Zikk-Zakk-Ole
Vet ikke helt, Niels. Nybegynnerkøller beregnet for høyhandicappere er konstruert for å være lette å slå med, og eliminere feil som spilleren gjør. De eliminerer feil for alle, også lavhandicappere.
De har bredere såle som er kurvet for å ikke grave seg ned, lavere tyngdepunkt for å minske effekttapet ved døffing, større slagflate for å gjøre det lettere å treffe ballen.
Jeg har spilt mange turneringer med mange gode spillere, også flere med pluss-handicap, og har ALDRI sett at noen spiller med kontrollert draw eller fade. Noen prøver draw/fade i nødsituasjoner når de har havnet i vanskeligheter, men oftest så går det heller dårlig. Alle slår alltid rett frem. Dermed faller argumentet om at man skal ha players køller, og jeg ser ikke noen argumenter mot utstyr beregnet mot høyhandicappere.
Klarer jeg i snitt å tjene inn 2 slag av 80 på en runde er jeg mer enn fornøyd, og det tror jeg ikke skal så mye til.
Jeg tror jeg får en dobbelteffekt av å ha lettslåtte køller:
1. Rent teknisk er køllene med på å eliminere dårlig presisjon.
2. De er tryggere å spille med og dermed reduserer de nerver som jeg av og til sliter med særlig i scratch-turneringer når jeg vet jeg er en av de dårligste i feltet og MÅ prestere optimalt.