Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Forme slag med hcp 16?

Jan Erik

over 19 år siden

Jan Erik

Hei alle sammen jeg har spilt golf nå i fire år og har klart å karre meg ned til16 i handicap. I fjor begynte jeg å trene på å skru slagene mine og syntes jeg fikk det til ganske bra.
Har trent mer på dette i vinter og synes jeg får det til ganske bra. Prøvde noen bladkøller i vinter og de kjentes veldig gode til å kontrollere slagene mine.
Men jeg har en kamerat som er veldig flink og spiller på 4 cirka. Han mener jeg ikke vet hva jeg snakker om og at jeg burde konsentrere meg på å slå ballen rett helt til jeg kom ned til hans nivå.
Er dere enige med ham? Eller kan en 16handicaper også jobbe med å shape slagene?
Takknemlig for svar.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Høres ut som en støttende kamerat!

Slå dine slag og gi blaffen i de "gode rådene" fra kompisen din.

Svein Helge

over 19 år siden

Svein Helge

Jeg spilte med fra 21,6 til 12,7 i løpet av 2005. Så jeg er ingen pro og utaler meg heller ikke som en. Personlig vil jeg nok si at det å begynne å forme slagene med ditt handicap er litt tidlig. Det du står i fare for å gjøre er å "rote" til svingen din. Nå vet jeg ikke hvor mye teori du har lest eller leser men på ditt nivå tror jeg heller teori sammen med trening uten å forme slag vil gi den største effekten. Spillere på vårt nivå gjør ofte "dumme" ting som med litt teori kunne lett vært ungått. Oppstilling f.eks for de enkelte slagene er viktigere enn man ofte skulle tro. Har du en dårlig oppstilling blir det vanskeligere å få et bra golf slag. Ellers så vil jeg ønske deg lykke til med 2006 sesongen.

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Jeg er litt uenig med kameraten din, jeg begynte å trene på å skru ballen når jeg hadde 18-21 hcp og jeg må si at det var meget nyttig for meg, jeg lærte meg for det første å skru ballen dit jeg ville (meste parten av gangene), men kanskje det viktigste for meg var at jeg forsto bedre hvorfor jeg slo en ufrivillig slice eller hook.
Dette gjorde at jeg begynte å slå rettere siden jeg skjønte hvordan svingen fungerer bedre.
Det er viktig å kunne litt teori når man driver på med dette, å forstå hva som skaper en fade eller draw.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

For fa.. du kan da slå hvilke slag du vil, når du vil uten spørre her på forumet.
Slå draw og fade til du svimer av, ingen har da noe med det.

Black tee

over 19 år siden

Black tee

Vel det er forskjell på å hooke eller slice rundt en dogleg, og på å shape slagene. Når man shaper er det kontrollerte draws og fades det er snakk om. Står flagget f.eks til venstre på greenen bruker dyktige spillere å slå for center av greenen med en toutch av draw. Får de ikke til drawen skikkelig ligger de midt på greenen i verste fall. Shaping er for scratchspillere. Måten man shaper er enten grep-endringer (sterk eller svak høyrehånd), svingplanendringer inkludert release-endringer og oppstillingsvarianter. En middel-handicapper har ikke stabil nok sving til å utføre så avanserte endringer.

Som Marius sier er det bare bra å begynne å trene på dette, men ikke forvent deg å kunne gjøre dette med særlig kontroll på banen. Tren heller på en konsistent sving og ballbane, det får du mer igjen for enn å forkludre spillet ditt med pga-materiell. Er enig med Svein Helge rundt dette.

Jensen

over 19 år siden

Jensen

Haugerfantomet: Hvis Jan Erik ønsker seg råd fra noen på forumet så skal han spørre om det uten å behøve å få svar av typen du gir. Ditt innlegg gir ingen verdi for spørsmålsstiller.

Jeg er enig med Marius og anbefaler å trene på forskjellige slag. Det skaper større forståelse for svingen og kan hjelpe deg når du sliter med uønsket skru.

Tidligere høyhandicapper

over 19 år siden

Tidligere høyhandicapper

Begynn gjerne å trene på fade og draw med det samme du begynner å spille golf.
Nå har jeg veldig lavt hcp og holder meg stort sett unna trøbbel. Derfor kan jeg slå rett frem som tross alt er det letteste og sikreste.
Men når jeg hadde høyt hcp og alltid havnet bak trær og hus og flaggstenger og aldri hadde rett linje dit jeg ville slå ballen, da var det godt å kunne skru litt.
Konklusjon: En høyhandicapper har større behov for å kunne skru ballen enn en lavhandicapper.

haha

over 19 år siden

haha

det er det latterligste jeg har hørt.. for en nybegynner holder det jo helt klart med å kunne slå ballen nogenlunde rett................
er med årene og hcp'et at man begynner å skru ballen............
selv med 3 i hcp drawer jeg aldri ballen!
latterlig...

