Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Billig og bra på østlandet

Ung19

over 19 år siden

Ung19

Hei. Jeg er nok ikke alene her inne hvis jeg sier at det gnager voldsomt i golfhansken om dagen og at jeg gleder meg til en ny sesong med golf. Jeg er relativt fersk i gamet, tok GK i fjor sommer. Har derfor ikke spilt så altfor mange baner i østlandsområdet så vet ikke helt hva som er bra og dårlig. Som 19-åring er det så som så med tykkelsen på lommeboken, så derfor lurer jeg litt på hva som finnes av ok baner innenfor en times kjøring fra Oslo som ikke koster skjorta å spille. Hadde vært veldig fint å få noen anbefalinger fra dere som har spilt det meste av baner som er, og som kjenner litt til reglement for juniorrabbat hos ulike klubber. Vet endel betegner junior som under 18, mens andre som under 20 eller 21.

:)

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Krokhol er et av de rimeligste alternativene, og er bare 20 minutters kjøring fra Oslo sentrum (har du ikke bil, så går det buss). Har du GK, kan du få deg en 18-hulls runde for 200 kroner (det var det det kostet midt i uken i fjor).

Å melde seg inn koster heller ikke skjorta:

Junior 14 - 21 år
Årsavgift kr 1.150.
Kontingent Krokhol Gk
kr 200,-
Innmeldingsavgift
kr 1 500,-.

Det har vært en del negative uttalelsere om banen på dette forumet og den ER litt spesiell, men jeg vet også om mange som liker den veldig godt. Kan også synes vanskelig for mange, da det til tider kan bli ganske smalt og kort vei til skogen. Den er imidlertid kort og burde derfor passe godt for 'ferskinger' i så måte. Standarden på banen er stort sett meget bra. Kjedelig er den i hvert fall ikke.

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

hei, ung!

jeg er også fersk i gamet, men føler det er noe snålt å gå med hanske.

andre har fortalt hvorfor de gjør det, men det er folk som har spillt noen år.

på baner har jeg sett tydelige nybegynnere som ikke treffer ballen fra drivingrangen, eller slår max 50 meter - med hansker og skikkelig velfylte bager.

hvorfor bruker du hanske, når du er nybegynner, gnagsår?, uten å være frekk/eller syntes du det er en del av gamet.

Mvh. uvitende nybegynner :-)

nrk2

over 19 år siden

nrk2

Hei bulsara, du skal få et par av meg når jeg begynner på jobb igjen, jeg får dem gratis - men bruker ikke disse sitronpresserne.

Har dyktige arbeidsnever, ikke puseskinn :-)

Ung19

over 19 år siden

Ung19

Hei bulsara. Er ikke helt fersk i gamet i så måte at jeg slår dårlig. Bruker ikke driver men slår ganske stabilt med woods. 3-wood slår jeg vel en 180-200 meter og 5-wood 165-185 meter ca (klar over at dette kanskje ikke er veldig langt med disse køllene). Treffer for det meste ok. Slår også helt greit med jernene. Har bare ikke spilt så mye baner rundt der jeg bor. I fjor sommer fikk jeg mer eller mindre bare spilt baner i andre deler av landet og baner i utlandet ettersom hvor jeg var på ferie.

Grunnen til at jeg bruker hanske er rett og slett fordi jeg har fått blemmer o.l når jeg har spilt uten hanske. En GK-spiller duffer jo ofte mer og vrir køllen på de merkeligste måter til tider. Er derfor kanskje like viktig å bruke hanske for en GK-spiller etter min mening. Men dette har jeg opplevd at varierer ettersom hva slags grep som er på køllene. Noen køller har et glattere grep som derfor kanskje ikke krever hanske, men de jeg spiller med har grep som "sitter godt" i hendene, og det gjør at jeg merker feilslagene godt.

Ble visst mye dette, hehe. Men kom med flere baner folkens!

Ben Hogan

over 19 år siden

Ben Hogan

Anbefaler deg å ta en tur innom Skjeberg GK. Der er billigste greenfee 225,- og dyreste (i helga) 325,-. I juli senkes den til 200,- alle dager. Fin og utfordrende bane.

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

Takk for svaret ung19, beklager at jeg misforstod - trode du var like "grønn" som meg, som er en elendig spiller. Rett og slett tør jeg ikke bruke hanske, men må nok revurdere den tanken nå, hvis det kan hjelpe.

Jeg vrir køllene, og det fører til snåle slag.

