Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

glemt å melde seg ut av klubb

Lars

over 19 år siden

Lars

jeg har to kompiser som uvitne, samt at de ikke fikk noe beskjed om det, glemte å melde seg ut av golfklubben de var medlem ifjor. De flyttet til oslo og har meldt seg inn i en klubb i oslo området. Nå krever den gamle klubben årskontigent. De finnes tydligvis hjemmel i en golfregel. Fair nok, men gutta var jo ikke klar over det, og handlet derfor i god tro. Holder det, eller må de betale???? Uansett synes jeg den gamle golfklubben oppfører seg arrogant samtidig som det går rykter om at denne nevnte klubben er på vei mot konkursboet. Derfor prøver de bare å melke det siste ut av folk.

Pepper

over 19 år siden

Pepper

Så vidt jeg vet er reglene ganske klare, utmeldelser skal skje senest 31.12 for at dere skal slippe kontingent for neste år. En annen ting er jo i hvilken grad den gamle klubben er romslig overfor medlemmene eller rir prinsipper for enhver pris.

x

over 19 år siden

x

Romslig ?!? -

Klubben rapporterer inn antall medlemmer pr 1.1 og betaler for dette antallet medlemmer påfølgende år til NGF inkludert han som ikke har giddet å melde seg ut av klubben.

ALLE vet at man må melde dette før årskiftet og ikke i april når man skal ut og spille og man derfor MÅ ha det grønne kortet.

Hvorfor skal jeg som er igjen i klubben betale kontigenten for han som har flyttet???

lars

over 19 år siden

lars

ok. Fair nok. skjønner. men da kan man få billigere kontigent av den nye klubben fordi man allerede har betalt inn en kontigent til NGF fra den gamle klubben???? vet noen sånn cirka hva den kontigenten per medlem er i kroner?

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

ingen av argumentene her holder dessverre, for årskontingenten til NGF er jo ikke på langt nær hele medlemsavgiften, samtidig som det er helt på det rene at man må melde utmelding innen 31.12 året før.

Romslig er noe klubbene kan velge å være, eller de kan kjøre en stram linje, siden vi tross alt har regler.

men, ikke skyld på klubben for at dere ikke har fått med dere reglene. det blir for dumt.

704

over 19 år siden

704

Det som er dumt er at man i det hele tatt trenger grønt kort og MÅ ha medlemskap for å spille golf :o)

Til Lars

over 19 år siden

Til Lars

jeg tror ikke kompisene dine er de eneste som har havnet i denne situasjonen. Selv om det finnes regler (og de kanskje er klare nok) virker det ikke som de har blitt informert om dette godt nok.

Foreslår at de kontakter Forbrukerrådet for å finne ut hva de kan gjøre (ligger info på www.forbrukerradet.no om hvordan man skal gå fram i slike klagesaker).

bjrein

over 19 år siden

bjrein

Gå til forbrukerrådet????????

Dette er da ingen klagesak.

Jeg tror alle må begynne å lese det som står med liten skrift når man kjøper noe eller melder seg inn i et eller annet(golfklubb ol), og reglene er ganske klare når det gjelder utmelding. Klubbene baserer inntektene sine kommende år på hvor mange medlemmer det er pr 1.1. Det blir for dumt å si at klubben er smålig osv for at de krever medlemskontigent når man ikke har meldt seg ut i tide.

Uklart

over 19 år siden

Uklart

Vet om mange som er irriterte på denne praksisen med at man fortsatt er medlem om man ikke husker på å melde seg ut.
Det hadde vært fint om det ble kjørt en sak i forbrukerrådet for å klargjort hvilke rettigheter de forskjellige parter har.
Hvem har noe å tape på at dette blir gjort enda tydeligere?

Vet ikke helt, men tror at en belysning vil være:

Fint for klubbmedlemmene
Ikke fullt så fint for klubbene og NGF.

Men det må kanskje til?

Roger

over 19 år siden

Roger

Synes også denne praksisen er merkelig. Vanligvis når en er medlem et sted er en medlem så lenge en betaler medlemsavgiften, ønsker en ikke å være medlem lenger beretter en dette når en mottar ny innbetalingsblankett. Skal en følge en slik praksis så bør avgiften for dette året betales i 2005!

Men avgiften til NGF kan en kanskje med velvillighet betale, slik at golfklubben som sådan ikke taper penger på dette.

Ta saken til forbrukerrådet!

Revenge?

over 19 år siden

Revenge?

Klubben er nok litt sur å ha mistet to medlem. Da blir de ganske firkantet. Hvilken klubb var det Lars?

Pepper

over 19 år siden

Pepper

Har problemer med å se hva Forbrukerrådet skal kunne gjøre her? Reglene er vel klare nok, manglende kunnskap holder ikke som argument. Jeg forstår også de klubbene som ikke ønsker å miste inntekter og derfor holder seg til reglene, og det gjelder vel de fleste. Det går allikevel an for klubbene å være smidige, f.eks. ved å be om dekning av medlemskontingenten til NGF for at medlemmene skal slippe å betale årskontingenten.

Uklart

over 19 år siden

Uklart

Jeg mener reglene ikke er ikke klare nok siden det i det hele tatt er behov for en slik diskusjon.

Det koster ikke noe å ta saken til forbrukerrådet, det er forbrukerens fulle rett å prøve ut saken om en vil.

Det viser seg at det er STOR forskjell på klubbenes praksis på området.
Kjør saken!

