Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gratulerer Haga !

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Godt gjort å lure noen hundre mennesker til å betale kr 150.000 pr. aksje. Nå en liten stund senere legges samme aksje ut til kr 85.000.

Det hadde vært morsomt å få noen innspill på hvordan stemningen blir mellom medlemmene på Haga nå når det varierer så mye hvor mye man har bidratt med og utsiktene til at "Ola Dunk" snart kan bli medlem for enda mindre.

Terje

over 21 år siden

Terje

Våkne opp Jølle!

Her er det ingen som har blitt lurt. Det er tilbud/etterspørsel som bestemmer hvilken pris man får for en vare. Hvor mange andeler tror du hadde blitt solgt dersom prisen nå fortsatt hadde vært 150000,-?

Hvis medlemmene på Haga frykter at "Ola dunk" skal bli medlem i samme klubb som de selv sier vel det det meste om enkelte av medlemmene der oppe.

Terje

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Det Haga gjør er vel ikke nevneverdig forskjellig fra det som skjer i aksjemarkedet hele tiden. Markedsverdien har gått ned, aksjen blir billigere. Vanskelig å se at det skulle utløses noe skred av surmulig av den grunn....

Johann

over 21 år siden

Johann

De føler seg nok lurt de som har betalt nesten det dobbelte for 1 år siden. Utropsprisen i første runde var satt tullete høyt og man kan etter min mening si at ledelsen har villedet/lurt de første til å betale så mye.

BT

over 21 år siden

BT

Fra Asker og Bærums Budstikke, 24.09.03:
Vi ønsker å foreta en ny rettet emisjon. Undersøkelser vi har foretatt viser at en rekke av våre medlemmer ønsker å kjøpe ytterligere aksjer til rundt 85.000 kroner. Våre medlemmer vil denne gangen ha fortrinnsrett ved kjøp. Mange ønsker blant annet å kjøpe til familiemedlemmer. Prisen er en medlemsfordel som ligger lavere enn det markedet ellers vil gi, sier daglig leder Paul Halvorsen i Haga Golfutvikling til Budstikka.

Ute i markedet hvor det blir omsatt noen Haga-aksjer ligger prisen i dag på mellom 90.000 og 110.000 kroner. Tidligere i sommer ble det lagt ut i en rettet emisjon 22 aksjer til 110.000 kroner, alle disse ble solgt.

Vi regner med at det blir en ny emisjon igjen til våren når banene igjen er grønne. Da blir prisen helt sikkert høyere. Prisen på 85.000 kroner kan jeg nesten garantere vil bli den laveste, sier Halvorsen til Budstikka

Hans

over 21 år siden

Hans

Det å sammenligne golfaksjer med vanlige aksjer er selvfølgelig meningsløst. Det er ikke fri prisfastsettelse når det første gang legges ut "aksjer". Ledelsen setter en pris, så selger de "opp" prosjektet noen helt hinsides, og "lurer" noen får til å kjøpe. Nå prøver de seg igjen og sier at ritkig pris er kr 85.000. En del lettlurte biter på og så har man skaffet seg litt mer kapital. Om et år legges det ut aksjer til 40.000 eller 60.000 og så er det rett pris.

Dette systemet er selvfølgelig bare tull og har ingen ting med vanlig verdifastsettelse av aksjer å gjøre. Markedsverdien ser man først når alle aksjer er solgt, banen er oppe å går og så ser man beløpet folk er villige til å betale for å komme inn. Tipper at dette vil ligge et sted rundt Miklagaard, kr 25-30000 for øyeblikket.

Pelle

over 21 år siden

Pelle

Tror Halvorsen i Haga skal være forsiktig med å garantere hva som er rett pris. Det er alt for få aksjer i omløp til at en "riktig pris" kan settes. Hvis noen få har betalt 90-100 tusen så er dette en pris som er riktig for disse. Når markedet en gang overstrømmes av askjer som kjøpes og selges , vil "riktig pris" naturlig nok synke.

Etter mitt syn holdes det nå en kunstig høy pris basert på at det er få aksjer i omløp og enda noen få mennesker som har veldig lyst til å være med. Mange eksempler fra norske golfprosjekter viser at jeg har et poeng.

Men det er klart, jeg er jo bare en skarve aksjeanalytiker, hva vet jeg....

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Hans,

Hans: Hva er forskjellen på golfaksjer og vanlige aksjer sa du ?

