Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf,benn ther, seen it done it....

Cleese

over 19 år siden

Cleese

Før dette leses; Jeg har tidligere spillt flere runder både i Sverige, Danmark, Frankrike og Norge uten noe "bevis", så det å gå på banen vet jeg hva er. Og maken til uinteressant og kjedelig tidtrøyte har jeg ikke vært med på noen gang. Men så det er sagt: Jeg har tatt det grønne kortet.

Ta reglene:
Hvorfor i all verden skal jeg lære all verdens regler om Golf, når min intensjon med å spille er å gå rundt på en vakker bane og slå ballen så godt jeg kan. Jeg vil aldri komme til å notere et eneste slag, langt mindre delta i noen turnering.
Jeg kan forstå at regler er viktig hvis det er snakk om turneringer eller konkuranser av noen form, men for en som ønsker å benytte, og betale for, et vakkert natur-område er meg fullstendig uforståelig.
Om jeg tar en ball og flytter den inn på banen hvis den har havnet i roughen er vel kun min business.
Om jeg som mann synes dameutslaget er bedre, så er vel det også kun min business.
Om jeg, av en eller annen grunn, får lyst til å bruke en annen ball så må vel det være helt opp til meg.
Hvis jeg ikke vil miste ballen i en damm men tar den med meg rundt, så kan det da ikke være noen andre som taper noe på det.
Til sammenligning: Hvis jeg går langrenn på trim-nivå, så kan jeg gå skøyting og klassisk om hverandre som jeg selv vil. Noe annet er i en konkurranse.
Hvis jeg spiller tennis på rent hyggenivå så er det vel ikke nødvendig å hverken kunne ller følge noen regler. Hvis jeg synes det er greit å la ballen sprette to ganger så er det opp til meg.
Grunnen til at dette GRØNNE KORTET er etablert er ene og alene for å skaffe inntekter til i første omgang Golf-forbundet og i neste omgang klubber og trenere (kall en spade en spade: En pro er en trener hverken mer eller mindre).
Det finnes faktisk så vidt jeg vet ikke (med et mulig unntak for skyting og bilsport) en eneste idrett der det er påbudt med et "sertifikat" for å utføre din idrett.
Det finnes faktisk ikke noen annen idrett der det ikke er tillatt å være nybegynner.

Etter å ha tatt kortet, og som tidligere nevnt også ha gått endel runder ser jeg ikke et eneste argument for at jeg skal fortsette med Golf.
Golf er en naturopplevelse: Ja, det er det, men den får jeg gratis, og vakrere på fjellet.
Å gå en runde tidlig om morgenen gir soloppgang og sjeldne fugler: Ja, men det får jeg enda bedre i marka.
Å gå en runde er sosialt: JA, men er det mindre sosialt å gå en tur rundt Sognsvann (der er det jo nesten mindre kø enn på golf banen) eller å ta med venner og de du er glad i å gå en tur i byen eller i marka eller på fjellet?
Å gå en runde er trim: Tvilsomt, men i hvertfall ikke emr trim enn du får ved å gå den samme turen andre steder, og der er den dessuten gratis.

Er det så ikke noe positivt ved golf? Jo, det er en flott måte å bevare dyrkbar mark mot utbygging slik at den kan gejnerobres ved kriser eller behov for selvberging.

Jeg har betalt mitt kort, og mitt medlemskap i en klubb, men mer penger får de ikke lurt ut av meg.

Lykke til alle dere som trives med rutete bukser og fjollete regler, jeg skal ikke ta opp palssen deres i køen lenger.

704

over 19 år siden

704

Ned til "Etter å ha tatt..." så er jeg helt enig med deg. Etter det er jeg uenig, og det er jo helt greitt. Desto bedre plass for meg og de rutete buksene mine, som før øvrig er dritfrekke :o)

Cleese

over 19 år siden

Cleese

Hyggelig at du er enig, og at jeg kan glede deg ved bedre plass til den rutete. Ønsker deg en strålende golfsommer, og benytt banen hyppig så slipper bikkja og jeg å bli skremt av de frekke rutete i skauen.

van

over 19 år siden

van

Endelig noen som tørr å tale golfdiktatorene midt i mot!

haha

over 19 år siden

haha

ler meg ijel...

her har vi en som har brukt masse penger på noe han ikke liker!!

for en dust! har også brukt masse tid på det!

heaheaheahea

taper ass!

cleese

over 19 år siden

cleese

Til forskjell fra deg "haha" så har jeg faktisk forsøkt, og gjentatt forsøket før jeg har gjort meg opp en mening.
Det er faktisk bedre å tape etter å ha prøvd enn aldri å prøve.

haha

over 19 år siden

haha

jeg har 3 i hcp og digger golf jeg..
du som er tapern her og sitter med skjegget i postkassa!!

ler fortsatt!!!

cleese

over 19 år siden

cleese

Så flink du er. Tenk 3 i hcp.
Det er mulig jeg sitter med skjegget i postkassen, men jeg kunne jo ikke uttale meg om golf før jeg hadde prøvd.
Det er mulig du er så dyktig at du kan uttale deg om all verdens ting uten å ha prøvd, men så flink er altså ikke jeg.

Ydmykhet er tydeligvis noe av det du ikke har forsøkt.

haha

over 19 år siden

haha

ser i første innleg at du er veldig god på det ja.... eeehh.. nei

kjipt for deg, ingen av oss vil høre om det..

fint at du ikke spiller golf lenger.. da slipper vi enda en sinke som ikke kan spille..

latterlig..

John

over 19 år siden

John

cleese. Lykke til videre. Du vil bli dyypt savnet

cleese

over 19 år siden

cleese

Men du er jo tydeligvis kjempeflink til å spille. Så heldig for deg. Det er sikkert veldig mange som synes du er en kjempefyr. Dessuten er jeg naturligvis veldig glad på dine vegne at jeg gir deg en person mindre å ta hensyn til på ditt race gjennom banen.

