Kim Lingjærde
I mine hjemtrakter, Bergen, holder både Bergen og Meland åpent så sant det er 'forsvarlig'. Vi er velsignet med ikke bare midlt klima, men også rikelig med nedbør. Det siste gjør naturligvis at særlig Bergen GK blir stengt fort når det har bøttet ned noen timer/dager. Siden opptørking og drenering er treg på den mørke årstiden, går det også lenger tid til eventuell gjenåpning. Slik jeg har forstått det, stenges egentlig banen bare i april - slik at den første veksten og forberedelsene kan gå uforstyrret. Meland kommer i en egen kategori: Der er dreneringen så god at selv med det tøffe været vi har hatt nylig, har de ikke hatt stengt mer enn et minimum. For begge banene gjelder vintergreener, naturligvis.
Bjørnefjorden har de senere år klart å holde åpent hele vinteren, så vidt jeg vet. Her kjenner jeg imidlertid ikke forholdene godt nok til å uttale meg.
Vinteråpne baner på denne kanten av landet krever fornuft og disiplin blant de få som våger seg utpå: Enten å spille fra matte eller tee til enhver tid. Putting blir en vits, så det er mest slagtrening og den friske luften som dominerer! Og så skal det sies at det er festlig å spille på barfrost: Maken til til uberegnelig sprett skal du lete lenge efter! Aberet er at du må ha rikelig med baller i lommen: De sprekker lett i kulden!