Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Aksje, medlem, pris og et bedre system

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Jeg har fundert hardt og lenge på hvilke endringer i medlemssystemet som kan få golfen på rett kjøl. Virker som det er mange som flykter fra mange baner for å få minst mulig verditap, men sånt fører vel bare til mer rot og ustabilitet.

Så jeg tenkte litt på et system hvor man kan være medlem et sted og ha aksje der, og da kunne et annet år være medlem et annet sted uten å måtte betale sin årsavgift i den klubben man har aksje. Skal man da være medlem i en annen klubb et år må man betale en høyere årkontigent, men likevel kunne gå tilbake til "sin egentlige" klubb året derpå.

Det er nok en del baner som protesterer mot et sånt system, men tror det er baner som har mange medlemmer og aksje system, og, som gir medlemmene lite valuta for pengene. Vi har flere klubber med 1000-1500 medlemmer hvor banen ikke er "veldig" bra og hvor det er mye murring fra medlemsmassen.

Jeg vet jeg sikkert får pepper for dette, og dette systemet er ikke perfekt, men slik det er i dag med lange kolonner med spillere som annonserer om enten bytte eller selge eller leie sine aksjer så ser det ikke særlig lyst ut for et stabilt bane/medlem system fremover heller.

Det virker som det er alle spillerne som er mest opprørt over dette, og stresser med utleie og salg. Klubbene ser ut til å ta det hele med ro sammen med forbundet, ja derfra hører man jo ikke mye om noe er inntrykket jeg har.

Ja klubbene har jo en stor inntekt av det hele ved å ta ca 1000 kr bare for å skrive at annet navn på bag-tag'en.

Unskyld

over 19 år siden

Unskyld

Unskyld meg, men hvilken planet kommer du fra? Hvem er det som skal betale for golfbanene? Er du trygdet og vant med at Staten betaler?

Når golfklubber går dukken her i landet (flere kommer til å gjøre det), så er det fordi så mange ikke forstår at for å få tilgang til baner, så må helt vanlige mennesker (som deg Haugerfantomet, og som meg) være villige til å betale det det koster å bygge og vedlikeholde golfbaner.

Smarte løsninger lik den du foreslår er så dødfødte at det nesten ikke er mulig å fatte at noen virkelig kan framsette dem. Eller kanskje du bare kødder? I så fall klarte du å lure meg...

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Vel, hehe, jeg prøvde å få i gang en diskusjon, for noe må endres tror jeg.
Klarte ikke å lokke frem noen geniale løsninger da. I hvertfall ikke foreløpig.

Tolle

over 19 år siden

Tolle

Det eneste som kan gjøres er at det norske golfsamfunnet begynner å akseptere at det koster penger å drifte (og bygge) golfbaner. Og skal du ha bra kvalitet, koster det masse penger.
Drit i "folkesport"-begrepet fra NGF! Det fungerer på 6-hullsbaner med lav kvalitet eller kommunale anlegg.

Golf er som samfunnet ellers, skal du ha noe, så må du betale. Skal du ha noe bedre, må du betale mer.

Og en annen ting er at nå må det bli stopp i bygging av nye anlegg! At NGF har 120 000 medlemmer betyr ikke at det er 120 tusen golfere i Norge. Svært mange har tatt GK, men spiller ikke golf. Vi har nok anlegg i Norge i dag!

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Er vel ikke mulig med loven å si nei til bygging av nye anlegg antar jeg. I hvertfall ikke for å redde økonomien til andre spillere.
Noe jeg har lurt på en stund er hvordan i all verden klarer de å bygge nye baner i f eks England også har de ikke aksjer, bare årsavgift?

Når det er sagt så kjenner jeg ikke veldig godt til systemet der borte, men har da sejekket mange hjemmesider og det er aldri snakk om å kjøpe spillerett. Der man kan melde seg inn står det kun en sum for år og ingenting annet. Vet at golf er annerledes der borte, men likevel. Det må jo koste omtrent like mye å bygge en bane der borte som her, i forhold til samfunnets økonomi?