Ikke helt sikker hvem som er den latterlige taperen her

haha

over 19 år siden

haha

det vet jeg!

det er deg.. fatter ikke hvorfor du gidder å sitte å diskutere noe på nettet som du har driti deg ganske godt ut med, brukt mye penger på, ikke liker, og ikke kan...

hahahahahaha..

gøy

over 19 år siden

gøy

Golf er GØY!!!

cleese

over 19 år siden

cleese

At jeg har brukt penger på noe og ikke driver med det lenger betyr ikke at jeg ikke kan spillet ditt. Sansynligvis er jeg like flink i golf som du er til å ljuge på deg 3 i hcp.

haha

over 19 år siden

haha

mye vits i å juge på seg det...

kom et hcp kort i posten med 3.2 i dag!

så cijaa!

tiggern

over 19 år siden

tiggern

cleese
istedet for å bruke så mye tid på å skrive inlegget ditt kunne du jo bare si at du ikke er interresert i sport?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

vel, cleese har selvsagt lov til å mene det han vil, men å påstå at andre mangler ydmykhet, det er kanskje litt drøyt.
jeg så nettopp at du kaller meg og andre her inne for idioter for at vi mener det er smart med god kondisjon for å spille golf.

er det særlig ydmykt da?

olemartin

over 19 år siden

olemartin

Bra innlegg cleese. Er fryktelig uenig, men bra skrevet.

Kan forresten skjønne at fjortisene i tråden her er med på å trekke ned ditt generelle bilde av det geniale spillet golf.

Anonym feiging

over 19 år siden

Anonym feiging

hvem mener du er fjortiser her olemartin?
noen er innlysende, men det finnes da gode motargumentører også. det er jo bare å ignorere de latterlige. det må vi andre, så da bør vel også cleese gjøre det. hvem nå enn han er.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

klarer ikke å være enig i noe av det cleese sier faktisk, for han er så fordomsfull og inkonsekvent at det er vanskelig å i det hele tatt ta ham seriøst.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Cleese
Hva fa.. er poenget med det våset du skriver. Synd du ikke liker golf, men du trenger ikke kringkaste det til hele verden at du slutter. Ingen eller veldig få bryr seg egentlig.

Lykke til med en annen fritidsaktivitet.

Niels

over 19 år siden

Niels

Jeg er HELT enig med Cleese.

Jeg var nettopp på fallskjermkurs og herregud for noen teite saker. Hva fanden skal man med det kurset når man faller nøyaktig like fort ned? Dessuten er fallskjerm så langt fra idrett som man kan komme. Å kaste en dings som faller ned på bakken kaller man idrett? Man står oppe i det teite flyet som bråker som en middels shank og slenger seg ut i luften. Man bare faller og faller og faller og plask så treffer man bakken og da er man heroisk? Nei dette var teit.

Nå skal jeg stikke på et fallskjermforum å fortlle dem hvor teit fallskjermhopping er!

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Å ikke like golf er helt greit
men å fortelle det på et golfforum er kun TEIT :)

hyperaktiv marinejeger

over 19 år siden

hyperaktiv marinejeger

Hyggelig og gratis å gå tur rundt Sognsvann.
Hyggelig og spennende å gå en runde på golfbanen.
Nesten som skiskyting, hvor mange "strafferunder" får jeg på dette hullet, tro ?
Passe langt også, Sognsvannsrunden tar 45 minutter, golfrunden 4-5 timer. Delige timer i hærlige omgivelser.
Men hver sin lyst. Dumt å ta grønt kort bare for å gå tur i skogen.
Men de som har gått golfrunder i USA og Canada der de ikke stiller krav til forkunnskaper forstår raskt nytten av grønt-kort kurset. Det reduserer rundetiden med ca 2 timer. Ikke fordi de fleste ikke kan lære seg å spille golf uten GK-kurs, men total mangel på opplæring vil alltid føre til at noen extrem-idioter går på banen og forårsaker utrolig sakte spill.

Nico

over 19 år siden

Nico

Cleese
Ser hva du sier, og dersom du ikke vil spille golf så er vel det helt og holdent opp til deg, og det er ingen regel som sier du må bekjentgjøre det på et Golf fora. Jeg kan ikke la være å spørre deg hvorfor startet du med golf? Det kan da ikke være en overraskelse at golf har regler? Det kan da heller ikke overraske deg at dette ikke er sporten hvor du bygger opp kondis til å gå Birken? Dersom du føler du ikke kan være nybegynner i golf, så foreslår jeg du starter med hopp. Forsøk Vikersund bakken på første forsøk, så lærer du at litt basis kunnskaper er fordelaktig. Dessuten får du en bra natur opplevelse når du nyter utsikten i svevet, men jeg tror ikke utsikten der er billigere en i golf. Det er da åpenbart for de aller fleste at du starter ikke med golf for å få maks naturopplevelse på billigst måte? Det virker som du føler deg lurt til å betale medlemskap og grønt kort. Du må da være meget lettlurt, og den som har lurt deg ser ut til å være deg selv.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Starten her var så dum og usaklig at den ikke fortjener et svar. Men jeg kan ikke la være......
Jo forresten jeg kan det.

God bedring!

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Cleese, du skal ha for at du faktisk har prøvd golf, og ikke bare gjør som alle de andre som synes golf er en teit sport uten engang å ha vært på en golfbane.

Jeg er ikke uenig i alt du sier, men jeg mistenker at du for det meste har ruslet for deg selv de gangene du har spilt golf. Men mye av sjarmen med spillet er jo at man går flere sammen, og at man har en uhøytidelig konkurranse med seg selv og sine egne ferdigheter, og med de man spiller sammen med. Da er man avhengig av at man kjenner og følger de samme reglene. Ellers blir det jo ikke noe morsomt. Det er jo ikke like stas å sette ny pers på en bane dersom man vet at man ikke har fulgt reglene. Det er ikke særlig stas med hole in one dersom du har tatt utslaget fra greenkanten.

Om du spaserer, tar bussen, kjører bil, sykler eller går på rulleskøyter til jobben, er jo opp til deg. Men du er jo avhengig av du og alle andre trafikanter følger de samme reglene. Men er du mutters alene på veien spiller det jo ingen rolle. Der er vi enig.

