Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Beste / Dårligste golfhull

DeLutte

over 20 år siden

DeLutte

Alle har vi vel et golfhull der vi scorer bra med poeng hver gang, samt et annet hull der vi omtrent aldri får poeng.

Videre finnes det vel også et hull som vi aller helst skulle ha brukt dynamitt og gravemaskin på, samt et annet som derimot er et fryd for øyet:

Her er mine 4 valg.

Beste spilte hull:
Det må bli hull nr 7 på Randaberg. Hullet er Par 4 på ca 270 meter og jeg ligger stort sett alltid på greenen etter 2 slag. Aner ikke hvorfor, men jeg har aldri en dårlig drive på det hullet og innspilllet sitter alltid der det skal.

Dårligste spilte hull:
Ingen tvil. Det blir nr 5 på Jæren. Dette er også Par 4 og faktisk kun 256 meter langt. Men her har jeg knapt nok hatt noe som ligner på en normal drive noen gang og skulle jeg omsider få et bra utslag, så topper/duffer/slicer/hooker jeg andre slaget så det holder.

Tror det er noe i det der om at 90% av golfen sitter i hodet.

Verste hull:

Hull 1 på Ogna. Par 5 på 462 meter.
Her går først fairwayen i sikk sakk bortover, med fjell på den ene siden og bratte jordvoller på den andre siden som effektivt stopper ballen.
Og om man nå skulle klare å forsere dette, så skal man tilslutt over et høyt fjell og det har jeg til dags dato ennå aldri klart å slå over :-(
Ergo må man følge fairway rundt det hersens fjellet og da er man sjanseløs på Par og Bogey.

Flotteste hull:

Hull 12 på Kvinesdal. Par 4 på 380 meter.
Hullet har en høydeforskjell på 40 meter fra tee til green.
Fairwayen er god og vid, så her er det bare å nyte utsikten før du drar til alt du orker, både fra tee og fairway :-)

De Lutte

jaha

over 20 år siden

jaha

Kan ikke huske at noen spurte deg om din mening!!!!

Truls

over 20 år siden

Truls

Sjelden at noen spør om noens mening her i det hele tatt!
Jeg kan forøvrig ikke huske at noen har spurt jaha om han husker at noen har spurt om noens mening heller... rare greier!

Front

over 20 år siden

Front

Som linksspiller på hulls 2 på Gjersjøen GK må du sannelig slå gjennom toppen av et tre. Det er ikke å anbefale og jeg tror jeg regner det som et ganske trist hull...... Ja, det gjør jeg.

Innmari serriøs

over 20 år siden

Innmari serriøs

nå kjenner ikke jeg hr. DeLutte, men er det bare meg som reagerer på hans høye handicap i forhold til hva han påstår å prestere??

Bare deg

over 20 år siden

Bare deg

Ja, det er bare deg.

Dr Zoidberg

over 20 år siden

Dr Zoidberg

Ja det er bare deg.

Mats

over 20 år siden

Mats

Fint å høre din mening Delutte, men dette blir unnskyld meg helt tullette i mine øyne. Du har 36 i hcp (ikke dermed sagt at du ikke skal få mene akkurat det du vil) og banene som beskrives dreier seg kun om baner i et lite området på sør vest landet. Du kan ikke regne med å få masse kontruktiv tilbakemeldinger på dette. Men samtidig ser jeg også at dette er baner som passer for nybegynnere, og de trenger vi flere av, både baner og nybegynnere. Kvinesdal er en kvalitetsbane allerede.

Yngve

over 20 år siden

Yngve

er dere sikre på at han har 36 i hcp bare fordi det står her på Scangolf?

dersom han treffer midt i fairway hver gang på hull 4 på Randaberg, og alltid ligger på green på 2, så vitner det om noe helt annet enn grønt kort må jeg jo si...

goggen

over 20 år siden

goggen

Hjelper lite når man konsekvent 4-putter.

olemartin

over 20 år siden

olemartin

For en kjip gjeng som henger her...

