Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Toll og avgifter på utstyr kjøpt på nett

Golf=fore

over 19 år siden

Golf=fore

Noen som vet hva som legges til hvis en bestiller golfutstyr fra utlandet, feks innen EU?

Mva

over 19 år siden

Mva

Det legges til MVA på kjøps og fraktpris.

Dvs. kjøper du et køllesett til 5000 kroner + frakt 500 kroner skal du betale MVA av 5500 kroner. 25% av 55000 er 1375 kroner og totalbeløpet du må betale er med andre ord 6875 kroner.

Det finnes en nedre frigrense på 2-300 kroner. Varer som koster under dette (og da regnes ikke frakt inn) kan importeres avgiftsfritt. Dette gjør det faktisk lønnsomt å importere golfballer i små kvantum fremfor å kjøpe i Norge over disk.

Er du selv i utlandet kan du ta med deg varer for 6000 kroner avgiftsfritt inn i landet. Køllesettet over kan med andre ord tas med inn uten kostnad.

Mons Moms

over 19 år siden

Mons Moms

Moms. Ingen toll på golfutstyr

jØRGEN

over 19 år siden

jØRGEN

Er det sammen om det er innenfor eller utenfor EU. Moms og ikke avgifter. Får du en bekjent til å sende til deg som gave slipper du unna moms.

Men det kommer vel et ekspedisjonsgebyr som posten skal ha for jobben med å drive inn momsen. Eller?

Mva

over 19 år siden

Mva

Ved forsendelse via posten tilkommer et gebyr på ca 80 kroner mener jeg å huske.

Innenfor/Utenfor EU har ingen betydning. Ingen toll på golfutstyr. Kun MVA. En venn kann på samme måte somm deg ta med varer for 6000 kroner uten å betale mva.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Og han/hun kan ta med ubegrenset om han/hun klarer å overtale tolleren om at det er gammelt utstyr han/hun hadde med ut.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Skal du slippe MVA på "gave", må verdien være under NOK 1.000,- eks frakt. Du kan få den som sender varen (må være privatperson) til å sette verdien til under 1000, men du får da kun dekket inntil dette beløpet på eventuell forsikring hvis varen skulle bli borte under veis.

Kjøper du feks på eBay, spør du selger på forhånd om han/hun er villig til å sende som gave. Ikke vits å spørre etablerte butikker - de vil hverken sende som gave eller sette ned verdien for å komme under grensen.

Posten tar kr 85 for forenklet tollbehandling og feks UPS tar 110. Dette tilkommer kun på forsendelser som er toll-/mva-pliktige.

Kopite

over 19 år siden

Kopite

En av de større "ballbutikkene" på EBay, "Verygoodballs", sender sine pakker avgårde merket som gave med lav verdi. Det har de hvertfall skrevet til meg og sagt at de gjør, men jeg har enda ikke bestilt så jeg har ikke fått bekreftet dette.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her