Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Optimalt utstyr

Zikk-Zakk-Ole

over 20 år siden

Zikk-Zakk-Ole

Snart ny sesong og jeg kommer til å kjøpe mye nytt utstyr.
Men i år vil jeg ha det mest tilgivelige utstyret som finnes.
Mega game-improvement. Super-forgiving!!!!!!!!!
Spiller stort sett bra, men dårlige balltreff alene koster meg 5-6 slag hver runde.
Plages spesielt med tynne treff på jernutslag fra pegg, og med fairwaywoods. Driveren går i hytt og pine (men slicer ikke).
Wedgen lugger ved korte slag (chip and run), og noen ganger kommer putteren nedi greenen og bremser før jeg treffer ballen.
Har hatt høyt singel hcp i 4 år, og vil ned under 5 i år.
Takker for tips og erfaringer ?

Nye Gunnar Bull

over 20 år siden

Nye Gunnar Bull

Tror de mest tilgivende jerna er Ping G5 samt de siste fra Callaway. Personlig gikk jeg fra Ping I3 med grafittskaft il Ping G2 med stålskaft i fjor. Kjøpte 2, 3 og 4-jern med ekstra trøkk i hælen.

Riktignok fikk jeg en bedre sving også, men før jeg skiftet slo jeg 150 meter med 7 jernet, som var helt greit. Problemet var at jeg ikke slo noe lenger med 6,5 og 4 (treeren hadde jeg kastet).

De nye jernene er SÅ mye bedre at jeg (trolig sett i sammenheng med en bedre sving) nå slår akkurat like langt med 7-jernet, men fortsetter helt til 190 meter med 3-jernet. Dritdeilig å føle seg selvsikker med lange jern :-)

Callaway

over 20 år siden

Callaway

Callaway Big Bertha Fusion jern har kommet høyt opp i uavhengige tester. De er ganske dyre, men skal du ha det beste så tror jeg det er disse du bør kjøpe.

Liker du litt tyngre hoder har Callaway kommet med et nytt Big Bertha Iron sett som også skal være svært tilgivende. Litt klumpete å se på, men koster en del mindre enn fusion.

olemartin

over 20 år siden

olemartin

I følge Callaway så er Fusion veldig veldig tilgivende, mer tilgivende enn X-18. De har puttet inn noe tungsten som gjør at de kan fordele vekten bedre. Fordelen er at du får tilgivende baktunge jern som ikke ser ut som hybridkøller.

Dog er jeg usikker på om de ikke er for tilgivende for en singel hcp-er...

Niels

over 20 år siden

Niels

Zikk-Zakk-Ole: det finnes ikke køller du ikke vil duffe med hvis du duffer. Da må du lære deg å slå skikkelig. Tilgivende køller er ikke å anbefale om du skal til 5 i hcp, da vil du slite med presisjonen. Kjøp deg presise køller heller, type TM LT, KZG, Ping, så lærer du deg å slå presise slag. Dra til en køllemaker å få tips der. Det ville jeg gjort.

Helt Nils

over 20 år siden

Helt Nils

Jasså. Hmm.
Callaway X-18, Ping G2/G5 og Cleveland TA-7 er blant de mest tilgivelige køllene som finnes, og brukes av mange på PGA. Men de har kanskje ikke kommet ned i 5 i hcp ennå....

Callaway

over 20 år siden

Callaway

Det finnes to typer X-18 køller fra Callaway. De har relativt forskjellige målgrupper.

X-18 settet har prioritet tilgivlighet (stort sweespot og noe forstørret såle)

x-18 Pro er mindre tilgivlig. Tipper det er den man ser på Tour uten at jeg vet noe om dette.

For å sammenligne de forskjellige Callaway jernene så anbefales denne.

http://www.callawaygolf.com/en.CLUBS.Irons.X18ProSeries.customlink-1.html

kzg

over 20 år siden

kzg

Du kan ikke nevne KZG i samme setningen som de andre køller.
Utenom Fornebu område er det ingen andre i verden som tror de er gode køller, bare en komponent kølle blant mange andre komponent køller.
Drar du til fornebu for å kjøpe et callaway sett eller noen andre topp køller så prøver de å selge deg et kzg sett istedenfor. Bare tull.

