Runar Nyrud
Her er et par tanker....
1) Risk v reward
Hvis man er tøff og dyktig skal man belønnes. Hvis man er litt mer feig, blir feks. 2 slaget litt mer vanskelig. Eksempel: dogleg venstre, vann venstre, må ha carry 170 meter for å nå over, risiko: vann, belønning: kortere vei til greenen på 2 slaget. Safe rute: fairway langs høyre side av vannet, "straff": lengere vei inn på 2 slaget.
2) Plassering av bunkere. Slik jeg ser det er det 2 type bunkere: Redningsbunkere og "straff" bunkere. Redningsbunkere: Fanger opp slag som er "på vei ut" av banen, feks. i "enden" av fairway, bak green.
Straff bunkere er feks. fairway bunkere å siden av fairway som straffer skeive slag. JEG synes det er dårlig design hvis et hull er langt, smalt, har vann på siden, og i tillegg har en diger bunker foran green. Da har man liksom KLINT til med alt.. hvis du skjønner....
3) Trær bør vokse opp for å tvinge golfere til å følge fairway / spille seg til riktig sted, hindre kutting av dogleg osv. ELLER ta risiko med å spille over / gjennom.
4) OB synes jeg ikke bør forekomme utenom når det er LANGT vekk fra spillefeltet slik at du har slått SKIKKELIG elendig hvis du kommer dit. Jeg har ikke sans for dette som hindring, med unntakt for å hindre golfere å spille ballen med vilje over på feil fairway. OB er praktisk å sette opp mot banens yttergrense, feks. mot en åker som det er forbudt å hente baller i.
5) Greener, her er det vel mye "smak og behag". Jeg liker greener som er litt store, gjerne "myke" onduleringer, gjerne med store muligheter for flaggplasseringer som er lette og vanskelige. 2 nivåer er ok, men bakken må ikke være for bratt... (noen som har spillt "Dynekilen" ?? Hull 18 ??)
6) Hull 1 bør være et greit hull, ikke banens vanskeligste, og helst ikke par 3.
Hull jeg hater:
Hull som er "ikke spillbare" feks. langt, smalt, vann og store bunkere. Det er greit å ha lange hull, men det må være mulig å komme inn på 2 for de som ikke er Tiger Woods også.. Skal det være langt så synes jeg det bør være litt mindre andre problemer, ikke at det skal bli lett, men spillbart.....
Hull som straffer selv perfekte slag, hull som gjør at 2 nesten identiske slag havner 1 OB og en på fairway til tross for at de slo ned innen 1 meter fra hverandre, feks. hull med faiway som skråner så mye og er så mye humper at det er bare tilfeldigheter som avgjør hvor du blir liggende. Mitt "motto" her er slår man rett skal man belønnes, slår man litt skeivt skal man straffes litt, slår man skeivt skal man straffes, slår man veldig skeivt skal man straffes skikkelig.
Synes klipping av baner også med hell kunne gjøres litt mere "med hode", hvis man feks. har en fairway som går over en topp så man ikke helt ser hvor man skal, klipp fairwayen så den "peker" ut retningen.
Hvis man har en fairway som er smal og hellende, ikke snauklipp den helt ut til "juvet", sett igjen litt semi som kan fange opp trillende baller.
Dette var noen tanker for å "sparke" igang diskusjonen....