Bra innlegg DeLutte. Aldri spilt banene du nevner, men opplever det samme på andre baner

Nico

over 20 år siden

Nico

Mats
"Kvinesdal er en kvalitetsbane allerede." Kjenner ikke noen av desse banene, men hva mener du med det i denne sammenheng? Er Kvinesdal en nybegynnerbane?

Daniel

over 20 år siden

Daniel

Helt enig med olemartin.

Slutt å dømme folk etter sitt hcp.

Bra diskusjon.

En som sluttet å spille med hcp for fem år siden (ikke PRO, bare lei av hcp-sirkuset)

Yngve

over 20 år siden

Yngve

hei, jeg dømmer ingen etter handicap, men det er lov å spørre, er det ikke?

hvis DeLutte ikke er opptatt av handicap, så vil jeg heller anbefale ham å ikke spre til hele verden hvilket handicap han har.
En ting er å være opptatt av det, en annen ting er å på den ene siden proklamere det høyeste mulige tilgjengelige handicap og på den andre siden vise til kompetanse innen golf som ikke gjenspeiler handicappet.

Olemartin og Daniel, dersom det er så kjipt her, så bare gå et annet sted. ingen som tvinger dere til å skrive her. i hvertfall ikke vi "kjipingene"....

:P

elbow

over 20 år siden

elbow

Poenget med innlegget hans var jo nettopp å beskrive et hull som han gjør det unormalt bra på hver gang.... Hvis han hadde hatt single hcp hadde det ikke vært like mye vits å skrive at han klarer GIR på et par 4 hull, hadde det vel?

Mange som ikke skjønte poenget her, ja..

Yngve

over 20 år siden

Yngve

er nok riktig det elbow, men når vi vet hvordan ting har en tendens til å utvikle seg her, så er det lett å se at man stiller spørsmålet alikevel.

Bris

over 20 år siden

Bris

Artig vinkling DeLutte!

Hva i all verden har handicap med dette å gjøre?? Og har man virkelig etablert HCP 36 med GK? Det er i alle fall ikke min opplevelse med GK spillere, meg selv inkludert! Når jeg fikk GK var nok handicapet nærmere 50 enn 36.

Støtter fullt ut din mening om hull 12 i Kvinesdal, selv om nedturen kommer på hull 13 ;)

John B. Holmes

over 20 år siden

John B. Holmes

Mr. Lutte! Don't give a shit about the norwegian Jante's. They're just complaining about everything, and if a olfer from your Country gets good, people just says he is either a thief or fat.... See?

Get goin' !

DeLutte

over 20 år siden

DeLutte

Kverulantene Mats og Yngve er det bare å heve seg elegant over.
Mye kjekkere å sabotere debatter enn å delta i dem.

Ja, jeg hadde nettopp etablert et hcp på 36 når jeg registrerte meg her.
Hvilket HCP jeg spiller til nå, blir en annen sak.

Det går fremover for de fleste av oss, og det er vel heller få som fortsatt spiller til det handicappet som står mellom navnet og klubben ovenfor.

De Lutte

elbow

over 20 år siden

elbow

DeLutte:

Du kan oppdatere hcp'et ditt ved å klikke "Reservere nick" og deretter "Oppdater".

Til Yngve

over 20 år siden

Til Yngve

Hadde inntrykk at du var en oppegående debatant, men her er du vel litt ute å kjøre....

Bj

over 20 år siden

Bj

Alle må jo vite at for å virkelig nyte utsikten fra tee på hull 12 i Kvinesdal, ja da kan det ikke nytte med 36 i handikap.

Langt mindre drømme om stjernetreff med driveren og lande ytterst på andre platået 20 meter nedenfor deg kanskje litt på høyre side og litt inne ved skogen klar for innspill på en svært ondulert green ytterligere 20 meter nedenfor og gå for par.

Bare drømmen krever ett handikap på ja 15-

Bare snøen kunne forsvinne nå......................... NÅ

Bj

over 20 år siden

Bj

Bris det er ikke nedturen som kommer det er oppturen som kommer på hull 13 og etter det er det bare gøy med det lange hull 14 og hull 15 par 4 med vann rett foran greenen og så ...................

