Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bjørnstad i teten....!

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Vil bare nevne at Henrik B. ligger helt i teten i Dunhill links championship. Vel er det meget tidlig i turneringen men 4 under etter 7 hull er bra! Hole in One har han også fått!

Håper han holder seg der oppe og klatrer på Order of Merit. (Og at han holder seg unda snowboard i vinter og heller konsentrerer seg om å få en knallsesong i 2004).

Go Henrik!

Jalla

over 21 år siden

Jalla

Hey....

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Henrik er fortsatt i tetsjiktet og 2 under for dagen. Glimrende med tanke på et meget stekt startfelt!

Følg turneringen på http://scoring.europeantour.com/tourn2003060/alllb.htm

Pingler

over 21 år siden

Pingler

Med all beundring for Bjørnstad og Pettersen, de er stort sett noen nervevrak som ikke klarer presset når det begynner å bli alvor.
De henger seg på en lang norsk tradisjon som innbefatter hopplandslaget, Trine Solberg, fotballandslaget, damehåndballandslaget, damefotballandslaget, Marius Bakken, ja stort sett alle norske idrettsutøvere med unntak av de som har ski på beina.
Selvfølgelig finnes det unntak, men de er sjeldne.

Haha

over 21 år siden

Haha

Jeg skjønner godt at du bruker nick. Noe så perspektivløst og kårni er det lenge siden jeg har lest. Men - kan vel trenge noen freske fraspark på forumet, så hvorfor ikke?

Enig med "Pingler"

over 21 år siden

Enig med "Pingler"

Bortsett fra skigutta kan jeg ikke huske å ha sett en mentalt stabil norsk idresttsutøver siden Grete Waitz.
De som har vært i toppen har vært døgnfluer som ofte har forsvunnet etter én topplasering.
Men våre to toppgolfere er unge og blir forhåpentligvis bedre psykisk når de nærmer seg 30.
Kan ikke komme på noen idrett der det psykiske spiller større rolle enn i golf.

Børge Stensbøl

over 21 år siden

Børge Stensbøl

Petter Solberg
Olav Tufte
Bjørn Dæhli + resten av gutta...
J. O. Koss
Knul Holmann
Ingrid Kristiansen
O.G. Solskjær
Håndballlandslaget, damer
Harald Stenvåg
Bente Skari
K. A. Aamodt
L. Kjus
Finken
Stiansen
Burre
Skårdal
Hanne Staff

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Jeg skal være den første til å inrømme at Henrik har et stykke igjen før han når toppen, men så må vi jo huske på at han faktisk er en av de yngste spillerne på touren. Mange av de andre spillerne spilte jo golf allerede før han kom til verden. Ikke at alderen alene skal brukes til å unnskylde to triple bogeyer på en avgjørende sisterunde, men golf er jo som alle vet langt på vei et mentalt spill som krever modenhet og erfaring. Det at Henrik faktisk spilte tre 68 runder med kun en bogey er jo et stort fremskritt synes jeg. Tror at han har mange seiere foran seg og gleder meg til å følge han i årene som kommer.

Pingler

over 21 år siden

Pingler

Ta bort skiløperne i lista til Stensbøl så blir det ikke mye igjen.
Hvem er Hanne Staff ?
Harald Stenvåg har jeg hørt om én gang i media, men vet han har vært god lenge fordi jeg kjenner han......
Solskjær er tidenes beste reserve
Ingen har tapt flere avgjørende kamper enn håndballandslaget for damer
Ingrid Kristiansen vant aldri en tittel, men ble verdensmester i dårlige unnskyldninger.
Johan Koss hadde en meget kort karriere, nesten døgnflue.
Petter Solberg kan bli bra, det kan Henrik og Suzanne også.
Ser ikke annet enn at jeg har ordene mine i behold.

også enig m "Pingler"....

over 21 år siden

også enig m "Pingler"....

