Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ny Putter 2006

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Mye nytt og tøfft på puttermarkedet i år.
Denne ser skarp ut:
http://www.tommyarmourgolf.com/products/p117/default.asp?section=p117
men jeg tror heller jeg går for denne:
http://www.golfsmith.com/products/COBP20
Fiberoptisk siktesystem høres superbra.

Niels

over 20 år siden

Niels

Det står jo ikke noe hva denne fiberoptikken skal gjøre?!

Stian

over 20 år siden

Stian

Men hva ligger i dette fiberoptiske siktesystemet tro?

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Har søkt for å finne ut noe mer om denne Cobra-putteren, men ingen steder er den avbildet fra oversiden. Regner med de er redd for å bli kopiert.

Niels

over 20 år siden

Niels

Trodde ikke fiberoptiske saker var lov på puttere. Dette kan Bernt alt om. Kanskje han vet noe om dette?

Jeg skal bruke pilotputter jeg. Ikke noe internasjonalt tull !!! :D

Slangetemmer

over 20 år siden

Slangetemmer

Dette er sannsynligvis et siktesystem som gjør det samme som puttern til Bernt, men vha lysbrytning i et nedfelt optisk "sikte".

Jørgen

over 20 år siden

Jørgen

Eller de er redde for at man skal finne ut at det er en PR-jippo som ikke hjelper en dritt på scoren.

Markedsførerne vet at golfere elsker dingser ( f.eks. køller og solbriller) som vi tror kan hjelpe oss til en bedre score. Og vi går på med med huet først.

Niels

over 20 år siden

Niels

Jess jeg digger dingser og plingebloingser. Men bare noen få av dem funker. Enig med Jørgen.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Niels.
Takk ;)
Fiberopptikk, lys, speil, halogram etc. slike ting er ikke lov.
Men de kan jo bruke slike ord i markedsføring så lenge de ikke påstår ting som ikke er fakta.

Jeg har tanker om hva dette kan være, men tar jeg feil vil jeg gi andre utvilkere idéer til nye siktesystem, og det avstår jeg fra;)

Stein

over 20 år siden

Stein

Tipper på et system a la pilot-putter, bare innstøpt i klar plast. Dermed kan man misbruke fiberoptikkordet som høres utrolig avansert ut.
Her er et eksempel som kan videreutvikles:
http://www.golfsmith.com/images/se4401_alt4.jpg
http://www.golfsmith.com/images/se4401_alt2.jpg

flise

over 20 år siden

flise

Når skal du være med i Skaperen , så vi kan stemme på deg Bernt?

Yngve

over 20 år siden

Yngve

helt ærlig så så begge disse putterne ganske så fattige ut.
hiver meg på tanken om at dette er dårlig PR jippo uten noe vitenskaplig bakgrunn..

Bernt, jeg har prøvd putteren din, og jeg har tro på den.
skal bommelåne Gunder sin en runde til våren(kanskje uten at han vet om det...) så får vi se da :O)

Oijj

over 20 år siden

Oijj

her lukter det "forsvar" fra leiren til bernt, føler dere dere truet ??
ikke helt utenkelig at noen har stjålet ideen til bernt og er litt kjappere med å varene på markedet. De store med penger og kontakter trenger ikke mer enn et par måneder fra ideen er unnfanget til produktene er i butikken......

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Flise.
Jeg er i gruppe 3, dvs. neste tirsdag, den 28.mars. Takk for stemmen(e) din(e) :))

Oijj.
Det hadde vært fantastisk PR om Acushnet (Titleist/Cobra) hadde kopiert meg. DET hadde vært lettjente penger det, for meg når jeg saksøker dem ;)

Hvorfor skal jeg føle meg truet, patentet mitt snakker for seg selv det, bordet fanger er det noe som heter :)

Men det er klart, det er nok noen som vil prøve nærme seg på en eller annen måte, bare vent å se.

Yngve. Det er bare en prototyp, men glad du liker den, de fleste som prøver den gjør det.

Stein

over 20 år siden

Stein

Har du patent på 3D siktesysten "in general" eller bare på putteren din slik den fremstår.
Antar det er mulig å lage 3D-system som er så ulikt det du har lansert at det faller utenfor saksøkningsgrunnlaget.
Finnes det patentoversikt med beskrivelser som er tilgjengelig for alle via nettet ?
Gjelder patentene dine worldwide ??