Verdifastsettelsesmetodene er neppe nevneverdig avvikende og at de selger "opp" prosjektet noe helt hinsides kjenner man til og med fra selskaper som p.t. er børsnotert.... Du kritiserer dem for at rett pris har endret seg ? Selvsagt har den endret seg, markedet har falt. Da HAR rett pris endret seg. Din kunnskap om verdisetting er for mager... Det er mange aksjeselskaper som lar den initielle emisjonen være begrenset til deler av finansieringsbehovet. Hvorfor ? Fordi at de håper at kursen skal gå opp senere basert på den virksomhet man har drevet i den initielle fasen.... For Haga slo dette feil. De er ikke alene om det i dagens marked. Og for ordens skyld - at prisen fortsatt er eller kan være kunstig høy er heller ikke noe særsyn... Det er markedet som vil avgjøre om 85.000 er for høyt eller lavt...

Smilende Hans

over 21 år siden

Smilende Hans

det er mange ting som skiller golfaksjer fra vanlige aksjer. Det er vel ikke vanlig at aksjonærer betaler en " medlemsavgift" på x antall kroner pr år som man gjør i golfklubber ? Dette setter helt tilside de vanlig prinsipper i finansteori om verdifastsettelse av aksjer. Normalt vil markedet vurdere prisen på en aksje bla ut fra underliggende verdier i selskapet og forventninger til fremtidige kontantstrømmer. Hvis du prøver å innbille meg at disse mekanismene er tilstede i dette golfselskapet, er du helt på jordet.

Som du sier er det helt vanlig å prate opp aksjekursen ved en initielle emisjon. Potensielle aksjonærer gjør sine finansanalyser og vurderer om prisen er rett i forhold til bla risiko osv.osv.

Hvordan verdifastsetter du en golfaksje smilende sam ? Måle forventningen til akkumulert fremtidig livsglede fratrukket en årlig høy sum i forhold til "aksjeverdien" i kroner. ??? Dette er selvfølgelig bare tull og derfor kan man ikke i utgangspunktet ikke sammenligne prisfastsettelsen av golfaskjer og vanlig aksjer.

Den som smiler sist smiler best.......

Finansakrobat

over 21 år siden

Finansakrobat

Fakta: Verdifastsettelsen av golfaksjer og vanlige aksjer kan ikke sammenlignes !!

Smilende analytiker

over 21 år siden

Smilende analytiker

Selvfølgelig kan man verdsette en golfaksje. Det er jo det enhver golfspiller gjør når han kjøper et medlemskap. Nettopp livsglede/ nytteverdi fratrukket årsavgift og rente på initialinvestering.
Det er slik vi velger bil også. Hvor mye er det verdt, for den enkelte, med sprek motor og mulighet til å snobbe for nabo'n avgjør hvilken bil man velger.
Andre vil heller spille på børsen og proiriteter det fremfor golfmedlemskap.
Uansett så har prisen betydning for valget og da ligger det en verdsettelse bak.
Vanlige aksjer har stort sett kun pengemessig avkastning, mens golfaksjer har "nytteavkastning" - men denne kan måles i penger( for hver enkelt) og har en markedspris...

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Poenget her er at prisingen av golfandeler skjer etter det grunnleggende prinsipp om tilbud/etterspørsel. (Dette kan faktisk også gjøre seg gjeldene i første- og andrehånds markedet for vanlige aksjer, med det er ikke så interessant...)

Prisen er det folk vil betale for varen, og ettersigende går andelene - i andrehåndsmarkedet - på Haga for mer enn de 85 000 som medlemmene nå har førsterett til å kjøpe på. "Verdien" er således høyere enn 85 000 og denne vil jo endres etter hvor mange som til en hver tid vil selge i forhold til antall kjøpere.

At det nå generelt er flere selgere enn kjøpere i markedet av golfandeler synes klart, og prisene forventes (?) vel å synke i hvert fall på noen baner. At noen blir "lurt" til å handle andel til en bestemt pris er for lettvint å påstå. Preferanser og størrelsen på lommeboka avgjør.

Smilende Hans

over 21 år siden

Smilende Hans

Jeg har aldri sagt at man ikke kan sette en verdi på en golfaksje. Poenget er at fastsettelsen ikke kan sammenlignes med hvordan man setter verdien på vanlig aksjer. Tror faktisk vi enige om dette smilende analytiker.