Håkon

over 19 år siden

Håkon

Selv med i overkant av 20 i hcp har jeg trent en del på å forme slagene. Hvis jeg ligger vanskelig til prøver jeg også av og til å gjøre det ute på banen. Som regel lykkes jeg sånn rimelig greit, av og til blir resulatet helt som jeg håper på og de andre gangene går det dårlig. Uansett er det artig både å trene på det og prøve det ute på banen. Tren derfor både fade og draw og ha mest mulig glede av golfen din uavhengig av hva kameraten din sier.

Jan Erik

over 19 år siden

Jan Erik

Takk for mange gode svar. Jeg snakket med kameraten min igjen i går kveld (han 4handicapern) og viste han svarene jeg fikk her. Han bare lo og sa at jeg gjerne måtte fortsette å trene på å shape slagene men at jeg komt til å stagnere denne sesongen. Haha han var villig til å vedde på det også.
Jeg vet ikke det er mulig han har rett men så lenge jeg har det morsomt så tror jeg det er riktig å trene på det.
Det er vel en grunn til at jeg bare er på 16, sa han.
Det er vel en grunn til at du bare er på 4, sa jeg.
(Pinlig å ikke kunne shape slagene før du har kommet til 4 - haha)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Om han er villig til å vedde, gå med på det! Et ekstra konkurransemoment, morsomt det!

Til haha

over 19 år siden

Til haha

Makan til toskete innlegg. Ikke rart du ikke tør skrive under et vettugt nick.
DU har tydeligvis heller ikke forstått innlegget du kommenterte. Prøv å lese det en gang til.

Itchy scratchy

over 19 år siden

Itchy scratchy

Jan Erik, glem det. Med ditt hcp MÅ du fortsatt ha enten:

1) store problemer med å treffe ballen rent
2) god balltreff men elendig nærspill

I 90% av tilfellene sliter en 16-hcper så mye med balltreffet at du bare kommer til å tape myyyyye mer enn du eventuelt tjener på å forme slagene dine. Greit nok at du kan prøve deg på en draw eller fade når du MÅ, men min anbefaling er at du hører på kameraten din.

Golf-Norge er full av bogeytjommiser som tror de har skjønt hva som er essensen i golf. Arggh!!!

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Jeg har alltid trent på å slå rette slag, fade ballen og å slå draw.
Forstår ikke hvorfor man skal vente til man blir gammel og grå før man trenger på sånt.
Mange av dere får det til å høres ut som det er noe som single hcp skal drive med og at det er FY FY for andre.
Det er jo en naturlig måte å slå i doglegs f eks. Spiller dere bare der det er rette hull?

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Hvis jeg ikke jeg har missforstått så snakker Ja Erik om å trene på å skru ballen, ikke å skru ballen ute på banen.

Fortsett å tren på det, men ikke bruk det på banen med mindre du må, det er klart best å slå sitt vanelige slag når man spiller på banen.

Lykke till!

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

MG!
La oss si at du har 175meter inn til greenen og det er dogled til venstre.
Er det da ikke besdre å slå en draw og kanskje komme inn mot greenen istedenfor å risikere å slå seg ut i bushen ved et rett slag? Skjønner ikke rådene du gir folk her.

Stompen

over 19 år siden

Stompen

Fantomet: Det er snakk om nivå her. En 15 handicapper vil smelle seg ut i skogen 8 av 10 ganger når han prøver å draw'e rundt en dogleg. spesielt om han normalt slår fade. Så kommer man til neste hull der man ligger bak et tre der man må fade, og blam, man smeller seg inn i skogen på venstre side.

Alt med måte, tenk på risk/reward. Ingenting galt med å prøve disse slagene uansett.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Ja det er jo derfor man skal trene på slike slag. Fordi hullene går jo ikke alltid rett frem.
Og det er ikke helt "hokus pokus" heller. Er jo beskrevet utallige ganger hvordan man skal drawe og fade ballen. Uansett er det bedre å gå i skogen med en draw på en dogleg venstre enn med et rett slag. Man går ikke så langt inn i skogen.

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Nico
Skjønner du ikke rådene jeg gir?
Jeg mener det er fint å trene på å skru ballen.
Jeg mener at man bør unngå å bruke spesialslag ute på banen med mindre man må. Det betyr ikke at man aldri skal slå et spesial slag.