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Godt spørsmål Stein.
Dersom man skal ramme inn ballen slik jeg har gjort, at du splitter opp to linjer som danner sporet, så har jeg flere visuelle muligheter inne npatentet. Det du har sett er kun ett av tre.

Men for å kunne få det til uten at orange vises når du står med øynene over midten av køllehodet, må det en liten kalibrering til. Denne metoden er beskyttet. Vi har søknad inne i USA ( Patent Pending) med videreføring til de land vi velger (PCT søknad).

DEt finnes flust av 3D system, men ingen som rammer inn ballen slik og som ikke påvirker det dominante øyet problematikken. Dessuten har jeg minimaliser visuell støy, slik at man kan oppfatte oppstillingen uten å måtte fokusere på sikteindikatorene. Ang. visuell støy og dominante øyet-problematikk, se Clyvegolf.com og se på Snipersystemet hans, så skjønner du hva jeg mener.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tror ikke søknaden min er lagt ut ennå på US patent office, men søk på applications - på navnet mitt, så kommer det etterhvert. Tar for lang tid å forklare metoden her.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Sorry spam, men liker svare på spørsmålene. Jeg har i tillegg patentsøknad inne på selve køllehodet, et såkalt designpatent. Dette for å begrense mulighetene konkurrenter har for å nærme seg.

Jeg har i tillegg nylig søkt patent på 3 nye siktesystem.

Stein

over 20 år siden

Stein

Ikke for å være ekkel, men hvis jeg kopierer putteren din og begynner å selge den i morra samtidig som jeg søker patent på den i en masse land, hva skjer da ?
Hva om jeg får godkjent mitt (egentlig ditt) patent i Storbritannia før du får godkjent ditt i USA, hvem eier da patentet ?
Er du sikker på at Kina-fabrikken ikke lager kopier og selger slik de gjør med TaylorMade, Callaway og andre kjente merker ?

Nico

over 20 år siden

Nico

Sorry Stein du er for sein. Han er da beskyttet av "patent pending"

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Første innleveringsdato i første land man søker i gjelder!
Du kan gjerne søke patent på min teknologi, men straks min pending blir oppgitt, blir din søknad strøket, dersom jeg velger å søke i Storbritannia.

Jørgen

over 20 år siden

Jørgen

Saksøke?
Her har vi en enslig oppfinner i Norge (ingen forkleinelse for deg Bernt) som skal saksøke en Golf-gigant i USA. Lett-tjente penger? Kun for advokatene dine Bernt.

Men puttern din er sikkert god den.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jeg har både investorer og Innovasjon Norge i ryggen dersom noen stjeler....

Vi har også advokater, et finsk/svensk selskap som spesialiserer seg på nettopp dette. Dessuten har vi flere advokatselskap i USA som gjerne tar saken for å si det sånn, men det koster prosenter, men det er greit, for de er haier:)

Yngve

over 20 år siden

Yngve

Ojjj,

jeg kjenner ikke Bernt, så jeg har ingen grunn til å "forsvare" "Leiren" til Bernt som du sikter til.
derimot, så har jeg prøvd putteren hans, og jeg likte tanken bak den.
jeg forstår også teknologien som benyttes, og når jeg ser på golfsmith og den andre, så ser jeg ingenting som er nyttig.

hva er poenget med å ha en spiss pil som peker mot ballen? Alle vet jo at ballen ligger foran putteren.... øyet ditt er ikke raskt nok til å respondere på svingbanen til putteren med spissen på, så en korreksjon i gjennomsvingen på en slik putter vil antakelig ikke være mulig, rent muskulært.
Derimot, så vil øyet ditt oppfatte at du gjør stadige feil når den får planlagt visuell støy ved feilslag.
slik oppfatter i hvertfall jeg putteren til Bernt i veeeeldig korte trekk, kontra den stygge putteren med spissen på....

