Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Provisorisk ball

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Kan man slå en provisorisk ball når man selv ønsker dette? Spilte noen matcher i sommer, og noen av disse gikk over flere runder. Opplevde at noen av de jeg gikk sammen med ved flere anledninger, etter at de hadde slått et meget bra slag tillot seg å slå en provisorisk ball med en annen kølle enn den slo med først. Dette var naturligvis for evt. å endre strategi på neste runde som f.eks å drive over en dogleg istedet for å bruke to slag rundt den el.l.
Mitt spørsmål er om man har lov til dette, når det ikke er noen tvil om at ballen de går på er spillbar, i mine øyne er dette trening og hører ikke hjemme under en match?

Trusil

over 21 år siden

Trusil

Nei, så vidt jeg vet er det ikke lov å spille en provisorisk når det ikke er tvil om hvorvidt ballen vil bli funnet. Så vidt jeg vet vil dette gi straffeslag istedet.

Terje

over 21 år siden

Terje

Spiller man slagkonkurranse over flere runder er det naturlig at det slåes relativt mange provisoriske ift om man spiller stableford. I klubbmesterskapet spilte jeg langt flere provisoriske baller enn jeg normalt gjør.

Dersom man ser ballen er saken grei - provisorisk skal IKKE slåes. Dersom man ikke ser ballen stiller det seg anderledes etter min mening. Det skjer tross alt en sjelden gang at man ikke finner en ball man trodde lå fint. Spilles det slagkonkurranse må man da gå tilbake å slå en ny. Dette skaper stress og tærer på kreftene og er i hvertfall noe jeg vil unngå når jeg spiller f.eks klubbmesterskap.

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Provisorisk ball ska KUN slår når man tror ballen kan være tapt utenfor ett vannhinder, eller out-of-bounds, eller en er i tvil om en kommer til å finne ballen. I de aller fleste tilfeller vil det si at utslag som treffer semi røff eller fairway ikke behøver en provisorisk ball. Dette kan jo utnyttes. Å slå en provisorisk ball i hytt og pine for treningens skyld er helt klart mot reglenes intensjon, og sinker dessuten spillet. For meg synes dette å være tydelig fusk om spillere bevisst utnytter det. Tips: Tilkall en dommer og sørg for at spilleren får passet påskrevet. *S*

Til Nils T

over 21 år siden

Til Nils T

Er du uenig i min beskrivelse ovenfor (Terje)?

Går du først frem å leter dersom du er i tvil, eller lar du tvilen komme deg selv til gode ved å slå en provisorisk ball?

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Neida da Terje. Er ikke uenig med deg. Det er først og fremst et spørsmål om å bruke sunn fornuft. Om du er i tvil om du finner ballen, så spiller du selvfølgelig en provisorisk. Det som jeg reagerer på er, som "flyer" sier, at spillere som slår et bra slag, og med veldig stor sannsynlighet vil finne ballen sin(antaglig vis på fairway) faktisk bytter kølle for så å slå et nytt slag under regel om provisorisk ball. Da det virker som dette blir utnyttet er det jo helt klart at det dreier seg om treningsslag, og det bør da slås ned på mener nå jeg.

Jølle

over 21 år siden

Jølle

En spiller velger selv om det skal spilles provisorisk ball. Det finnes eksempler, spes i regn, der ballen ikke kan finnes selv om den landet på fairway eller i semiruff. Spørsmålet er om den provisoriske ballen åpenbart spilles unødvendig.

Hvis spilleren åpenbart spiller provisorisk for trening vil det kunne tildelses straffeslag etter regel 6-7 om forsinkelse av spill (advarsel først) som gir to straffeslag, hvis dette "delays play". Dette vil også dekkes av regelen om " practice" som ikke er lov etter regel 7-2, og gir to staffeslag både i match og i slagspill.

Så hvis dere spiller sammen med noen som åpenbart trener på banen under en runde vil det være på sin plass og gi to straffeslag....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her