Som du sier er prisfastsettelsen mer å sammenligne med hvordan vi vurderer hva vi har lyst til å gi for en bil.

Markedet bestemmer, men når det posjoneres ut noen få aksjer nå og da til en fastsatt pris, er det etter mitt syn ikke noe reeellt marked i funksjon.

Lurendreieri

over 21 år siden

Lurendreieri

Alt snakk om at tilbud og etterspørsel bestemmer prisen er bane tull. Hadde alle aksjene blitt lagt ut samlet nå ville prisen vært omtrentlig det den er for å komme inn på andre gode baner i osloområdet. fra 20 til 40 tusen ca. Haga velger å gradvis legge ut bolker av aksjer og klarer å hause opp stemninger slik at prisen blir høy. Blant annet ved å vise til prisen i dette bull sh... markedet som ikke eksisterer.

Dette er en måte å få noen få til å betale det meste av banen på. Når alle utgiftene er dekket vil markedet oversvømmes av aksjer til en lav pris.

Terje

over 21 år siden

Terje

Lurendreier - du sier at tilbud og etterspørsel ikke har noe med prisingen av golfaksjer å gjøre.

Videre sier du at dersom Haga hadde lagt ut resterende aksjer nå ville prisen sunket til 20-40 tusen.

Hva er det du ikke skjønner ved markedskreftene?

Mener du at tilbudet er uendret dersom alle gjenværende aksjer i golfprosjektet på Haga umiddelbart legges ut for salg?

Hvis det ikke er tilbud / etterspørsel som avgjør prisen hva/hvem er det da som gjør det? - mener du at det er grunneierne på Haga som fritt kan sette en pris og at dette ikke vil ha noen innvirkning på antall solgte aksjer?

Venter på svar...........

Lurendreiern

over 21 år siden

Lurendreiern

Hei Terje, mitt poeng var at etter mitt syn er det ikke noe velfungerende marked som setter prisen på Haga aksjer. Haga tilpasser seg som monopolist. Det er mange golfspillere i nærområdet og ikke noen god alternativ bane i nærheten. De vanlig frie markedskreftene og tilbud/etterspørsel mekanismene setter derfor ut av drift. Haga kan på denne måten presse prisen unaturlig opp i starten. Når det foreligger mange flere aksjer i omløp vil tilbud/etterspørsel virke bedre og prisene vil nærme seg det folk er villige til å betale for medlemskap i andre gode baner.

Hvis vi ser historisk på det er dette som har skjedd på andre prestisjeprosjekter som Miklagaard og Losby, helt lik utvikling. At aksjeprisen på disse banen har godt ned har ikke noen med det mange kaller "markedsnedgang" å gjøre. Det er derimot markedet som begynner å virke. Det blir nok aksjer i omløp til at det settes en pris som dannes av virkelig tilbud og etterspørsel.

Aksjeprisen settes høyt i starten for å skumme markedet og så synker den til et realistisk nivå når nok aktører er inne.

Tips; ønsker dere å bli medlem på Haga vil prisen være under 50.000 i løpet av to år. Grunneieren sitter på haugevis av askjer som de skal betale medlemsavgift for. Dette er skikkelig dårlig foretning og de vil helt klart ha insentiver til å dumpe disse i markedet når investeringen i banen er betalt av de mest spillekåte.

Tips 2; Sett 85.000 eller 150.000 i aksjefond ( skikkelige aksjer) så vil avkastningen normalt dekke leie av spillerett på Haga hvert år...

Sveinung

over 21 år siden

Sveinung

Vil bare gratulere Haga med bra bane og glimrende drivingrange. Takk også til de som har bidratt til å fiansiere dette.

Håper også prisen faller slik at jeg også kan få råd til å melde meg inn. Selv om det vil føles litt feil å ha kommet inn for kanskje 50.000 når gode medlemskamerater som man spiller med har betalt 3 ganger så mye.

Terje

over 21 år siden

Terje

Lurendreier: Delvis enig med deg i at markedet for omsetning av golfaksjer ikke er det beste, men jeg tror egentlig ikke at det i noen særlig grad påvirker prisen på golfaksjer.

De aksjonærene som kjøpte spilleretter (eller er det aksjer?) til 150.000,- gjorde sansynligvis dette fordi de ønsket å være sikre på å bli medlem. Den gang var det ingen som visste hva dagens pris ville bli.