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Det var ikke meningen at dette skulle utvilke seg til en diskusjon om putteren til Bernt, det har vi andre tråder til.
Hva som er vitsen med ditt og datt når det gjelder putter blir vi nok aldri enige om.
Noen liker bladputtere uten siktelinjer med skaftet i hælen, andre liker puttere store som en liten Peppez Pizza med en 3-pack baller på toppen. Noen liker tunge puttere, noen liker myke puttere og noen liker alle sammen og butter 4 ganger i uka.
Jeg synest den spisse pila ser rå ut, og når jeg ser putteren på bilde får jeg lyst på den. Så enkelt er det. Jeg får ikke lyst å putte med hverken 2-ball eller 3-ball eller Pilot eller Futura eller Oz eller hva de nå heter alle sammen, og å kjøpe en putter som ikke er tiltalende for den som skal bruke den er dumt.
Er rimelig sikker på at alle puttere fra alle større og anerkjente leverandører er helt greie å putte med, så da dreier valget seg ene og alene om utseendet.

Niels

over 20 år siden

Niels

Støtter Ole Brumm fullt ut her ja!!

Yngve

over 20 år siden

Yngve

ja, hvis du virkelig tror at utseendet alene er det som gjør putteren bedre, så er det vel heller ingen som vil presse deg til å mene noe annet.
Det er ingen diskusjon om putteren til Bernt, men vi må vel få lov til å dra inn den putteren som et alternativ når tråden handler om puttere?

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Nei, Ynegve, jeg tror ikke utseendet alene gjør putteren bedre å putte med, men jeg tror utseendet alene gjør at JEG putter bedre med putteren.
Har sikkert prøvd over 100 puttere, og ennå ikke funnet noen som var dårlige. Bare at jeg liker noen bedre og andre mindre pga form og farge.
Har sett på Piloten til Bernt, og liker den ikke fordi jeg ser bare gress i en åpen ramme. Men den er helt sikkert en veldig god putter for dem som liker utseendet.

Jørgen

over 20 år siden

Jørgen

Poenget er å finne en putter DU føler deg vel med. Og da er jo et kult utsende noe av greia. Når du drar putteren opp av baggen, og du føler deg kul, får du selvtillit og putter kanskje littegranne bedre. men selvsagt er følelsen det viktigste.

Heiv meg selv på en Odyssey 2-ball putter da den kom. Synes den så tøff ut, og følte iallefall at puttinga ble bedre. Kan ikke påstå jeg prøvde så mange, men den funka for meg iallefall.

Niels

over 20 år siden

Niels

Da vil jeg påstå at Bernt har lykkes om du bare ser gress. Han er ute etter å fjerne alt visuelt støy å få spilleren til å fokusere på ballen og linjene istedenfor.

Men jeg er enig i det det med sak og behag på puttere. Jeg bruker også puttere jeg synes er fine å se på, og senker sikkert flere putter kun fordi jeg trives med putteren.

Jørgen

over 20 år siden

Jørgen

Hva er forresten lov og ikke lov når det gjelder puttere? Er jo mange fantasifulle kreasjoner ute å går.

Ingeniøren i meg ble litt vekket her, og tankene begynte å svirre om egendesignet putter. Antar en laser i siktelinjen ikke er lov. Eller?

Yngve

over 20 år siden

Yngve

eller hva med et par briller som viser hele puttelinja, sånn som du får på Microsoft Links..... :O)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jørgen: laser er ikke lov nei :)

Yngve: du treffer ikke hullet uansett du.

Yngve

over 20 år siden

Yngve

Gunder.

pass på så chattepolitiet ikke kommer og tar deg nå....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg er ikke redd dem. Jeg er tøff og skummel og psykotisk.

Nye Gunnar Bull

over 20 år siden

Nye Gunnar Bull

Hehe, en av tre er ikke så verst, Gunder. Mange her inne som kjenner seg selv dårligere enn det..:-)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Ole Brum.
Har du prøvd den?
Dessuten vil du om du ser litt nærmere på den, ovenfra, se at fremre del er ikke mer enn en blade,,,,,og at jeg i tillegg har to parallelle halefinner for å indikere slaggjennomføringen i synsfeltet, burde ikke være negativt det, eller hur ?;)

Try before you buy ;)

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Selvfølgelig har jeg ikke prøvd den, hvor skulle jeg gjort det ?
Men et godt bilde gir en god indikasjon.

Yngve

over 20 år siden

Yngve

hvorfor er det en selvfølge Ole Brumm? jeg har prøvd den, og jeg aaaaaner ikke hvem Bernt er engang....

