Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Toppidrett????

Skeptiker

over 19 år siden

Skeptiker

Med masters på nrk presenteres golf som toppidrett på linje med andre. Og hva får vi høre? Jo, en av verdens gjeveste turneringer foregår på en klubb hvor kvinner ikke har adgang i klubbhuset eller på banen. Er det virkelig sant? I så fall beviser det jo bare det mange alltid har trodd, nemlig at golfmiljøet er noe merkelige, sekteriske dønn reasjonære greier som får frimurerlosjen til å virke radikal og progressiv.

Sportslig legger man jo også merke til at både pensjonister og tjukkholmen-deltakere hevder seg blant de aller fremste. Det er jo fint det, men toppidrett??? tja....

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Enig med Skeptiker. Jo feitere utøverne er, jo mindre toppidrett blir det. Nei da, tulla bare. Men jeg er enig i at golfsporten hadde tjent på å bli kvitt de siste restene av gammelmannssekterisme. For de uinnvidde er det jo logisk å trekke paraleller slik som Skeptiker gjør her.

Passauf

over 19 år siden

Passauf

Jeg antar at Skeptiker har en egen definisjon på hva toppidrett er og at ikke golf kvalifiserer i henhold til disse. Hvorfor kan ikke prestasjoner som nødvendigvis ikke krever co2 opptak ala Hushovd og Tufte applauderes som stor idrett. Til og med toppidrett. Trenden innenfor golf går riktignok mot bedre trente utøvere. Særlig er dette merkbart på juniornivå i hjemmeklubben hvor kosthold og fysisk trening er en viktig del i tillegg til sosial og mental trening. Jeg skal ikke nekte for at det finnes konservative krefter igjen innen golfen. heldigvis er ikke dette dominerende på noen som helst måte. Rett og slett på vei ut. Besservissere (bedrevitere - sofaspesialister) som Skeptiker er desverre ikke på vei ut;)

Mats

over 19 år siden

Mats

Enig i at det ikke ser noe pent ut på når eks. Tim Herron, Mark Calcaveccia, John Daly m. flere går på banen, fasongmessig. Men jaggu er de flinke til å spille golf. De har desverre en legning som ikke tilsier at de driver med toppidrett. Men de trener mange timer hver dag på sin idrett, akkurat som andre toppidrettsfolk. At de i tillegg ikke har en kropp som tilsier at de er toppidrettsutøvere, får stå for deres regning. Etterhvert har golfsporten fått stadig høyere krav til fysisk form, Tiger, Villegas m.m. Med siden toppgolfen er så sammensatt av teknikk, styrke, beveglighet, kondisjon, taktik og psyke, så kan du fortsatt presetere på høyt nivå med en litt småkorpulent kropp. Men flere tar dette meget alvorlig i sin trening. Eks. Darren Clarke som bruker 2-3 timer timer nesten hver dag i fitness traileren. At Augusta ikke gir adgang for kvinner er noe vi sikkert alle har meninger om, noen synes det er fint å holde på tradisjoner innen golfen, andre ikke. Jeg har ingen fasit. Men god golf i mine øyne er morro å følge med på, tynn eller tykk, spiller ingen rolle. De spiller likevel på et nivå som kun HB er i nærheten av være, det sier bare litt om hvor sammensatt golfen er. Jeg gleder meg til ny sesong der touren også i Norge har forskjellige dimensjoner på spillerne, og mange av de spiller meget bra golf.

Gro Anne

over 19 år siden

Gro Anne

Finnes det en eneste kvinne i verden som kunne vært kvalifisert til opptak i klubben? Tror ikke det. Så problemet er egentlig hypotetisk. Det finnes utallige klubber i forskjellige sammenhenger som enten er for kvinner eller menn.

Stå på Ottar!