Cleese

over 19 år siden

Cleese

Takker for mange gode svar, og takker vel forsåvidt også for de svarene som ikke er gode.
Det jeg har forsøkt å sette fingeren på er at alt man gjør skal gjøres til en eller annen form for konkuranse. Enten det er mot andre eller mot seg selv.
Hvis jeg har lyst til å gå rundt banen, slå så langt jeg klarer, eller så kort jeg har lyst til, ikke hindrer andre,(Det er vanlig høflighet å slippe folk forbi, jeg trenger ikke gå tre dager kurs for å lære det) slå ballen med en bandykølle for den saks skyld, så må jo det være opp til meg.

Det som også plaget meg de gangene jeg gikk rundt banen, og jeg gikk faktisk med spillere som kunne dette, ved en anledning med en som hadde 12 ihcp(ellernoe i den retning) og en annen anledning en som hadde noenogtyve, var at uansett hva som skjedde eller skulle gjøres så var det regelboken som gjaldt, ikke det vi selv hadde lyst til der og da.
Kommentarer tidligere om sammenligning med fallskjerm og hopp i Vikersund tar jeg til etterretning, men sammen ligning med Birken og andre konkuranser tar jo nettopp opp mitt store ankepunkt. Det er ikke alt som er konkuranse, og det er ikke alle som går konkuranse.
Hvis du går Skarverennet så er det ikke konkuranse, og du kan gå så fort eller sakte du vil, du kan gå med de skiene du vil og du kan ha på deg det du vil. Noen regler som ingen hund er jeg inneforstått med, men det har med å hindre eller plage andre (se tidligere i innlegget) å gjøre.
Og NICO, jeg har aldri sagt at litt basis kunnskaper ikke er fordelaktig, det jeg reagerer på er tvangen om å måtte ta teorikurs, og bruke store beløp på en trener/kurs for å få lov til å bevege seg i det hele tatt.
At endel av dere ikke tåler kritikk av golf på deres eget forum sier bare alt om en ensporet og ukritisk tankegang og krav om "ingen kritikk av våre meninger takk!"
Ellers....Lykke til med golf-sommeren deres. Og, hvis jeg har såret noen med kommentarer om kondis og denslags, så beklager jeg naturligvis det.

Nick

over 19 år siden

Nick

Synes du har veldig mange poeng Cleese

Er helt enig med deg i at Grønn Kort-testene som vi har idag er alt for fokusert på regler og spilleferdigheter. Det er klart at når en spiller golf så okkuperer en jo deler av banen og det bør derfor være rimelig å forlange at en kan oppføre seg/ta beslutt som ikke sinker spillet eller som blir til et fargli moment for andre eller seg selv...

Ja det stemmer jo at en kan spille tennis og en hel del andre sporter uten å ha tatt noe sertifikat... men i golf deler en jo banen med andre spillere som en ikke kjenner og som ikke har mulighet å ha en koversasjon med deg under spillets gang... Så det blir jo ikke helt rettferdig å sammenligne med Tennis... Men men...

Men hvordan du skal droppe hvis du finner ballen i skogen er jo f.eks. kun din private ting som ikke påvirker andre...

Slike regler synes jeg en kun bør kunne dersom en skal spille turnering. Når en hører om hvor mange som blir irritert over å måtte lære seg mange av disse irrelevante tingene (irrelevant i forhold til det de har som mål med kursen) så synes jeg at det hadde vært en idé å hatt en mulighet for å ta grønt kort eller grønt kort med turneringssertifikat f.eks.

Som sagt, alle har jo forskjellige årsaker å gå en runde golf og så lenge en ikke sinker banens spill eller er til risiko for seg selv eller andre så er det jo opp til hver enkelt spiller hva han gjør og ikke gjør...

Det finnes sikkert en hel del som spiller golf bare fordi det er en morsom måte å få kondisjon samtidig som de liker å følge med på fuglelivet (når det ikke sinker spillet da =) ). Men jeg synes ikke at kunnskap om hva minst 50 fugler heter burde være med på Grønt Kort-testen allikevel... for som sagt, det er jo opp til hver enkelt hva de gjør med sporten sin.

Dette kan jeg si ettersom det er veldig mange som ALDRI har som intensjon å hverken justere sitt handikap eller å spille en eneste turneringen, men allikevel blir de nødt til å lære de pirkete reglene som kun er relevante når en spiller konkurranse...

Olaf E. Roalkvam

over 19 år siden

Olaf E. Roalkvam

Cleese - hva vil du EGENTLIG frem til med dine innlegg?

Niels

over 19 år siden

Niels

Vel du er en voksen herre og kan sikkert bestemme selv om hvordan du vil spille golf. Om du rusler rundt og slår akkurat sånn som du vil - uten at det pårivker andre så skal du bare holde på. Du evner nok å kontrollere dette selv.

Hvis jeg har lyst å spille sjakk mot meg selv og bryte alle regler bare fordi det er morro å flytte brikker, ja så finner jeg sikkert ut at jeg kan det uten å gå på sjakkforum å spørre om det.

Om jeg spiller med en fyr som åpenbart ikke bruker golfreglene så må han jo få lov til det. Så lenge jeg ikke må stå å vente på han. Da vil jeg nok si ifra.

Jeg ser ikke poenget å spille golf uten å spille med spillets regler. Det blir som å jukse i kabal. Lykke til med "spillet" ditt.

Cleese

over 19 år siden

Cleese

Et siste lite innlegg:
Hr. Roalkvam, les mitt TKK FOR MEG innlegg så skjønner du det nok.
Sees vi på banen???????

seb

over 19 år siden

seb

"det jeg reagerer på er tvangen om å måtte ta teorikurs, og bruke store beløp på en trener/kurs for å få lov til å bevege seg i det hele tatt."

noen kjempe beløp er det jo ikke snakk om og endel av kurset er jo for din og andres sikkerhet .

enig

over 19 år siden

enig

med seb, det kurses også på noen skytebaner.

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Jeg har spilt en del i Spania, og der er det ikke krav om grønt kort på de fleste banende, der ser man tendenser til at det blir kaos når uskolerte golfere uten opplæring begir seg ut på banen, balle flyr i alle retninger uten at noen roper FORE, og folk gjør som de vil og lager kaos ute på banen. Dette er imidlertid ikke et stort problem, men det kan jo bli det.
På den andre siden syntes jeg det er komplisert og tungvindt å begynne å spille golf i Norge med et slikt system som det er i dag. Det er jo ikke alle som gidder å gjøre så store investeringer av tid og penger for å prøve en ny sport.