:O)

olemartin

over 20 år siden

olemartin

Kan søke etter patenter her: https://217.144.244.48/Default.aspx

Søkte litt rundt, men fant ikke putteren din Bernt. Fant Devilray da..

Samt masse annet sjit som jeg håper inderlig ikke blir godkjent, ta et søk på microsoft og dere skjønner kanskje hva jeg mener..

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Den er ikke publisert ennå.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

OleBrumm.
Jeg regnet bare med en reflektert herremann som deg ville se produktet før du uttalte deg ;)

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Et bilde sier mer enn 1000 ord........

Niels

over 20 år siden

Niels

Er Ole Brumm reflektert nå da? Den var god.

Anonym feiging

over 20 år siden

Anonym feiging

jada, og Ole Brumm virker kjempereflektert når han ikke engang vil prøve putteren før han "vet" at disse andre nye er minst like gode.... ihhihihihihihihihi

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Oops Ole Brumm, der tok jeg feil, du er visst ikke reflektert som velger golfutstyr etter bilder.

Har du sett de nye bildene av Mizunojernene, flotte bilder, det skulle vel holde for å kjøpe dem, eller hur ;) ?

Ole Brumm reflektert

over 20 år siden

Ole Brumm reflektert

Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil prøve puttern.
Bernt, jeg kjøper ikke utstyr fordi det ser bra ut, men jeg lar være å kjøpe utstyr som ikke ser bra ut. Men det er visst dumt.
Og da er jeg vel dum da, unnskyld meg.
Men ikke bli deprimert, jeg skal prøve puttern din hvis jeg noen gang får mulighet til det. Jeg prøver det meste som kommer i min vei.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Klart jeg synes du er dum som ikke liker putteren min ;)

SMIL

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Dersom jeg får tid til uken (kommer an på hva som skjer om jeg går videre i Skaperen) så jeg kan ta med noen køller til fornebu dersom interessen er tilstede for å prøve noen prototyper ?

Bernt

Cobraputter

over 20 år siden

Cobraputter

Her er bilde av siktesystemet til den nye Cobra-putteren:

http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=7200

Cobraputter

over 20 år siden

Cobraputter

Dette siktesystemet ser ut til å ha nøyaktig samme egenskaper som ditt, nemlig å holde øynene 90 grader over putteren.
Gjelder patentet ditt ???
Skal du gå til rettsak ???

Cobraputter

over 20 år siden

Cobraputter

Glemte å skrive at spørsmålene over er til Bernt

Niels

over 20 år siden

Niels

Jeg skjønner ikke hvordan det systemet der funker. Syns forsåvidt at den lyse metalliske halvmånen på bakre del av putteren bråker for mye med resten. Visuelt støy på puttere er jo bare idiotisk å designe. Der er Bernt genial.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Systemet er kkurat slik jeg tenkte.
Det finnes mange systemer som gir denne effekten, men to vesentlige forskjeller fra mitt system.

Jeg "rammer inn" ballen som gir bedre visuelt inntrykk av squareness.
Denne har liten høydeforskjell på indikatorene , hvilket gir liten sensitivitet på systemt, det er ikke så kritisk til øyeposisjon.

Mitt patent styrer en geometrisk metode for systemer som rammer inn ballen. Beskyttelsen er meget god, for patented mitt favner bredt.

Cobraputteren bryter ikke med med mitt patent, og heller ikke det siste patented som jeg nylig leverte inn, og som består av 3 nye siktesystem.

Cobraen ser for meg ut som en ny gimmick, at den har en klar funksjon, men høydeforskjellen er for liten mellom topp og bunn, slik at den funskjonelt blir lite kritisk til øyeposisjon.

Tusen Takk Niels!

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Systemet til Cobraen er laget ved hjelp av fiberoptiske tråder som sannsynligvis oppfattes som lysere dersom man ser rett ned på dem.

Men igjen, høydeforskjellen er rundt halvannen cm, og det gir et ukritisk system.

Men artig å se at det kommer nye produkter som ikke fungerer særlig godt;) I mine øyne er dette et morsomt forsøk, men de kunne gjort det mye bedre. Grunnen til at de ikke kjører større høydeforskjell er at de da får et lysproblem, at man da ikke får denne effekten at det ser lysere ut dersom øynene er vinkelrett over køllehodet. Eller så skjønner de ikke geometri og bare kjører gimmick....hvem vet

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her