Bris

over 20 år siden

Bris

Veeel... joda opptur i fysisk forstand, men å lande i bakken på vei opp gir ikke det helt ideelle 2. slag ;) Men med litt mer trening i å stå med venstrefot "i luften" skal vi nok få det til!

Ellers er jo greenene morsome med det litt spesielle underlags materialet (gammelt gruveslagg?)

Bris

over 20 år siden

Bris

Elles vil jeg jo si at Fana's hull 3 (par 4) med utslag fra en meget bevegelig flytebrygge med kunstgress "seiler" opp som en god kandidat til tittelen som et av de verste hullene.

Yngve

over 20 år siden

Yngve

hæh? hvor er jeg ute og kjøre. jeg har ikke kverulert noe som helst, og heller ikke påstått noe om DeLutte.
jeg sier bare at når du ser på forumet her, så er det ikke rart at spørsmålet kommer opp...

skjerp dere og les hva jeg sier før dere kaller meg kverulant.

DeLutte, dersom du er så hårsår og i tillegg ønsker å se etter muligheter for å krangle så kjør på, jeg blåser langt i hva ditt hcp er, men dersom du ikke ser at du ber om at de som FAKTISK kverulerer her inne biter på når du skriver hcp36, så er det du som er vanskelig. jeg prøvde bare å opplyse om at dette var normalt..

geezuz.....

Yngve

over 20 år siden

Yngve

DeLutte:
se hva jeg her skriver. er det å kverulere med deg, eller å utdype noe for deg???

Yngve (29.03.06 kl. 09:32) Hcp: mye Klubb: Tyrifjord Golfklubb

er dere sikre på at han har 36 i hcp bare fordi det står her på Scangolf?

dersom han treffer midt i fairway hver gang på hull 4 på Randaberg, og alltid ligger på green på 2, så vitner det om noe helt annet enn grønt kort må jeg jo si...

Bris

over 20 år siden

Bris

Er du sikker på det Yngve? (siste avsnit)

Jeg har for min del en del hull på min hjemmebane jeg spiller bra på, og jeg er det man beskriver som høy HCP spiller.. Med bra snakker jeg for min del om par/boogey på par 4 hull, noe som er under bruttopar for min del.

Er det bare jeg og DeLutte som har det sånn, eller sitter det noe i hodet på de fleste av oss som gjør "oss" bedre enn vårt HCP på visse hull?

Er det ikke det du vil frem til DeLutte?

Yngve

over 20 år siden

Yngve

nei, jeg er selvsagt ikke sikker på det, men det er jo sånne ting som får bermen til å revne og kaste seg over han....

Mange her inne er jo bare ute etter å krangle om alt, og skal oppfatte ALT som blir sagt kritisk som noe personlig de kan bli sure og kverulere for.
slik jeg nå oppfatter det, så kan jeg heller ikke da bidra til å dempe dette presset, for da oppfatter trådstarter og flere andre her inne at jeg med det er ute etter å kverulere, og det sier litt om hva dere er vant til.

hva med å prøve å sette seg litt inn i ordvalg og lese flere enn siste innlegg før dere kaster dere over alle som er engasjerte?

Bris

over 20 år siden

Bris

Yngve jeg er så enig så enig,

Men om vi drar ut essensen i denne tråden så er jo den helt genial!

La oss dikutere;
1 beste spilt hull (personlig)
2 dårligst spilte hull (personlig)
3 verste hull
4 beste hull

en god diskusjon om dette vil kanskje gi oss tips og triks for å lykkes på hull vi "hater" og utfordringer på "nye" baner vi ikke har spilt.

Om temperaturen stiger i en tråd beviser jo trådens berettigelse! ;)

Bj

over 20 år siden

Bj

For eks hull 13 på Kvinesdal - kommer aldri opp bakken der med driveren - det sitter i hodet--- har vært oppe :)

.

over 20 år siden

.

De lutte kjører "hjelpesendinger" til østblokken, og har sikkert sett større handicap enn 36 som han har hatt i X antall "måneder" for å ikke si år. nylig, godnatt (jeg kjenner de lutte)

.

over 20 år siden

.

til de lutte

bruker av kvinesdal gk

over 20 år siden

bruker av kvinesdal gk

De Lutte, fint at du liker hull nr. 12 :-)

DeLutte

over 20 år siden

DeLutte

Ja Bris, du har så rett så rett.