Tvekjønnet og Kjønnsløs

over 19 år siden

Tvekjønnet og Kjønnsløs

Det finnes foreninger for kvinner og det finnes foreninger for menn. OG de finnes foreninger for begge kjønn. Ser ikke problemet med at en turnering for herrer blir avholdt på en herreklubb.
Var vel noen kvinneaktivister som demonstrerte utenfor Augusta under Masters for et par år siden, men folk lo av dem mer enn de sympatiserte, så de stakk halen mellom beina og gjemte seg.

Skeptiker

over 19 år siden

Skeptiker

Neida, ikke noe problem med klubber for damer og klubber for menn. Men da må man også forstå at omverden forbinder dette mer med rotary, syklubber og frimureri enn idrett.

Det ble sagt på tv at kvinner ikke har adgang i klubbhuset. Er det rett? Og synes alle her at det også er helt ok? Er det bare jeg som synes at dette minner frykelig om "svarte ingen adgang", et skilt som sikkert var selvskrevet ved amerikanske golfklubber tidligere?

Bullniss

over 19 år siden

Bullniss

Og hva så??
Mange golfklubber, faktisk svært mange, i Strobritannia og USA er meget eksklusive.
Sånn ønsker medlemmene at det skal være, og sånn er det og blir det.
Hvis medlemmene ønsker å ha et forholdsvis lukket selskap må alle misunnelige wannabees godta det. Eller betale det det koster og bli medlemmer....

Erik

over 19 år siden

Erik

Lukkede selskap er helt forkastelig.
Det er snobbete, det er egoistisk, og det er ikke minst dårlig oppførsel.

Skeptiker

over 19 år siden

Skeptiker

Forkastelig eller ikke, må man regne med at det store flertall i 2006 vil stille seg litt undrende til en idrett der de største konkurransene (British Open, US Masters) gjennomføres i miljøer der kvinner ikke har adgang.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Hva med Norges nasjonalsport skihopping da? Kvinner er vel ikke helt inne i det gode selskap der. Kan vi da konkludere med at skihopping ikke er toppidrett.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

dette er en diskusjon som helt klart vil ha mange likheter på tvers av idrettene.
å fjerne sporten fra toppidrettslisten fordi en turnering arrangeres på en patetisk gammelmodig klubb blir alikevel feil.
Dette problemet med å holde damer utenfor klubbene, enten det dreier seg om hopp, golf eller annen idrett, er noe som vil mykne opp etterhvert.
problemet innen nettopp golf, er at det er ikke forbundene som bestemmer, det er de privateide klubbene, som i stor grad består av gammeldagse snobber, som kun vil ha den korrekte statusen som er forbundet med å være medlem i nettopp en slik "eksklusiv" klubb.

Dette får vi ikke styrt noe mer enn å vente til dette arves til neste generasjon, som forhåpentligvis har et mer moderat syn på saken.

Tenk i England har det helt frem til moderne tid vært klubber hvor det står "Jøder, hunder og kvinner ingen tilgang" på inngangen til klubbhusene.

skremmende, men sant. (annenhåndsinformasjon fra kjent engelsk pro)

Golfere på defensiven

over 19 år siden

Golfere på defensiven

Konfrontert med golfsportens mer spesielle sider kommer mange kjapt på defensiven og trekker alle slags sære paralleller. De to-tre kvinnene som hopper på ski her til lands kan for alt jeg vet, melde seg inn hvor som helst.

Golf er utrolig gøy, men jeg synes det er rart at tilsynelatende så mange synes det er fint (eller i alle fall forsvarer) å bevare tradisjoner som helt åpenbart henger sammen med at golf i sin tid var en aktivitet for de få privilegerte der andre ble ubønnhørlig stengt ute eller i beste fall fikk delta som caddy.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hear hear.......

død over gamlingene.... la oss arve retten til å endre reglene.... hehehe...

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Heehhehhe, er nok desverre redd for at de som ARVER medlemskap på feks Augusta, nok ikke er stort bedre enn sine forgjengere... Men klart, det finnes sikkert rebeller der også....hoho, som bruker hvite sokker innimellom,,, og KANSKJE kan det skje en forandring en gang i fremtiden.!?'