Nico

over 19 år siden

Nico

Slik jeg ser det er det følgende grunner til at vi bør ha minimum kunnskap når du spiller golf.

Etikette: Baneeier har et vist ansvar for at han arrangerer noe som er rimelig trygt. For andre spillere og deg selv er det derfor viktig å lære at du f.eks ikke står i spillelinjen eller nærheten av denne. At du ikke "tar torv" på green med en SW er viktig for baneeier og "kundene". At du ikke trakker i puttelinjen, at du ikke triller bagen din på Green. etc. etc. Dette virker rimelig basic for oss som spiller, men det er ikke det for en som aldrig har sett en bane før.

Regler: Igjen, regler har i stor grad også med sikkerhet å gjøre, så det faller inn under det samme. Må si det vil virke rimelig frustrerende på meg dersom jeg skal spille sammen med en som ikke er i nærheten av å følge reglene. Da har jeg ingen peiling på hva du vil foreta deg på nest slag.

Ferdighet: Igjen, sikkerhet. Slår du "i hytt og pine" på hvert slag, så er det ikke bare hyggelig for de rundt deg. Det går også på behandling av banen. Er du ikke i stand til å treffe ballen på en noenlunde måte, så vil du slå opp Tee steder, fairway og i verste fall Green. (har sett noen eksempler som har laget hakk i green med putteren) Det er heller ikke hyggelig for medspillerne dersom du bruker 6- 7 slag for å komme 100m og så plukker opp fordi du ikke har muligheter på poeng. Da forsinker du spillet selv om du plukker opp reglementert.

Dersom alle skulle få tilghang til baner uten noen form for opplæring ville det bli temmelig håpløst utpå der. Selv om du Cleese klarer deg uten å være fare for andre, uten å skade banen og uten å hindre spillet, så er det ikke sikkert alle andre klarer det. DERFOR har vi GK. De hundrelappene det koster (800 på min klubb tror jeg), tror jeg ingen blir rik på. Dette er forøvrig det eneste du behøver av kurs/trening. Ingen tvinger deg å bruke Pro (Trener) ut over dette. Det er at folk begynner å spille som skaper inntekter.

Det er ingenting i veien for at du kan spille så mye du vill uten å konkurrere. Spiller du alene kan du også spille så langt du vil, kort du vil eller så fort eller seint du vil, bare du tar hensyn til andre på banen og slipper forbi eller venter til du blir sluppet forbi, akkurat som i skisporet i Skarverennet. Noen plasser kan du endatil ta med deg hund eller barnevogn. Det er kun snakk om opplæring slik at du ikke er til fare for andre og ikke skader eiers verdier. Det er litt forskjellig fra skidport. Hjulspor på Green betyr litt mer enn et fall og ødelagt skispor.

Virrum

over 19 år siden

Virrum

Bra innlegg Nico...Raking i bunker, sette tilbake flagget o.s.v er nok ikke selvfølge for de som ikke har vært på en golfbane før...
På min hjemmebane får du lov til å være med etablerte spilllere og spille før du får grønt kort (så sant du har ordnet med medlemskap og er under en viss opplæringsfase). Dette synes jeg er veldig fint for de
som vil komme seg i gang med golf...

hallo

over 19 år siden

hallo

Skjønner ikke dere at noen som kaller seg for Cleese, mest sansynlig John Cleese, tuller med dere.....
Jeg tipper at Cleese er veldig glad i golf og har bare lyst å provisere litt.

Cleese

over 19 år siden

Cleese

Kjære Nico!
Jeg har nettopp lest ditt innlegg her, og ditt "utbrudd" under tråden "TAKK FOR MEG".
Hva skal jeg si, annet enn at jeg naturligvis er enig med deg i det meste av det du skriver her, men jeg tror ikke du helt har fattet essensen i det jeg kritiserer. VAnlig høflighet og conduite skal man naturligvis tilegne seg og bruke på en golfbane, der som alle andre steder i samfunnet. Det jeg reagerer på, og som det kanskje burde gjøres noe med er kravet til å kunne det jeg vil kalle konkurranse-regler. En annen foreslo å lage et system med grønt kort og et med grønt kort innkl. konkuranse sertifikat eller noe i den retning. Det tror jeg vil være den rette veien å gå.
Så kan man kanskje senere ta "sertifikatet" hvis man vil delta i konkuranser eller har som mål å senke sitt hcp. Kanskje vil flere begynne å spille golf som følge av det, dermed blir det større behov for å nye baner, og flere vil finne det lønnsomt å bygge baner. Det ser for meg ut til å kunne bli en Win Win situasjon.
Til deg "hallo", Du har helt rett, jeg er glad i Golf, veldig glad i golf, men allikevel forbeholder jeg meg retten til å se at ting kan bli enda bedre.

Nico

over 19 år siden

Nico

Ser ikke helt problemet ditt. Et grønt kort krever da ikke annet en basic kjennskap til reglene? Du lærer det på en kveldsøkt på noen timer? Du får en test med en 30-50 spørsmål til noen av reglene, og dette kan langt fra kalles konkurranse nivå. Så får du regelboken for å lese i ved behov. Du kan velge selv om du ønsker å styrke dine kunnskaper til konkurranse nivå, eller la være. Ingen forlanger at du kan alle (det er jo 100vis av dem) regler på rams.

Dersom du spiller konkurranse på høyt nivå, så tror jeg det er et must at du lærer mye mer for å utnytte reglene og for å unngå straff når du gjør noe feil. Dersom du spiller stort sett ikke hcp tellende runder, så er det vel få som bryr seg? Så hvidt jeg skjønner er problemet dit at du blir irettesatt av andre spillere når du spiller ikke Hcp tellende runde. Da kan du velge enten å godta de de andre forteller deg, eller gi blaffen og gjør som du vil. Du leverer uansett ikke in kortet dit til noen.