Men hvis man tar den situasjonen din på 175m dogleg, her må man jo ta en taktisk vurdering, hvor god er du til å slå et slikt slag? Og hva er konsekvensen av å ikke lykkes med et slikt slag? Kanskje det kan lønne seg å slå en 175m draw, eller kanskje å legge opp, dette er jo helt opp til hver enkelt spiller i en hver enkelt situasjon.
Mitt poeng er at en 16 hcp sannsynligvis har en feilprosent på minst 50 % på spesialslagene sine, og da kan det være lurt å vurdere noe annet på banen.
Tren på det, å bruk det når du føler deg trygg på det, uten å trene på det vil du aldri føle deg trygg på det, det er mitt råd.

704

over 19 år siden

704

Haugerfantomet
Jeg er enig i at det er smart å trene på denne typen slag. Ikke minst fordi man lærer mye om hvordan man må treffe ballen (som Marius sier oppi her en plass). Men hvis man ikke har full kontroll på draw så er det lett å "overdrive" bevegelsen, hvilket fort fører til en snap-hook rett inn i skogen. Dermed er man i de fleste tilfeller stuck med en ganske håpløs situasjon.

Jeg vil absolutt anbefale en høyhandicapper (som jeg selv definerer som over 10 ettersom man ned til jevnt singelnivå kan slå veldig mange slag i hytt og pine og likevel spille til hcp) å trene på å forme slagene, men hvis man prøver å oppnå en lavest mulig score tror jeg det er MYE smartere å spille "med hodet" og så rett som mulig, og i dette tilfellet legge opp hvis man ikke kan gå over "bushen". Og da inkluderer jeg de som har ballbaner med naturlig draw eller fade.

Nico

over 19 år siden

Nico

Marius G
Har du fått et attakk av schisofreni!!!!

Jeg har ikke et eneste innlegg i denne tråden før nå!!!

Forøvrig mener jeg at de som ønsker å trene på shaping av ball, må for all del gjør det. Skal du bruke det i konkuranser, så ville jeg vurdert hva jeg føler meg tryggest på, men for all del, har du hcp 16 så er ikke dette ditt levebrød, så hvorfor ikke prøve?

Stompen

over 19 år siden

Stompen

Haugerfantomet
En middelhandicapper er mer tjent med å dele opp et 175 m slag i en dogleg opp i to slag framfor å prøve å draw'e rundt dogleggen. Det funker svært sjelden. Havner man i skogen med en draw ligger man fortsatt dårlig. Havner man i skogen med et rett slag ligger man ofte enda dårligere. Deler man opp med to wedger, eller med et 8-9 jern for plassering, så scorer man bedre. Her gjør mange høyhandicappere og middelhandicappere ofte generaltabber. Selv jeg som har 2 i hcp, og som har helt ok kontroll på å skru ballen, jeg deler opp slike slag veldig ofte. Mens kompisene mine med høyt handicap drar av sinnsykt risikofylte slag, og ender alltid opp med å miste 1-2 slag på sin heroisme.

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Sorry Nico, jeg gikk litt i surr med navnene og diskusjonene, jeg mente Haugerfantomet.

haha

over 19 år siden

haha

jaja, bare tren på det med 20 i hcp dere så får vi se hvor gode dere blir............ tipper det stopper på 15 jeg....

Håkon

over 19 år siden

Håkon

Senest nå i påsken stod jeg på rangen på Fornebu og slo fade og draw annenhver gang med min nye rescue kølle, det var herlig. Så selv for en med over 20 i hcp går det an. Gøy å prøve på banen, men det ligger alltid en nokså grundig vurdering av risk/reward før jeg prøver å slå fade eller draw ute på banen.

Mine ambisjoner er ikke større enn at jeg antakelig aldri kommer under 15 i hcp, så får heller haha le godt. Jeg er imidlertid rimelig trygg på at jeg kommer raskere ned til 15 ved å trene fade og draw i tillegg til rette slag.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg synes det er kjempegøy å trene på ekstreme slag på rangen.

for det første, så er det gøy når man får det til, og for det andre, så blir man tryggere på seg selv på banen, selv om slaget ikke benyttes der.

jeg merker at jeg ikke er så redd for å havne på litt ukurante steder lengre, og ser ingen grunn til å slutte å trene på skru-slag bare fordi noen her inne mener at dette er forbeholdt lav-handicappere.

men, når det snakkes om å shape slag, så handler det jo om ganske mye mer enn å få til en skru, ikke sant? da skal man jo også ha kontroll på hvor ballen til slutt lander, og det er klart at dette krever masse erfaring og antakelig et langt lavere handicap enn det jeg selv har.
for å si det slik, jeg kommer nok ikke til å prøve disse trylleslagene når neste slag skal havne på green...... :)

Jan Erik

over 19 år siden

Jan Erik

Godt sagt Yngve. Jeg har også merket at jeg føler meg mer hjemme på ukurante steder. Det er litt fint synes jeg. Prøvde å si det til kameraten min også, dra inn "survival of the fittest"-teorien i golfen også. Han prøvde å erte meg med å si at det ikke het "survival of the fattest" (jeg er litt kraftigere enn ham), men jeg tror egentlig bare at han er litt d0mm.