Tror Hanne Staff driver med orientering,... Det at en orienteringsløper blir nevnt sier vel noe om hvor idrettsnorge står pr idag...Ikke mange store verdens idretter på "selvskryt lista" til Børge gitt...

selv om jeg må nok si at Petter Solberg er vel over stadiet "kan bli bra"

Henrik og Suzanne er som nevnt veldig unge ennå, og det psykiske er vel det som tar lengst tid å trene opp... det kommer nok etter et par år til med erfaring.

Hvis man i det hele tatt skal prøve å rangere idretter, synes jeg at Norges beste idrettsmann akkurat nå er Thor Hushovd! Med Espen Knutsen på en god andre plass etter han fikk være med på All Star i NHL.

Haha

over 21 år siden

Haha

... og jeg skjønner ikke hvilke perspektiver man kan ha når man begynner å kritisere sportsfolk som trolig er hundre ganger bedre enn en selv.

Når du tar i betraktning hvor utrolig stor konkurransen er - f.eks. i golf -er det en nesten umulig prestasjon at verdens beste kvinnelige golfer kommer fra Sverige. Når Suzann ikke klarer å avslutte like bra som resten av runden, gjør hun akkurat det samme som absolutt alle andre golfere har opplevd og vil komme til å oppleve framover.

Å påstå at norske idrettsutøvere generelt takler press dårligere enn andre (for det må jo være det som er poenget??) - ja for meg så sier det KUN noe om den som står bak påstanden. Ordet "tulling" er veldig fristende å bruke, men jeg skal la være.

Hva med å gjøre det bedre selv istedet?

tintin

over 21 år siden

tintin

et par ting "haha"

kritikk kan utdeles enten mar er på samme nivå eller ikke, særlig gjelder vel dette sport hvor prestasjonene er veldig lette å måle gjennom resultater. Det er ikke akkurat traume kirurgi som diskuteres her heller...

At svenskene produserer en av tidenes beste kvinnelige golfere er vel ikke akkurat utenkelig med tanke på utbredelsen av sporten hos søta bror.

å kalle andre tulling, pga meningsytringer i dette diskusjons forumet blir for dumt...

Haha

over 21 år siden

Haha

Hei tintin.

Selvfølgelig har du rett i at kritikk kan utdeles uansett hvilket nivå man er på. Derfor er derfor noen kan kalle Suzann og Henrik for pingler og nervevrak, og også derfor jeg kan kalle disse for tullinger.

Eller hur?

tintin

over 21 år siden

tintin

Heisan

pingle er rettet mot diskusjons objektet, tulling er rettet mot andre deltagere i diskusjonen pga meningene de ytrer.
synes bare det er en tungvindt måte å diskutere på... that`s all.

morsomt å se hvordan denne debatten har utviklet seg fra den totalt harmløse meldingen om at Henrik Bjørnstad var i teten...

snakkes

Haha

over 21 år siden

Haha

Hei igjen.

Etter mitt skjønn er både Suzann, Henrik og "Pingler" forholdsvis likeverdige mennesker. Når "Pingler" angriper navngitte personer og kaller dem pingler og nervevrak, må han nødvendigvis stille seg åpen for hugg.

Selv om de to førstnevnte er kjente mennesker, synes jeg ikke de kan tingliggjøres til et diskusjons"objekt", mens "Pingler" skal fredes fordi han er en diskusjons"deltaker".

Snarere tvert imot! Suzann og Henrik er levende mennesker av kjøtt og blod som tør å prøve, og dermed få mye dritt. Som svært ofte kommer fra mennesker som aldri har lyktes med noe som helst.

Mens "Pingler" bare er en anonym kritiker - slik som du og jeg. Vi stikker fram nesa og synes kanskje at vi er ganske tøffe med meningers mot.

Men så tøffe som Suzann og Henrik - det tror jeg ikke noen av oss er.

Det var "Pingler" som begynte med å henge ut våre beste golfspillere. De har neppe sagt noe ufordelaktig om ham. Så hvorfor skal Pingla fredes?