De som kjøpte til 150.000,- og var så blåøyde at de trodde prisen aldri kunne bli lavere har etter min mening fått som fortjent. Uansett antar jeg at de har fått det de ønsket - nemlig medlemskap på Haga og de rettigheter/ plikter det medfører.

Jeg har full forståelse for de som nå er etterpåkloke og angrer på at de kjøpte til den høye prisen, men verdien av medlemskapet er vel ikke mindre verd for den enkelte av den selv om aksjene nå selges til en lavere pris? (bortsett fra for de som den gang spekulerte i videre oppgang i prisen)

BP.

over 21 år siden

BP.

Hei Lurendreiern, du har naturligvis 100% rett og jeg vil faktisk hevde at Haga er en diskriminerende monopolist.

Terje

over 21 år siden

Terje

BP - hva er det Haga har monopol på? Golfbane på Haga?

I så fall er alle golfklubber monopolister...

Smart ass

over 21 år siden

Smart ass

Det de som har gått på en smell bør vurdere når prisen på aksjen går rett i dass er og selge aksjen og heller kjøpe en ny til en billig penge. Har man gitt 150.000 og selger denne for så å kjøpe en ny aksje til 50.000 kan man trekke fra mange kroner på skatten for realisering av tap ved kjøp av verdipapirer.

Hehehe

over 21 år siden

Hehehe

Smart ass har rett, dere som har kjøpt til 150.000 bør selge og kjøpe igjen et nytt billigere medlemskap. 28% av tapet dere har hatt vil gå rett i "foret" og dere vil fortsatt ha det samme medlemskapet med de samme rettigheter.

(Lite forbehold om at "golfaksjer" gir de samme fradragsregler som "vanlige" aksjer )

BP.

over 21 år siden

BP.

Ok, Terje, litt flåsete av meg å bruke begrepet monopol i denne sammenheng, men det poenget jeg ville har frem er:
en diskriminerende "monopolist" er en aktør, som i egenskap av sin monopol-situasjon, utnytter forskjellene i betalingsvillighet på etterspørselsiden. For Hagas del vil det si at de har valgt å selge X antall aksjer til 150.000, X antall til 85.000 (og kanskje X antall aksjer til 50.000?) og således maksimerer profitten. Jeg tillater meg å bruke begrepet da det er rimelig kort tid mellom de to salgsperiodene.

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

Som BP sier virker det som om Haga opptrer som en diskriminerende monopolist, alt det er snakk om er produkt diffransiering. Og det fungerer jo tydeligvis også. Hva Jølle syter om er for meg uforståelig, han fikk kjøpe spillerettigheter til det nivået han verdsetter dem, og de som verdsetter spillerettigheter til 85.000 får kjøpe det nå. Noen får kjøpe det billigere enn de er villige til å betale og noen får kjøpe det til akkurat det de vil betale, og det er jo flott. Om stemningen mellom medlemmene på Haga blir dårlig, får de vel bare kjøpe opp de aksjene til 85.000 også, penger er ikke et problem, rait? Også slipper man "Ola Dunk".

Kristin J

over 21 år siden

Kristin J

Hei,

skjønner ikke hvorfor pris på golfaksjer i klubber som Haga og Miklagard diskuteres opp og ned i mente i slike diskusjonsfora..
De som har råd til å kjøpe aksjer i nystartede klubber til 150000 kroner, har såpass å rutte med at de uansett ikke bryr seg nevneverdig om at prisen på disse synker. De har vært først ute med aksjer i ny flott klubb, og ville ikke vært sine aksjer foruten.

De jeg kjenner som kjøpte aksjer i disse klubbene tidlig, vet såpass mye om markedet (og aksjer forøvrig), at de så det som svært sannsynlig at verdien på aksjene ville komme til å synke mye de første årene. Men de har råd til å betale det det koster å være de første medlemmene i slike klubber, og har vært storfornøyde med sine medlemskap.

La nå de som ønsker betale det det koster i starten gjøre dette, så kan de som ikke har anledning men som gjerne vil bli medlem i klubbene melde seg inn til en lavere pris senere. Misunnelse og dårlig steming skapes av de som ikke unner andre litt luksus og gode golfopplevelser, og ikke av meldemmene selv, hverken de første eller senere aksjonærene..

Duffy D.

over 21 år siden

Duffy D.