Haugerfantomet

over 20 år siden

Haugerfantomet

Ikke så rart kanskje kzg.
De har sikkert større profitt på kzg.
Jeg har et kzg sett jeg ikke bruker, men de er ikke dårlige køller,de er ok, og bare ok.

Niels

over 20 år siden

Niels

Til Helt Nils: leser du ikke hva jeg skriver? r7 køllene er ikke noe for lavhandicappere. Jeg anbefaler TM LT, ikke OS. Si 1 pro som bruker OS køller. Ellers vet jeg lite om modeller på Cleveland.

Zikk-Zakk-Ole

over 20 år siden

Zikk-Zakk-Ole

Vet ikke helt, Niels. Nybegynnerkøller beregnet for høyhandicappere er konstruert for å være lette å slå med, og eliminere feil som spilleren gjør. De eliminerer feil for alle, også lavhandicappere.
De har bredere såle som er kurvet for å ikke grave seg ned, lavere tyngdepunkt for å minske effekttapet ved døffing, større slagflate for å gjøre det lettere å treffe ballen.
Jeg har spilt mange turneringer med mange gode spillere, også flere med pluss-handicap, og har ALDRI sett at noen spiller med kontrollert draw eller fade. Noen prøver draw/fade i nødsituasjoner når de har havnet i vanskeligheter, men oftest så går det heller dårlig. Alle slår alltid rett frem. Dermed faller argumentet om at man skal ha players køller, og jeg ser ikke noen argumenter mot utstyr beregnet mot høyhandicappere.
Klarer jeg i snitt å tjene inn 2 slag av 80 på en runde er jeg mer enn fornøyd, og det tror jeg ikke skal så mye til.
Jeg tror jeg får en dobbelteffekt av å ha lettslåtte køller:
1. Rent teknisk er køllene med på å eliminere dårlig presisjon.
2. De er tryggere å spille med og dermed reduserer de nerver som jeg av og til sliter med særlig i scratch-turneringer når jeg vet jeg er en av de dårligste i feltet og MÅ prestere optimalt.

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

Du har rett og tar feil samtidig Zikk-Zakk-Ole.

players køller er laget for å ha bedre følelse med balltreffet og for å bedre kunne påvirke ballbanen.
at du ikke kjenner noen som greier å forme slagene høres litt merkelig ut når du snakker om pluss-handicappere, men de finnes sikkert.

jeg har holdt på med shaping siden langt opp mot hcp20, og det er langt lettere å gjøre dette med blades eller LT køllene som Gunder snakker om.

Det du har rett i, er at det er "tryggere" å spille med OS køller, men dette gjelder faktisk ikke alle. det er veldig individuellt, og noen spillere har aldri prøvd OS køller, og vil da heller ikke ha noen fordel av det siden de behersker mindre køller fra før.

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

vil med en gang få slå meg selv i kinnet (au au) og rette opp svaret mitt.
Zikk-Zakk:
dersom jeg hadde lest overskriften din, så hadde jeg holdt meg til tråden og ikke snakket generellt.
du ønsker med tilgivenhet og de egenskapene tilgivende køller gir deg, så da skal du jammen kjøpe tilgivende køller.
ikke høre på meg som liker blades og shaping-players køller.

Zikk-Zakk-Ole

over 20 år siden

Zikk-Zakk-Ole

Nå har jeg sittet og lest utstyrsanmeldelser, debattinnlegg, lett på internett og klødd meg i hodet i hele kveld/natt.
Ut fra det jeg kan finne FØR jeg begynner å løpe rundt å prøve, sitter jeg igjen med følgende alternativer som er interessante;

Callaway X-tour
Callaway X-18 pro
Nike Slingshot Tour
Nike Pro Combo OS
Nike NDS
Ben Hogan Apex Edge 2006
Ping i5

Er det noen her som har erfaringer med jernene over ???

Siden jeg har spilt i alle år med typiske players jern har jeg valgt bort mange oversize jern med stor offset. Klarer ikke å se ned på et skeivt jern. Ping G5, TM R7, Calla BB, Cleveland Launcher, er typiske jern jeg ikke kommer til å like. Dessverre.