Forbruker

over 19 år siden

Forbruker

Feil, Pepper, manglende kunnskap er et meget godt argument.
Min golfklubb selger de fleste aksjer over internet/telefon.
Dvs kjøper tar kontakt med klubben og sier han vil kjøpe spillerett, klubben krever betaling, og når pengene er kommet inn på konto sendes spilleretten.
Første gang kjøper ser hva han forplikter seg til er når han har mottatt papiret med spillerett. Og det kan gå opptil et halvt år før dette sendes.
Dersom han tilfeldigvis ikke vet fra før hva han forplikter seg til, så får han mao ikke vite det før det er for sent.
En ivrig baneleder på slutten av 90-tallet greide å selge mange hundre spilleretter på denne måten.
Nå er det mange av disse medlemmene som gir f.. i å betale årsavgiftene sine fordi de ikke er aktive, men banen har ingen mulighet til å drive inn pengene fordi forbrukerombudet har konkludert med at banen holdt tilbake vesentlige opplysninger når spillerettene ble solgt.
Hvis banestyret har en underskrift fra eieren av spillerett der han bekrefter å kjenne til sine forpliktelser ved kjøp av spilleretten, og disse ikke har blitt forandret i ettertid, så kan klubben stå på kravene. Men mangler de denne underskriften er det bare å peke nese til gamleklubben og fortsette med godt humør i ny klubb.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Enig. Når vi forbrukere er så dumme at vi ikke gidder sjekke hvilke regler som gjelder, så må vi beskyttes mot oss selv. Da skriker vi etter Forbrukerrådet som tar vare på VÅRE rettigheter.

Det er jo noen som ikke kan lese også... Hva med dem? Jo, de kan selvfølgelig ikke klandres for noesomhelst... Hallo, Forbrukerrådet!!!

Er vi ikke alle forbrukere da, når det kommer til stykket...?

Eriik

over 19 år siden

Eriik

Dette høres helt uhørt ut.
Er da en latterlig regel. Skal da ikke betale for noe man ikke skal bruke, og banen er ikke åpen engang.
Helt håpløst.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg liker ikke dette i det hele tatt.
Klubbene skor seg på menneskers forglemmelse.
Er greit at de kan ta kostnadene, dette ekstra rotet måtte koste.
Men å ta en hel årskontigent til 1000 vis av kroner, er direkte horribel oppførsel.

x

over 19 år siden

x

Ingen trenger å betale for det du ikke bruker - det er bare å melde fra at man ikke skal være medlem lenger så er det løst.

Å skylde på klubben når man har glemt å gi beskjed om at man ikke ønsker å være medlem lenger er bare tull.

Hvorfor skal dine tidligere kompiser og klubbvenner betale for at du ikke gidder å forholde seg til det som gjelder. Klubben er jo meg som er igjen og skal betale dine utgifter og ditt rot.. Gjør opp for deg og betal regningene så kan du kanskje komme tilbake til klubben senere..

Gi blaffen

over 19 år siden

Gi blaffen

Er vel bare å gi blaffen i betalingen, det vel.
Tviler på at klubben sender kravet til inkasso!

Erik

over 19 år siden

Erik

Man skal betale for det man bruker. Og betale for noe man ikke bruker blir helt latterlig.
Om man melder seg ut en uke fra eller til spiller ikke stor rolle så lenge sesongen ikke har begynt.
Dette er smålig fra klubbene.

Virrum

over 19 år siden

Virrum

Erik. Når det skal være en grense på noe så må skillet være en plass. Det er fastsatt og opplyst, aksepter det. Når man melder seg inn i ulike klubber, organisasjoner o.l. Så sørg for å få nødvendig info i forkant, så slipper man ubehag i etterkant...

Lars

over 19 år siden

Lars

Vet ikke om jeg skal navngi klubben. Det gavner nok ingen parter. Det virker uansett som det er lite man kan gjøre med det. Sånn er det, men at regelen ikke kommer tydlig nok fram for nye medlemmer det er åpenbart. Det er tydelig at det er flere som har erfart. I dette tilfelle hadde klubben skrevet det på en tavle i klubbhuset hvilket ikke dermed sagt at alle får med seg det(+ email som de ikke har fått). Men, men ikke så mye å få gjort med. En dyr lærepenge

H

over 19 år siden

H

Klubbene vedtar budsjett i årsmøtene som ofte holdes tidlig på nyåret basert på de medlemmer de har og så tar de med en viss høyde for hvor mange nye som kan komme til.
Da sier det seg selv at det kan bli mange usikkerhetsfaktorer hvis noen bare finner ut at de skal slutte i april. Da blir det dyrere for de som er igjen, og det er vel ikke bedre.
De kameratene til Lars visste vel før nyttår at de skulle flytte, men glemte at de måtte melde seg ut. Surt for dem, men slik er det.
I min klubb er det en kjent sak at man må melde seg passiv/melde seg ut før 31/12.

Kan ikke skjønne at det skal være noe problem og tror ikke at Forbrukerrådet kan gjøre noe med det.

Money for nothing

over 19 år siden

Money for nothing

Hvorfor ikke gjøre det enkelt?
Krev årsavgift for påfølgende år innen 31.12.
De som ikke betaler, strykes som medlemmer, og må betale et ekstra gebyr, eller innmeldingsavgift for å bli medlemmer igjen.
Dette burde bli regelen i alle klubber.
Erik har ikke helt skjønt at det er viktig for klubben å ha flest mulig medlemmer. Man får mer tilbake per medlem enn man betaler.
Ikke uten grunn at mange klubber fortsetter å sende inn navn på medlemmer som ikke har betalt på åresvis.
Inntil for få år siden overgikk golfbaneprosjektene hverandre med å reklamere for hvor fantastisk og lukurativt det var å bli medlemmer i en golfbane. Nå kommer hverdagen med misfornøyde medlemmer som føler seg lurt. Selv om de fleste "svindlerne" som satt i styre og stell den gangen for lengst har blitt jaget ut av klubbkontorene, sliter klubbene fortsatt med etterdønningene av tvilsomt formulerte kontrakter.