Godt sagt, Kristin. Det virker som det er veldig mange tapere på dette forumet som ikke har annen glede i livet enn å dikte opp og deretter godte seg over andres problemer. Rimelig patetisk - de kjøper sikkert Se&Hør hele gjengen.

:-)

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

Duffy D. nå synes jeg ikke du skal begynne å trekke paralleller mellom tapere og se&hør. Det er imnho en av norges beste aviser det! De eneste som er negative i forhold til prisen på aksjene i dette forumet er den som startet tråden, jølle og johann. Resten er tilsynelatende enig med det Kristin her sier. Btw- generalisering er alltid en uting :-)

Duffy D.

over 21 år siden

Duffy D.

Hehe. Satte det bare litt på spissen...

Tenkte for øvrig ikke bare på denne diskusjonen, heller. Synes bare det er så mange sytere her.

Og se - nå syter jo jeg også, så det blir vel ikke noe bedre med det første:-)

Sikkert fordi det er høst og tidlig - alt for tidlig - mørkt.

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Kristins innlegg er helt på bærtur etter min mening. Dette grenser til naivt.

Hennes påstand nr en er at "rike mennesker bryr seg ikke om at de har tapt 70.000 på 4 mnd". Dette er selvfølgelig bare tull, grunnen til at disse menneskene er "rike" i første omgang er at de er forsiktige med penger og investerer lurt. Jeg kjenner flere som kjøpte til 150.000 (jeg er ikke en av dem) og de føler seg lurt.

Påstand nr to er at disse meget inteligente mennesken viste at aksjekursen vill gå ned mye, men valgte å kjøpe til 150.000 alikevel. Tullprat nok en gang. Alle som solgte opp Haga "aksjen" mente den umulig kunne synke særlig. Flere av de som har kjøpt føler de har blitt ført bak lyset av informasjonen.

Mitt poeng med denne diskusjonen var å sette fokus på hvordan norske golfprosjekter finansierer seg. Jeg er ikke misunnelig eller sutrer. Jeg kunne sikkert kjøpt meg en aksje i Haga hvis jeg følte det var verdt pengene, men foreløpig har jeg valgt å kjøpe meg det Kristin kaller luksus ?? for mye mindre penger på andre siden av byen.

De som velger å gi mer enn 40.000 for et medlemskap på Haga kaster penger ut av vinduet. Prisen vil helt sikker synke til dette nivået på sikt.

Nick

over 21 år siden

Nick

Enig med Jølle. Kristins innlegg er naivt sprøyt og kan i høyden representere noen ytterst få like naive (og snart fattige) medlemmer.

Men kan noen forklare meg hvilken merverdi det ligger i å være en av de første medlemmene i en klubb ?

Terje

over 21 år siden

Terje

Til Nick

Selvfølgelig er det ingen merverdi i å være blant de første medlemmene så lenge alle medlemmer har de samme rettigheter / plikter.

Jeg vil anta at de som kjøpte tidlig gjorde dette for å være sikre på å få andeler, og fordi de trodde prisen i fremtidige salg ville bli høyere.

Det som har skjedd etter den tid var det ingen som kunne forutse selv om det vel var endel av oss som hevet litt på øyenbrynene når vi hørte hvilken pris de hadde gått med på å betale.

Det har vært snakk om at de tidlige medlemmene føler seg lurt, og at de som stod bak salget mente at prisen ikke kunne gå ned.

Så lenge det ikke ble gitt noen garantier (og jeg regner med om at det opplyst om risikoen ved investeringen) høres dette latterlig ut. Som tidligere sagt - de som kjøpte til 150000,- og ikke så muligheten for lavere priser i fremtiden har etter min mening "fått som fortjent".

(forøvrig lite klaging fra de som kjøpte aksjer på Losby, Miklagard og Hauger da prisene var på topp.....)

Duffy D.

over 21 år siden

Duffy D.

Til Nick og Jølle. Jeg kjøpte en aksje i Hauger for tre år siden for 52.000 kroner, og solgte den nylig for nesten halvparten. Da jeg kjøpte den, trodde jeg den kom til å stige i verdi. MEN DET VAR IKKE DERFOR JEG KJØPTE DEN.

Det burde være unødvendig å si, men jeg kjøpte den altså fordi jeg ønsket å bli medlem på Hauger. Jeg solgte den fordi jeg flyttet nærmere Miklagard. Surt å ha tapt penger på aksjen? Ja jøss, men sånn er det nå engang. Føler jeg meg lurt? Eh - nei.

