Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

offset

slagstovel

over 20 år siden

slagstovel

Prøvde Pings web-fit for å finne ut hva slags driver jeg bør kjøpe meg (brakk den gamle i fjor...). Ifølge den bør jeg ha en G5 Offset (Ping, selvfølgelig).
Men hva betyr egentlig offset? Noen som kan hjelpe meg?

Ø

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Offset betyr at skaftaksen/skaftet er forskjøvet slik at den kommer nærmere ballen.

Dette øker sjansen for at tåen(den delen av køllen lengst fra deg) har rotert til square når du treffer ballen. Det er en av mange teknikker for å forebygge slice.

slagstovel

over 20 år siden

slagstovel

Takk for kjapt svar, Bernt.

Det var omtrent det jeg hadde gjettet meg til, i og med at jeg fortalte web-fiteren at jeg har en lei slice-tendens med driveren.. ;O)

Ø

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Kjøpte en G5 driver på tampen av fjorårssesongen. Meget fornøyd og kan anbefale den på det varmeste.

Nico

over 20 år siden

Nico

Bernt
Jeg tror ikke en offset på noen få mm fra eller til, gir deg noen som helst mulighet til å rette opp driveren (rotere til square) . I praksis betyr dette fraksjoner av et milisekund. Offset har etter min forståelse størst (eneste?) effekt i at den gir en optisk illusjon som gjør at spillere lukker køllen ubevist i oppstillingen.

pro

over 20 år siden

pro

Nico,
En offsett driver hjelper mot en slice. Det er gammel technologi som funker fortsatt.
Når en som tydligvis har litt peiling som bernt, prøver å forklare noe så burde du kanskje høre på han.

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Matz Modér, køllemaker, nevner nettopp det Nico sier om optisk illusjon som største betydning med offset. Han er også skeptisk til effekten.

http://www.golfsiden.com/ms110405.html

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Dersom det er to forskjellige teorier, men begge sier det forebygger slice, hva er poenget med diskusjon om det da......

nico

over 20 år siden

nico

Pro
Jeg sier da ikke at det ikke virker?
Det er vel rimelig enkel matematikk at å "utsette" baltreffet med noen mm ikke gir merkbar rotering. Variasjon i styrken i slaget og dermed variasjon av komprimering av ballen gir deg like mye effekt. At denne "teknologien" virker og hvorfor er beskrevet av flere golf skribenter, men det er vel ikke "stuerent" å forklare det med at du blir lurt med optisk illusjon. Ser faktisk at kølle produsenter også bruker Bernt's forklaring. Det selger vel bedre?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her