Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

SNART SESONGSTART!!

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Etter en lang å hard vinter ser det ut til at det hvite stoffet snart er borte og kvikksølvet i stokken går den riktige veien...
Det betyr ofte kun en ting for oss litt over gjennomsnitt interessert i golf, nemlig SNART SESONGSTART!

I vinter har det vært diskutert alt fra Natural Golf til farge på baller. Vi har vært inne på Blades eller CB-køller, stivhet og lengde på skaft, størrelser på driver, siktesystemer på putter, lengder på drive, vakre køller og stygge køller, osv.osv.osv....

Ingenting av dette står på score-kortet!!
Det er ingen stilpoeng i golf, det står heller ikke om man slår fade eller draw, og lengden på slagene er det neppe mulig å lese ut av et scorekort.

Tenkte at nå som tiden snart er inne for spill i Norge vi kunne ha en debatt om det som er essensen i Golf, altså færrest mulig slag i koppen...
Hvordan skal vi gå par isteden for bogey, eller birdie isteden for par, eller bogey isteden for dobbel...!!

HVordan spare slag! og hvordan man bør tenke strategi under runden.

Kanskje det ikke er så veldig vanskelig å klare å hente for eks. 5 slag på en runde??

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Bra tråd!

Vi får se om kvaliteten beholdes når tråden blir lang...

Jeg kommer til - viktig med målsettinger - å spare mange slag ift i fjor:
a)bedre utslag ift lengde og course management; 5slag
b)mye trening fra 15-60m; 3slag
c)ennå mer trening innafor 15m; 4slag
d)og masse puttetrening; 4slag

Det ble sannelig 16slag, hvilket skulle tilsi at jeg spiller jevnt under 75 fra gul tee i år.

Hmm, jeg gleder meg allerede!

hcp 17

yngve

over 19 år siden

yngve

Fooore,

jeg tror du vil spare mer med nærspill og mindre med lengden...

:O)

Bob

over 19 år siden

Bob

Hvordan gå fra par til birdie:
Jo du kan først drive 30 meter lengre enn du bruker. Så setter du innspillet med et mye kortere jern, mye nærmere hullet. Da får du en lettere putt sånn rent statistisk. Du kan også sette innspillet slik at du får en oppoverputt. Setter du da putten f.eks, blir det birdie.

Hvordan gå fra bogey til par (f.eks på et par-4 hull):
Først slår du et utslag. Så et andreslag. Så et tredjeslag. Så setter du neste direkte i hullet. Da blir det par.

Lucky Fluke

over 19 år siden

Lucky Fluke

Fra spøk til kanon. En ting er helt klart. Trener man 1 dag i uken, 2 timer, med wedger og chipping. Ja da blir det saft, boller og brus i klubbhuset etterpå. Den enkleste måten å spare slag på er nærspill.

Nicky Butt

over 19 år siden

Nicky Butt

Beste løsningen: Ta med deg EN ball på banen. Hvis du slår den bort, må du starte på nytt.

Hehe.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Selvfølgelig er nærspill en stor faktor.

Personlig har jeg trent mye i vinter. (Ca. 1000 baller i uken i snitt siden slutten av oktober.) I tilegg har jeg i snitt 1 time nærspill i snitt per dag.

Allikevel har jeg ingen tro på at selv om jeg føler jeg slår ballen bra om dagen at det er bare å gå ut å spille 75-80 runder....

Golf er så mye mer enn fine/gode slag! Course management er vel et nøkkelord!
Ha en klar og realistisk strategi på hvert eneste hull...... Det i kombinasjon med gode slag! Det gir boller og brus..... (Tror jeg...)

Nick

over 19 år siden

Nick

La driveren hvile inne imellom
Ikke gå for flagg på alle mulige og umulige innspill
Spill smart og innse at du ikke er scratch-spiller
Tren MYE nærspill
Garantert 5 slag tjent
Kanskje litt kjedelig kanskje, men fornuftig

Lucky Fluke

over 19 år siden

Lucky Fluke

Det er kjempeenkelt å spille 80 slag. Er bare å holde seg til 10 bogyes og ettpar birdies :)

Nøkkelen er forskjellig for alle spillere. Men strategi er veldig ofte neglisjert. Treningen din vil garantert gi resultater i kommende sesong, men husk på at du vil være ganske ustabil i starten. Ikke fokuser på antall slag, kun det neste slaget du har foran deg. Vips så er 80-tallet innen rekkevidde. Parnevik-psykologi er veldig enkel, og funker for de fleste. Lykke til.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

sett opp en treningsplan, og hold den.