MEN, hvis det er noen som vil lage en klubb da, og dette gjelder faktisk fra du er liten gutt, og opp til du er olding... DU forbeholder deg retten til å si hvem du vil ha med i klubben din?! Er ikke det lov da? (selvsagt kan vi utenforståere si at de som "velger" er gammeldagse, rasister og mannsjåvinister), men det er ikke poenget...egentlig?

velvel, noen har det slik, og noen har det ikke slik... hehe...

Gleder meg til GOLFSESONGEN starter her på østlandet! Og STORE mengder misunnelse herved sendt bortover til utlandet/vestlandet! :)

nrk

over 19 år siden

nrk

kall det spill eller lek, noen blir sure når de ikke vinner.

SV

over 19 år siden

SV

La oss bombe Augusta så vi blir kvitt disse gamle korkene. Og da kan vi jo ta med demenskompisene på Bogstad i samma slengen.
Død over de vi misunner.

Gøy sport - kjipe omgivelser

over 19 år siden

Gøy sport - kjipe omgivelser

Golf = utrolig morsom aktivitet i utrolig kjipe sosiale omgivelser. Golf har massevis av gamle håpløse tradisjoner. Mange synes visst dette er helt topp og gir sporten et artig særpreg, samtidig som man selv får en viss politisk ukorrekt profil på den måten, som jo er så populært idag. Vel, dette må man bare leve med. Golf er mer enn gøy nok til å oppveie dette.

Huff

over 19 år siden

Huff

Hva er egentlig problemet ?
De som vil spille golf i olabukse og basket-trøye har plenty av klubber å velge mellom.
de som vil spille i dressbukse og penskjorte med stive sko og dyre medlemsskap har også muligheten til å velge en passende klubb.
Enhver klubb kan arrangere akkurat så mange turneringer de vil, og sende innbydelser til hvem de vil.

Hvem er det egentlig dere kritiserer ? Arrangøren eller deltagerne ?
Og hva er hensikten med kritikken ? Skal dere ha tvinge Augusta til å ta inn kvinnelige medlemmer, eller vil dere flytte Masters ?????

tenk på det.

over 19 år siden

tenk på det.

Selv om Augusta gjør om sitt regelverket og tillater dame medlemmer hva blir resultatet?

Ingen verdens ting.

Klubben har ikke plass til nye medlemmer og har en venteliste som selve bogstad ikke er i nærheten av.
Damer kan spille på banen på lik linje med alle andre gjester.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

så siden ventelisten er full, så skal man ikke åpne for en fornying av reglene?????

hva med regelen om kvinner som ikke kan gå i klubbhuset. blir det ikke noe resultat om dette endres heller?

Nico

over 19 år siden

Nico

Meningsløs diskusjon. Sikker på det finnes rene dameklubber i norge også, med en eller annen form for aktivitet. (Syklubber, Er det ikke noe som heter Norske sanitets kvinner?? etc. etc) Skal vi tvinge desse til å ta inn menn?

Augusta eies av en gjeng "discustingly" rike gubber. Selfølgelig tar de inn de medlemmene de vil. Dersom de ønsker å bevare et miljø, og ikke ønsker kvinner i sit "hus", så har de selfølgelig rett til det. Dette er ikke en public cource. Selv om de fjerner en åpenbar diskriminerende regel fra sine statutter, så blir resultatet det samme. Medlemmene bestemmer hvem de skal slippe inn uansett.

Damer i klubbhuset

over 19 år siden

Damer i klubbhuset

Slik Kjell Kristian uttrykte seg, hørtes det ut som om damer kort og godt ikke har adgang i klubbhuset. Det MÅ vel være feil??

Yngve

over 19 år siden

Yngve

det er meningsløst å diskutere det med deg kanskje Nico, men ikke kall det en meningsløs diskusjon når det faktisk er verdt å diskutere.

i tillegg kommer du med innspill til diskusjonen etter å ha konkludert den meningsløs....

tilbake til saken. jo, de tar inn hvilke medlemmer de vil, men i Norge, så ville lovgivning satt en lett stopper for kvinnenekt i klubbhuset og slike ting. det kan da ikke være meningsløst å diskutere hvorvidt man er enig eller uenig med slike regler?

