Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

MGolf blades

Ustabil

over 19 år siden

Ustabil

Kjøpte meg akkurat MGolf Pro blades, Skal bli spennende å prøve disse selv om jeg er en ræva og ustabil 14 hcp'er. 3000 spenn for settet er ingen krise. Driter jeg meg ut, kanskje noen blade eksperter har noen tips evnt. kommentar på disse køllene.

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Skrens Petrus hvis du leser så er det vel få om noen som kan dette bedre enn deg? Men sammenligningen blir vel voldsom mot en tidligere landslagsspiller, EM deltaker P4 vinner osv. Men han kan sikkert gi deg råd med tanke på disse køllene som han spiller med.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Jeg har ikke vunnet noen P4 Tour bare for å ha sagt det....
Men jeg har derimot spilt flere sesonger med MGolf Pro Blades og er kjempefornøyd med køllene. De er lettspilte, god feeling i, går langt (jeg merker ingen forskjell på lengde ved å spille med andre kjente merker, les: Titleist, Taylor Made, Nike etc.) For ikke å snakke om at de har et veldig pent utseende....de er rett og slett fine!

Det er mulig at de ikke er like tilgivende som andre køller, men da må sammenligningen gjerne bli oversize køller som har en stor sweetspot. Jeg føler ihvertfall at køllene er veldig stabile på lengden. Et slag som føles ut som det forrige går også like langt som det forrige. Forutsetningen er selvsagt at man treffer ballen som man skal!

Køllene mine er utstyrt med handmade grafittskaft som faktisk er enda mer vridningsstabile enn tilsvarende i stål. Forskjell i lengde mellom stål og grafitt har ikke jeg merket noe til. Jeg har FPC 90 skaft i jernkøllene mine, mens jeg har FPC 100 i spoon og 1-jern.

Du gjør utvilsomt et godt kjøp ved å betale 3000 for disse. De kostet jo 18000 før Mgolf gikk konkurs...noe overpriset da kanskje men allikevel... De er ihvertfall minst like gode som modellene som koster 7-10000 i butikken idag!

Lavida

over 19 år siden

Lavida

18000 er bare tull! De hadde vel et utgangspunkt på 12-13.000, men selv den prisen er ingen jernsett verdt over disk.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Vel jeg så de til 17995 i Kragerø (shoppen til Per Haugsrud). Alt for mye selvsagt, men som jeg skrev....de kan absolutt måle seg med køllene som koster 7-10000 idag! 3000 er da et veldig godt kjøp!

17995

over 19 år siden

17995

Noen som lurer på hvorfor Mgolf gikk konk ?
Makan til idiotoptimistisk markedsføring i en fra før overoptimistisk bransje skal man lete lenge etter.
Jeg kjøpte forøvrig flere sett køllehoder for 1600kr settet av disse jernene, og har tenkt å bruke dem i maaaaange år fremover.

Vel

over 19 år siden

Vel

de gikk konk fordi de nye eierne sugde ut pengene og tok dem selv. Det hadde ikke noe med markedsføringen å gjøre.

Lavida

over 19 år siden

Lavida

Tror deg, Petrus... man skal ikke undervurdere merverdien av å ha et sett kjøpt av en ekte tourpro.

velvel

over 19 år siden

velvel

tror heller de gikk konk fordi de ikke klarte å selge noe og dermed ikke fikk inn penger. Hvem kjøer Mgolf til 13-18000kr når de får Mizuno, Titleist, Ping og Callaway til halve prisen.

Kåre

over 19 år siden

Kåre

De gikk konk for det er bare dritt-køller

ok

over 19 år siden

ok

Skrens Petrus... Kan du forklare meg hvordan et sweetspot kan blir større? Så vidt jeg vet er sweetspottet akkurat det ene stedet hvor det er optmalt å treffe ballen på køllehodet...?

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Sweetspot endres med vektfordelingen i køllehodet. Dess mer vekt som er fordelt i ytterkant på køllebladet dess større sweetspot, eller egentlig mindre følsomt for treff utenfor sweetspot. Alle køllehoder har et lite optimalt punkt egentlig.

Det er jo det som er den store forskjellen mellom cavity og blades, ja og at cavity har mer vekt nede for å få høyere ballbane

ok

over 19 år siden

ok

Det vil si at sweetspotten ikke blir større, men treff utenfor sweetspot blir bedre med såkalte "store sweetspots", selv om dette egentlig er et dårlig uttrykk!

Niels

over 19 år siden

Niels

til ok: Ja hvorfor ikke spikke flis når man ikke har noe annet lurt å si.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Niels, flis? Sweetspot er egentlig et interessant objekt å diskutere. Dette er en av de ting mange snakker om men ikke like mange egentlig skjønner hva innebærer.

I reklamer så sies det jo større hode og større sweetspot, alle skjønner hva det menes med det men få tenker over at det er køllehodets evne til å bedre tåle et dårlig treff. Og det er jo her blades og cavity er forskjellige. Cavity tåler treff utenfor sweetspot punktet med ganske stor margin og ekte blades gjør det ikke. Med ekte blades er det svært små marginer mellom fulltreff og katastrofe.

Og med det sagt så kan man jo begynne en ny tråd :-) men det frå bli en annen gang.

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Det finnes ingen exact nedskrevet definisjon av sweetspot, men har sett at noen definerer det som det området på køllehodet som gir mindre enn 7% tap på ballens utgangshastighet sammenlignet med det mest ideelle treffpunktet.
For jern blir sweetspot betydelig større for cavityback enn for blades.
Grovt regnet er sweetspot på rene blades < 1,5 cm bredt, mens oversize cavityback oppnår rundt 2,5 cm bredde.
Mgolf MI pro blades har større bladlengde enn de fleste blades, og dermed også større sweetspot.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Mister ikke de Mgolf blades noe av egenskpene for å slå draw og fade da?

Ved at de har stoe kølleblader. Mener bestemt jeg leste at f eks Titleist fremhever sine blades som gode på det området fordi de har små køllehoder. Eller bare roter jeg? Sporet av også..........

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Burde vi ikke ha et norsk uttrykk for Sweetspot? Vi har jo en del fornorskede golfuttrykk.

Hva med "SøtPunktet"?

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Hehe, sørpunktet..........

Synes jeg ser ansiktet til en pro når du holder frem golfkølla og spør om han kan vise deg søtpunktet.

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Støtter meg til Haugerfantomet og KølleKalle, selvsagt blir ikke sweetspot større, men det er det "man sier" når man har en mer tilgivende kølle ved dårlige balltreff.

Forslag til fornorsket golfuttrykk: hva med køllens G-punkt? ;-)

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Værre og værre,ehhehehehe
Kommer til å bli sesongens uttrykk det da vel, "der traff jeg midt i g-punktet"

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her