Når du er på rangen er det sving teknikk som skal terpes, helst med jevnlig veiledning av samme pro. Det er ikke et rekordforsøk med 7'er jernet eller driver som gjelder, da blir det bare verre.
1-2 timer i uken. Siste 10-20 ballene plasseres med wedge slik at du forlater rangen med en god følelse om at dette kan du, og ikke som en overspennt strikk som har drivet 250 meter. Driver trening setter du av en bestemt tid til.

Putte trening med pro, så får de fleste et par tre a-ha opplevelser.
ikke gå fra putting greenen før du har nådd dagens mål, selv om du blir stående til neste dag. Da får du trent konsentrasjon og følelsen av å sette viktige putter. Det er faktisk utrolig morsomt å putte!!

På nærspillsområdet/putting green skal du slå minst dobbelt så mange slag/putter som du skal på rangen. Ikke lov å gå pa rangen før du har trent nærspill, og da sier det seg selv hvor mange baller du skal slå.

Trening er trening, og ikke ta med deg tankene ut på banen når du spiller.

godta at det du trener på i dag ser du resultatene av om noen uker, det tar tid å venne seg til forandringer, og det er helt normalt å få dårligere balltreff en liten periode etter forandringer i teknikken.

dette sparer slag.

Lucky Fluke

over 19 år siden

Lucky Fluke

Veldig bra innlegg tigger. Nå skal jeg lage plan for i år

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Har allerede planlagt en slik plan.

Skal sette den opp sammen med DWC så fort vi kommer igang på Miklagard.....

Snurre

over 19 år siden

Snurre

Selv tror jeg tempo og rytme er svært viktig på langspillet, hvem har ikke vurdert 5 eller 6 jernet på innspillet for så å velge 7 jernet med bånn gass som løsning! Selvfølgelig går det bra noen ganger det også.

Leste et bra tips som går på tempo og rytme som jeg har brukt en del med god erfaring. Svingdoktoren på golf se anbefaler dette også. Etter skikkelig oppvarming på rangen tar man en 15-20 baller med ett 8 jern med ett formål... man skal slå så hardt og langt som overhode mulig. Etter disse slagene har du kanskje klart 150 carry på de lengste.
Så trekker man fra 15-20 % av de 150 mtr og prøver å slå neste 20-30 baller (eller mere) carry til 120 meters merket. Nå vil man merke etter noen baller at man kan slå utrolig løst samt at retning er ganske så perfekt...

Men uansett - GOLF ER LETT

Psyko

over 19 år siden

Psyko

Tror et annet viktig moment er psyken. Kanskje vanskelig å trene, men hvis man klarer å gå fra et dårlig hull uten å tenke "FAEN, nå går runden til h****** " er det mange slag å spare. Motsatt også, har man nettopp gjort en birdie eller spilt solid lenge kan man lett miste konsentrasjonen.

Personlig skal jeg nok la driveren ligge denne sesongen. Slår mer stabilt med 3-wood på utslag og tror de meterene jeg taper tas inn på antall fairwaytreff. Gleder meg til årets sesong !

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Veldig bra det du sier Psyko. Jeg har selv slitt med at jeg blir mektig forbanna om jeg surrer til et hull sånn til de grader. Første gang jeg klarte å beherske meg var i Amatouren i Arendal 2005. Da hadde jeg spilt front så bra jeg aldri hadde gjort før. Lå på -1 etter 8 spilte hull (2 bogeys og 3 birdies) - og så kom jeg til hull 9. Hooka meg i røffen på venstre side, hugde til ballen og den forsvant inn i gørra, droppa, slo, slo, slo, kom meg ut og endte opp med 9 slag på et par 4. Tro det eller ei men jeg smilte, lo litt, og gikk videre. Endte opp med helt respektabel score til mitt nivå og det hadde jeg aldri klart om jeg hadde surna til å bannet slik jeg dreiv med før.

Nei se lyst på golfen. Ett og ett slag, uten å tenke på de forrige. Da blir det jubel.

yngve

over 19 år siden

yngve

jeg har dessverre ikke fått trent så mye som jeg ønsket i vinter, men har nå i hvertfall kommet litt i gang på senvinteren.
har fokusert på å "finne feilene" som jeg så innlysende gjør i spillet mitt, og føler at jeg har funnet en del ting som jeg også har fått rettet opp litt.