Jeg bare spør...:-)

tintin

over 21 år siden

tintin

enig at det ikke er så farlig å hugge litt, tror hverken pingla eller suzann gråter over det... jeg bare tror at pingla eller andre, sannsynligvis vil bli mer truffet av bra argumentasjon, enn "navnkalling". Uansett hvem som startet det eller ikke...

Ellers så er vi ganske enige... synes at vi skal gi både Henrik og Susann bedre tid på seg før vi begynner å kritisere de, golf er et ekstremt krevende psykisk idrett.

Har selv drevet toppidrett (håndball), og synes det er 10 ganger verre å slå ut på 1-ste tee med uteserveringen full av tilskuere, enn det å sette en straffe i en fullsatt hall. :-)
(er selvfølgelig klar over at dette er en lettvint sammenlikning)

ser at man har vert innom de fleste sporter og utøvere i Norges land, kanske det er noen flere forslag?

Dere glemmer noen..

over 21 år siden

Dere glemmer noen..

Raymond og Gunn Myhrengen.. Verdensmestere i 10 dans og veldig mange gode plasseringer over mange år.. De hadde psykisk styrke de!

sytten

over 21 år siden

sytten

Til Pingler: Selv om Ingrid Kristiansen var sytete så oppnådde hun en del: (fra offisiell nettside)

Hun er den eneste person i verden, kvinne eller mann som samtidig har hatt verdensrekordene på 5,000m bane, 10,000 m bane, 15 km landevei, 1/2 maraton og maraton.
Hun har også vært mer allsidig enn noen annen løper i verden med IAAF verdensmesterskapstitler både på landevei, i terrenget og på bane.

Ingrid har vunnet de største internasjonale maratonløpene omkring i verden som Stockholm (3 ganger), Houston (2 ganger), London (4 ganger), Boston (2 ganger), New York (1 gang) og Chicago (1 gang).

cha cha cha

over 21 år siden

cha cha cha

all ære til dansere, de får for lite oppmerksomhet i media.
Tror jeg har lest mer om dvergkasting enn sportsdans...

Pingler

over 21 år siden

Pingler

Du som drar fram Ingrid Christiansen glemmer at hun også var en av norges beste skiløpere som junior.
Men det er ikke poenget.
Jeg har selv drevet idrett i verdenstoppen (med ski på beina), men vant aldri noen tittel. Det skar seg alltid når det gjaldt. Hele støtteapparatet fokuserte så ekstremt på akkurat DEN konkurransen at alt annet kom helt i bakleksa. Og når man ikke VANT akkurat DEN konkurransen, var hele sesongen ødelagt, og neste gang DEN konkurransen kom, var og ble man et nervevrak. Da hjalp det ikke at man hadde kjemperesultater i mindre viktige konkurranser, eller var i kanonform på trening dagen før.
I typiske langdistanseidretter (som Ingrid Christiansen og langrenns/skiskyttergutta driver med) er nerver mye mindre viktig enn fysisk styrke. Den som er sterkest og tåler mest fysisk smerte vinner, hjertebank og skjelving forsvinner i alt det andre.

Men i golf teller psykisk styrke mer enn i noen annen idrett. Noen takler dette bedre enn andre. Når jeg var aktiv hadde jeg intrykk av at nordmenn var de dårligste på dette. Det fysiske grunnlaget og teknikken var helt på topp, men det er noe i mentaliteten til den norske folkesjela som gjør at vi ikke greier å være best. Vi kan gjerne BLI best, men ikke VÆRE best. Vi pisser i buksa når alle forventer at vi skal vinne. Nordmenn er verdens beste outsidere. Verste eksempel er hopplandslaget og Tore André Flo.

Ser man på siste de siste OL'ene så har flere av gullmedaljene kommet helt overraskende, f.eks i curling nå sist, eller Rodahl på 800m. Husker ikke navnet på han som vant OLgull i løpende villsvin for noen år siden, men ingen hadde hørt om han på forhånd og ingen etterpå.