Tror egentlig Lars bare konstruerer et problem her for å få i gang en diskusjon, men dersom stridens kjerne er at de andre medlemmene må betale avgift til NGF snakker vi om noen titalls kroner, eller 15-20 øre per gjenværende medlem. Disse pengene har sikkert Lars råd til å betale selv, dermed taper ikke klubben annet enn tvilsomt påtvungne potensielle inntekter.

x

over 19 år siden

x

Money for nothing
----------------er viktig for klubben å ha flest mulig medlemmer. Man får mer tilbake per medlem enn man betaler.
Ikke uten grunn at mange klubber fortsetter å sende inn navn på medlemmer som ikke har betalt på åresvis.

Hva neber du

704

over 19 år siden

704

Jeg meldte meg ut av en klubb for noen år siden, men jeg får fortsatt brev og medlemsmail som om jeg fortsatt betalte årsavgiften. Kan det ha sammenheng med det som x sier?

Hva får man tilbake ved å ha mange medlemmer?

Hvor mye må man betale til forbundet per medlem man har?

MrD

over 19 år siden

MrD

To problemstillinger jeg synes er interessante:

1. Form for informasjon plikt, for automatisk nytegning av års medlemskap ved nytt år. Holder det å henge opp en lapp på klubb tavla, mislykket e-mail som påminnelse om dette? Kan jo spørre Lars her, har spillerne fått tilsendt kontrakt, og evt. hva står i denne?

2. Års medlemskap er bindene for gjeldene år. Skal man referere til andre idretter har man muligheter for å bytte klubb ved å betale overgangs sum, evt. kompensasjon til klubb. Dette er vanligvis mulig utenfor sesong, pluss enkelte deler av sesongen. Golf sesongen har i praksis ikke begynt enda.

Er dette problemstillinger man bør oversende forbrukerrådet for å få en vurdering av praksisen?? Dette kan jo medføre påpakninger/føringer i forhold til nåværende praksis.

Til Lars

over 19 år siden

Til Lars

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=1198&subid=0

Golfmedlemskap faller vel inn under kategorien løpende avtaler - spørsmålet er da om man har blitt godt nok informert ved avtaleinngåelse...

Lars

over 19 år siden

Lars

Til MrD: De har skrevet under på noe, men er usikker på hva. Så dette må jo sjekkes grundigere(finne kontrakten først). Jeg vet selv at jeg kun har skrevet under et papir hvor det står at man samtykker til klubbens vedtekter. Men jeg har jo ikke fått tilsendt dem, eller de står heller ikke på hjemmesiden. Er det godt nok informert i følge en løpende avtale, jf med forbrukerombudet? Jeg er usikker, men det er en interssant problemstilling. Hva er godt nok informert????

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror nok det stilles noen krav til forbrukerne også, for eksempel at de vet hva de skriver under på.

En årsavgift er tross alt ganske mye penger.

Mao les vedtekter&retningslinjer.

Lars

over 19 år siden

Lars

En kjapp gjennomgang av noen forskjellig golfklubbers hjemmesider(det er jo ikke tilstrekkelig men gir et bilde) viser at det er forskjellig praksis på hvordan vedtektene til klubbene blir opplyst. Det viser vel kanskje at det i et fremtidig perspektiv burde være noen felles praksis på hvordan slike vedtekter skal opplyses ved avtaleinngåelse

Bonnaque

over 19 år siden

Bonnaque

Synes at det er trist at halve golfnorge betrakter seg som kunder i klubben sin. Ikke medlemmer. Forbrukerrådet er jo til for å sørge for at det er ordnede forhold mellom kjøper og selger.
Faktum er at det ikke er den enkelte klubb som lager disse reglene (om utmelding etc). Reglene bygger på de generelle reglene gjennom norsk idrett (NIF) og anbefales (pålegges) klubbene gjennom NGF.
Ikke nok med at NGF skal ha sin avgift for alle medlemmene i klubben pr. 31.12 året før, i tillegg pålegger NGF at medlemmene skal betale for Norsk Golf. Senest for noen uker siden sendte NGF et pålegg til klubbene. Pålegget gikk ut på at klubbene ikke hadde lov til å stryke medlemmer, som ikke hadde betalt kontingent, før etter to år. I tillegg fikk man heller ikke lov til å stryke abonnementet på Norsk Golf til de som ikke hadde betalt kontingent.
At medlemmene ikke vet om slike regler er trist. Som medlem er man forpliktet til å sette seg inn i de lover og vedtekter klubben har. Man har til og med mulighet til å påvirke dette gjennom å møte opp på årsmøtet. At folk ikke gjør dette får være opp til dem selv, men da trenger de heller ikke rope på Forbrukerrådet. En klubb er noe medlemmene står sammen om, ikke en bedrift.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Min skål til Bonnaque. Jeg er helt enig med deg. Det er veeeeldig trist at mange ikke skjønner hva en klubb faktisk er. Eller det er mulig at de skjønner det, men som du sier, ikke opplever seg som en klubbmedlem men som en kunde.

Veldig trist :-(

Uklart

over 19 år siden

Uklart

Trist er det, men da har NGF ( og klubbene) en jobb å gjøre for at det ikke skal oppleves trist lenger.

Det er vel ikke medlemmene som ikke ønsker å innvolvere seg
som skal sørge for at dette ikke skal oppleves trist for de som innvolverer seg??