Det som gjenstår før jeg føler at jeg har en komplett pakke å trene på, er skikkelig putte intruksjon. jeg putter som ei kjerring(unnskyld uttrykket, kan ikke dy meg etter den til Tiger W), og dette skal jeg gjøre noe med.

jeg har INGEN anelse hvordan jeg står, hvordan pendelen går, så min putting er basert på at hjernen min blir lurt til å tro at dette kan jeg, og de dagene som hjernen går på den, så spiller jeg bra, mens de gangene jeg tenker på putting, så spiller jeg helt umenneskelig dårlig. hehehe....

m.a.o. min neste PRO-time skal være fokusert på putting, med et innslag av bunkerslag..... ikke at jeg noensinne havner i bunkerne....

ellers er det veldig mange gode tips i denne tråden nå. la oss holde den seriøs og fin, så vi kan bruke dette til å hjelpe oss selv i gang med årets sesong.

happy golfing...

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Hvis man hele tiden trener på det man er dårligst i så blir det sakte bedre.
Klarer man å kvitte seg med de 5 værste slagene pr runde har man kommet langt.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Det er ekstremt viktig å føre statistikk. Lærerik og morro er det også å se hvordan man utvikler/innvikler seg. Statistikksidene her på Scangolf er rett og slett geniale, og jeg kjenner mange som bruker dem. Hver gang man spiller fører man fairwaytreff, greens in regulation (når man putter for birdie), og antall putter. Man kan jo skrive mer statistikk, men disse tre gir en god indikator på hva man bør trene på. Antall Sand-saves er også en fin ting å føre. Dvs når man slår et bunkerslag i en greenbunker og 1-putter etterpå.

Man kan kjapt trekke paralleller på hvilke hull man treffer fairway på, og hvilke greener man treffer. Antall putter henger sammen med Greens in reg også. Det trenger ikke å bety at man er flink å putte hvis man bommer på mange greener (mer og mer aktuelt med lavere handicap). For lavhandicappere er det vanlig å føre antall putter kun når man har truffet en green.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg tror generellt det er altfor mye fokus på teknikken.
Jeg tror det er psyken som setter en stopper for den gode teknikken.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

vel Erik, det stemmer kanskje i konkurranse sammenheng, men du må forstå at man må få inn teknikken først uansett.
hjelper ikke om du har psyke av herdet titan dersom du ikke har lært de rette teknikkene.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Erik: for oss amatører er det teknikk som er viktigst. Trener du inn god teknikk du kan stole på får du automatisk mye bedre psyke. Har du f.eks 80 meter til pinnen og kan med letthet kontrollere en halvsving pitch istedenfor en hardere Sandwedge, ja da har du automatisk bedre psyke fordi du har flere valg. Det er klart psyke er viktig, men jeg er ikke enig med din betraktning basert på erfaringene mine.

wahtever

over 19 år siden

wahtever

Noen som har en lenke til det norske programmet for å registrere runder, rgolf eller no sånt? Har kjøpt ny maskin etter forrige sesong så jeg har det ikke lengere

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Sjekk Scangolf Community. Mener du http://wegolf.net/ eller http://www.caddiecard.no/ kanskje?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Og om man når man søker etter sida til rgolf taster inn www.rgolf.no, så finner man faktisk fram!

Erik

over 19 år siden

Erik

Hjelper ikke med god teknikk, dersom ikke psyken er god.
Det skal jeg love dere.

gal psykolog

over 19 år siden

gal psykolog

Hva med å snu på flisa. Hjelper det med god psyke hvis ikke teknikken er god?

Erik

over 19 år siden

Erik

Ja det er jeg overbevist om hjelper.
Tro kan flytte fjell.

Erik

over 19 år siden

Erik

Dessuten vil jeg snu dette på hodet også.
Jeg tror ikke teknikken blir så dårlig dersom psyken er veldig god.

gal psykolog

over 19 år siden

gal psykolog

Tro kan flytte fjell, i bibelen, midt i bibelbeltet.

Teknikk og psyke er adskilt, en person kan være sterk psykisk, men ikke takle alle verdensproblemer. Golf deriblandt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her