Cleese
Ta reglene:
Hvorfor i all verden skal jeg lære all verdens regler om Golf, når min intensjon med å spille er å gå rundt på en vakker bane og slå ballen så godt jeg kan. Jeg vil aldri komme til å notere et eneste slag, langt mindre delta i noen turnering.
Jeg kan forstå at regler er viktig hvis det er snakk om turneringer eller konkuranser av noen form, men for en som ønsker å benytte, og betale for, et vakkert natur-område er meg fullstendig uforståelig.
Om jeg tar en ball og flytter den inn på banen hvis den har havnet i roughen er vel kun min business.
Om jeg som mann synes dameutslaget er bedre, så er vel det også kun min business.
Om jeg, av en eller annen grunn, får lyst til å bruke en annen ball så må vel det være helt opp til meg.
Hvis jeg ikke vil miste ballen i en damm men tar den med meg rundt, så kan det da ikke være noen andre som taper noe på det.
Til sammenligning: Hvis jeg går langrenn på trim-nivå, så kan jeg gå skøyting og klassisk om hverandre som jeg selv vil. Noe annet er i en konkurranse.
Hvis jeg spiller tennis på rent hyggenivå så er det vel ikke nødvendig å hverken kunne ller følge noen regler. Hvis jeg synes det er greit å la ballen sprette to ganger så er det opp til meg.
Grunnen til at dette GRØNNE KORTET er etablert er ene og alene for å skaffe inntekter til i første omgang Golf-forbundet og i neste omgang klubber og trenere (kall en spade en spade: En pro er en trener hverken mer eller mindre).
Det finnes faktisk så vidt jeg vet ikke (med et mulig unntak for skyting og bilsport) en eneste idrett der det er påbudt med et "sertifikat" for å utføre din idrett.
Det finnes faktisk ikke noen annen idrett der det ikke er tillatt å være nybegynner.
Etter å ha tatt kortet, og som tidligere nevnt også ha gått endel runder ser jeg ikke et eneste argument for at jeg skal fortsette med Golf.
Golf er en naturopplevelse: Ja, det er det, men den får jeg gratis, og vakrere på fjellet.
Å gå en runde tidlig om morgenen gir soloppgang og sjeldne fugler: Ja, men det får jeg enda bedre i marka.
Å gå en runde er sosialt: JA, men er det mindre sosialt å gå en tur rundt Sognsvann (der er det jo nesten mindre kø enn på golf banen) eller å ta med venner og de du er glad i å gå en tur i byen eller i marka eller på fjellet?
Å gå en runde er trim: Tvilsomt, men i hvertfall ikke emr trim enn du får ved å gå den samme turen andre steder, og der er den dessuten gratis.
Er det så ikke noe positivt ved golf? Jo, det er en flott måte å bevare dyrkbar mark mot utbygging slik at den kan gejnerobres ved kriser eller behov for selvberging.
Jeg har betalt mitt kort, og mitt medlemskap i en klubb, men mer penger får de ikke lurt ut av meg.
Lykke til alle dere som trives med rutete bukser og fjollete regler, jeg skal ikke ta opp palssen deres i køen lenger.