Kevin

over 19 år siden

Kevin

Skjønner at dette er en vanskelig debatt,og at det vil finnes mange ulike meninger. Men her bør vel noen fra NGF klargjøre hva som gjelder,ellers blir det for mye synsing. Så mitt råd er å ta kontakt med de og forhør deg om hva som er deres retningslinjer. Men jeg synes det finnes et par enkle måter for klubbene og medlemmene når det gjelder slike saker;
- informasjonen må være krystallklar,altså betingelser må stå på kontrakten,slik at man faktisk skriver under på de.
- det bør finnes retningslinjer for evt utmelding etter 31.12 ved ekstraordinære tilfeller,som f.eks kronisk sykdom,flytting osv. Disse må være nedfellt i vedtektene og på kontrakten. Og krev gjerne et gebyr for å dekke kostnader. F.eks halve årsavgiften hvis man melder seg ut før 01.04.
Paradokset er at man noen her nevner at NGF skal ha inn betaling for medlemmer ved årsskiftet. Mens i deres retningslinjer krever man at klubbene betaler inn før 01.05! Og klubbene krever som oftest ikke årsavgift av medlemmene før slutten av febr. eller begynnelsen av mars. Altså kan ikke betaling til NGF være argument for å ha løpende avtaler etter 31.12
Til sist,er enig i at medlemmer bør betrakte seg som medlemmer og sette seg inn i vedtekter og regler for klubben. Men det må kunne kreves at klubbene gir fyldig informasjon om dette ved tegning av medlemskap,og legger ut all info på nettsidene sine. Med andre ord,både klubber og medlemmer kan bli bedre på sine rettigheter og plikter:-)

Geir

over 19 år siden

Geir

Nå er det jo fler og fler som melder seg inn med "billige" fjernmedlemskap på feks vestlandet når man selv bor på østlandet. Da kan man jo ikke forvente den samme klubbfølelsen og naturlig nok betrakter man seg selv som kunde.

Siviløkonom

over 19 år siden

Siviløkonom

La det være helt klart at et golfbaneselskap som er formet som et aksjeselskap (noe de aller fleste er) er underlagt aksjeloven, ikke regler fra NGF.
Hvert AS kan ha sine egne regler mht aksjonærers forpliktelser, betalingsfrister etc, og kansellering av rettigheter som følge av betalingsfrister som ikke overholdes.
Hva NGF mener om når medlemmer kan strykes fra listene er FULLSTENDIG IRRELEVANT.
Det eneste NGF kan regulere er hvilke medlemmer som kan representere hvilke klubber i turneringer, noe som i dette tilfellet kan medføre at de som meldte seg ut for seint blir klubbløse i turneringssammenheng dette året.

Golf har ekspandert krafitg i Norge de seneste årene, drevet frem av hardt arbeidende ildsjeler som fortjener all mulig ære for jobben de har gjort. Men det dekker ikke over det faktum at manglende kompetanse har ført til mange kontrakter mellom baneselskap, klubber og enkeltmedlemmene som ikke er inngått på en 100% lovmessig måte, og kan skape konflikter når den ene parten vil trekke seg ut.
Mitt inntrykk er at de fleste saker løser seg av seg selv, enten ved at medlemmet betaler noe de strengt tatt ikke trenger å gjøre, eller at baneselskapet innser at det er for dumt å drive inn penger år etter år fra andelseiere som ikke får noe igjen for pengene sine.

Kevin

over 19 år siden

Kevin

Til siviløkonom: ja,helt enig når det gjelder de tilfeller hvor man aksjer. Jeg uttalte meg om de tilfeller hvor man kun har et medlemskap i en klubb og det oppstår slike problemer. Da har man jo et medlemskap i NGF gjennom en klubb,hvor NGF setter retningslinjer og klubben har sine lokale regler.

Siviløkonom

over 19 år siden

Siviløkonom

Når det gjelder klubben (adskilt fra baneselskapet) er dette riktig.
Skal man bytte klubb skal man melde overgang før året begynner.
Men dersom det er gode grunner til at man vil bytte midt i året (som f.eks flytting) lønner det seg å ta kontakt med alle parter for å få til en dispensasjon.
Har man glemt å melde seg ut er det ikke verre enn å være medlem i begge klubbene dette året. Koster ikke skjorta å være medlem i en golfklubb.
Hvis dette dreier seg om svært gode spillere som den nye klubben i Oslo-området vil satse på og ha med på konkurranser, burde de ha visst bedre. Det hører med til barnelærdommen at en idrettsutøver ikke kan skifte klubb midt i sesongen.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Mulig jeg tar feil, men jeg tror trenden med å melde seg inn i billige postkasseklubber er i ferd med å snu. Jeg tror markedet heller mer og mer mot såkalte "greenfeemedlemskap" i etablerte klubber.

Kevin

over 19 år siden

Kevin

Kan man være medlem i to klubber da? Er enig i at de fleste burde vite om dette,men er mer opptatt av å få det i formelle former slik at det ikke er know-how som gjelder,men skrevne regler og avtaler.

Bonnaque

over 19 år siden

Bonnaque

Har snakker man egentlig om to ting. Jeg forsto det slik på Lars at det dreide seg om et klubbmedlemskap (og kun det). Da blir det feil å blande inn en årsavgift til et baneselskap. Har man kjøpt en aksje/andel/spillerett i et baneselskap gjelder helt andre regler, og dette må ikke blandes inn i norsk idretts regler om utmelding/klubbovergang. Reglene for utmelding er klare og har vært repetert her av flere. I tillegg er det regler for overgang. Det er slik at man kan være medlem i så mange klubber man vil, men man kan kun være hovedmedlem i en klubb. Ønsker man å overføre hovedmedlemskapet til en ny klubb (etter 31.12) så er reglene at tidligere klubb må godkjenne dette. De fleste klubbene aksepterer det hvis man har gjordt opp sitt mellomværende. Inkudert kontingent for inneværende år.
Ny klubb er forpliktet til å forhøre seg med tidligere klubb om dette.
NGF har i lengre tid arbeidet med et lisens-system. Dette vil sikre at man ikke kan hoppe fra postkasseklubb til postkasseklubb etter eget godtbefinnende (les: der det til en hver tid er billigst). Hoppe kan man fortsatt, men ikke uten å følge reglene for utmelding/overgang.
Når det gjelder opplysningsplikt så bør klubben ha et innmeldingsskjema hvor reglene står, men dette med utmeldingsfrister har det også vært minnet om i bladet Norsk Golf.
Men, når folk ikke vil betale for noe de er forpliktet til så er unnskyldningene mange: "Jeg leser ikke Norsk Golf", "Jeg kan ikke huske at det sto noe om 31.12 i innmeldingsskjemaet." "Skrev jo under skjemaet for 4 år siden, kan jo ikke gå rundt å huske på slikt." "Jeg har vondt i ryggen, og kan ikke spille. Kan ikke betale for noe jeg ikke har noe igjen for."
Et medlemskap i en klubb eller forening er ikke det samme som å betale for en aktivitet. Selve aktiviteten betaler man tillegg for. I golf ved å betale en årsavgift, eller årskort, eller greenfee hver gang man spiller. Ikke bland dette bort i medlemskapet i klubben/foreningen. Det blir som å si at man ikke lenger kan være medlem i Høyre fordi man har blitt for hes i røsten til å kunne holde taler og delta i politiske diskusjoner.