Suzann tror jeg lykkes snart, hun er i USA og amerikanerne er flinke til å bakke opp og oppmuntre. Verre er det med Henrik som bor her hjemme i Jantelovland. Kom deg over du også Henrik. Rist av deg det norske åket.

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Registrerer at Bjørnstad uttaler etter helgen at han skal kontakte psykolog for å få bedre kontroll på nervene.

Generelt tror jeg ikke det er belegg for å si at norske utøvere har dårligere nerver under press enn andre. Vi er helt på topp siste 15 år over nasjoner som har tatt flest OL og WM gull i forhold til innbyggertall. Ok, mange av disse har kommet i mikro idretter på vinteren, men vi har også lykkes bra i en del større idretter.

Pettersen har bevist steintøff metalitet i 2 Solheim cup og alle som kjenner henne på nært hold karakteriserer henne som et konkuransemenneske. Grunnen til at hun ikke har lykkes enda bedre er etter mitt syn at svingen hennes ikke er prima vare. Den er en smule stakato, urytmisk, (sluggeraktig) og derfor vanskelig å kopiere gang etter gang. Når hun får jobbet noen år til med svingen vil hun lykkes oftere.

Bjønstad har etter mitt syn et større spill i kroppen enn Pettersen. Han har beviselig meget god putting. De gutta som lykkes med å bli vinnere har ofte det til felles at de er rå til å putte. På dette nivået blir det meste avgjort på greenen.

Felles for begge er at svingen ikke er stødig nok enda. Køllen til Bjørnstad "faller" ekstremt mye i baksvingen og han har også (for) mye horisontal og vertikal bevegelse i kroppen etter mitt syn.

Begge er blant de yngste på tourene og vil med mer erfaring helt sikkert vinne flere turneringer. Pettersen vil ha størst mulighet til å gjøre suksess, fordi konkuransen blant jentene er betydelig mindre. Uansett er de begge glimrende spillere i en av verdens vanskeligste idretter å hevde seg i....!

BP.

over 21 år siden

BP.

Tror at mange burde se Europa-tour (eller PGA-tour) -spillere på nært hold; både trening på driving range og konkurransespill på banen.
Nivået er sinnsykt høyt og forskjellen mellom spillerne er marginal.

Pingler

over 21 år siden

Pingler

Uinteressant hvor mange prosent av befolkningen som tar OL og VM medaljer. Mer interessant hvor mange av disse som kommer i presisjonsidretter, eller andre "nerve"-idretter.
Det er fint lite.
Også uinteressant hvordan Henrik vingler med kølla.
det som er interessant er at han spiller tre 68-runder, men svikter med en 78-runde siste dagen. Hadde det vært svingen som var dårlig så hadde han hatt bogeys og dobbeltbogeys. Men han spiller par, birdie og 2 TRIPPEL bogeys. det er nerver, nerver, nerver og nerver.
Nordmenn har en kulturarv som gjør dem til nerveklumper.
Vi er arbeidere, vant til å slite, men ikke ledere og vinnere.
Det ser man også i næringslivet. Norske ledere mislykkes. De er flinke til å bygge opp, men klarer ikke å holde seg på topp lenge. Se bare på Røkke, verdens fattigste storkar...

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Hei Pingle, det er tydelig at du vet lite om hva som skal til på toppnivå i golf. Henriks sving har vært ustabil i år. Mange gode runder har blitt fulgt opp av dårlige enkeltrunder. Dette har lite med nerver å gjøre men derimot klare svingfeil som han sikkert jobber med å forbedre. Små svingfeil forsterkes når det tilspisser seg for de aller fleste. Det du har rett i er at golf ikke er som langrenn og fotball. Golf er langt vanskeligere og det kreves et enormt teknisk og mentalt reportoar for å vinne. Kravet til mental styrke er større enn i de fleste andre idretter og Henrik er nok sterkt på denne biten også. Spørsmålet er om han er sterk nok...