Jeg mener vi har det du etterspør i dag, med unntak av et "konkurranse sertifikat". Det mener jeg ikke er nødvendig, siden alle på det nivået lærer det av egenintresse.

cleese

over 19 år siden

cleese

Du har rett i endel punkter Nico, men ikke når det gjelder bruk av tid og det du lærer.
Tiden som går med er opp 3 kvelder (se annonser i Aftenposten fra Østmarka Golfklubb bl.a.) Jeg har selv deltatt på kurs på Skeikampen og også i regi av Norefjell GK. Første gikk over en helg og sistnevnte over 3 ellr 4 kvelder) (Jeg var med på begge to fordi jeg av personlige årsaker måtte avbryte Skeikampen før prøven.) Jeg synes dette er lang tid, og faktisk en tid det ikke er sikkert alle har anledning til å investere. (og da mener jeg ikke i penger).
Det er klart at konkurransenivået krever enda mer dyptgående regelkunnskap, men fortsatt mener jeg at det man trenger å kunne for å ha glede av og kunne utvikle et hyggelig spill er det fundamentale av høflighet og hensyn til dine medspillere.
Derfra kan man utvikle etter eget behov.
Og min frustrasjon er ikke andre spilleres korreks av andres manglende kunskaper om regler. Min største frustrasjon er "gode" og "raske" spilleres manglende respekt for at vi alle har vært nybegynnere en gang. Selv om du har spilt deg ned til 3.2 i hcp gir det deg ikke mer rett til å oppføre deg som om alle andre er forstyrrende elementer som helst burde vært feid vekk med driveren og begravd i bunkeren.
Det kreves og forventes høflighet fra nybegynnere og vanlige spillere, men det må vel gjelde begge veier. Vi betaler det samme for den samme opplevelsen og gleden.
Så neste gang du (og Nico, dette er ikke personlig kritikk av deg) ser en eller annen som fomler og tydelig ikke har alt under huden enda, gå bort og hjelp ham, ikke kritiser eller be ham flytte seg, gi heller litt av den kompetansen du har vært så flink å opparbeide deg gjennom et langt golf-liv.
"Du er sjøl en liten vek en, du treng sjøl en storebror".

Heksehylet

over 19 år siden

Heksehylet

Fatter ikke at noen kan bagatellisere den tid og pris (1600) man må ut med for et grønt kort kurs.

Prøvde meg selv på den testen som ligger på scangolf, kun utifra det jeg har lest over noe tid her pa linja + litt forklaring fra en person.

Jeg klarte den, er jeg da god nok til å ikke være til fare for mennesker eller "eiendom" ?

Hva med en privatistordning?

Nico

over 19 år siden

Nico

OK, jeg brukte et par- 3 kvelder da. Slik er det på min hjemmeklubb nå:
8 timer praktisk instruksjon
9 timer teorikurs
teoritest
praktisk oppspill/prøve

Mener fortsatt dette er Basic og nødvendig. Dette er ikke for mye forlangt for at baneeier skal slippe oss ut på et anlegg som er dyrt å vedlikeholde og skader som vi kan forårsake kan bety et dårlig rykte hvis vi går rundt som "headless chickens"

jeg har tatt til orde flere ganger tidligere angående spillere som presser seg forbi, isteden for å vente til de slippes forbi om nødvendig etter en høfflig henvendelse på Tee, så der er vi helt enig. Når det gjelder hjelp til nybegynnere, så er min erfaring at slik hjelp stort sett gis av de aller fleste.

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Hei Nico, har jo fått med meg at jeg skal ikke skal skade banen og legge på plass oppslått gress, også andres.

Det er sikkert rett at noen ikke tar hensyn, og presser seg på og ikke er så høflige, jeg er redd det er i noen menneskeres natur.

Jeg er glad for at Cleese skrev noen ord som vi noen og enhver kan ta til etteretning. Mennesker som han har evne til å "heve"andre, og er sikkert en dyktig arbeidsleder.

Golfgæærn

over 19 år siden

Golfgæærn

I Norge er det mange golfbaner som ikke krever noen form for GK eller etablert handicap for at du skal kunne spille. Noen 6-hulls og 9-hulls baner er åpne for alle (vedlagt er link til et par eksempler).

http://www.hotellborge.no/g.html
http://www.lgp.no/
http://www.golferen.no/wip4/baner.epl?s=9

Jeg forstår godt at de fleste golfbaner/golfklubber vil at gjestene/medlemmene skal ha en viss grad av kompetanse før de slippes utpå. Det koster såpass mye penger å holde disse anleggene i stand, og man er avhengig av at gjester/medlemmer ikke blir plaget med for store forsinkelser i sitt spill.

Problemet er at man må ha drevet litt med golf før man forstår hvorfor det er behov for kunnskap om etikette og regler. Pay-and-play baner og Pitch-og-putt baner er som regel åpne for alle.

Cleese

over 19 år siden

Cleese

Jeg hadde lovet meg selv å ikke skrive under dette nicket og på denne tråden mer, men nå som det heldigvis er gått over til en seriøs diskusjon kan jeg ikke dy meg.
Noe som nå er litt spennende er at vinklingen av diskusjonen sakte vrir seg mot den økonomiske belastning en uerfaren spiller kan påføre baneeier. Interessant, men så vidt jeg vet betaler også en uerfaren spiller like mye som en erfaren. Dessuten skyldes vel de fleste skader manglende praktisk kunskap og ikke manglende teorikunskap om konkuranseregler.
Jeg har hele tiden(i det minste nesten) hevdet at vanlig høflighet og hensynsfullhet er en forutsetning.
Om du blir forsinket i ditt spill, og synes det er veldig ille, så har jeg faktisk ikke medlidenhet med deg. Når jeg går i marka på skitur, så hender det ikke rent sjelden at jeg tar igjen andre, det være seg gamle eller unge ellr barnefamilier eller hva det er. De tar kanskje hele plassen. Jeg kan da velge å presse meg forbi samtidig som jeg øker mitt stressnivå, ødeleggerturen for meg selv og de andre og, ikke rent sjelden, skaper ubehagelige og tildels farlige situasjoner. Eller jeg kan legge meg bak og vente til det oppstår en passende situasjon som gjør at jeg kommer forbi. Som regel, faktisk i 95% av tilfellene viker de foran når jeg bare har vært bak en kort stund. I passeringsøyeblikket utveksles nesten alltid et hyggelig "Takk" og "Vær så god" og "God tur videre". Da har jeg en fin tur, de jeg passerte har en fin tur, jeg går i mitt og de i sitt tempo. Ingen løype er ødelagt og alle er tilfreds.
Jeg er enig i at man ikke 100% kan overføre vanlig marka-oppførsel til banen, men et snev av den kan vi bruke. Det er slik jeg mener vi burde lære mer av på G-K kurs.
At det er behov for praktisk øvelse har jeg ikke problemer med. Det er som den tidligere nevnte sammenligning med fallskjermhopping eller Vikersund eller for den saks skyld sykling.
Hvis vi alle var litt flinkere til å ikke alltid å skulle være først, best størst og viktigst men av og til tok oss tid til å nyte selv det enkleste, dummeste og mest banale så hadde vi kanskje fått en enda bedre dag på banen.