Det ser forøvrig ikke ut som om noen andre har så mye mer å bidra med.
Men slik blir det gjerne, når en er mer opptatt av å kritisere, enn å holde seg til trådens tema.

De Lutte - som ser at vi har fått besøk av anonyme "feiginger" også :-)

DeLutte

over 20 år siden

DeLutte

Til Bj.

Ja, husker med gru hull 13. Var rimelig ferdig når jeg endelig stod på green.
Ikke kom jeg opp bakken heller. Manglet ca 20 meter på det og stod der på skakke midt i bakken og veivet med hybriden.

De Lutte

Golfmestern

over 20 år siden

Golfmestern

dust

dustegolfmestern

over 20 år siden

dustegolfmestern

fint at du innrømmer det...

Bj

over 20 år siden

Bj

DeLutte er ikke dust og bakken er kort, bratt og hard og akkurat langt nok fra tee til at en høyhc'er håper på å komme opp og gjør det lille ekstra i håp om å komme opp og lander derfor i bakken.

Langstslående lavhandikappere kan drive greenen med et heldig slag. Kommer du opp over kanten er belønningen stor med en kort innspill på green. Ikke så galt likevel, hull 13...

Hvis bare snøen kan forsvinne NÅ................

DeLutte

over 20 år siden

DeLutte

Når har jeg bare slått ut 1 gang på hull 13.
Men besøker nok Kvinesdal flere ganger i år.

Siden den banen er såpass omtalt her inne, så kan jeg jo lete frem referatet jeg skrev i fjor høst.
----------------------------

21/08 - 2005

Da har man kommet tilbake fra Kvinesdal og det ble en fantastisk tur, både når det gjaldt spill og opplevelsen av banen.

Været var strålende og vi hadde starttid 10.45. Det ble tid til å slå ut en bøtte på rangen først, siden vi allerede på hull 1 skulle over et lite vann.
Allerede da fikk jeg et forvarsel om hva som var i vente. Omtrent hver eneste drive gikk 130 - 140 meter carry og det er uvant når det gjelder meg.
Full av selvtillit la vi i vei mot første tee. Siden jeg har høyest handicap, så slår jeg alltid ut sist på hull 1 av oss 4.
Jeg var derfor opptatt med å finne en peg, da førstemann slo ut med et 7er jern.
Hørte noen stygge gloser og kikket opp, bare for å se at ballen flakset noe voldsomt høyt oppe i luften, for så å lande midt i vannet med et plask. Hva slags ball var det der, utbrøt jeg.

Det der var for faen køllehodet på 7 jernet mitt, utbrøt Kim, men ballen min ligger jo midt på greenen :-) Skaftet på 7er jernet ble deretter parkert i bagen, til stor moro fra oss andre. Birdieputten misset han hårfint.

Utslaget mitt passerte vannet med god margin og at jeg landet i greenbunkeren til venstre, gjorde ikke så mye. Gikk inn på greenen og 2 puttet for bogey.

Allerede på neste hull ble det par, etter en god drive og et fint innspill, slik at putten ble på 1 meter. Bra det, så slapp jeg å ha det i bakhodet, å oppnå minst et par på banen.

Etterhvert som vi spilte hull for hull, så ble vi bare mer og mer imponert. Greenene var omtrent som parketten hjemme. Fairwayene var meget bra, ja alt var 100%
Banen ligger i et skog og fjellterreng og følger dette hele tiden. Den bølger derfor opp og ned på en meget fin måte. Mange utslag var parkert oppe i høyden, slik at man virkelig fikk lengde på driven. Hull 5 var blant annet et slikt. Her var det dessuten en myr like før fairway, slik at driven var nødt til å gå 120-130 meter carry.