Takk for at du hadde bry til å forklare meg, kanskje jeg også får litt bedre slag. Takk igjen, og lykke til videre med ditt spill :-)

Mvh. Helt "fersk"

Ung19

over 19 år siden

Ung19

Har sett litt rundt nå, irriterende at "junior" defineres ulikt på forskjellige steder. Tyrifjorden GK operer med greenfee på 400 kr, men juniorer betaler halv pris. Hauger GK opererer med juniorpriser på 215/240 kr. Men ingen av de definerer hva en junior er. Hmm...

fersking

over 19 år siden

fersking

Gjersjøen, 2400 (tror eg) og fritt spill hele sesongen, kun 6 hull men som nybegynnerbane er den billig og grei.

FORE!

Ung19

over 19 år siden

Ung19

6-hulls bane til 2400 kr i året hørtes ikke veldig fristende ut for å være ærlig, men takk for innspillet.

Ung19

over 19 år siden

Ung19

Saken er den at jeg er medlem på Sorknes og betaler 800 kr i året for fritt spill her, men siden den er 2 timer unna Oslo blir det ikke mer enn en 2-3 turer i løpet av sesongen. Er derfor interessert i å vite hvor man kan få spilt en runde for ca 200 kr innen 1 time kjøring fra Oslo. Er ikke ute etter baner som er spesiellt lette først og fremst, men snarere baner som i utgangspunktet koster en 4-500 kr å spille på men som kjører juniorpris for en 19-åring som ligger på en 200 kr.

:)

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Innenfor en time fra Oslo har du et ganske bra utvalg av baner. Noen av dem kommer sikkert til å ha tilbud. Spesielt hvis du har anledning til å spille i midten av uken. La oss se om jeg kan huske alle 18-hullsbanene som er innenfor en time. Vi begynner i sør-øst:
Skjeberg
Onsøy
Evje
Mørk
Drøbak
Oppegård
Krokhol
Østmarka
Losby
Hauger
Aurskog
Miklagard
Hakadal (vet ikke når de åpner back 9)
Oslo
Haga
Bærum
Asker
Kjekstad
Drammen
Kongsberg
Tyrifjord
Solum
Borre

Kunne kanskje tatt med
Halden
Vestfold
Nøtterøy
Randsfjorden
men vi bør vel holde oss til fartsgrensene

Så det er mye å velge i. De fleste av dem har jo nettsider med priser, så da er det bare å surfe litt og finne ut.

Det er også en del 9-hullsbaner som kan være verdt et besøk, f.eks. Grønnmo, Ski, Losby og Grini som enten ligger i byen eller rett utenfor. Du kan jo starte surfingen her på Scangolf. Lykke til.

Doro

over 19 år siden

Doro

På Grønmo er du junioor til og med fylte 21 år. Ser ut som om du kan få spillerett uten å eie aksje så lenge du følger organisert juniortrening. Årsavgift 1400 + treningsavgift i så fall. Virker ganske ok. Banen er nok Norges beste 9-hullsbane. Sannynligvis den banen som er nærmest i reisetid for de fleste som bor i Oslo.

http://www.gronmogk.no/default.asp?m=5

Ung19

over 19 år siden

Ung19

Takk for listen Dilter. Får bare pløye meg gjennom :)

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Bare hyggelig. Jeg glemte forresten Nes.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg tror hansker er til for jåleri.
Rett og slett en mote bare.
Det samme kan sies om golfsko.
Hansker kan være greit å ha dersom man holder altfor hardt i kølla, eller har utslitte grep. Men ellers kan ikke jeg skjønne hvilken nytteverdi det har.

Nicky Butt

over 19 år siden

Nicky Butt

Erik? Er det deg, eller er det noen som tuller med nicket ditt?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ja, jeg er kjempejålete, for jeg bruker hansker.
moten har vart i ca. 100 år, og det er jo normalt.

golfsko har heller ingen verdi, nei, spikes er der bare for å irritere faktisk.

egentlig, så er hele golfen bare jåleri. det er jo ikke moro å tape, så hvorfor gidde å bruke tid?

Leifern

over 19 år siden

Leifern

Enig med Yngve. Personlig bruker jeg kun et gammelt 7-jern og putter på bane. Alle andre køller er bare jåleri. Har ikke lenger noe grep på 7-jernet så har surret teip rundt. Holder i massevis. Bruker golfballer jeg stjeler fra driving ranger, helst de som er ganske så ødelagte.

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Dilter: Du nevner "back 9" i Hakadal. De ni nye hullene åpnes etter planen i juli. Dette blir hull 1-9 på den ferdige 18-hullsbanen. Subjektive kilder som har vært på befaring sier at de nye hullene blir "helt rå".