Til Bonnaque

over 19 år siden

Til Bonnaque

Reglene for utmelding er klare og har vært repetert her av flere her:

Det er da mange her som har skrevet at de synes reglene for utmelding ikke er klare/tydeliggjort. Det må du jo ha fått med deg.

Lars

over 19 år siden

Lars

Det dreier seg i dette tilfelle om kun klubbmedlemskap. Men det er fortsatt en løpende avtale mellom medlem og klubb, jf. forbrukerområdet. Og ved slike avtaler er god informasjonsplikt om hvilke betingelser som gjelder MEGET viktig. Da holder det ikke å si at det sto i Norsk Golf eller på en tavle. Det er jo ikke alle som leser NG i detalj eller leser den tavla. Uansett hvilken informasjonskanaler som er brukt i løpet av sesongen burde slike betingelser stå klart ved avtaleinngåelse/innmeldingsskjema.

Fiks

over 19 år siden

Fiks

Jeg er en av de to det gjelder...

Tok grønt kort på sensommeren i fjor og fikk tilbud om å melde meg inn for 1000 kr ekstra etter kurset var ferdig. Denne klubben ligger nesten 20 mil unna der jeg bor så jeg visste jeg ikke kom til å spille der, men meldte meg inn for å få grønt kort resten av sesongen. Det ga jeg også tydelig uttrykk for. Fylte da ut ett skjema med navn og adresse o.l. Der sto tydligvis det berømte punktet angående utmelding innen 31.12. Verken jeg eller kameraten min hadde fått med oss det og er helt sikre på at det ikke ble opplyst.

Vi gjorde jo helt klart en feil der. Men som de sier på klubben der; vi tar det skriftlig fordi ingen hører etter når de betaler, de vil bare ut å spille. Så da benytter de sjansen til å utnytte godtroende spillere?!

Skjønner jo at klubbene må budsjettere med antall medlemmer osv. Men som helt fersk innen golf kunne jeg det ikke falle meg inn at jeg at de drev en sånn praksis. I tillegg betalte vi 1000kr ekstra for medlemskapet i fjor, nå krever de nesten 4000kr. De solgte visst oss en pakke for under 24 år i fjor selv om ingen av oss var det. Nok en gang for å lure oss inn??

De har i alle fall ikke fulgt opplysningsplikten de har ifølge forbrukerombudet. Så hvis de ikke vil gå med på å ta imot en kompensasjon som jeg har sagt meg villig til å betale, går den av prinsipp innom de før jeg betaler en krone.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror ikke klubbene "gambler" på at nye medlemmer ikke gidder å lese det de skriver under på, tror heller de regner med at folk klarer å lese hva de skriver under på.

Men i dette tilfellet er det kanskje litt mer i gråsonen ift at avgiften er såpass mye høyere enn i fjor?!

Men uansett må man vite hva man skriver under på, regelen ift utmelding er soleklar i mine øyne. Innen 31.12.

Erik

over 19 år siden

Erik

Dette virker helt klart som bevisst lureri fra klubbens side.
De vet det at det er mange som enten glemmer eller ikke vet om de vil være medlem før 31.12.
Så da får de en rekke gratisinntekter fra spillere som har bestemt seg etter fristen for å ikke være medlem lengre.
Dette her kan jo fort være snakk om flere millioner kroner i gratisinntekter til klubben.
Dette er horribelt, og totalt uansvarlig.

Erik

over 19 år siden

Erik

Jeg synes man kunne betalt månedlige beløp.
Så hadde man løst dette greit.
Er jo latterlig å måtte binde seg til 1 helt år av gangen.
Som enkelte steder kanskje koster 15 000 kroner i året.
Er mange medlemmer som ikke kan planlegge så langt fram i tid.
Dette utnytter klubbene som sagt til millioner av gratis inntekter.
Dersom det er slik, som det blir framstilt her.

Det er jo ingen andre abonnementer eller andre ting i samfunnet som har slike regler.
Golfmedlemskap har alså da en oppsigelsestid på 1 år.
De fleste andre ting kan man si opp med kort virkningstid.
Noen avtaler er at man er bundet til 1 år eller 2.
Mens ett golfmedlemskap da er man bundet 1 nytt år, for hvert eneste år. Uansett hvor mange år som har gått.

snappy

over 19 år siden

snappy

Hvor finner dere disse reglene???... Den regelen jeg har hørt om er overgang til en annen klubb må være inne innen 31.12 hver år. Dette har noe med hvilken klubb en skal representere.

Jeg hadde aldri betalt hos den andre klubben, ikke om det smalt i H.....te.

Jeg vett at dersom man ikke har skrevet under noen bindingstid kan man slutte når man vil. Be kameretene dine lese gjennom kontrakten mellom dem og klubben. Som oftest er ikke det noen kontrakt, men litt personlig informasjon, faktureringsadresse osv. Jeg har aldri skrevet en kontrakt med en klubb..

Det som Erik er det faktisk noe i denne gang(det siste avsnittet):

Kravet som dengamle klubben kommer med er ikke loveligt, og vil ikke holde i retten ettersom det ikke foreligger en skriftelig avtale, og at medlemmene det gjelder handlet i godt tro. Mange klubber gir også passivt medlemskap til medlemmer som har flyttet.