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Augusta National er ikke en åpen golfklubb du kan melde deg inn i. Det er en privat herreklubb. Antar at ingen hadde sagt et ord hvis de spilte bridge eller noe.
At de har en golfbane betyr ikke at hvem som helst kan komme rekende og spille. Du kommer ikke inn porten en gang hviz du bare dukker opp for og tror du kan spille der.
At ikke damer har adgang i en herreklubb er vel ganske innlysende.

Niko

over 19 år siden

Niko

Yngve
Finnes haugevis med kvinne og herre klubber som er lukket for det andre kjønn i Norge i dag! F. eks Odd Fellov og tilsvarnede dame klubber.

nrk

over 19 år siden

nrk

Gidder ikke å møte på rotarys klubber nå som den lokale er åpen for kvinner.

Menn kan ikke prate på lik måte med kvinner tilstede som uten.

Jeg vet at ikke kvinnene ikke ønsker meg velkommen i leseringen sin, så jeg holder meg langte unna, og spiser restemat til lunsj dagen derpå og alle gutta på jobb, vet at jeg var ensom på loftet kvelden før.

Ingen sutring av småsaker, men noe som kalles toppidrett utelukker et av kjønnene, blir det som NM i pallespikring på Ila. God bedring smågutter.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jeg vet også at disse klubbene finnes, men hvis du ser litt etter så er det en viss forskjell på en golfklubb og en merkelig samling sekt-aktige gutteklubber.

damer får lov å spille på Augusta, men de får ikke lov å oppholde seg i klubbhuset!!!

er du ikke enig i at dette er utrolig merkelig?

Det er heller ikke mange år siden fargede ikke hadde adgang på Augusta.

Forskjellen blir dermed at Oddfellow er en gutteklubb, hvor man bygger opp et lite samfunn i samfunnet som handler om gutteting.
en golfklubb er et sted hvor både kvinner og menn, og gutter og jenter får mulighet til å utøve en fantastisk idrett, men hvor litt gammeldagse holdninger hindrer full åpenhet.
hvorvidt de ønsker kvinnelige medlemmer eller ikke, det bryr jeg meg ikke så mye om. det er disse forbudene og skilter med bilde av kjønn og raser med rød strek på jeg reagerer på.

NB! Jeg er ikke medlem av Ottar...... hehehehehehehe........

ST

over 19 år siden

ST

Damer får ikke spille på Augusta..

Nico

over 19 år siden

Nico

Yngve
jeg er heller ikke medlem av hverken Ottar eller Augusta. Jeg forsvarer heller ikke reglene de har. Det jeg vil forsvare er at siden dette er en PRIVAT bane, og om eierne ønsker å beholde klubbhuset som en "gutteklubb, hvor man bygger opp et lite samfunn i samfunnet som handler om gutteting", så må de få lov til det på lik linje med Ottar.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hehehe..... tok den.......

uenig, men det er greit nok det.....

:O)

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Gid jeg var medlem på Augusta, flott bane, og uten en gjeng med geskjeftige kjerringer som skal ha viljen sin i alt mulig.

Nico

over 19 år siden

Nico

hehe, sier noe der, ånden som slår.....hvite baller. Diskusjonstema blir litt forskjellig... muligens nettopp......damer????

snobbene

over 19 år siden

snobbene

Snobberi er en artig definisjon. Når premien er ei gammeldags stygg jakke, som kun kan brukes etter bestemte regler. Ja ja det er vel få som vil gå med den likevel på en annen fest.
Hva med kjeledressene til caddiene. Saggete bokser værre enn det mange ungdommer går i. kanskje Felleskjøpet kan sponse caddiene med ette sett med matchende grønne kjeledresser, som ikke sagger og har bedre snitt i dressen.

Augustas gamle gubber ...........................

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

snobbene!
Bli voksen a'

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her