Ung19: Du kan få greenfee i Hakadal til 200 kr, men da må du bli medlem. Dette koster kr. 1500 (inkl. 2 greenfees til verdi 700,-). Hadde heller gjort det enn å betale til Sorknes hvor du er sjelden og har lang reisevei.

Nicky Butt

over 19 år siden

Nicky Butt

Til Leifern. Jasså 7-jern du... Det er vel en smule jålete. Og dessuten håper jeg du bruker billigst mulig teip. Den har jo ingen hensikt uansett... HAHAHAHA

Erik

over 19 år siden

Erik

Mange av dere bruker hanske, men har dere prøvd uten?
Det er ingen vits med hanske.
Man spiller like bra både med og uten. Som jeg sa tidligere kan det være bra for de som holder sterkt i køllen.
Det er altfor mange moter i golf. Respektløs kamp om penger.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

pisspreik igjen Erik.
Jeg svetter mye i hendene å MÅ ha skinnhanske for at køllen ikke skal vri seg. Bytter hanske mange ganger i løpet av sesongen. skinnhanskene ser ikke ser slitte ut, men er det likevel.

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

til Erik, Jeg er tørr som knekkebrød i hendene og dårlig nybegynner - men om det er veldig varmt og nervene spiller meg et puss, så jeg likevel svetter i hendene, tar jeg nok hansken på.

Kjøpte golfsko som var så stygge ut at de er ubrukte(skofreak), men ble opplyst av en på forumet om hva som kunne skje uten, i fuktig vær. Vedkommede falt og brakk håndleddet.:-(

Er ikke i tvil om at jeg skal kjøpe noen adidas/nike, når banen åpner igjen, så kan hvem som helst få de stygge golfskoa.

Ung19

over 19 år siden

Ung19

Men man kan kanskje ikke< være medlem i to klubber? Eller hva er policyen på det? Altså har jo betalt avgift for 2006 allerede.

Flucky

over 19 år siden

Flucky

Klart du kan være medlem i flere klubber. Men du kan bare ha en hjemmeklubb. Før kunne man bare spille klubbmesterskap i hjemmeklubben, men nå mener jeg man kan spille i den man selv ønsker.

Kløfta

over 19 år siden

Kløfta

Junior på Miklagard 18-19 år koster deg en årsavgift på 3500.- Billig!

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg nekter å tro at golfsko har noen betydning for amatører på dette nivået her.
Det er bare ett salgstriks, og ikke minst en mote.
Det siste sitatet fra Erik, var faktiskt ikke meg.
Men jeg er helt enig i det som han sa, så kunne godt vært meg.
Det er jo helt klart at folk ikke tørr skille seg ut.
Så lenge alle andre har golfsko, så kan man ikke være noe dårligere selv.
Jeg er helt overbevist om at det er derfor så mange har golfsko.
Man synes det er flaut å bruke vanlige sko, fordi ingen andre har det.
Dette er muligens en ubevisst effekt som mange ikke er klar over selv.
Vi vet det at alle mennesker har en viss påvirkningskraft, og at vi gradvis blir påvirket av miljøet rundt oss.
Det er ikke slik at miljøet rundt oss nødvendigvis er det mest fornuftige.
Så det er ingen grunn til å la være å gå egne veier.

Erik

over 19 år siden

Erik

Greit nok å bruke hanske, hvis man er svett i henda.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Erik....
Jeg spiller gjerne med vanlige joggesko på tørre fine dager/baner, men ikke f... om jeg tar sjangsen på fuktig gress. Årsaken skjønner du vel? (hint: spikes, ikke spikes). Gode golfsko er i tillegg mye mer stabile enn feks vanlige joggesko som er konstruert for vanlig løping og ikke raske "snu"-bevegelser.

Er det fuktig(hender en sjelden gang her i Norge...), er det hensiktsmessig med vanntette sko. Kombinasjonen vanntetthet, stabilitet og grep på underlaget finner du i et par gode golfsko og veldig sjeldent i andre typer sko (fotballsko gjør sikkert samme nytten hvis du vil være så anderledes).

Mote? Ja, finnes sko for de som er motebevisste også, men golfsko generelt tror jeg ikke er mote. Spiller en del på en bane i innlandet hvor klespolitikken ikke er et tema. Der spilles det i Statisk Vegvesen sine orange bukser, grilldresser mm. Selv i dette antrekket spilles det i golfsko. Mote? Tror ikke det.

Fornuftig? Spiller du mere enn et par runder i året er et par gode golfsko god investering.

