme ballen og ikke får plass til å la kroppen svinge naturlig)

en rask løsning er å krølle tærne inni skoene slik at du blir stående litt på helene, slik at du ikke kan dette fremover, evt. kan du putte to baller under skotuppene på den måten kan du heller ikke få vekten for langt over på tærne. Hold kølla løst og sving fritt og ledig.

en annen grunn til shan... er en ekstem "out to inn" i nedsvingen, men hvid det var grunnen ville du nok ha vært klar over at dette kunne føre til shan...

Duro

over 19 år siden

Duro

En enkel test kan sannsynligvis avsløre et såpass alvorlig problem. Forsøk å slå en 50% sving (50% av normal hastighet). Stopp nedsvingen ved impact. Sjekk deretter vinkelen på køllebladet. Er vinkelen tilnærmet square så skyldes problemet at du slår inside out. Er køllebladet åpent så er det grepet+håndledd som er synderen.

Lykke til.

HØR HER

over 19 år siden

HØR HER

Legg vekk det jernet du shanker med.
Slå noen slag med den høyeste wooden du har.
Ta frem problemjernet igjen.
Adresser ballen på tåa av jernet.
Slå slå slå slå slå slå og etterhvert justerer du deg tilbake til normalt.
Skjer det under en runde eller konkurranse, går du rett på å adressere med tåa.
Hender meg flere ganger hvert år. Tar jeg løsningen med å adressere neste slag med tåa forsvinner problemet på neste slag.

snappy

over 19 år siden

snappy

Her er en liten øvelse...

Dersom du ikke er linksspiller setter du høyre fot fremst, og krysser venstre fot over høyre fot slik at du slår med kryssede og samlede ben...

Slå et par slag, så er shanken borte....

Prøv iallefall

Truls

over 19 år siden

Truls

Men hva når man setter bena tilbake i original stilling igjen da? Hehe.

Mange rare forslag her, ja. Hjelper sikkert, men husk bare på å slappe av så går det nok bra skal du se.

704

over 19 år siden

704

Jeg holder nå fortsatt på det som HØR HER og jeg sier. Slå noen slag med en wood for å få tilbake følelsen. Hvis man normalt sett har en ok sving så ligger shanken bare i hodet. Da er det skummelt å begynne med svingendringer og forskjellig adressering til ballen.

Slapp av, sving noen vakre driver eller 3-wooder og selvtilliten kommer flyvende tilbake på en fjøl... :o)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Opplevde noenlunde det samme som trådstarter her om dagen, får jo helt panikk i hodet. Bomma regelrett på ballen flere ganger.

Mandag var det meste ok igjen.

Stian

over 19 år siden

Stian

Veldig mange forslag her, og jeg skal notere meg dem og prøve ut neste gang det skjer. Det viktigste for meg er å klare å komme raskest mulig tilbake igjen, så bare det fungerer for meg er det greit :)

Godt å se at såpass mange andre har opplevd det samme. Jeg er enig i at mye sitter i hodet. Blir veldig frustrert når det skjer, og da tror jeg at jeg knyter meg og ønsker intenst å få det til.

Tusen takk for mange bra tilbakemeldinger.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Nå vet jeg ikke noe om det har skjedd noe med din korpus gjennom vinteren, men: En kamerat av meg var en habil golfspiller, men så slanket han av seg oppimot 20 kilo i løpet av vinteren. Da mistet han svingen totalt. Han fant den ikke igjen, og sluttet med golf.

Høres deilig ut

over 19 år siden

Høres deilig ut

Slanke seg og slutte med golf altså...
Blir kvitt to plager i samme slengen.
Yummi

Kjetil

over 19 år siden

Kjetil

Hei Stian
Jeg har hatt akkurat samme problem som deg. Jeg gikk til pro. Mine feil var:
-For svakt grep med høyre hånden. V'en mellom tommel og pekefinger pekte ikke mot høyre øre.
-Hendene var på linje eller bak ballen. Sørg for at hendene er godt fremfor ballen ved adressering og ved balltreff.
-Jeg prøvde å slå ballen opp i lufta i stedet for å la loften gjøre jobben.

Etter å ha slått bra i en lengre periode så hadde disse feilene sneket seg inn. Man er vel som en bil som må inn til service fra tid til annen.

Jeg anbefaler deg å ta noen protimer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her