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Cleese, om du ikke har snakket nonsense før, så har du i hvert fall begynt nå! Høflighet og hensynstagen overfor medspillere er faktisk noe man vektlegger på grøntkortkurs, like mye som alle de golfreglene du mener det er bortkastet å lære seg.

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Det er ikke så at jeg nekter å ta grønt kort, jeg har betalt det for 4 mnd siden.

Jeg kjenner til pay and play og med disse banene motsier de som vil ha grønt kort kurs og samtidig lar nybegynnere" svime" rundt på korthullsbaner.

Nå har jeg lest at en eller flere korthullsbaner krever at det er med en eller to med grønt kort kurs, i flighten.

Nå prater jeg kun for meg selv og ektefelle, vi gruer oss til 10,5 t . teori, men holder motet oppe ved at mulig lederen får kurset til å virke engasjerende. Kursboka å fysssj, det kjedeligste jeg har lest ;-( (og det er mye).

cleese

over 19 år siden

cleese

Jostein, du prater mot bedre vitende. Det vektlegges nesten ikke. Det som vektlegges er at man skal vike når det kommer en flight bakfra som tar deg igjen. MAO, du skal vike for de som er flinkere, det er aldri et ord om hvilke "plikter" de flinke har. Og jeg har ikke sagt at det er bortkastet å lære golfreglene, jeg har sagt at alt til sin tid. Skal du kun sykle tur trenger du ikke kunne reglene for Tour de France!

Da jeg begynte å spille tennis var det første jeg lærte å ikke ødelegge banen samt at man skulle vike banen etter 30 min. hvis noen ventet og at det ikke var lov å jage bort andre hvis man da ikke hadde booket tid.
Alle andre regler om singel og double-linjer, et sprett og volley. Poenger osv kom etter hvert.
Det er mitt poeng Jostein.
Det er bortkastet å bruke tid på å lære forskjellen mellom sinel ogdoublelinjer hvis du bare ønsker å bruke banen sammen med en annen for å slå baller og komme i form. Det er ikke alle, faktisk er det få som gidder å spille om poeng.
Golf må ikke bli en idrett der man tvinges til å konkurere hvis motivet for å spille er et annet.

elbow

over 19 år siden

elbow

Cleese, har du hørt om pay and play-baner? Det er mange som nevner det over her, men du unnlater "elegant" og kommentere det hver gang..

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hmmm, slik jeg ser det er det kun du som misforstår her cleese.
du begynte med å kalle folk idioter her inne, og så ble du sur for at argumentene dine ikke ble tatt seriøst.
Litt dårlig start kan man si.

At du har blitt terpet kun med hensyn til de bakover på ditt grønt kort kurs betyr faktisk ikke at alle vi andre har det samme!

dersom du tar en titt i teoriboka "Veien til grønt kort", så vil du se at det er like mye vekt på andre elementer, og spesiellt elementer som har med grunnleggende sikkerhet og grunnleggende teknikker som fører til sikkert spill på banen.

Det er du som snakker mot bedre vitende dessverre.
Slik som du ordlegger deg, så bør jeg kunne gå ned på statioen mens vårt lokale fotballlag trener, og bare tusle rundt på gressmatta med min egen ball, for jeg trenger ikke ta hensyn til de andre.
du sier det ikke er andre idretter hvor man må ta sertifikat for å delta, men ærlig talt!
hvor mange idretter er det fare for at du får en liten kule i 150 kilometer i timen rett i knotten da?

du kom endelig inn på sporet når du snakker om å dele opp kurs i to faser, men jeg mener at hele det eksisterende kurset skal bestå som grøntkort kurs, og så får konkurranse kurset være et tillegg.

Du sier at det er konkurransefiksert innhold i teoridelen, men det er det da virkelig ikke.
Det handler om det minste grunnleggende kompetansenivået for å ferdes trygt på banen, og dersom du ikke har tid til å dra på grønt kort kurs, så har du antakelig ikke tid til å spille golf heller.

Nei, det er mye du kan kritisere opplæringen på, men det går nok mere på instruktørenes oppfatning av hva som er viktig, enn pensumets innhold.
Jeg tror at dersom man skal få bedre GK opplæring, så må intruktørene instrueres bedre, slik at vi får fokus på de rette tingene.

Til slutt vil jeg si at det er forsåvidt fint at du laget denne tråden, for det er et tema som helt klart er klart for diskusjon. men jeg er fundamentalt uenig i din fremstilling. jeg synes den er unyansert og uten perspektiv.

GK kurs

over 19 år siden

GK kurs

Jeg er egentlig litt enig med Cleese. Grunnen til det er kona mi, hun gikk på gk kurs ifor i regi av Holtsmark. Når hun var ferdig med kurset så sa hun at hun aldri kommer til å spille golf mer. Det ble bare stress på kurset, det var for mange deltagere for en pro (13 STK.) og det visste seg etterpå at proen var ikke en pro men en 12 handikapper.

Hvis golfklubber har lyst til å få flere medlemmer så må de arrangere langt bedre GK kurs en det de gjør i dag.

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Takk Cleese, vær så snill å fortsette å skrive under samme nic.

Alle må jo forstå at han ble litt irritert av denne he, he -en, som sansynligvis IKKE? eier humor.