Jeg liker å være fullverdig medlem, og kjøper da vel ikke golfaksjer for å tjene penger på det. Hva et annet medlem har betalt for sine aksjer, er meg revnende likegyldig. Det eneste jeg håper, er at han er fornøyd med klubben sin/min.

I følge dere er jeg vel naiv og dum da, som ikke venter med å kjøpe aksje til de er på bunn?

Vel, min mening er: Hadde de fleste golferne i Norge vært som dere, så hadde det knapt eksistert en eneste golfbane i hele landet. Kanskje Oslo Golfklubb (for de rike og dumme), en sliten pay&play-bane (for de smarte Nicker og Jøller), og en støvete drivingrange med gummiballer for alle de som aldri ville få vite hva golf egentlig handler om.

Nick

over 21 år siden

Nick

Ditt tilfelle er ikke likt det Kristin beskriver.

Du kjøpte aksje med rett til å spille på en allerede eksisterende bane. Vennene til Kristin kjøpte aksje i en klubb uten ferdig bane. Dersom de antok at aksjen ville synke (før banen var ferdig) er det ikke da (om ikke annet) irrasjonelt og kjøpe en aksje før banen er ferdig ?

Benytter anledningen til å gratulere med aksjekjøp i en av Norges best baner.

Duffy D.

over 21 år siden

Duffy D.

Takker for gratulasjonen, jeg liker meg veldig godt her oppe:-)

Uansett så mener jeg at selger har en soleklar rett til å senke/heve en pris på et produkt etter som markedet forandrer seg. Du kan jo også risikere å finne en ny bil (f.eks.) til salgs mange tusenlapper billigere bare noen dager etter at du kjøpte din.

Surt, ja. Men sånn er livet. (Uforutsigbart, altså:-)

Ha ha ha Haga

over 21 år siden

Ha ha ha Haga

Leser med et glis Haga's egenreklame "Unik mulighet til å sikre seg spillerett på Norges største golfanlegg".
Hvem er dumme nok til å betale så mye for et medlemsskap som garantert vil være under 50000 allerede neste år og sansynligvis stoppe på 25-30000 om et par tre år.
Og på toppen, Haga har allerede vist at de ikke er noe til bane som stenger både bane og drivingrange så tidlig.
Så langt er de de første som stenger for vinteren (sammen med Ballerud). Ikke akkurat positiv rekalme for et anlegg som har solgt aksjer for 150000 kr.
Ubrukelig bane uansett pris mener nå jeg.

Joje

over 21 år siden

Joje

Og hvorfor gliser du - egentlig?

Huffe

over 21 år siden

Huffe

Han gliser sikkert over at noen prøver å forlange 85000 for spillerettigheter i et marked der klubbene gråter over for lav medlemstilstrømning.

elgelskmann

over 21 år siden

elgelskmann

Vet noen om de klarte å selge de aksjene til kr85000?
Jeg er enig i at de burde holdt åpent driving-rangen noe lengere - medlemmene har vel betalt nok.

Ha ha ha Haga

over 21 år siden

Ha ha ha Haga

riktig Huffe, jeg gliser av spillerettreklamen på web-siden deres. En gang ikke Røkke hadde bitt på den.
Har hørt at salget går meget tregt. Tipper alle sitter på gjerdet med leide spilleretter og venter på prisnedgangen.

Men ikke misforstå meg, banen er helt topp. Med all respekt for Nøtterliten og Mikla Rev er vil nok Haga etter hvert fremstå som en slags nasjonalarena. Det betinger selvfølgelig at den blir riktig styrt , men bare et blikk på drivingrangen og klubbhuset er nok til å se at dette er andre boller enn rotet på Bogstad og skigardene på Kløfta.
Endelig en godt planlagt og pen bane i Norge, med lett adgang for publikum. Stor parkeringsplass har de også, norges eneste arena-bane.
Og beliggenheten er det heller ingenting å si på. Tror nok jeg punger ut når prisen faller under 50000

Selv golf-motstandere må bli imponert over anlegget når de kjører forbi.

Jølle

over 21 år siden

Jølle

Tror man er langt ut på bondelandet på tyttebærtur hvis man tror det er noe enestående med Haga. Ja, det blir en bra bane. Ja, fasiliteten er bra. Men å snakke om banen som et nasjonalanlegg eller arenabane er selvfølgelig bare tullprat. Hovedmålsettningen med prosjektet har etter mitt syn vært å fylle lommene på grunneierene og initiativtakerene.