Mats

over 20 år siden

Mats

Til Zikk-zakk. Det var et veldig snevert utvalg av merker her. De typiske gode jernmerkene er ikke tilstede: TM, Mizuno, Titleist. Men tror likevel de du nevner absolutt kan passe deg. I tillegg er det flere, særlig Callaway til salgs brukt eller nye via nettet. Enten feilbestilt fra USA eller slått få slag med. Tilbud på både Cleveland og Callaway på pgatour.com nå. Under halve prisen av av det du må gi i Norge++

Golf=fore

over 20 år siden

Golf=fore

Har prøvd både Nike Slingshot og Nike Pro Combo opp mot Callaway fusion, jeg syntes Callaway var i en helt annen klasse, gav en helt annen trygghet og bedre ballfølelse. Gav meg rettere og lengre slag, men prøv hva som føles best for deg.
Så på meg blir det ett fusionsett i løpet av året til å erstatte det gamle MGOLF MITOUR.

Callaway

over 20 år siden

Callaway

zikk-zakk-ole

Callaway X-tour bør du ikke prøve. De er smidd.

X-18-Pro er CB. men er ikke spesielt utviklet med tanke på tilgivenhet.

Er du på jakt etter tilgivenhet skal du forsøke følgende Callaway køller.

Callaway Big Bertha Fusion
Callaway Big Bertha Iron
Callaway X-18

Av de tre tipper jeg som Golf=fore du vil foretrekke Fusion. Den er konstruert både med tanke på maks tilgivenhet og maks lengde. Big Bertha Iron er konstruert kun med tanke på tilgivenhet. Tyngre køllehode og bredere såle enn Fusion. X-18 er noe midt i mellom de to. Og er et godt kompromiss hvis du ikke gidder å betale ekstrakostnaden med Fusion. X-18 er vel den køllen som har det minst spesielle utseende også.

Personlig vil jeg anbefale Fusion, men smaken er som baken.

eirik

over 20 år siden

eirik

Jeg kjøpte meg King Cobra 3100 I/H i fjor og er veldig fornøyd.
Hadde 2004 Big Bertha før dette, men jeg syntes King Cobra jernene var mer presise og komfortable å slå med.
Men ser her inne at ingen nevner Cobra i det hele tatt, så er kanskje bare jeg som har sansen for disse:-)

Mitt tips er i hvert fall: Prøv disse før du bestemmer deg.

PTØ

over 20 år siden

PTØ

Jeg er selv ute etter tilgivende jern(Ultra Game Improvement), men har ikke handlet ennå. Jeg har fått med meg at MPF (Maltby Playability Factor) er noe man kan gå etter. På siten http://www.golfworks.com/article.asp_Q_ai_E_118 kan man se hvilke jern-hoder som scorer best med tanke på MPF. Siten ser ikke ut til å være helt ajour, men det er vel et godt utgangspunkt. Callaway scorer bra på flere av sine hoder her, selv om de nyeste ikke er med(bla. X-18, Fushion). Andre som har synspunkter på MPF?

Callaway

over 20 år siden

Callaway

Vanskelig å si hvor relevant denne faktoren er. Det i hvert fall verdt å legge merke til at Maltby sine egne jern okkuperer de 5-10 øverste plassene :-)

Er de jerna designet basert på faktoren eller er faktoren designet basert på Maltby sine jern ?

Synd ikke Callaway Big Bertha Iron var på listen.

Ralph

over 20 år siden

Ralph

MPF er en meget god indikasjon, men tar bare for seg den fysiotekniske siden. Utseende er en tilleggsfaktor som ikke plukkes opp her.
Maltby har gjort det til som livsoppgave å designe de mest tilgivelige jern som finnes, og har derfor både utviklet systemet og bruker det tydeligvis for alt det er verdt.
En god ide kan være å begynne med alle køllene som har høyest playability og eliminere dem du ikke synest er fine. Da skulle du komme i mål med et godt alternativ.

M45

over 20 år siden

M45

Bruk MPF for å bestemme hvilke hoder du IKKE skal ha.

PTØ

over 20 år siden

PTØ

Utseende på køllehodene burde være underordnet, men betyr selvfølgelig en del. Bortsett fra det, må vel Maltby-jernene bestilles på nett. Det er vel ingen representant i Norge? Jeg har forøvrig sett at Børje Pedersen(tidligere Nettogolf nå Proshopservice) tilbyr Toski-sett, og disse kommer godt ut med tanke på MPF. Det er jo også et pris-element her, om hva man skal velge mener jeg.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her