Om jeg har registrert rett, er det kun tastelatter han/hun kommer med. Vær så snill å slutt med det. Du kan nok bedre :-)

Cleese

over 19 år siden

Cleese

Joda Yngve, jeg er enig i mye av det du sier, og jeg har vel også beklaget og nyansert utspillet om idioter. Det var vel helst av provokativ art.
Når det gjelder din sammenligning med fotballbanen så vil du se at tråden i den tråden er hensyn til andre. M.A.O. å gå på stadion for meg selv å ødelegge for andre er ikke noe jeg har vært i nærheten av å foreslå.
Jeg har heller ikke kritisert opplæring i vanlig oppførsel og kotyme. Jeg har kritisert fokuset på regler som kun gjelder når du fører poeng.
Det er mulig dere andre ikke har blitt terpet like mye på hensyn bakover, men på banen er det et stort flertall av dere som agerer som om det er den raskestes rett som til enhver tid gjelder.
Jeg kan nevne et eksempel. Jeg gikk engang med en nybegynner på en bane, jeg skal ikke nevne navn, og vi brukte vel sikkert mer tid enn det både Bjørnstad og for densaks skyld Hvermansen hadde gjort, men vi vek vår plass når flighter tok oss igjen og nybegynneren hadde stor glede av spillet....intill en marshal kom kjørende og forlangte at vi kom oss av banen fordi vi hindret de som kom bak.
Tusen takk til ham, han ødela gleden en potensiell spiller hadde, og han drepte enhver lyst jeg har til å skryte av et spill jeg personlig er glad i.
Da jeg etterpå spurte marshalen hvorfor var svaret at han hadde fått klager fra de som kom bak.
Så alle dere hobbymarshaler der ute....Ta hensyn så får dere hensyn tilbake. Så enkelt er det.

Og kjære Yngve, du må gjerne være uenig i min fremstilling, men den er faktisk dessverre representativ for hvordan nybegynnere opplever etablerte spillere.

lol

over 19 år siden

lol

cleese er her fortsatt..

for en dust

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Hvis Cleese ikke skjønner poenget med golf og ikke vil spille mer så kan han vel ikke klandres for det. Poenget må jo være at man skal ha en hyggelig opplevelse med spillet. Hvis han ikke kan hygge seg med golf fordi det er for mange regler osv. så skal man få lov til å mene det selvfølgelig. MEN, det er ikke dermed sagt at man skal forandre golfen av den grunn. Noen tapte får må man regne med.

Hvis noen ikke ønsker å kjøre bil fordi det er altfor mange trafikkregler så kan og bør man la være. Det er ikke dermed sagt at reglene ikke er nødvendige.

Personlig synes jeg at de kravene som stilles til grønt kort er for LAVE. Enkelte medlemshungrige klubber pumper ut grønt kort til alle som vil melde seg, og mange av disse svimer rundt på baner og er til fare og irritasjon for en mengde spillere.

Jeg skjønner heller ikke at personer som i utgangspunktet er ute etter en naturopplevelse velger å komplifisere noe som kunne vært en enkel spasertur, med noe så innviklet som å slå med seg en knøttliten hvit ball. Ingen krav til grønt kort eller avgifter for å gå rundt Sognsvann, eller i Jotunheimen eller Rondane.

Heksehylet

over 19 år siden

Heksehylet

Alle ser trenden. Kurs, kurs. At man må kurse en eldre husmor for å få en vaskejobb. HVORFOR?

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Svar til Fjosoks siste avsnitt. Å gå en tur i skogen for å få en naturopplevelse kan du ikke gjøre, i hele Norge, uten stor fare for helsa.

Noen finner det også "tomt" å bare gå på måfå og ønsker å ha et mål /litt gøy også. Det er jo morsomt når ballen plopper i hullet.

Tror heller ikke vi må overse at en golfbane er mer som en stoor park å regne, en en skog.

fridtjov

over 19 år siden

fridtjov

Her var det mye rare innlegg. Cleese, jeg forstår hva du mener, og jeg er bare så enig med deg. Det er dessverre for mange av de såkalte gode spillerne som Fjosok med hcp 4,5 og haha med sine 3,2 og mange andre som har misforstått deg fullstendig. Det er denslags spillere som ødelegger golfen rykte, for det ryktet begynner faktisk å bli tynnslitt. Jeg har spilt i mange år, men unngår nå å fortelle andre om at jeg spiller. Stempelet som overlegen drittsekk uten sans for annet enn seg selv har begynt å bli merkbart.

Til alle dere der ute, det Cleese, tror jeg, prøver å si er at vi trenger ikke lære å fly romskip for å seile drage.

Nico

over 19 år siden

Nico

Cleese

Ditt siste innlegg koker ned til noe som jeg er enig i. Mener fortsatt vi trenger den opplæring vi har i norge, men som Yngve sier, så kan vel kvaliteten på instruktørne være blandet. Når det gjelder frekkheten til raske spillere, så er jeg enig. Det er noen som har det som sport å spille så fort som mulig og brøyte seg vei, ofte med uberettiget støtte fra Marchal, og de bruker tildels farlige metoder (spille baller i hælene på de forran) for å gjøre de forran oppmerksom på at her kommer Jeg, f... off! Dette er etter min mening minst like problematisk på norske baner som de som spiller sakte og ikke slipper forbi. Jeg liker selv å spille hurtig og går runder på 3 timer, men med mye folk på banen, forsøker jeg ikke å passere. Dette fører bare til ytterligere forsinkelser.

cleese

over 19 år siden

cleese

Jeg har tatt nok av plassen her på forumet nå, men fortsetter gjerne diskusjonen "man to man" vi mail.
Men nok en gang takk for meg i det offentlige forum!

Så er det bare å håpe at vi alle får en enda bedre golfsesong en tidligere, og da tenker jeg ikke på baneforhold, men på forholdene spillerne i mellom enten vi spiller scratch eller tar i en kølle for første gang.
Jeg skulle ønske at vi alle kunne starte dagen, jobben, spillet og natten med et smil. Et smil fordi vi har det godt, etsmil fordi vi har lyst til å gjøre noe godt for andre og et smil fordi noen har gjort noe godt for oss.
Ta vare på dere selv.