Børge

over 19 år siden

Børge

Erik, du burde jobbe i en sportsbutikk og lære deg litt om sko før du predikerer dritt her på forumet.

Spiller du golf på våt bane i joggesko ødelegger du skoene. All den gjørmen og det våte gresset vil trenge inn i porene på joggesko som er designet for å puste på en helt annen måte enn golfsko i lær. Du kunne godt brukt armyboots, siden de tåler det aller meste, men det hadde vært vanskelig å rotere korrekt da. Du må gjerne trampe rundt i hva faen du ønsker, men å komme her å si at det er mote å bruke golfsko er like domt som deg. Ja du er dum.

Det er også produsert joggesko nå med softspikes om du synes dette er bedre å gå med, men de er ikke like stabil som golfsko. Dog de kan være mer komfortable.

Det finnes også en type spikes du kan sette på hvilke som helst sko hvis du ønsker. Men husk dette med stabilitet.

Jeg spiller store mengder golf hvert år, og skulle jeg brukt joggesko måtte jeg helt sikkert kjøpt meg 5-6 nye par sko hvert år. Ellers holder golfskoene to sesonger.

Erik - du er et naivt fjols som har null peil og har tvangstanker rundt det å skille seg ut.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Haha, Erik. "Det er ingen grunn til å gå sine egne veier!"

Kan ikke du liksågodt starte runden på 18. hull og deretter gå 17. osv. Så kan du si at du fikk bedre trim enn de andre, og så kan du si at det egentlig ikke er noen grunn til å gjøre det alle andre gjør.

I hvertfall ikke så lenge du har bedre ideer :-)

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

erik må nok gå egne veier på jæren. jæren har bare 9 hull (hvis det ikke er blitt 18 etter klubber/baner er blitt oppgradert)

det blir da å gå med eller uten golfsko fra hull 9 og bakover for å trimme kropp og sjel.

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Helt enig, Erik. Det ER bare tull med golfsko og hansker.
Spilte selv med hanske første årene fordi alle gjorde det og alle sa det var så stor fordel.
Helt til jeg dro på en ukes golftur til Marokko og glemte hanskene mine og som fattig student med sprengt budsjett ikke vill kjøpe nye.
Etter at jeg kom hjem igjen med 4 slag bedre handicap ble bare hansken liggende ubrukt i golfbagen et par år inntil jeg kastet den, og de siste 4 årene har jeg ikke hatt golfhanske på hånda i det hele tatt. Når det er varmt bruker jeg derimot svettebånd på håndleddet.
Golfsko er også oppskrytt, men sant skal sies, de fleste golfsko er bedre enn joggesko å gå i, og dessuten kan de kjøpes vanntette noe som ikke kan sies om joggesko.

Børge

over 19 år siden

Børge

Jeg tør vedde store penger på at PlayBoy bruker svettebånd fra Lindberg :) Ta DEN du!

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

hva med tralle da? er ikke det litt flaut for sterke menn med dårlig økonomi å ikke kunne ha golfbagen på ryggen?

Erik

over 19 år siden

Erik

Helt enig med playboy.
Det meste sitter i huet.
Så lenge man har tro på at joggesko fungerer, så fungerer det.
Når man har stor tro på at en bestemt ting fungerer, blir lett tankegangen forvrengt, slik at man tror de tingene har spesielle egenskaper som ikke eksisterer.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Er ikke ideen med golfsko at de også skal lufte greenene da? De små piggene under lager små hull i overflaten og gir luft til rotsystemet.
Så moten er vel noe som har kommet i tillegg.
Og at golfsko med pigger er bedre i vått gress er vel lett å forstå, men altså det er ikke bare for spillerens velbehag, men også for banens.

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Det går mot 110 km/t som fartsgrense på E18 i Vesfold. Det betyr at Borre blir under en times kjøring fra Oslo. Polititet vil da antagelig tillate 120 km/h uten å bry seg.

Les mer i Tønsbergs Blad.

http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060421/NYHETER/60421001/1094/AT

VESTFOLD: Vegdirektoratet går inn for å øke fartsgrensene til 110 km/t på norske motorveier. I første omgang som en prøveordning på E18 gjennom Vestfold. Og minsteren er positiv.

Børge

over 19 år siden

Børge

Erik: så hvis du tror at du er rik så fungerer det også?

Jeg mistenker at Erik lever som trollmann.

Haugerfantomet: nei. du tar helt feil. Golfsko med pigger er ikke bedre i vått gress, bare du har tro på at dine sleipe joggesko er bedre, ja da er dem bedre. Dette kommer fra boken "Keep the faith" av den kjente forfatter Erik.