Hva mener pingla forøvrig med presisjonsidretter ? Dart, bowling eller sjakk ? Den presisjonsidretten som kanskje best kan sammenlignes med golf er hopping. Så vidt jeg vet er Norge mestvinnende i hopp i verden gjennom tidene og vi hadde 5 ulike vinnere i WC i fjor.

Registrerer at Pingla vet like lite om nærigslivet som om golf på toppnivå....gidder derfor ikke kommentere dette våset....

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Presisjonsidrett: (Ski)skyting -- og der har vi da også mange OL-gull.

tintin

over 21 år siden

tintin

denne diskusjonen er tatt helt av, og det er helt greit.

skønner ikke helt ordet presisjonsidrett!!!? presisjon er vel til stede i større grad stort sett i alle sporter, enten det er å skyte skudd etter skudd på basketball kurven eller manøvrere en bil i 200 kmt på smale skogsveier...

bortsett fra seff langrenn, løping, roing osv

Tror ikke at norske idrettsutøvere er noe dårligere psykisk enn andre... Det er bare rett og slett ikke så mange av oss og derfor har vi heller ikke så mange verdensstjerner, tror nok vi må innse begrensningene våre.

Når vi har få utøvere blir også fokuseringen på disse enda større. Hver gang Henrik setter en dobbelbogey vet hele golf norge dette. hadde han vert en Amerikansk utøver hadde det vert 10 stk Amerikanere i den samme turneringen som gjorde det bedre og\eller dårligere. Dermed blir oppturer og nedturer mer synlige for utøvere fra mindre nasjoner.

Det blir også spurt hvorfor ikke norske utøvere holder seg i verdenstoppen når de først er der, dette har igjen sammenheng med antall utøvere. Konkurransen i de største idrettene er ekstremt hard og for lille Norge å fostre enn stjerne i en verdensidrett og attpåtill holder seg på toppen i flere år er ikke noe annet enn en usannsynlighet og vil statistisk sett forekomme svært sjelden... og da snakker jeg ikke om verdensidrettene langrenn, orientering eller ski-orientering... :-)

Pingler

over 21 år siden

Pingler

Jølle og tintin, med presisjonsidretter mener jeg hopp, alle former for skyting, curling, stup, 100m, etc. Bowling, dart, biljard og andre pubaktiviteter der utøverne er mer eller mindre halvfulle regner jeg ikke som idrett. Presisjonsidrett kan kalles de idretter der resultatet blir avgjort i løpet av kort tid, som et slag i golf, en start på 100m i friidrett, eller avtrekksøyeblikket på et geværskudd. Utøveren må være ekstremt konsentrert, kunne slappe av i musklene mens alle sansene står i høyspenn, og ta riktige avgjørelser under press. Presisjonsidrett er det når et lite øyeblikks uoppmerksomhet, eller en mikroskopisk timingfeil kan gi stoooore utslag.

Jølle har tydeligvis ikke skjønt hva jeg mener siden han kommer med motargument at vi har hatt 5 WC-vinnere i hopp siste sesong. Det er nettopp det som er essensen: 5 FORSKJELLIGE vinnere, ikke én god hopper som vinner 5 ganger. Bredesen var god i ett år, før det må man tilbake til Roger Ruud og videre til Bjørn Wirkola før man finner hoppere som klarer å vinne fra favorittposisjon.

Som nevnt lenger opp, svingfeil forårsaker ikke 2 trippelbogeys i en ellers meget bra runde. Det er nerver.

Og når vi først snakker om hopp og vinnere: Wirkola, Nykänen, Goldberger, Roger Ruud, Weissflog, Bokløv, og mange andre gode utøvere har vært særinger med sine egne sterke meninger, har gått sine egne veier, har kommet på kant med forbundet og/eller samfunnet og har blitt ødelagt av trenere, media og forbund som skal dytte dem inn i et fastlagt standardopplegg som dreper det særegne som gjør dem til vinnere. Har sett i andre debatter at Henrik får på pukkelen fordi han kjører snowboard, og Suzann blir kritisert fordi hun er røff i kjeften med sarte amerikanere. La dem få være det de er og si det de vil, det er det som har gjort dem så gode som de er i dag.