John

over 19 år siden

John

Cleese. Medlem i Oslo Golfklubb. Hmmmm.
Neppe nybegynner

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

I hvilken grad jeg ødelegger golfens rykte lar jeg stå ukommentert. At det å ha 4,5 i hcp skal bety at man er såkalt god er jo bare tull. Men ofte er det vel slik at når man kommer under 10 i hcp så skjønner man hvor dårlig man egentlig er. På samme måte som man innser hvor lite man kan etterhvert som man lærer mer.

Det er uansett ikke det som er tema her, jeg ser Cleese sitt poeng at han ikke vil spille etter reglene med tanke på dropp, havne i rough osv. Det prinsippet skjønner jeg, selv om jeg personlig synes at det gjør at mye av poenget er borte. I neste omgang angripes grønt kort-prinsippet, og DET tror jeg ikke er noe man bør fjerne. Grunnen er fordi det i den opplæringa medfølger så mye som går på sikkerhet, etikette, banepleie, tempo osv.

Man skal ikke ha vært banekontrollør så veldig lang tid for å se hvor dårlig mange er på disse områdene, selv med den opplæringen som finnes i dag. Det er også verdt å minne om at dette ofte ikke følger handicap-nivå. De aller ferskeste er ofte de som er mest påpasselig til å følge reglene, selv om noen mangler erfaring på hvilke regler som bør prioriteres.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ja det er jo sånn at de med handicap rundt 5 er dumme, overlegne og egoistiske beist. Absolutt alle. Sånn - nå er vi enige om det.

Jeg er ikke så veldig fan av GK-kursinga i Norge. Var flott i Australia der hvem som helst kan spille på publicbanene, og mange private baner. Da blir golf folkelig. I norge er vi så fikserte på regler, hva naboen bruker pengene på, og hvordan farge de andre naboene maler på huset sitt. Blir litt mye regler og kjafs ja. Det kan godt hende at det er fint med kursing, men det var da ikke noe problemer på den sydlige halvkule å lære folk golf.

På den andre siden så var det ikke så mange som kunne reglene der nede. Så noe godt kommer jo med kursinga. Hva som er viktig - vel det får den enkelte finne ut.

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

hvilke baner bør en nybegynner i dårlig form holde seg unna ?
Alle?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Banene det ikke er så veldig mye trafikk på. Fullbooka baner blir ofte treige. Uansett er det bare å slippe gjennom gruppene bak om man spiller litt treigt. Selv om du er nybegynner i dårlig form kan man være ganske effektiv om man planlegger slagene sine mens de andre slår, slik at man ikke sløser så mye tid. Det er ofte rutinene rundt tidsforbruk som gjør at nybegynnere spiller treigt. Finnes utallige eksempler på lavhandicappere som bruker sykt mye tid selv om de slår bra slag ;)

Neils

over 19 år siden

Neils

Særlig når man slår VEEEELDIG kort på hull 1, så kan det bli litt kø...

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Så da kan jeg kanskje prøve miklagard den helga Guns and roses spiller i oslo?

x

over 19 år siden

x

Golf,benn ther, seen it done it....

Helt greit med skrivefeil i innleggene og man skal vel normalt ikke kommentere dem til vanlig, men så mange i overskriften da....

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

nei, vi bør ikke bry oss om noen søte skrivefeil.

han skriver kanskje som han prater :-)

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Så kan jeg også prøve cleese sin oslobane. han skal neppe heller se på guns---tipper han er "konrad Sejer"

han sier meg og hunden. ;-)

Nico

over 19 år siden

Nico

Hva går det på Heksehylet??? Legg vekk de pillene når PC'en er på.

Vorspiel

over 19 år siden

Vorspiel

Gunder. Skuffende.
Du har begynnt helga nå.

javel da Nico

over 19 år siden

javel da Nico

heksehylet tok noen doble konjakk i går kveld, anbefales hvis du ikke vil bli fyllesyk.

helt rett da skal Pc`av. blir litt /mye tullete. Bilsyktabelettene har heksehylet fått nok av ;-)

heksehylet igjen

over 19 år siden

heksehylet igjen

Nico, burde jeg kjenne igjen nicet ditt utifra, akurat Nico? sjappa

van

over 19 år siden

van

Vi burde be Cleese om å komme tilbake, da var det i det minste en seriøs diskusjon her inne.

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Enig! Dette sled tåpelig ut ! (tar 90 prosent av skylda).

Synd det ikke er fler som Cleese.

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Nico kom ned en noe usakelig utalelse, men tør ikke svare. Desverre :-)

traff han tydligvis for ikke så lenge siden og burde vite at jeg ikke biter.

det er min mann som kjenner de folka best, og denne er ikke blant de mest? seriøse debattantene inkl meg selv, som f.eks elsker av vår hjemmebane.

nå sier jeg også takk for meg, med håp om at Cleese og hans like starter en hyggelig debatt.

ikke idioten

over 19 år siden

ikke idioten

ånei, lili i ny forkledning.....

Nico

over 19 år siden

Nico

Helsehylet

Vet ikke hvilke sjappe du snakker om. Det er noen få fra min barndom som muligens kan forbinde mitt nick med meg, men egentlig lite sansynlig siden ingen av dem spiller golf. Ellers ingen link til noe.
NB! Hadde et par dobble selv.

hei Nico

over 19 år siden

hei Nico

Da har jeg nok tatt feil, beklager så mye :-)

Heksehylet. (klarte ikke å la være å se om du svarte)

Olle

over 19 år siden

Olle

Helt greit at du ikke liker golf, men hvorfor fortelle oss det?

Det er sikker mye annet du ikke liker også, se om du finner noen fora for det også.

return of the champions

over 19 år siden

return of the champions

Til Olle! Hvem er det du sikter til når du sier at du ikke liker golf? Jeg ser ikke noen , men cleese sa at han hadde forsøkt golf flere ganger, men gikk lei av tempomas og bortvisninger.

Er det han du sikter til syntes jeg det var litt på kanten, da han startet en saklig debatt om noe enhver kan undre seg over ("teori"kursing/kursing) for å slå en ball rundt på ei gressmatte.

Min flinke "lærer" har ikke tatt noe kurs selv, men det har ikke forhindret ham å bli flink. - likt flere andre

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her