Konklusjon:
Ikke betal, la det gå til inkasso (som det ikke kommer til å gjøre). Det klubbene driver med er på grensen til ulovelig.

Nico

over 19 år siden

Nico

Etter min mening er det Erik og Snappy sier sludder. Hvordan kan en klubb (Golfklubb, ikke syklubb) planlegge og budsjetere sine rimelig store utgifter dersom alle medlemmene (eierne) kunne bryte sine avtaler når de ønsker?? De aller fleste klubber trenger hver eneste krone for i det hele tatt å holde åpent i dag. Månedlige avdrag og umiddelbar utmelding av bare noen % medlemmer ville ført til oppsigelse av banemannskap og påfølgende fattigdom med din løsning Erik. Er det det du ønsker? Er det også "latterlig"?

Melder du deg inn i en klubb så må det da være rimelig innforstått og basic at det må finnes en start dato og slutt dato i den avtalen du inngår. Mener dere at noen virkelig betaler x 1000 lapper uten å sjekke hvor lenge dette varer, eller uten å sjekke betingelser om bindingstid etc. for å gå ut av avtalen? Det hevdes over at det ikke er opplyst godt nok når det står skrevet på papiret du signerer på!!??!! Wake up!! Du får et tilbud for resten av året (tilbud = ikke normal pris) uten å sjekke hva neste år koster??? Vedder det ikke ble opplyst, men var skrevet på papiret også.
Normalt er et medlemskap gyldig og forpliktende inntil du melder deg ut. Alternativt, som jeg har i klubb No. 2. et medlemskap som fornyes hvert år gjennom sponsor avtale som min arbeidsgiver har. Noen klubber tilbyr også direkte 1 års avtaler. Det Erik snakker om har vi allerede en ordning for. Postkassemedlemskap og greenfee. Dersom du ikke kan ta på deg en forpliktelse for et års medlemskap, så bør du heller ikke ingå en slik avtale.

Roger

over 19 år siden

Roger

Det er klart at så lenge en har betalt kan en ikke få refundert utgifter etc, men når en ikke har betalt er det helt urimelig at en skal bli tvunget til å betale for en ytelse en ikke kommer til å bruke.

Ta kontakt med forbrukerrådet, du taper absolutt ingenting på å skrive et klagebrev til dem!

Dommeren

over 19 år siden

Dommeren

Ovenstående problemstilling er allerede prøvd for retten - av en jusstudent som var oppi den samme problemstillingen med - mener jeg å huske - Kjekstad GK sent på 90-tallet.
Klubben vant saken fullstendig, og (eks)medlemmet måtte betale alt han skyldte.
Det hele er klart nedfelt i Norges Idrettsforbunds lover, og det hjelper ingenting å synes det er urettferdig. En golfklubb er et idrettslag, og er som sådan underlagt idrettsforbundets lover. Det samme gjelder medlemmene.
Så har man vært så "dum" eller tankeløs å melde seg inn uten å forstå/ville forstå/sette seg inn i idrettens lovnorm, så er det faktisk bare ens egen skyld. Og man må eventuelt betale de kravene den gamle klubben har før man kan melde seg inn i en annen golfklubb. Eller hvilken som helst idrettsforening for den saks skyld.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Til Erik. Jeg vil bare minne deg på at en golfklubb i praksis drives med såkalte 0-regnskaper. Det vil si at klubben ikke er ment som forretning, men at inntektene skal være på samme nivå som utgiftene. Hvis klubben går med overskudd, vil disse midlene bli brukt til vedlikehold eller liknende. Hvis klubben går med underskudd, må enten kostnader kuttes eller klubbmedlemmene må inn med mere penger.

Jeg trodde dette var i din "ånd" jeg? Men jeg tok kanskje feil?

Fy faen

over 19 år siden

Fy faen

med medlemmer som Erik og Snappy er det virkelig morro å drive golfklubb. Hvem har lokket slike med på golf. Håper jeg slipper å ha noe med dem å gjøre noen gang

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Problemet er ikke at Erik og snappy ikke er ålreite mennesker, og det ovenstående innlegget er helt O.B spør du meg.

problemet er at dere ikke forstår hvordan en klubb skal drives.

dere har ikke grunnlag for påstandene om bevisst lureri fra klubbenes side.

dette er regler som står skrevet i kontrakter, hjemmesider, eller som kan fåes utlevert ved å ringe administrasjonen i den aktuelle klubben.

det er som dommeren sier, at dersom du har meldt deg inn i en klubb, så har du også et ansvar ovenfor klubben. nemlig å sette deg inn i de enkelte regler, og også de regler som gjelder fra forbund og norges lover.

det er ikke på noen måte klubbens ansvar å formidle dette til enver medlem til enhver tid, for da ville de brukt all tiden sin på kverulanter som prøver å bøye regler og lover og vil ha ting på sin egen måte.

du har tidligere kommet med ønske om annerledes drift av klubb, Erik, men uten å komme med et forslag som er økonomisk forsvarlig, så ville dine innspill kun ført til en ting, og det er færre klubber, dårligere tilgang på de gode banene, og færre ansatte som banemannskal p.g.a usikker og dårlig økonomi.
dette igjen vil føre til det samme igjen, og norge ville gått tilbake til å bli et rookie land når det gjelder golf igjen.

dersom dere skal komme med bedriftsøkonomiske påstander, så sørg for å sette dere inn i litt bedriftsøkonomi og idrettslag og forenings økonomi før dere pøser ut med forslag som ikke holder til en privat husholdning engang.

det kan ikke være så vanskelig å forstå at for å drifte en golfklubb, så må det være en andel av inntekten som er sikret på forhånd, og dette gjøres ved medlemsskap.

er dere ikke enige i det?