Noen ganger får man inntrykk av at forbundene bare er der for å sysselsette ledere som har lyst på VIP-turer til store arrangementer. Dette gjelder særlig NGF som bare er til stede og lever på inntekter fra banene. I NGF går pengestrømmen feil vei. De har ingenting å bidra med annet enn kanskje å gi Kamerat Rasch et springbrett for videre karriere på kontorene i idrettsforbundet.

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Hei Pinglegutt, det var et lang innlegg med lite innhold. Du gjentar din påstand om at norge er dårlige i det du kaller presisjonsidretter. Det blir ikke noe mer overbevisende fordi du gjentar deg selv. Fakta er vel at norge er regjerende olympisk mester i curling, beste hoppnasjon gjennom tidene, flere (har hatt) verdensutøvere i forskjellige skytedisipliner.....

Det blir for enkelt å skylde bare på nerver. Vi som kjenner litt golf på toppnivå vet at en liten svingfeil kan utgjøre forskjellen på 4 x 68 eller 3 x 68 og 1x 77. Under press blir små feil større. Selvfølgelig påvirker nerver og press , men det blir for enkelt å kun skylde på dette.

Ening i din kritikk av NGF, det er mange ganger vanskelig å se hva de prøver å få til med norsk golf. De jobber ikke særlig hardt eller riktig for å legge til rette for nye toppspillere fra norge....

Pingler

over 21 år siden

Pingler

Hvem er det som gjentar seg, Jølle.
Du nevener curlinggutta i OL, da regner jeg med at du ikke så semifinalen og finalen. Det var ikke våre gutter som vant, det var Canada og Sveits som dreit seg skikkelig ut. Særlig i semifinalen var det opplest og vedtatt at vi hadde tapt helt motstanderen rensket boet for sine egne stener.

Mht at vi er beste hoppnasjon gjennom tidene: Før krigen var vi nesten eneste hoppnasjon, da hadde vi flere hoppbakker enn resten av verden til sammen. etter krigen har vi hatt mange døgnfluer.

"Vi som kjenner litt golf på toppnivå".... er du ikke norsk eller er du bare høy på pæra ???

Hobbygolfer

over 21 år siden

Hobbygolfer

Til Pingler
Du som kaller biljard for bare en pubidrett burde ta en titt på eurosport under snooker VM! Hvis ikke det er konsentrasjons idrett på høyt nivå, så er ikke Golf det heller. Ha litt bakgrunnskunnskap før du uttaler deg om alt og alle!!

Jono

over 21 år siden

Jono

Med fare for at diskusjonen skal spore av, vil jeg nå påstå at snooker er en såkalt pub-idrett, ja. I likhet med dart. Det er VM i dart også...

tintin

over 21 år siden

tintin

sorry det er for sent... denne diskusjonen er allerede ute av kontroll. :-)

Vet ikke om noen har en definisjon på idrett her, men det må vel være at man gjennom fysiske prestasjoner (enten man kaster en dartpil 2 meter eller et spyd 100) konkurrerer . Selv om den fysiske prestasjonen er minimal i dart, og andre pub idretter.

Vil ikke akkurat klassifisere Laura Davies som den mest gjennomtrente toppidrettsutøver heller...

Golferen

over 21 år siden

Golferen

Bjørnstad avanserer i feltet, fra 122 til 116plass. Hmmm.

Jan Are i baret

over 21 år siden

Jan Are i baret

5 under og 17 plass totalt er ikke så galt. Kanskje challengetour er touren som passer for ham? Ikke så mye å bli rik av, men det er jo golfen som er viktigst eller hur? :)

Jan Are i baret

over 21 år siden

Jan Are i baret

Nei nå tar vi oss en schnaps i stedet! Hvor er hull 19? hikk.... ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her