Picky Nut

over 19 år siden

Picky Nut

Et lite ekstrapoeng bare: Dette er ikke påstander som Erik har tatt fra løse luften, dette er serriøs forskning!

Hæhæhæhæ

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

Ja, og det er litt som med en viss tegneseriefigur.

Når Erik prater, fryser blodet til is......

men det er mest fordi man blir stiv av forundring over at det går an å være så naiv.
Erik MÅ liksom presse inn sine leksjoner at det kun handler om tro.
du har nok sett for mye på amerikanske filmer, Erik.
dersom du virkelig mener at når du står i en bratt bakkeskrent, rett etter regnvær, hvor gresset er skikkelig vått og glatt, så har joggesko like bra grep om underlaget som golfsko med spikes, ja da vet vi i hvertfall hvor seriøst vi skal ta deg fra nå av.

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

kan ikke tro Erik ser amerikanske filmer i det hele tatt, han skyr det kapitalistiske, krigsførende og blod for olje junaiten som pesten, i likhet med mange andre.

er det ikke ulovlig å bruke golfsko med spikes på norske golfbaner? i så fall hva er vitsen med å diskutere spikes?

har for det meste bare slått baller på egen eiendom, men det går fint med litt piggete joggesko.

kjøper likevel nye golfsko så snart pro-sjappa åpner, hvis det er noen som ser bedre ut en de jeg kjøpte, som jeg aldri i verden tør bruke. måffidexter.

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

oi, han skyr nok.....(skrev feil)

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

jeg snakker selvsagt om softspikes

f bulsara

over 19 år siden

f bulsara

ok, unskyld misforståelsen :-)

Erik

over 19 år siden

Erik

Dilter:
Du holder deg da ikke til fartsgrensene dersom du kjører til skjeberg fra oslo på 1 time.
Det er ca, 10,4 mil fra Oslo til skjeberg.

Erik

over 19 år siden

Erik

Børge:
Det hørest utrolig ut, men bare man tror sterkt nok på en ting, og er fullstendig overbevist om at det er slik.
Så kan de mest utroligste ting skje.
Jeg har sett en rekke eksempler på det, enten det er golf eller andre ting.
Man blir jo selvfølgelig ikke rik bare fordi man tror det.
Men man kan innbille seg å tro det alikevel.

Erik

over 19 år siden

Erik

Johnny:
Jeg så ett seriøst tv-program.
Hvor det var en fyr som hevdet han hadde overnaturlige krefteri karate.
Slik at han kunne få folk til å gå i bakken bare ved å gjøre noen armbevegelser i løse luften.
Og det viste seg det at alle som trodde på denne historien, de gikk rett i bakken hver gang de møtte denne fyren.
Til tross for at ingenting hadde vært nær dem.
Det sier litt om hva troen kan føre til.
Og jeg vil også tro at disse menneskene var litt reiligiøse og overtroiske, slik at de dermed også trodde innerst inne på at denne fyren hadde overnaturlige krefter.

Ooouh!

over 19 år siden

Ooouh!

Jeg så også en gang en mann som gikk på vannet, vet ikke om han var religiøse eller noe sånt. Men det har kanskje noe med tro og gjøre.

jonNY jonNY

over 19 år siden

jonNY jonNY

Erik,

jeg så et seriøst TV program en gang.
der var det en kar som trodde han kunne få hva som helst til å bli virkelighet bare ved å tro på det.

det skjedde ikke.

dette sier litt om hva dumhet kan få deg til å si.

få det inn i nøtta di at når vi snakker om golf, og gjerne også karate, så må man ha ganske fett med grunnleggende teknikk før man kan innbille seg at "tro" har noen innvirkning på resultatet.

var dette seriøse TV-programmet "Karate-Kid"?

Børge

over 19 år siden

Børge

Wax on, wax off!

Yes Mr Miyagi. I eat fly now. U make fly go green. Green smoke - poof the ninja is gone.

Wax oooon, wax offff!

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Ca. 10,4 mil går greit på ca. 1 time uten noen store fartsovertredelser på E6 sørover. Det er nå 100 km/t-grense mesteparten av veien. Og som noen ga uttrykk for ovenfor (riktignok om E18 i Vestfold), så går det greit med 120 uten at noen bryr seg nevneverdig.

Dessuten var jeg raus.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jonny, det er ingen tvil om at jeg har rett.
Dette er helt avgjørende.
Se bare på hva Henrik Bjørnstad selv har sagt om dette.
Han fikk ikke til noen ting de siste turneringene på europatouren, fordi man mangla motivasjon og trua.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her