Uklart

over 19 år siden

Uklart

Mye skittkasting frem og tilbake her.
Jeg har til sist mest sans for forslaget til Siviløkonom. Prøv å komme frem til en grei løsning sammen med klubben/baneselskapet.

Ingen er tjent med å bare la være å betale uten å gi et ord fra seg,(medlemmet)

evt. stå på krava om innkrevning uten noen som helst form for diskusjon.(klubben)

Det gir et dårlig rykte både for medlem og klubb.

snappy

over 19 år siden

snappy

For å si det slik er jeg rett å slett skuffet å bli satt under samme tak som Erik her.

Jeg er både siv. Økonom og Siv. ingeniør og kan litt om økonomi. Jeg jobber til daglig som Supply Chain adviser (kontraktadministrasjon) i et av verdens største olje selskap.

Det jeg mener med innlegget mitt er at for min del er jeg ikke opplyst om dette gjennom noe kontrakt, det står heller ikke i min kontrakt mellom klubben (det kan ikke kalles for en kontrakt, er jo bare et innmeldingsskjema) at det er særlige forpliktelser for meg. Det er heller ikke henvist til vedlegg, eller annen informasjon som knytter dette opp mot medlemskapet.

Dersom det er slike regler i Norges idrettsforbund er det klubbens ansvar å opplyse om dette til de enkelte medlemmer.

Jeg er helt enig at klubben ikke skal tape penger på at medlemmer skifter klubb, men de skal heller ikke tjene på det. Det som bør gjøres er å innføre et passivt medlemskap som dekker kontigenten til NGF og div adminsitrasjons kostnader for klubbene.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

For an håpløs tråd, orket bare å lese halvparten men skjønte fort at dette er vås. Det finnes regler, har man glemt å melde fra innen tidsfristen er det bare å betale og se glad ut og innse at man er et sosehue. Sånn er livet.

snappy

over 19 år siden

snappy

Er også enig med deg Uklart.

Etter det jeg har forstått er det eksempel vis 2 studenter som bodd i Oslo fra høsten 05. De var da medlemmer i klubb X. De vil nå trene og spille på klubb Y's bane fordi det er langt hjem.

Vil det ikke da være normalt at klubben tilbyr et student medlemskap eller passivt medlemskap under denne perioden, slik at disse to spillerne representerer klubb X i 2006 sesongen.

Til siviløkonom:
Husker selv da jeg var student, 6000,- er da mye penger foe en student. Det er faktisk det en student får i stipend hver mnd det. 1/10 del av årinntekt.

Ettersom du er siviløkonom vil jeg tro du har en netto mnd lønn på rundt 30.000-50.000,-. Derom vi tenker oss at du måtte betale to mnd lønner er det jo en del penger mot til din inntekt.

elbow

over 19 år siden

elbow

Tror nok de aller fleste klubber vil se mellom fingrene på en for sen utmelding. Jeg har i min flakkende klubbtilværelse glemt å melde ifra innen fristen to ganger, men har ikke hatt problemer noen av gangene.

I den ene klubben var jeg prøvemedlem, men måtte kjøpe aksje til 20000 det andre året (+årsavgift). Skulle man ha krevd at jeg måtte kjøpe aksje også da...?

Nico

over 19 år siden

Nico

Hehe. Forundrer meg ikke snappy. Da jobber du i et av de utenlandske, og ikke så mange og velge mellom der heller. Det er slik dere behandler underleverandører. I mange tilfeller er det no common sense. Dersom du ønsker et varig sammarbeid med kontraktør så er en slik innstilling recepy for disaster. "jeg burde nok lest kontrakten og i allefall spurt på forhånd, men...hei, der er en regel jeg kan bruke for å ta rotta på ham. rettsak koster sikkert mer en jeg skylder, men what the heck, motstander får svi dobbelt!!" Slikt biter deg i halen en vakker dag, som nå når det er mangel på kapasitet. Anbefaler ikke slik fremgangsmåte i en golfklubb, det ryktes fort og kan bli vrient med ny klubb.

Jeg er i samme bransje så vi møtes sikkert?

NB Det heter Supply Chain AdvisOr.

x

over 19 år siden

x

I Texas?

Høh, Snappy siv.øk

over 19 år siden

Høh, Snappy siv.øk

den instillinga som Snappy legger for dagen i flere diskusjoner har nok ingen bakgrunn fra noe som helst høyere studium.
Språkbruk og enkel tankegang minner mer om avbrutt yrkesskole...

Roger

over 19 år siden

Roger

Link til avgjørelsen Dommeren?

Det er ikke denne du sikter til antar jeg: http://www.markedsradet.no/article.asp?id=2&artid=90&parent_id=29

Snodig

over 19 år siden

Snodig

Snodig sak, Roger... Ingen av partene møtte, det hadde kanskje hjulpet-

Nico

over 19 år siden

Nico

Virker på meg som de har en sunn prioritering og møter ikke i saker som det opplagt de vil tape.

Med bitter erfaring

over 19 år siden

Med bitter erfaring

Dette er typisk, man bruker tiden til å avvise behandling i stedet for å behandle.
Tipper at partene ikke hadde blitt informert om Markedsrådets behandlingstidspunkt. Det er svært vanlig i Markedsrådet.
Rettsvesenet løper pga sine rutiner altfor ofte de store organisasjoners ærend i stedet for å bry seg om den lille mannen i gata.
Heldigvis kan saken taes opp i forliksrådet, og der tipper jeg Kjekstad vinner ... Hurra for DusteRettsNorge

Med god erfaring

over 19 år siden

Med god erfaring

Tvert i mot. Har erfaring at når den lille mann i gata har en god sak, så tar de saken og vinner. Hvorfor skal de ta saker som de selv mener i flere instanser ikke har noe i en rettsal å gjøre?