Villig til å betale

over 19 år siden

Villig til å betale

I dag er det medlemmenes årsavgift som i hovedsak finansierer driften av golfbanene. Jeg mener det må bli mer attraktivt å være medlem i en klubb som har en "ordentlig" bane. Vi må få til et system med differensiert greenfee der medlemmer i "skikkelige" klubber betaler lav greenfee på andre "ordentlige" baner og medlemmer i postkasseklubber betaler høy greenfee. Mange golfspillere forventer dessverre at de kan spille en kvalitetsbane mot å betale en rimelig greenfee selv om de tilhører en postkasseklubb. Kanskje noen vil slutte med golf, men tror jeg vi kan leve med siden dette er de som ikke vil betale det det koster.

Engelske baner

over 19 år siden

Engelske baner

De fleste britiske klubber du kan melde deg rett inn uten aksjekjøp er gamle baner som er nedbetalt for lengst. Det er det samme med gamle baner i Norge - trenger ikke kjøpe aksje der heller.
Britiske klubber med nye baner er derimot svindyre - hvis du synes det er dyrt her, så er det ingenting mot hva det koster der borte.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Ja jeg innser at nye baner der borte er dyre, men de har vel ingen bindene aksje vel? Det er vel der skoen klemmer i Norge.

Mange kvier seg antakelig for å kjøpe aksje for det første, at verdien skal synke dramatisk, og for det andre at man er bundet til å betale x antall kroner i året resten av livet. Ja eller selge med stort tap.

Det må jo være et problem dette her, ihvertfall har jeg det inntrykket etter å ha lest kolonne opp og ned med folk som vil leie ut eller kvitte seg med sin aksje.

mp pang

over 19 år siden

mp pang

spøk eller akvor, eg forvente ikje å slippe årsavgit, betal greenfee på di banane du fer flyst t å spille på. enkelt....

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Ja det gjør jeg jo, har betalt min aksje og min årsavgift, men på nasjonalt plan er det mye ugjort for å stabilisere alle disse variablene som påvirker hverandre, nyetableringer, medlemsflukt, spillerettutleie, aksjesalg osv osv.
En av grunnene til at det stadig er utmeldinger er vel at det er en nyetablering av et anlegg på et vist nivå nærmere til den som melder seg ut. Tror ikke en pottitt bane får folk til å slutte i en klubb lenger unna, men det må et vist nivå til for å tiltrekke seg nye medlemmer.

Og "alle" nyetableringer skal jo bli "norges beste" i annonsen. Det sa de om Hauger husker jeg, ok, banen er bra den, men den er langt fra den "beste".

(Er vel kun Miklagard som har holdt det de lovet så langt jeg kan skjønne. Men det er en annen diskusjon, så ikke kommenter dette siste her).

Borat

over 19 år siden

Borat

Problemet er at man kaller det og selger det som en aksje. En golfklubb skal ikke maksimere overskuddet på vegne av aksjonærene i tradisjonell forstand. En golfklubb skal jobbe for å skape den best mulige golfopplevelsen for sine medlemmer!

Hovedårsaken til alle de aksjene som er til salgs på diverse nettsteder o.l er at det fortsatt er et stort overskudd av aksjer som ble kjøpt under feil forutsetninger... Man skulle bare kjøpe så mange aksjer som mulig, for så å selge dem med gevinst når golf-boomen kom (som ikke ble stor nok til å ta unna for overetableringen for noen år siden).

Løsningen: Slutt å selge golfaksjer som en investering. En golfbane koster. Dette betaler man på to måter - som en etableringskostnad ("aksje") og løpende medlemsavgift.

Dermed regulerer markedet seg selv, nye baner klarer ikke å etablere seg før de eksisterende banene har fått økonomisk fotfeste.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

... og det nye her er...?

Borat

over 19 år siden

Borat

Sier ikke at var noe nytt heller.. ganske enkelt en forklaring på hvorfor situasjonen er som den er.. så slipper haugerfantomet å fundere hardt å lenge på en løsning.

Nye Tullar Bull?

over 19 år siden

Nye Tullar Bull?

9,5?? Spiller jo som GK spiller. Smella pa deg.=:-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her