Kanskje han bare er misunnelig fordi jeg hadde flere greentreff enn ham sist vi spilte sammen?

Flucky Duck

over 19 år siden

Flucky Duck

Det hadde du slettes meg ikke din løgnaktige frosk.

Jan Erik

over 19 år siden

Jan Erik

Ja, der ser dere hvordan den kameraten min er...

Flucky Duck

over 19 år siden

Flucky Duck

Jeg vil bare ha sagt at Jan Erik sliter med balltreffene sine. Når han sier at han begynner å trene på å slå fader, er det etter mitt skjønn en unnskyldning som han ikke er klar over selv. Jan Erik er en hyggelig fyr. Jeg har ikke prøvd å ødelegge noe for ham. Tvert imot prøver jeg å gi gode råd fordi jeg mener han har potensiale til å komme seg mye lenger ned enn han er i dag.

Synes det er dumt at jeg kommer ut som en dårlig kamerat her. Tror ikke det var Jan Eriks mening heller.

Flucky Duck

over 19 år siden

Flucky Duck

Tenk at jeg må registrere et så teit nick som Flucky Duck bare for at duden ovenfor synes det er mosjomt å STJELE nicknames. Fy skal han ha. Og jeg vil bare ha det sagt: Jeg ER en dårlig kamerat.

Flucky Duck

over 19 år siden

Flucky Duck

Såh - da var det i orden i hvert fall!

Flookey Scmukk

over 19 år siden

Flookey Scmukk

Æsj. Måtte man regge klubb også.

Scmukky Dick

over 19 år siden

Scmukky Dick

Er vel best å slutte nå før kameratskapet er over for godt...

........

over 19 år siden

........

Hei Jan Erik.
Selv spiller jeg scratch og har følgende råd eller forslag: En svært habil spiller sa til meg engang da jeg kom opp i samme situasjon:
"Den med flest slag i baggen blir best." Jeg har fulgt hans råd siden jeg hadde 20 i handicap. Du kan tenke deg følgende: I vårt land blåser det mer eller mindre konstant. Dersom vinden kommer fra venstre og du må ha en rett ballbane må du kunne slå en draw. VisaVersa med høyre-venstre vind. Mange spillere er enig med meg at det er lettere å slå en skru inn i vinden, enn å starte den til siden for målet. Jeg sier ikke at du ikke må ta høyde for vinden i forhold til hvor du stiller deg opp, men dersom man spiller på et handicap mellom 6 og oppover vet man at bomslagene kommer ofte, derfor er det kanskje greit å bestemme seg for en skru og måte man ønsker å slå ballen, og derfor ha full fokus på det. På dne måten kan man si til seg selv ved en overdrevet skur at : "Ja jeg slo hvertfall ballen med riktig skru, jeg mestret slaget." Senere etter flere tusen baller finner du ut hva du må gjøre med 5 meter draw, 10 meter fade osv. Det er da golf blir morsomt - Når man mestrer spillet - men først må man rose seg selv, og da er overnevnte forslag et godt alternativ.
1.Se på slaget.
2.Bestem deg for hvordan du skal slå den.
3.Slå ballen etter beste evne.

Håper innlegget vil bli sett på som et seriøst innlegg, da de fleste her prøver å dreie på hver minste detalj.

Jan Erik

over 19 år siden

Jan Erik

Til ...... Takk for gode råd, jeg synes det høres ganske smart ut det du driver med. Jeg skal uansett trene på å forme slagene mine, og så får vi nå se om jeg får ytterligere fremgang i år.

tak, oslo

over 19 år siden

tak, oslo

Kanskje litt på siden, men når man følger sendingene på TV ser det noen ganger ut til at proffene starter sine slag laaangt ut til høyre.

Blir vi lurt av TV-bildene eller har de en så stor skru i ballen at
den feks går 15 meter ut til høyre før den drar seg inn igjen?

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Det er kameraet som forvrenger bildet. Og slår de en draw eller fade så ser det enda værre ut enn det egentlig er.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her