Money for Nothing

over 19 år siden

Money for Nothing

dersom noen fyller ut en SØKNAD om medlemsskap og ikke gjør noe mer så er ikke dette medlemsskapet satt igang.
Da virker det søkt at forbruksrådet driter i det.
Man kan ikke gå på banen uten at medlemsskap og årsavgift er betalt, ergo så krever Kjekstad betaling for en vare de ikke har levert.

Kevin

over 19 år siden

Kevin

Den dommen som det referes til skaper neppe presedens,og kan knapt kalles sammenlignbar med det vi egentlig diskuterer her.
Ennå har ingen klart å gi svar på hvor disse reglene er fastsatt,forutenom hos den enkelte klubb. Og hadde vi ikke vært tjent med at alle regler om innmelding,utmelding evt etter 31.12 hadde vært nedfellt i skikkelige avtalevilkår når man tegner medlemskap? Da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Og klubbene må gjerne vise litt skjønn i spesiellle saker,slik at man ikke blir oppfattet til å sko seg på medlemmer og skaper dårlig troverdighet blant medlemmene. Og medlemmene må bli pliktige gjennom avtalevilkårene,til å sette seg inn i vedtektene og følge reglene som er nedfellt i avtalen.
Glem ikke at den som er klager i denne tråden(fiks),har tilbudt seg kompensasjon til aktuelle klubb. Så her bør partene møtes og finne en rimelig løsning for begge parter,det er fair.

Forlikeren

over 19 år siden

Forlikeren

Problemet er med forliksrådet ofte helst tar saker de er interessert i,
TV2 hjelper deg, Forbruker... på NRK helst tar saker som er av almenn interesse/gjør seg godt på TV.

Tidligere har kanskje ikke golfinteressen vært stor nok for å gjøre en behandling av en slik sak interessant.
Nå derimot er interessen mye større, og det finnes helt sikkert noen ildsjeler som vil ta tak i en sak:

Tellus

over 19 år siden

Tellus

Det virkelige problemet kommer når følgende skjer: Klubb xx GK har solgt mange medlemskap for 1500 kroner gjennom flere sesonger. I god tro om at medlemsaviften holder seg på samme nivå er det ingen som melder seg ut. Styret i driftselskapet beslutter deretter at medlemsavgiften må økes til 4500. Medlemmene er da bundet til klubben ut året og må betale.

Til Forlikeren

over 19 år siden

Til Forlikeren

Er du helt bortreist, eller ??
Forliksrådet tar ALLE saker der betaler ikke betaler.
Hvorfor må vi på debattforum drasse med oss grønnskollinger som ikke vet en dritt ?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Jeg stiller meg nesten på "forlikeren" sin side her, men kun om han mente TV2 og FBI og andre populistiske enheter.

Ikke forliksrådet, for de kobles nok inn etterhvert. Dog trenger jeg ikke slenge dritt av den grunn.

Har erfaring med det som skrives 11.04, det ble en lang sak.

Til Til forlikeren

over 19 år siden

Til Til forlikeren

Bortreist kan du være selv!

Selvfølgelig gjør folk en bedre jobb OM de har interesse av sakene de jobber med.
Mennesker er bare mennesker.
Jeg vet at dette også gjelder hos forbrukerombudet, du skjønte sikkert at det var det jeg mente om du hadde tenkt litt.
Våkne opp!

Jeg beklager forøvrig at jeg skrev forliksrådet og ikke forbrukerombudet(selv om saken kommer til forliksrådet etter hvert..om den har blitt tatt tak i, -hvilket ikke er en selvfølge. )

Alle instanser kan avvise en sak om noe ikke er gjort formellt riktig.
Slik er bare det offentlige.

Vips

over 19 år siden

Vips

Tellus

hvor uvitende går det an å bli? Det er jo årsmøtet, med medlemmene som bestemmer hva kontigenten skal være. Styret kan ikke plutselig finne ut at kontigenten skal økes.

det er det medlemmene som bestemmer......

Vaps

over 19 år siden

Vaps

Og derfor burde årsmøtet være før 31/12

snappy

over 19 år siden

snappy

Hei Nico:

Kan hende jeg skriver mye feil, det har jeg alltid slitt med. Har en liten grad av lese og skrive vansker, men har om jeg skal si det selv gode mattematiske, analytiske egenskaper. I tillegg har jeg snakke tøyet i orden. Heldigvis finnes det gode data verktøy som minimerer feil i mitt arbeid.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med innlegget ditt. Hva er det jeg har sagt som er så galt. I innlegget til Kevin sier han nettopp det jeg er ute etter. Hvor står denne regelen??

Jeg er ikke av den oppfatning at kontraktørene våre blir behandlet dårlig, men faktisk at vi er meget attraktive for våre kontraktører. Men selvsagt er det kontraktørenes marked i dag, så man må være litt mer ydmyk i dag enn for få år siden.

Du er sikkert enig i at dersom man skal minimere sjansen for eventuell konflikt mellom to parter er det svært viktig med klare retningslinjer. Jeg føler her at det i denne saken er nettopp det som er problemet. Her er det retningslinjer som liksom alle vet om, men som ingen vet hvor står hen, eller klarer å finne.

Vil beklage mitt første innlegg der jeg gikk litt langt, men da var det etter forutsetning at de som er rammet hadde vært i dialog med klubben. Og at klubben ikke ville tøye sine retningslinjer noe som helst.

Hadde vært interessant å visst hvordan denne saken gikk til slutt.

sving

over 19 år siden

sving

Prseisering.

Overgangsreglene som det hele tiden refereres til har i hovedsak ingen ting med NGF å gjøre. Dette gjelder alle idretter og særforbund som er tilsluttet NIF og Norges olympiske komite. Mao overgangsreglene er helt like for alle som er tilsluttet NIF overgang må skje før 31.12.
her er det ingen klubber som trenger å ha dårlig samvittighet om de ønsker å kreve inn sin rettmessige årsavgift.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her