Med litt inside info og mye golfkunnskap er jeg foreløpig skeptisk til a) miljøet der noen har betalt 150.000 og der andre kommer inn for betydelig mindre, kanskje 40-50 tusen om en stund b) beliggenheten er klimamessig ikke særlig bra, regner med sen start og tidlig slutt på sesongen. Tror også noen harde innlandsklima vintere med mange kuldegrader og mye nedbør vil knekke håpet om en bane med meget god "kondisjon" alternativt at det vil koste svært mye å holde denne oppe. c) usikkerheten rundt hva alle grunneieren gjør som sitter på mange hundre askjer (dumping pris) d) driftsøkonomien, man har gått ut med "høy kølle" og legger opp til høye årlige driftskostnader uten at medlemsmassen er på plass. Man spiser at egenkapitalen til drift og dette går ikke i lengden. Man må etter mitt syn åpenbart redusere driftsutgiften (senke "kondisjonen"/ standard) eller øke prisene. Dette går bra i starten med masse penger inn i form av akjesalg, men hva skjer når man skal leve av driftsinntektene ? (samme problemstilling som Miklagaard).

Jeg håper jeg tar feil fordi jeg ønsker så mange gode baner som mulig i Norge. Desverre har alle andre land med en "golfboom" hatt mange anlegg som har gått konkurs og jeg frykter dette vil skje i Norge også. (Haga og Miklagaard er vel de to banen mange spår vil gå den veien) Registrerer at flere av de annerkjente golfforståsegpåerne i Norge snakker om en slik mulig utvikling.

Joje

over 21 år siden

Joje

Enig med deg, Jølle, i at det å snakke om Haga som et nasjonalanlegg er vel å ta litt hardt i. Men at det blir en bra bane - det er det ingen tvil om.

Ellers mistenker jeg deg for å være politisk temmelig langt til venstre, for du har en veldig nedlatende holdning til at noen skal tjene penger på golf. Om hovedmålsettingen med Haga har vært å tjene penger, så er vel ikke det nødvendigvis noe som gjør banen dårligere...?

Når man ser på aksjeprisene her i Norge, så tror jeg personlig at de heller er på vei opp enn ned. F.eks. har Hauger ligget på ca samme nivå nå i et par år. Haga er ny, men på grunn av beliggenheten vil den neppe gå særlig lenger ned enn den er på nå. Kanskje ned mot 60' på det verste?

For øvrig er jeg enig med deg i å ønske så mange gode baner som mulig i Norge. Hvis vi ser på utviklingen i Sverige, så har de opplevd mye av det samme som vi gjør nå i Norge. Men da er det også verdt å merke seg at aksjeprisen på de sentrale banene i Sverige har steget enormt de siste årene, og ligger nå på mellom 100 og 250.000 kroner. Dette vil trolig skje i Norge også.

Til slutt synes jeg du blir litt useriøs når du mener at Miklagaard er "spådd konkurs". Jeg tror ikke det finnes så mange golfbaner rundt oslo-området som har noen sunnere økonomi enn Miklagaard. Så vidt jeg har fått med meg, har de også en temmelig homogen medlemsmasse som er godt fornøyd med både bane og klubbdrift.

Ha ha ha Haga

over 21 år siden

Ha ha ha Haga

Pøh Jølle, det skal ikke rare innsikten til å se at Haga ær norges desidert beste golfanlegg. hvilke andre baner har 27 hull ???
Hvilke andre baner kan matche drivingrangen til Haga ?
Jølle, er du blind eller dum ??

At noen betaler 3 ggr så mye som andre er selvfølgelig ikke bra, men de som har betalt 150 000 har tross alt vurdert det riktig å gjøre det. At de har bomma så grundig får de bare bite i seg.

Haga får Miklagerd, Losby, Oslo, Hauger og de andre såkalt norges "beste" baner til å havne i samme bøtta som Preikestolen, Jølster, Lofoten og alle de andre. Avstanden mellom Toten og Bogstad er 9 hull, men Toten har bedre parkering og finere klubbhus på Sillongen. Avstanden mellm Haga og Bogstad er omtrent den samme. Det sier litt om hvor bra Haga egentlig er.