Normalt skal dette fremkalle den store skjelven hos De Lutte, men i dag var det bare å gå fram og klinke til. Og den ballen tok helt av. Trodde aldri den skulle lande. Målte den driven til 210 meter, da den ble liggende like foran bakken.
Så langt har jeg aldri slått før.
Til dem som mener at man trenger da ikke ta helt av p.g.a en liten 200 meters drive, så kan jeg opplyse om at jeg har en svinghastighet som pendelen på et gammelt veggur.
Det gode spillet bare fortsatte. Alt fungerte i dag. Både hybridene og jernene var det en nytelse å slå med.

På hull 7 snakket vi om at nå hadde det vært godt med noe iskaldt vann å drikke.
Vi hadde ikke før nevnt det, så kom det en hyggelig gammel mann kjørende på en firhjuler med kjølebag og lurte på om vi trengte å kjøpe forfriskninger.
Du snakker om service!
Alt med denne banen var så gjennomtenkt, fra teesteder til greener.

Det var med spenning vi så frem til hull 12, som skal være Norges råeste golfhull, med en høydeforskjell på 40 meter!
Og det var en fantastisk opplevelse, å stå helt der oppe og kikke ned på flagget, som befant seg 382 meter laaangt der nede :-)
Her skulle det drives. På nytt ble det et perfekt treff, og ballen landet omsider 10 meter fra 150 meters merket. Med andre ord, så målte denne driven ca 220 meter.
Slaget med hybriden ble bra, så jeg lå 5 meter kort av greenen på et 382 meters hull. Det er sjelden kost. Nå ble chippen mye for kort, slik at jeg 2 puttet til en bogey. Men den gav 4 poeng.

Etter den søte kløe, kommer den sure svie og den møtte vi allerede på hull 13, da vi måtte slå oss opp en del av bakken igjen. Men utslaget lå oppe på en liten haug, så de to beste av oss kom opp hele bakken. Selv manglet jeg 20 meter på det, men var absolutt fornøyd. Det var imidlertid et tungt slit å labbe oppover.
Banen er ikke mer enn 5111 meter, men siden den følger terrenget såpass mye, så kjennes det som det doble.
På hull 15 ble jeg liggende 115 meter fra hullet og det var vann omtrent like frem til greenen. Full av selvtillit fyrte jeg av 7 jernet og fikk et fint høyt løft frem til greenen.
Forstår nå hvorfor folk blir hektet på dette :-)

Men på hull 16 var kreftene i ferd med å ta slutt og det ble et dårlig utslag, etterfulgt av et slapt jernslag o.s.v.
Hele 7 slag på et par 3 hull er for dårlig.
På hull 17 og 18 kom det seg litt igjen, skjønt jeg var rimelig ferdig, da jeg satte en 4 meters putt på hull 18. Etterpå var det bare å sige ned på en benk i 5 minutter.

Men hit skal vi snart tilbake, det var alle enige om.
Dette var noe annet enn flate Jæren.

Slagene ble:

4 - 4 - 8 - 5 - 8 - 5 - 7 - 7 - 6 ---- 5 - 5 - 5 - 6 - 8 - 6 - 7 - 6 - 5 = 107 slag.

3 - 4 - 0 - 4 - 2 - 2 - 1 - 1 - 3 ---- 2 - 3 - 4 - 2 - 2 - 3 - 0 - 2 - 3 = 41 poeng

Jeg fikk hele 42 slag fra gul tee, så på 6 av hullene kunne jeg legge til 3 slag for par. Slikt blir det poeng av, når man klarer en bogey på dem.

De Lutte

Bj

over 20 år siden

Bj

Han hadde vært der ja.

Velkommen tilbake og god natt

SSS

over 20 år siden

SSS

5111 m - 42 slag. Det sier vel sitt om slopesystemet.

107 slag og 41 poeng. Det sier vel sitt om handicapsystemet. I min verden hadde du fått 35 poeng.

På hcp 7 får jeg 7 slag på denne banen.

Lidenskapen din skal du allikevel ha ros for

Golfmestern

over 20 år siden

Golfmestern

dust

dustegolfmestern

over 20 år siden

dustegolfmestern

Fint at du innrømmer det...

bruker av kgk

over 20 år siden

bruker av kgk

fint at du likte hull 12............................hallo

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her