Det finnes en viss prosent 27 og 36 hulls anlegg rundt omkring i andre land. Jeg er glad vi endelig får det i Norge også. Miklagards forsøk på å markedsfre seg som en superbane blir en såpeopera ved siden av Haga.

Men å betale over 50 000 kr for å spille golf ?? Noen få gjørdet uten å blunke, men selv for en direktørlønn er det mye penger.

Ha ha ha Haga

over 21 år siden

Ha ha ha Haga

Men de må skjerpe seg og tåle å spille litt på frossen mark. Latterlig tidlig stengt i år, så på tide å få inn noen med vett i hodet i styret

Joje

over 21 år siden

Joje

Ja, vett finnes det mye av her :-)

jepp

over 21 år siden

jepp

Når kriterier som antall hull over 18 og en drivingrange UTEN gressutslag blir brukt som hovedargumenter sier vel det det meste.

jada..

over 21 år siden

jada..

Hva får noen til å utnevne Haga til en superbane? Og samtidig sammenligne Miklagard med Preikestolen...
Hva er supert med Rangen til Haga? At man står under tak? For min del betyr det mer at man kan slå fra gress og at rangen er lang nok. Det har ikke Haga... Og kvaliten på banen er en veldig viktig ting! Så langt er Haga milevis unna kvaliteten på 90% av norske baner. Misforstå meg rett, kvaliteten vil bli bedre, men den kommer aldri opp på nivået til Miklagard, Losby og Hauger! Sjekk vedlikeholdsbudsjettet til Haga, så skjønner du snart hvorfor... Ta for all del med at deres budsjett skal brukes på 27+9 hull og Miklagard på 18 hull.

En liten oppfordring: Prøv å bruk hjernen!

BP.

over 21 år siden

BP.

Losby har, i tillegg til hovedbanen, en fullverdig 9 hulls bane.

Hakkemat

over 21 år siden

Hakkemat

Haga får tale for seg selv.
Den har det som skal til for å bli toppbane.
Det har ingen andre baner i Norge.
Miklagarderne kalerer aldri å la være å dukke opp med selvskrytet sitt i noen debatt som omhandler golfbaner. Men det har vært my mindre av det i år enn i fjor. Aner man at drømmene er i ferd med å blekne sammen med grønnfargen som har blitt erstattet av sand og leirefarge. Miklagard, den grå banen. Norges første ørkenbane, når får vi se kaktuser i pistre-røffen ????
Drivingrangen og klubbhuset på Haga er arkitektoniske oaser, der er oversikt, god parkeringsplass, lett å komme til med offentlige transportmidler (tenker på juniorspillere uten overivrige foreldre).
Om greenene på Miklagard triller noen promille raskere er ikke det nok til å gjøre trafikkmaskinen på Kløfta til norges golfnavle.
Jeg holder en knapp på Haga.

Joje

over 21 år siden

Joje

Hurra for Hakkemat. Han vant prisen for månedens mest saklige innlegg! Men se opp for selvskudd...

Dingo

over 21 år siden

Dingo

Jeg ser ikke noe galt med innlegget til Hakkemat, bortsett fra at han har sine meninger som ikke alle trenger å være enig i.
Joje, du fremstår som barnslig !

Joje

over 21 år siden

Joje

Jeg kan presisere, jeg. Men trodde ærlig talt ikke det var nødvendig...

Jeg er helt enig i at Haga er en god bane, og jeg synes også det er naturlig at medlemmer skryter litt ekstra av banen sin.

Men "kritikken" av Miklagard er bare dum. For det første så angriper han medlemmene fordi de liker banen sin, for det andre så angriper han banen med påstander som jeg ikke kan anse som annet enn tullprat. For det tredje så overøser han Haga med ditto opphaussede superlativer, samtidig som han sier at Haga får tale for seg selv.

Dét kaller jeg selvskudd.

At Hakkamat liker Haga, er flott. At Hakkamat skriver et innlegg om hvor bra Haga er, er også flott. Men når Hakkamats innlegg i tillegg oversyres av usaklig tullprat om andre baner, ja så forsvinner det positive tilsnittet om Haga som dugg for solen.

Og da blir det et SKIKKELIG selvskudd.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

En av verdens beste longdrivere ble en gang spurt om hvilken bane som var hans favoritt.
Han svarte; Den neste jeg spiller på!
Kanskje noe å tenke på?
mvh
OER

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her